Galeria Malarstwa ASP w Krakowie (pl. Matejki 13) zaprasza na wystawę malarstwa i rysunku dr hab. Grzegorza Bieniasa, prof. ASP "Sekwencja epizodów". Wystawa towarzyszy Krakowskim Spotkaniom Artystycznym, których współorganizatorem jest Akademia Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie.  


ASP w_Krakowie_Bienias_1


ASP w_Krakowie_Bienias_2

 

Grzegorz Bienias takimi słowami opowiada o swojej wystawie: "Obsesyjnie i trochę bezradnie staram się w jednej przestrzeni i w jednym czasie wywołać mnogość zdarzeń, kronikę różnych, nakładających się na siebie warstw pamięci, mieszam wspomnienia z wyobrażeniami, tak jakbym nie zważając na co chwilę psującą się kamerkę kręcił amatorski film. Wymyślam różne sprzęty, machiny, wehikuły czasu, które są w moich obrazach rekwizytami - znakami mającymi usprawiedliwić obecność figur ludzkich, nadać sens ich samotności w posępnej izolacji, zniweczyć ich trwanie w zastygłej pustce".

 

Grzegorz Bienias - ur. 1958 r. we Włocławku. W latach 1978-83 studiuje na Wydziale Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. W 1983 roku uzyskuje dyplom z wyróżnieniem w pracowni prof. Juliusza Joniaka. Obecnie prowadzi pracownię rysunku na Wydziale Malarstwa ASP w Krakowie.

 

Kuratorzy: Joanna Zemanek i Grzegorz Sztwiertnia.

 

Wystawa będzie czynna do 31 lipca 2017 r. od wtorku do piątku w godz. 12.00-16.00 oraz w soboty i niedziele od 10.00-18.00


ASP w_Krakowie_Bienias_3


ASP w_Krakowie_Bienias_4


pikto Bienias

W Galerii "R" Wydziału Rzeźby (pl. Matejki 13) trwa wystawa Andrzeja Bednarczyka "Pułapka nieskończoności". Ekspozycja jest jedną z wystaw towarzyszących Krakowskim Spotkaniom Artystycznym 2017.


ASP w_Krakowie_Bednarczyk_1

 

Artysta tak pisze o wystawie: "Pułapka nieskończoności" jest instalacją rzeźbiarsko-graficzną, w której poszczególne media artystyczne wpływają na siebie wzajemnie, powodując ich przekraczanie. Tak więc rzeźba przestaje mieścić się w zakresie czystej rzeźbiarskości, graficzność zaś staje się czymś więcej, niż tylko cechą płaskiej kompozycji na papierze. Tym, co łączy w tej instalacji dwa media w jedno, jest idea odbicia. Po pierwsze rzeźba jest "cytatem" z postaci ludzkiej wykonanej techniką odlewu z formy silikonowej. Po drugie, została zwielokrotniona w nieskończonej ilości jego fantomowych obrazów. Co więcej, rzeźbiarski obiekt nie jest widoczny wprost, ale poprzez tafle weneckich luster, które stojąc naprzeciw siebie tworzą "korytarze" wzajemnych odbić. Pojęcie korytarzy w prosty sposób wiedzie tutaj ku motywowi labiryntu traktowanego jako obraz zagmatwanego porządku świata i kultury. dzięki temu zabiegowi kompozycyjnemu, uzyskujemy likwidację bezpośredniego oglądu rzeczywistości na rzecz jego formy zapośredniczonej i zmultiplikowanej w nieskończoność. Moją intencją nie jest ferowanie jakichkolwiek wyroków o świcie, w którym przyszło nam wspólnie żyć. Chcę jedynie sprawdzić, czy można "zdematerializować" rzeźbę i co okaże się, gdy fizycznie realna bryła zostanie przesłonięta swoimi obrazami, a przede wszystkim, co takie zabiegi mogą nam o świecie powiedzieć. Poza wszystkim zaś, u podstaw mojego namysłu i prezentowanej realizacji, pozostaje nieusuwalna kontradykcja pomiędzy ludzką ograniczonością i ułomnością a nieskończoną perspektywą wieczności". 

