W niedzielę, 25 czerwca 2017 r. w Żydowskim Muzeum Galicja odbył się wernisaż wystawy "Do Polski", na której prezentowane są prace studentów z Polski i Izraela w ramach Festiwalu Kultury Żydowskiej w Krakowie. Organizatorem wydarzenia jest Instytut Polski w Tel Awiwie, przy współpracy z Akademią Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie, Żydowskim Muzeum Galicja w Krakowie, Centrum Kultury Jidysz „Bet Sholem Aleichem” w Tel Awiwie oraz Akademią Sztuk i Designu Bezalel w Jerozolimie.

 

Wystawa „Do Polski” zrodziła się z wyjątkowego spotkania poematu Abrahama Suckewera z nową publicznością tj. studentami grafiki i ilustracji z Izraela i Polski. W 2016 roku Instytut Polski w Tel Awiwie zaprosił do udziału w projekcie studentów z Pracowni Projektowania Książki Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie pod kierownictwem dr Doroty Ogonowskiej oraz studentów z Wydziału Komunikacji Wizualnej Akademii Bezalel w Jerozolimie pod kierownictwem Merav Salomon. Kurator projektu Tomasz Woleński tak mówi o projekcie: "Studenci izraelscy, stworzyli pięć ilustracji do każdej z pięciu części poematu Suckewera. Ich prace odnoszą się zarówno do przeszłości i teraźniejszości, starają się być mostem między żydowską przeszłością, a izraelską tożsamością. Natomiast polscy studenci, stworzyli różnorodne projekty publikacji książkowych, obejmujące kompozycje topograficzne i ilustracje, nacechowane indywidualną formą narracji i zróżnicowanym warsztatem graficznym. Niezależenie od formy, cechą wspólna wszystkich prac jest umiejętność interpretacji tekstu poetyckiego pozornie tylko dotyczącego dalekiej historii, a jednak stawiającego aktualne pytania o tożsamość narodową, kulturową, interpretację historii, a jednak stawiającego aktualne pytania o tożsamość narodową, kulturową, interpretację historii czy wreszcie stosunki polsko-żydowskie".

 

Artyści biorący udział w wystawie: Paulina Antolak, Dan Azoulay, Ala Biedrzycka, Patryk Chodacki, Weronika Cyganik, Maria Gawryluk, Katarzyna Góralczyk, Agnieszka Grzegorczyk, Neta Haim, Lior Hizgilov, Marek Jankisz, Małgorzata Jeniec, Katarzyna Kluźniak, Kinga Kostka, Emilia Kutrzeba, Itamar Makover, Lior Manella, Alona Millgram, Alin Mor, Joanna Niedzielczyk, Katarzyna Pazder, Kostya Permyakov, Barbara Pinto, Anil Rinat, Daniel Rerko, Hila Ronis, Shana Rotter, Magdalena Rzepecka, Nimrod Sapir, Małgorzata Sezanowicz-Winiarska, Marcelo Smith, Alicja Sobiech, Tal Touboul, Einav Vaisman, Anna Waćkowska, Anna Lin Wolf, Maryia Yakimovich, Gal Zemach, Barr Zutra oraz Paulina Żmuda.

 

