Od 30 czerwca do 31 lipca 2017 r. w Galerii Sztuki Współczesnej Bunkier Sztuki oglądać można dwie wystawy "Wydobyte z niepamięci" oraz "Młodzi". Wspomniane ekspozycje to wystawy główne, odbywające się w ramach Krakowskich Spotkań Artystycznych, których współorganizatorem jest Akademia Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie. Tegoroczne spotkania odbywają się pod hasłem "Konfiguracje". Kuratorami wystaw mających miejsce w Bunkrze Sztuki są: Jerzy Nowakowski, Joanna Warchoł, Dariusz Milczarek, Ewa Janus oraz Monika Rościszewska. Wernisaż wystaw miał miejsce 30 czerwca br.

 

"Wydobyte z niepamięci" to wystawa malarstwa i rzeźby. "Rzeźba Roku" i "Krakowskie Spotkania" były to cykliczne wystawy, organizowane lub współorganizowane przez ponad dwie dekady ubiegłego stulecia przez ZPAP Okręg Krakowski, które przeszły do historii jako zjawiska wyjątkowe, będące aktualnymi przeglądami sztuki, formą aktywacji artystów do pracy i twórczych poszukiwań, ważnym elementem integracji środowiska oraz jego promocji na skalę ogólnopolską. Wieloletni kurator "Rzeźby Roku" i uczestnik "Krakowskich Spotkań", prof. Jerzy Nowakowski, podjął się w tym roku zorganizowania wystawy będącej przypomnieniem sylwetek malarzy i rzeźbiarzy uczestniczących w ówczesnych pokazach. Wielu z nich zajmuje już niepowtarzalne miejsce w historii polskiej sztuki, wielu też stało się pedagogami kształcącymi kolejne pokolenia adeptów sztuk pięknych. Na wystawie "Wydobyte z niepamięci" można zobaczyć prace wybitnych artystów związanych z krakowską ASP. Malarstwo prezentują: Stanisław Batruch, Tadeusz Brzozowski, Leszek Dutka, Walenty Gabrysiak, Zbylut Grzywacz, Juliusz Joniak, Krzysztof Kiwerski, Józef Kluza, Hieronim Kozłowski, Włodzimierz Kunz, Danuta Leszczyńska-Kluza, Sławomir Lewczuk, Zbysław Marek Maciejewski, Adam Marczyński, Kazimierz Mikulski, Leszek Misiak, Eugeniusz Mucha, Jerzy Nowosielski, Lucjan orzech, Jan Pamuła, Irena Popiołek, Stanisław Puchalik, Zygmunt Radnicki, Stanisław Rodziński, Hanna Rudzka-Cybisowa, Czesław Rzepiński, Allan Rzepka, Barbara Skąpska, Leszek Sobocki, Jonasz Stern, Jan Szancenbach, Janusz Tarabuła, Wacław Taramczewski, Jacek Waltoś, Tadeusz Gustaw Wiktor, Cecylia Wodnicka-Ząbkowska, Adam Wsiołkowski, Józef Lucjan Ząbkowski. Rzeźbę pokazują: Jerzy Bereś, Wiesław Bielak, Stefan Borzęcki, Bronisław Chromy, Aleksandra Domańska-Bortowska, Stefa Dousa, Czesław Dźwigaj, Wojciech Firek, Bogusław Gabryś, Marian Gołogórski, Antoni Hajdecki, Stanisław Hryń, Janina Jeleńska-Papp, Maciej Jacek Jerzmanowski, Krzysztof Kędzierski, Marian konieczny, Marian Kruczek, Wincenty Kućma, Krystyna Lewandowska-Czerwińska, Józef Marek, Krzysztof Nitsch, Jerzy Nowakowski, Małgorzata Okulska, Stefan Papp, Maria pińska-Bereś, Antoni Porczak, Stanisław Plęskowski, Anna Praxmayer, Bogusz Salwiński, Józef Sękowski, Jan Siek, Tadeusz Szpunar, Aleksander Śliwa, Jacek waltoś, Paulin Wojtyna, Barbara Zambrzycka-Śliwa.