 

W SIERPNIU EKSPOZYCJA PRACY  PROF. ANDRZEJA BEDNARCZYKA DOSTĘPNA JEST PO UPRZEDNIM ZGŁOSZENIU CHĘCI OBEJRZENIA WYSTAWY W PORTIERNI ASP


ASP w_Krakowie_Bednarczyk_2



pikto Bednarczyk


W Galerii Promocyjnej Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie (pl. Matejki 13) trwa wystawa zbiorowa rzeźby i rysunku zatytułowana "Antropomorfie". Swoje rzeźby prezentują: Iwona Demko, Stefan Dousa, Marian Gołogórski, Ewa Janus, Maria Niewiadomska, Jerzy Nowakowski, Krystyna Orzech, Bogusz Salwiński, Mariola Wawrzusiak, Andrzej Zwolak zaś rysunek pokazują: Grzegorz Bienias, Dobiesław Gała, Agnieszka Łakoma, Leonard Pędziałek, Ewa Rosiek-Buszko, Grzegorz Sztwiertnia, Joanna Warchoł, Maja Woźniak.


ASP w_Krakowie_Antropomorfie_1


ASP w_Krakowie_Antropomorfie_2

 

Kuratorami wystawy jest Ewa Janus i Sławomir Biernat. Wystawie towarzyszy katalog, w którym Ewa Janus pisze: "Tytułowe "Antropomorfie" to metaforyczny pejzaż poetyckich form odnoszących się do podjęcia źródłowego za pomocą różnych modeli artystycznych, pozwalających zrozumieć istotę przekazu w sposób bogaty interpretacyjnie. szerokie spektrum form rzeźbiarskich i rysunkowych nawiązuje również do synonimów pojęć  (personifikacja, uczłowieczenie), pozwalając odczytać ich bogactwo treściowe i znaczeniowe, uwarunkowane kulturowym doświadczeniem. Odnosi się również każdorazowo do kanonicznego ujęcia antropomorficzności, rozumianego jako anthropos - "ludzki" oraz morphe, które oznacza kształt" lub "formę". Prezentacja ma więc na celu pokazanie indywidualnych, współczesnych odniesień do wielości zjawisk inspirowanych naturą człowieka o charakterze przedstawieniowym i abstrakcyjnym, w których nadal odnajdujemy spektrum doświadczeń symbolicznych. Antropomorfie - odwołując się do jednego znaczenia, mówią o poszukiwaniu człowieka poza jego figuratywną, narcystyczną dosłownością, odsłaniając cielesność, zmysłowość i duchowość w wielomedialnej strukturze materii".

 

Wystawa "Antropomorfie" jest jedną z głównych wystawa odbywających się w ramach Krakowskich Spotkań Artystycznych 2017. Wystawa będzie czynna do 31 sierpnia 2017 r. 


ASP w_Krakowie_Antropomorfie_3


ASP w_Krakowie_Antropomorfie_4


ASP w_Krakowie_Antropomorfie_5


ASP w_Krakowie_Antropomorfie_6


pikto Antropomorfie

W Galerii Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie (ul. Basztowa 18) trwa wystawa prac Adama Wsiołkowskiego "Forum Cracoviense". Wystawa został otwarta 29 czerwca 2017 r., a termin jej zakończenia został przedłużony do 31 sierpnia 2017 r. Ekspozycję można oglądać od wtorku do piątku w godz. 10.00-18.00 oraz w soboty i niedziele w godz. 12.00-18.00.