Abraham Suckewer, wybitny poeta języka jidysz, napisał poemat "Do Polski" jako pożegnanie swojej ojczyzny, jej skarbów, krajobrazu, kultury, literatury i języka. Urodzony na Litwie w 1913 r., Suckewer kształcił się w polskojęzycznym Wilnie, gdzie rozpoczął swoją karierę literacką w grupie pisarzy znanej pod nazwą "Jung Wilnie" (Młode Wilno). Podczas drugiej wojny światowej przebywał w getcie wileńskim, gdzie kontynuował pisanie poezji, a także stał się członkiem ruchu oporu. Po ucieczce z getta dołączył do partyzantów w pobliskich lasach, skąd został ewakuowany za zgodą władz radzieckich do Moskwy. W 1944 roku poeta wrócił do Wilna i wraz z przyjaciółmi próbował odbudować życie żydowskie, jednak "chłodne powitanie", którego doświadczył w powojennej Polsce oraz wieści o pogromie kieleckim z lipca 1946 r. sprawiły, że Suckewer stracił nadzieję na żydowską przyszłość w kraju i wyjechał do Francji. po krótkim pobycie w Paryżu przybył do Izraela i osiedlił sie w Tel Awiwie, gdzie założył literackie pismo jidysz "Di goldene keyt". Mimo oczywistej trudności egzystencjalnej języka jidysz w powojennym świecie, twórczość Suckewera została doceniona jako bardzo ważna i został on laureatem Nagrody Izraela ("izraelski Nobel") w 1985 roku. Wśród jego przyjaciół były wybitne postacie kultury międzynarodowej jak Marc Chagall, czy Czesław Miłosz, z którym dzielił idylliczne miejsce urodzenia - Wilno. Abraham Suckewer zmarł w Tel Awiwie w styczniu 2010 roku. Napisany w okresie od lipca do września 1946 roku poemat "Do Polski" to poetycki rozrachunek podsumowujący tysiącletnie życie Żydów w Polsce. To poemat o skomplikowanej miłości poety do ojczyzny, w którym narrator przyjmuje jednocześnie rolę adwokata, prokuratora oraz sędziego. "Smutno mi Boże!", cytat z hymnu Juliusza Słowackiego, który służy za refren poematu, tylko podkreśla bolesne rozstanie poety z Polską i jej tradycją literacką, z której czerpał Suckewer. W wielu jego innych utworach odnajdziemy odniesienie do Cypriana Kamila Norwida, Leopolda Staffa, czy Bolesława Leśmiana.

 

Wystawa będzie czynna w Żydowskim Muzeum Galicja w Krakowie (ul. Dajwór 18) od 25 czerwca do 30 wrześnie 2017 r.


pikto do_polski


W piątek, 23 czerwca 2017 r. w Galerii "Akademia w Bronowicach" odbył się finisaż wystawy "Kontur i szaleństwo". Wydarzenie swą obecnością zaszczycili Prorektor ds. Studenckich, a zarazem Kuratora Galerii "Akademia w Bronowicach" dr hab. Jan Tutaj, prof. ASP, Prorektor ds. Nauki i Spraw Zagranicznych dr hab. Bogdan Achimescu, prof. ASP oraz kuratorzy projektu dr hab. Grzegorz Sztwiertnia, prof. ASP i dr Joanna Zemanek.  Na ekspozycji zaprezentowane zostały prace zaproszonych artystów (w większości pedagogów krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych), które nawiązywały do problemu przekładu i zapisu (translacji i transkrypcji) procedury obserwacji/percepcji na zrozumiały, wizualny język/tekst.


Wystawie towarzyszyła publikacja gdzie we wstępie dr hab. Grzegorz Sztwiertnia, prof. ASP pisze: "...Kompletując listę artystów kierowaliśmy się konkretnym wyobrażeniem: obwodziliśmy amebowatą w swej istocie ideę studium natury mentalnym konturem - dążąc do nadania temu pojęciu jakiejś, zrozumiałej dzisiaj, formy. Problemy pojawiające się na styku subiektywnego z obiektywnym definiują, według nas, istotę analizowanego fenomenu mitycznego studium natury - niedoścignionej w swej bezkompromisowości, uczciwości i okrutnej szczerości, czysto eksperymentalnej procedury przekładu i zapisu na obiektywny język plastyczny - za pomocą nieortodoksyjnych (bo osobiście wypracowanych), lecz racjonalnych technik - subiektywnych wrażeń i spostrzeżeń: doświadczeń wizualnych. Owo studium to również forma dzieła otwartego w ujęciu Mayi Deren - pionierki amerykańskiej awangardy filmowej - według której (za  Paulem Valery) "a work of art is never completed, but merely abondoned" (dzieło sztuki nigdy nie jest ukończone, lecz jedynie porzucone). Termin studium natury potraktowaliśmy zatem w duchu refleksji i wskazówek Paula Cezanne'a, który otaczanie konturem form, kształtów i plam zlecał stanowczo i bezwzględnie: "(...) neoimpresjonizm, określający kontury czarną linią - błąd, który należy zwalczać ze wszystkich sił. Jeśli jednak radzić się natury, daje nam ona środki dla osiągnięcia tego celu". Tak więc, "tylko szaleniec widzi kontur, dlatego go rysuje" - jak zacytował z nieznanego źródła w swoich pismach Ad Reinhardt.".