 

"Młodzi" to również wystawa malarstwa i rzeźby. Ekspozycja prezentuje twórczość najmłodszego pokolenia malarzy i rzeźbiarzy, w większości absolwentów krakowskiej ASP. Pojęcie młodości zostało tutaj poszerzone do 4 dekady życia, gdyż w sztukach pięknych rozwój artystyczny i odnalezienie własnej, oryginalnej formy wypowiedzi rysuje się nieco inaczej niż w innych dziedzinach zawodowych. Uwolnienie od nauk akademickich, umiejętność wyzbycia się zewnętrznych naleciałości i uległości wobec panujących mód wymaga wielu lat prac, nabywanego z wiekiem doświadczenia i wciąż rozwijającej się samoświadomości artystycznej. Sylwetki 41 artystów zaproszonych do zaprezentowania swych prac, w sposób przekrojowy uwidaczniają aktualne tendencje panujące we współczesnym malarstwie i rzeźbie oraz indywidualne kreacje twórcze. Malarstwo prezentują: Katarzyna Bielec, Rafał Borcz, Martyna Borowiecka-Mikuszewska, Stanisław Cholewa, Jacek Dłużewski, Katarzyna Karpowicz, Marta Kawiorska, Lech Kolasiński, Juliusz Kosin, Marcin Kowalik, Bogumił Książek, Agnieszka Kucia, Kamil Kuzko, Katarzyna Makieła-Organisty, Krzysztof Marchlak, Dariusz Milczarek, Łukasz Nawer Habiera, Elżbieta Pamuła, Jacek Pasieczny, Jan Podgórski, Paweł Słota, Michał Sroka, Tomasz Tabisz, Małgorzata Wielek-Mandrela, Stanisław Wójcicki, Stanisław Wywiórski, Olga Ząbroń. Rzeźbę pokazują: Tomasz Bielecki, Sławomir Biernat, Magdalena Cisło, Jacek Dudek, Michał Dziekan, Piotr Idzi, Paweł Jach, Natalia Jamróz, Jakub Prokop, Monika Ościszewska, Marcin Smosna, Bartłomiej Węgrzyn, Krzesimir Wiater, Katarzyna Woźniak.

 

pikto wydobyte

Na Plantach Krakowskich przed Bunkrem Sztuki trwa wystawa rzeźby "Przestrzeń_Otwarta". Swoje prace prezentuje dziewięciu artystów: Karol Badyna, Stanisław Brach, Jacek Kucaba, Marcin Nosko, Paweł Orłowski, Jan Tutaj, Piotr Twardowski, Mariola Wawrzusiak i Andrzej Zwolak. Wystawa odbywa się w ramach Krakowskich Spotkań Artystycznych, których współorganizatorem jest Akademia Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie. Ekspozycja jest dostępna od 30 czerwca do 31 lipca 2017 r.

 

Kurator prezentacji w przestrzeni otwartej, dr hab. Jan Tutaj, prof ASP tak mówi o ekspozycji: "Wystawa pod tytułem "Przestrzeń_Otwarta", będąca częścią zakrojonej na większą skalę prezentacji malarstwa, rzeźby i rysunku w ramach Krakowskich Spotkań Artystycznych 2017, ukazuje wybór kilkunastu prac rzeźbiarskich o zróżnicowanej formie i wyrazie.
Założeniem doboru dzieł było zaprezentowanie w przestrzeni fragmentu krakowskich Plant prac, które spełniając konieczne wymogi materiałowo-technologiczne oraz adekwatność skali, ukażą różnorodne spojrzenie na ideę rzeźbiarskiej formy i materii tworzywa, tym samym indywidualnie kształtując warstwę treści i znaczeń.
Dziewięcioro autorów zaproszonych do pokazu to artyści już doświadczeni, z ukształtowanym, indywidualnym rzeźbiarskim językiem. Znajdujemy tu więc, z jednej strony przykłady twórczo przetworzonej figuracji o niemal archetypicznych odniesieniach, rzeźby sięgające do form ekspresyjno-symbolicznych, a także obiekty będące efektem procesu przekraczania doświadczenia nowoczesnej tradycji rzeźby i przechodzące w strefę przestrzennego znaku o zdecydowanie minimalistycznej formule komunikatu."

pikto Otwarta

3 lipca 2017 r. na Bulwarze Kurlandzkim, u wylotu al. Daszyńskiego w Krakowie miało miejsce otwarcie "Ogrodu Nadziei". Wydarzenie towarzyszyło 41. sesji Komitetu Światowego Dziedzictwa UNESCO, która po raz pierwszy odbyła się w Polsce. Projekt "Ogród Nadziei" realizowany był przy współpracy Wydziału Architektury Wnętrz Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie z artystką Hedvy Ser oraz Wydziałem Kultury Urzędu Miasta Krakowa.