ASP w_Krakowie_Wsiolkowski_1

 

Wystawa jest premierowym pokazem obrazów inspirowanych dziewiętnastowieczną fotografią krakowskiego Rynku, wykonaną przez Walerego Rzewulskiego przed przebudową Sukiennic w latach 1975-79, kiedy to wyburzono przylegające do nich od strony wschodniej Kramy Bogate. Wystawie towarzyszy katalog, w którym we wstępie kurator galerii i wystawy - Karolina Woźniak - przytacza historię wspomnianej fotografii i powstania wystawy. Ekspozycja to cykl dziewięciu obrazów, w dziewięciu kolorach z autoportretem artysty w czapce. Inspiracją była wspomniana fotografia, którą artysta otrzymał od swojego ojca w 1979 r. Od kilkudziesięciu lat zdjęcie towarzyszy Adamowi Wsiołkowskiemu i "pracuje w nim" gdzieś w polu nieświadomości, ujawniając się co jakiś czas w rysunku, grafice czy serii obrazów.

 

Adam Wsiołkowski - Urodzony w 1949 r. w Krakowie. Studia na Wydziale Malarstwa krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych; dyplom w 1973 r. W tymże roku rozpoczyna pracę pedagogiczną w Akademii, uzyskując w 1992 r. tytuł profesora. Prowadzi pracownię malarstwa. W latach 2008-2012 był rektorem ASP. 

Uprawia malarstwo, rysunek i grafikę. Autor cyklu malarskich "Matnia" (od 1972); "Zjawisko" (od 1974); "Miasto nieznane" (od 1979); "Autoportret (od 1979); "Obecność" (od 1984); "Felek i ja" (od 2003). W roku 1973 opracował projekt kolorystyki zewnętrznej elektrowni "Dolna Odra" pod Szczecinem. Uczestniczył w około 200 wystawach w Polsce i wielu krajach świata. Miał ponad 60 wystaw indywidualnych, m.in. w Krakowie, Warszawie, Poznaniu, Wrocławiu, Berlinie, Nowym Jorku, Pradze, Paryżu, Norymberdze i Kijowie.

Laureat wielu nagród w konkursach malarstwa, rysunku i plakatu. W 1991 roku otrzymał nagrodę Ministra Kultury i Sztuki RP za wybitne osiągnięcia artystyczne i dydaktyczne, w roku 2012 nagrodę Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za wkład w rozwój wyższego szkolnictwa artystycznego.; Nagrodę Województwa Małopolskiego ars Quaerendi w 2015 r.; Nagrodę Ministra Krakowa w 2015 r.; Krzyż Kawalerski Orderu Polonia Restituta w 2013 r. W latach 1981/882 przebywał w USA na półrocznym stypendium Fundacji Kościuszkowskiej, uzyskując tam stypendium Fundacji Ford & Rockefeller.

Jest wiernym panem jamnika szorstkowłosego Felka Trzeciego.

Prace zbiorowe: muzea Narodowe w Krakowie, Warszawie, poznaniu, Kielcach; Muzea Okręgowe w Tarnowie i Toruniu. Muzeum Historii Miasta Krakowa, Muzeum ASP w Krakowie; Muzeum Uniwersytetu Jagiellońskiego; Muzeum Chełmskie w Chełmie; Muzeum im. L. Wyczółkowskiego w Bydgoszczy; Muzeum Miasta Jaworzna; Muzeum Północno-Mazowieckie w Łomży; Muzeum Częstochowskie; Muzeum Plakatu w Wilanowie; kolekcja Centrum Sztuki "Studio" im. S. I. Witkiewicza w Warszawie; kolekcja ostromecka Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy; Mazowieckie Centrum Sztuki współczesnej "Elektrownia" w Radomiu; Bank Przemysłowo-Handlowy w Krakowie; galeria BWA w Poznaniu, Soeradzu i Białymstoku; Fundacja Malarstwa Polskiego w Lesku; The New York Public Library, Polish Institute of Arts & Sciences, The Kosciuszko Foundation - Nowy Jork; muzeum Mondriaanhuis w Amersfoort w Holandii; muzeum Foundation Antonio Perez w Cuenca w Hiszpanii oraz kolekcje prywatne w kraju i za granicą.

 

Wystawa towarzyszy Krakowskim Spotkaniom Artystycznym, których współorganizatorem jest Akademia Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie a organizatorem Związek Polskich Artystów Plastyków Okręgu Krakowskiego. Tegoroczne hasło Krakowskich Spotkań Artystycznych to "Konfiguracje".