 

W wystawie udział wzięli następujący artyści: Grzegorz Bienias, Bogusława Bortnik-Morajda, Rafał Bujnowski, Janusz Janczy, Janina Kraupe-Świderska, Zbigniew Makowski, Jerzy Panek, Tadeusz Sławek i Bogdan Mizerski, Marek Sobczyk, Witold Stelmachniewicz, Małgorzata Szandała, Andrzej Szewczyk, Grzegorz Sztwiertnia, Jan Tutaj, Witold Urbanowicz, Michał Zawada oraz Joanna Zemanek.

 

Ekspozycja była częścią większego przedsięwzięcia artystyczno-badawczego "Heterotropie", obejmującego zarówno działania w przestrzeni Specjalistycznego Szpitala im. Józefa Babińskiego w Krakowie (w budynkach oraz poza nimi) - w formie pleneru i warsztatów (także z pacjentami), jak również cykl spotkań, dyskusji, paneli i prezentacji – zakończonych finalnie wystawami na terenie Szpitala i Akademii. Uczestnikami projektu „Heterotopie” byli studenci Wydziału Malarstwa wyłonieni przez zespół koordynujący. Wybrana tą drogą grupa studentów wraz z pedagogami – opiekunami projektu w terminie od grudnia 2016 do czerwca 2017 roku realizowała interdyscyplinarne warsztaty i plener, których efekty zostały zaprezentowane w formie wystaw w galeriach Promocyjnej oraz Wydziału Malarstwa.

 

Wystawa towarzyszyła obchodom 100-lecia otwarcia Szpitala Specjalistycznego im. dr. Józefa Babińskiego w Krakowie/Kobierzynie. 

 

pikto finisaz_kontur

W dniu 23 czerwca 2017 r. miało miejsce uroczyste rozpoczęcie przebudowy nowej inwestycji Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie przy ul. Syrokomli 21. Na dziedzińcu budynku symbolicznego wbicia łopaty dokonali JM Rektor krakowskiej ASP prof. Stanisław Tabisz, Kanclerz dr Jolanta Ewartowska, Dziekan Wydziału Grafiki dr hab. Tomasz Daniec, prof. ASP oraz Dziekan Wydziału Architektury Wnętrz dr hab. Beata Gibała-Kapecka, prof. ASP. Gośćmi specjalnymi wydarzenia byli Duszpasterz Środowisk Twórczych ks. infułat Jerzy Bryła oraz arch. Krzysztof Kiendra z firmy SPA EKSPO odpowiedzialnej za projekt przebudowy obiektu.

 

 pikto Syrokomli

Rozpoczęcie przebudowy to niezwykle ważny moment dla Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie. Budynek został nabyty przez Uczelnię w roku 2015 z przeznaczeniem dla Wydziału Grafiki i Wydziału Architektury Wnętrz. Obiekt przy ul. Syrokomli 21 w Krakowie został wybudowany w latach 1913-1921 wg projektu architekta Jana Zawiejskiego dla Szkoły Przemysłowej Żeńskiej. Do chwili wybuchu I wojny światowej w 1914 budynek pozostawał w stanie surowym, zadaszonym, bez wykończenia. W czasie wojny i tuż po niej pełnił rolę samoistnego przytułku dla ofiar wojny. Dopiero kilka lat później został wykończony i stał się szkołą zawodową dla dziewcząt. W czasie II wojny światowej Szkoła została usunięta z budynku, który pełnił w tym czasie inne funkcje. 