 

Studenci krakowskiej ASP: Patrycja Duda, Anna Hanysz, Joanna Kamoń, Agnieszka Kowal, Krystian Motyl, Aleksandra Radej i Agata Wolańska pod kierunkiem prof. Joanny Kubicz wspólnie z artystką wyznaczyli założenia przestrzenne dla placu na bulwarze. Ich praca polegała na opracowaniu projektu usadowienia rzeźb w przestrzeni Krakowa. Projekt uwzględniał nie tylko samo posadowienie brył, ale również aranżację przestrzeni i stworzenie swego rodzaju ogrodu. 

 

Hedvy Ser - francuska artystka, uhonorowana w 2011 roku tytułem Artysty UNESCO na rzecz Pokoju. Rzeźby artystki, które stanęły przy Bulwarze Kurlandzkim, tworzą cykl będący w zamierzeniu symboliczną interpretacją losów społeczności żydowskiej w Polsce. Pozostająca pod silnym wpływem myśli kabalistycznej rzeźbiarka tworzy prace, które starają się uchwycić leżący u podłoża rzeczywistości proces następowania po sobie i przenikania się zjawisk destrukcji i odbudowy, dezintegracji i harmonii, zagłady i odrodzenia. Rzeźby Hedvy Ser są artystycznymi przestawieniami poszczególnych faz tego nieskończonego cyklu destrukcji i odbudowy. Wyrażają one pełne nadziei przekonanie artystki o tym, że rozpad jakiejś formy istnienia niezmiennie pociąga za sobą powstanie nowej, że destrukcja jest w istocie warunkiem koniecznym odbudowy. Zdegradowany świat ma w sobie moc, żeby się odrodzić.

 

pikto ser

 

"Niewidzialne_niewiarygodne_idealne - miasto_dom_krajobraz" to tytuł trwającej w Galerii "Akademia w Bronowicach" wystawy prac studentów z I Pracowni Projektowania Architektury Wnętrz, której wernisaż odbył sie 29 czerwca 2017 r.  Oficjalnego otwarcia wystawy dokonali: Prorektor ds. Studenckich a zarazem kurator Galerii "Akademia w Bronowicach" dr hab. Jan Tutaj, prof. ASP; Dziekan Wydziału Architektury Wnętrz dr hab. Beata Gibała Kapecka, prof. ASP oraz kierownik I Pracowni Projektowania Architektury Wnętrz prof. Elżbieta Pakuła-Kwak i asystentka dr Joanna Łapińska.

 

Wystawa będzie czynna do 20 września 2017 r.  Na ekspozycji swoje prace prezentują studenci Wydziału Architektury Wnętrz: Magdalena Bachula, Anna Bednarek, Klaudia Dębska, Katarzyna Gronowska, Lidia Grybel, Katarzyna Hyzińska, Magdalena Jankowska, Katarzyna Kryk, Joanna Olech, Adrianna Oprychał, Dorota Pawlik, Elżbieta Pietrucha, Magdalena Romanowska, Anetta Sala, Magdalena Stolarz, Agnieszka Wereska, Anna Wielebińska oraz Paulina Zwolak.

 

Kuratorami wystawy jest prof. Elżbieta Pakuła-Kwak i dr Joanna Łapińska, które we wstępie do katalogu towarzyszącego wystawie w takich słowach opowiadają o ekspozycji: "Wystawa niewidzialne_niewiarygodne_idealne – miasto_dom_krajobraz prezentuje:
- dyplomy magisterskie i licencjackie wykonane w I Pracowni Projektowania Architektury Wnętrz w 2017 roku,
- instalację Substancja miasta. Zapis intertekstualny Magdaleny Romanowskiej, uczestniczki I roku studiów doktoranckich, zrealizowaną jako własna praca badawcza w powiązaniu z tematem n_n_i – m_d_k,
- prace studentów III roku studiów licencjackich i I roku studiów magisterskich wykonane w ramach cyklicznie prowadzonego zadania semestralnego inspirowanego opowiadaniami Italo Calvino Niewidzialne miasta (Miasta i pamięć. 4. Zora lub Miasta i oczy. 5. Moriana Miasta i pragnienia. 4. Fedora), bezpośrednio poprzedzającego pracę dyplomową.

Na wystawie znalazły się również fragmenty prac zrealizowanych w roku akademickim 2015/2016 przez autorki prezentowanych prac dyplomowych w ramach zadania Matryca domu / Matryca miasta w oparciu o Niewidzialne miasta  (Zwiewne miasta. 1. Izaura, Zwiewne miasta. 2. Zenobia, Zwiewne miasta. 5. Oktawia, Ciągłe miasta. 1. Leonia, Miasta i niebo. 1. Eudoksja).