 

ASP w_Krakowie_Wsiolkowski_2

 

pikto Wsiolkowski_A

"Pomiędzy" to tytuł trwającej w Pałacu sztuki Towarzystwa Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie wystawy. Ekspozycja jest jedną z głównych wystaw odbywających się w ramach Krakowskich Spotkań Artystycznych, których współorganizatorem jest Akademia Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie. Wystawa będzie czynna do 31 lipca 2017 r

 

Malarstwo i rzeźba posiadają w Krakowie liczną grupę przedstawicieli, którzy aktywnie wypowiadają się  tych podstawowych dziedzinach twórczości, obierając je jako główne media swej artystycznej aktywności. Wystawa w Pałacu sztuki TPSP prezentuje dorobek średniego pokolenia krakowskich twórców, unaoczniając szerokie spektrum realizacyjne indywidualnych, artystycznych poszukiwań. Stanowi przekrojową formę podsumowania tego, co na krakowskim rynku sztuki dzieje się, wykazując równocześnie wielość współczesnych trendów i kierunków oraz różnorodność postaw, będących wynikiem niezależnych osobowości średniego pokolenia rodzimych artystów.

 

Malarstwo prezentują: Alexander (Fraj Pieniek), Michał Baca, Ewa Bajek, Joanna Banek, Marek batorski, Stefan Berdak, Tamara Berdowska, Bettina Bereś, Andrzej Bębenek, Maria Bieńkowska-Kopczyńska, Iwo Birkenmajer, Grażyna Borowik, Adam Brincken, Małgorzata Buczek-Śledzińska, Małgorzata Bundzewicz, Zbigniew Cebula, Sławomir Chrystow, Wojciech Ćwiertniewicz, Marian Figiel, Andrzej Falfas, Ewa Gołogórska-Kucia, Ryszard Grazda, Małgorzata Jagiełło, Michał Jandura, Jarosław Kawiorski, Bogdan Klechowski, Krzysztof Klimek, Marcin Kołpanowicz, Łukasz Konieczko, Teresa Kotkowska-Rzepecka, Hieronik Kozłowski, Danuta Leszczyńska-Kluza, Sławomir Leszczuk, Ewa Ławrusiewicz, Piotr Łapalewski, Janusz Matuszewski, Krystyna Misiak, Leszek Misiak, Michał Misiak, Magdalena Nałęcz, Zbigniew Nowak, Wiesław Obrzydowski, Romuald Oramus, Jan Pamuła, Lucyna Patalita, Władysław Podrazik, Irena Popiołek, Stanisław Rodziński, Ewa Sadowska, Maria Samborska, Mirosław Sikorski, Iwona Siwek-Front, Mira Skoczek-Wojnicka, Edyta Sobieraj, Zbigniew Sprycha, Grzegorz Stec, Serge Vasilendiuc, Tadeusz Gustaw Wiktor, Grzegorz Wnęk, Adam wsiołkowski, Joanna Zemanek, Ewa Żelewska-Wsiołkowska, Jerzy Dimitruk.

 

Rzeźbę pokazują: Karol Badyna, Marita Benek-Gajda, Piotr Bożyk, Stanisław Brach, Iwona Demko, Wiesław Domański, Mariusz Dydo, Czesław Dźwigaj, Jacek Kucaba, Lilla Kulka, Maria "Maja" Moroz, Józef Murzyn, Krzysztof Nitsch, Marcin Nosko, Krystyna Nowakowska, Leszek Oprządek, Krystyna Orzech, Antoni Porczak, Jozef Sękowski, Aleksander Śliwa, Jan Tutaj, Piotr Twardowski, Ewa Wójcik-Konstantinowska.

 

Kuratorami wystawy "Pomiędzy" są: Małgorzata Bundzewicz, Ewa Gołogórska-Kucia, Ewa Janus oraz Tomasz Bielecki.

 

pikto pomiedzy

Akademia Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie | pl. Jana Matejki 13, 31-157 Kraków | +48 12 299 20 00 |

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.