Po II wojnie światowej funkcja szkoły został przywrócona. Do 2012 r. miał tu siedzibę Zespół Szkół Odzieżowych nr 1 w Krakowie. Potem przez okres 3 lat obiekt był nieużytkowny a w 2015 od Gminy Kraków nabyła go krakowska ASP.

 

Akademia Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie planuje rozłożyć inwestycję na trzy etapy.
Pierwszy etap będzie polegał na wymianie i wzmocnieniu stropów budynku ze względu na ich niską nośność względem wymagań technicznych ASP i nieodpowiednią odporność ogniową. Ten etap został już rozpoczęty w tym roku i będzie zakończony w grudniu 2017.
Drugim etapem planowanym również w 2017 roku jest głęboka termomodernizacja budynku. W jej ramach zostaną wymienione całkowicie instalacje c.o. (budynek jest podpięty do miejskiej sieci MPEC), pojawi się nowa instalacja oświetleniowa ze źródłami światła LED, nowoczesna wentylacja mechaniczna z odzyskiem ciepła oraz system zarządzania energią dla całego obiektu. Dodatkowo na dachach oficyny zostaną zainstalowane panele fotowoltaiczne a całość prac termomodernizacyjnych dopełni wymiana okien na energooszczędne (jednak o zabytkowym charakterze) oraz ocieplenie ścian i dachu – bez elewacji frontowej bo ta podlega ochronie konserwatorskiej. Całość tych prac jest objęta programem POIŚ i będzie w większości (85%) sfinansowana z funduszy europejskich. Wartość programu termomodernizacji wynosi 6.695.288 zł. Dzięki temu budynek będzie niskoenergetyczny i przyjazny dla środowiska.
Trzecim etapem będzie remont, adaptacja poddasza i dostosowanie budynku do wymagań Wydziału Grafiki i Wydziału Architektury Wnętrz, które będą zajmować ten obiekt. W ramach tego etapu zostaną również wybudowane nowe windy, zespoły sanitarne a nieruchomość będzie dostosowany do obecnych przepisów ppoż. Dzięki temu studenci i pracownicy ASP będą mieli lepsze warunki lokalowe a budynek będzie bezpieczny i dostępny również dla osób niepełnosprawnych. Prace te ASP zamierza rozpocząć w 2018 roku i zakończyć w połowie 2019 roku, tak aby nowy rok akademicki studenci ASP mogli już rozpocząć w nowym obiekcie.

 

Ostatnim etapem będzie planowana rozbudowa obiektu od strony podwórza, która będzie realizowana w miarę pozyskania środków finansowych.

 

Cały budynek po planowanej rozbudowie będzie miał powierzchnie użytkową ok. 5400 m2, dzięki czemu będą mogły tu się zmieścić w całości wszystkie pracownie Wydziału Grafiki i Wydziału Architektury Wnętrz, które obecnie są rozproszone w kilku miejscach.
Obiekt będzie mieścił nie tylko nowoczesne pracownie druku 3D, wycinarek laserowych i modelarnie meblowe czy pracownie projektowania komputerowego, ale także tradycyjne pracownie grafiki warsztatowej, pracownie malarskie czy pracownie ubioru.

 

Akademia Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie w 2018 roku rozpoczyna obchody jubileuszu 200-lecia istnienia Uczelni. Nowy obiekt przy Syrokomli 21 będzie ważnym wydarzeniem dla Akademii a jego adaptacja a także rozbudowa dla celów Wydziału Grafiki i Wydziału Architektury Wnętrz pozwoli im opuścić trudną lokalizację przy ul. Humberta 3. Nowe pracownie i powierzchnie ekspozycyjne i warsztatowe podniosą jakość kształcenia studentów i pozwolą na większą współpracę z innymi instytucjami i lokalną społecznością dzielnicy.