Niewidzialne_niewiarygodne_idealne – miasto_dom_krajobraz kryje najbardziej rozprzestrzenniony układ ludzi i rzeczy, zapętlające się continuum przestrzeni mieszczące jednocześnie świat żywych i umarłych, profaniczny i sakralny, haptyczny i percepcyjny. Współistnienie miast „realnych” i ich widm nawarstwia i zwielokrotnia obrazy przestrzeni. Kolejny obraz kryje się za obrazem przygotowującym kody dla odczytania następnego i całości. W wielopłaszczyznowej, porowatej strukturze, niekończącej się sieci referencji i odniesień kryją się ontologiczne pytania."

 

Zasadą programową I Pracowni Projektowania Architektury Wnętrz jest otwarcie na dialog, pojmowany jako ciągle na nowo podejmowana interpretacja relacyjnego środowiska, skupiającego kontekst, przestrzeń/przedmiot i samego badacza/twórcę. Projektowanie miejsc i przestrzeni jest nierozłączne z dyskursem teoretycznym - słowa i obrazy nawarstwiają się, łączą w rizomatycznej sieci, przekraczając systemowo zdefiniowany język architektury.

Dekonstrukcja rozumiana jako czynnik wzbogacający metody kształcenia oznacza wielokrotne przechodzenie krętej drogi od kontekstu do abstrakcji, od pojęcia do ich prawdopodobnych odniesień, od zaprzeczania do akceptacji, od intuicyjnych przeczuć do definiowania. Jest poruszaniem się w strefach "pomiędzy" - kieruje uwagę na obrzeża kulturowo przyjętych opozycji, ku krawędziom pojęć i słów, wnętrza i zewnętrza. niczego nie odrzuca, pozwala na indywidualne asocjacje przedmiotu, przestrzeni i słowa, stając się zapisem intelektualnym - nieustannie odnawiającym się tekstem, wciąż na nowo konstruowanym.

Złożone, wieloaspektowe metody kształcenia wyzwalają kreatywność, prowokują do określania własnej postawy wobec Drugiego, wobec środowiska i wobec świata. W wyniku złożonych działań powstaje przestrzeń wielowartościowa o nieskończonej liczbie powiązań i przenikań w obrębie zakreślanych terytoriów - domu, miasta, krajobrazu.

Proces realizacji zadań o szerokim zakresie problemowym - od kształtowania najbliższego otoczenia do obiektów użyteczności publicznej we współczesnych strukturach architektonicznych, obiektach zabytkowych, zdegradowanych obiektach poprzemysłowych i otwartych wnętrzach krajobrazowych - obejmuje szkice koncepcyjne, opisy, prezentacje, modele cyfrowe i modele rzeczywiste ujawniające inne niż w przedstawieniu graficznym właściwości struktur i materii, w istotny sposób wzbogacające zapisy wielowymiarowej przestrzeni.

 

 

pikto niewidzialne_ASP

Studentka Wydziału Architektury Wnętrz - Paulina Zwolak i absolwent Wydziału Architektury Wnętrz - Jakub Nieć zdobyli I nagrodę w 11 edycji konkursu organizowanego przez firmę VASCO.

 

W Warszawie odbyła się uroczysta Gala Finałowa podczas, której zostały wręczone nagrody i wyróżnienia. Zwycięzcy otrzymali statuetkę CALLO, zaproszenie do VASCO i KREON w Belgii oraz nagrodę pieniężną. Przyznano im także: licencję ARCHICAD STAR(T) EDITION, licencję programu z rodziny InteriCAD, prezentację projektu w magazynach: NOWY MAGAZYN oraz WNĘTRZE i OGRÓD, prezentację projektu w portalach: Myhome.pl, Urządzamy.pl oraz Archirama.pl, prezentację w programie DOMO+ oraz roczny dostęp do portalu Kompas Inwestycji.pl.

 

Źródło informacji i zdjęć www.

 

ASP w_Krakowie_Zwolak_Niec_1

 

ASP w_Krakowie_Zwolak_Niec_2

 

ASP w_Krakowie_Zwolak_Niec_3

 

ASP w_Krakowie_Zwolak_Niec_4

 

ASP w_Krakowie_Zwolak_Niec_5

 

ASP w_Krakowie_Zwolak_Niec_6

 

pikto zwolak_niec

Akademia Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie | pl. Jana Matejki 13, 31-157 Kraków | +48 12 299 20 00 |

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.