Doroczna Wystawa Prac Studentów jest olbrzymim przedsięwzięciem podejmowanym corocznie przez Akademię Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie nieprzerwanie od kilkudziesięciu lat. W tym roku to wydarzenie rozpoczęło się uroczystym wernisażem, który miał miejsce 4 czerwca br. Wystawę ukazującą najciekawsze prace każdego studenta powstałe pod okiem najlepszych pedagogów w poszczególnych pracowniach ASP w kończącym się roku akademickim 2016/2017 można było oglądać do 11 czerwca. Prace prezentowane na ekspozycji zostały wybrane w czasie przeglądów. Wystawa przedstawiała kilka tysięcy prac studentów ze wszystkich dziedzin sztuk plastycznych, jednocześnie w kilku budynkach o łącznej powierzchni wystawienniczej wynoszącej kilkadziesiąt tysięcy m².


 

pikto DWPS

W imieniu JM Rektora ASP w Krakowie - prof. Stanisława Tabisza, Pani Aleksandry Rzońcy - dyrektora Galerii Bronowice oraz kuratorów wystawy - Joanny Zemanek i Grzegorza Sztwiertni zapraszamy na finisaż wystawy "Kontur i szaleństwo", który odbędzie się w piątek, 23 czerwca 2017, godz. 18.00 w Galerii "Akademia w Bronowicach" na terenie Galerii Bronowice w Krakowie, ul. Stawowa 61, I p.

 

plakat kontur_i_szalenstwo

 

„Heterotopie” to kompleksowy projekt artystyczno – badawczy obejmujący zarówno działania w przestrzeni Specjalistycznego Szpitala im. Józefa Babińskiego w Krakowie (w budynkach oraz poza nimi) - w formie pleneru i warsztatów (także z pacjentami), jak również cykl spotkań, dyskusji, paneli i prezentacji – zakończonych finalnie wystawami na terenie Szpitala i Akademii. Uczestnikami projektu „Heterotopie” są studenci Wydziału Malarstwa wyłonieni przez zespół koordynujący. Wybrana tą drogą grupa studentów wraz z pedagogami – opiekunami projektu w terminie od grudnia 2016 do czerwca 2017 roku realizować będzie interdyscyplinarne warsztaty i plener, których efekty zaprezentowane zostaną w formie wystaw w galeriach Promocyjnej oraz Wydziału Malarstwa. Wydarzeniom towarzyszyć będzie publikacja.

 

Wystawa „Kontur i szaleństwo” prezentuje prace zaproszonych artystów (oraz pedagogów krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych z Wydziałów Malarstwa, Grafiki i Rzeźby), które nawiązują do problemu „przekładu”, translacji świata widzialnego poprzez studium natury na język plastyczny - za pomocą nieortodoksyjnych, lecz racjonalnych i obiektywnych procedur zapisu subiektywnych obserwacji i wrażeń. Termin "studium natury" potraktowany został w duchu refleksji i wskazówek Paula Cezanne'a, który otaczanie konturem form, kształtów i plam zalecał "zwalczać ze wszystkich sił": „(...) neoimpresjonizm, określający kontury czarną linią - błąd, który należy zwalczać  ze wszystkich sił. Jeśli jednak radzić się natury, daje nam ona środki dla osiągnięcia tego celu”. Tak więc, „tylko szaleniec widzi kontur, dlatego go rysuje” – jak zacytował w swoich pismach Ad Reinhardt.

 

Wystawa towarzysząca obchodom 100-lecia otwarcia Szpitala Specjalistycznego im. dr. Józefa Babińskiego w Krakowie/Kobierzynie:

 

  • Grzegorz Bienias
  • Bogusława Bortnik-Morajda
  • Rafał Bujnowski
  • Janusz Janczy
  • Janina Kraupe-Świderska
  • Zbigniew Makowski
  • Jerzy Panek
  • Tadeusz Sławek i Bogdan Mizerski
  • Marek Sobczyk
  • Witold Stelmachniewicz
  • Małgorzata Szandała
  • Andrzej Szewczyk
  • Grzegorz Sztwiertnia
  • Jan Tutaj
  • Witold Urbanowicz
  • Michał Zawada
  • Joanna Zemanek
 

 

Kuratorzy: Grzegorz Sztwiertnia, Joanna Zemanek

 pikto kontur_szalenstwo

Akademia Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie | pl. Jana Matejki 13, 31-157 Kraków | +48 12 299 20 00 |

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.