17 czerwca 2017 r. rozpoczęła się przebudowa ulicy Basztowej. Po remoncie na ulicy wprowadzony zostanie ruch kierunkowy dla ruchu samochodów, podobnie jak na ul. Dunajewskiego i Podwale. W związku z remontem zostało zamknięte dla ruchu tramwajów, autobusów i samochodów skrzyżowanie ul. Pawiej, Lubicz, Westerplatte i Basztowej. Prace drogowe rozpoczną się równolegle również na samej ul. Basztowej, która nie będzie dostępna ani dla samochodów, ani dla pojazdów KMK. Taka organizacja ruchu będzie obowiązywać przynajmniej do końca sierpnia. W kolejnym etapie, planowanym do wprowadzenia we wrześniu, częściowo otwarte zostanie skrzyżowanie przy Dworcu Głównym (relacja Pawia - Westerplatte i Lubicz - Westerplatte), natomiast roboty budowlane przeniesione zostaną na skrzyżowanie ul. Długiej i Basztowej.

 

Poniżej przedstawiam zmiany w funkcjonowaniu Komunikacji Miejskiej od 17 czerwca 2017 r.


LINIE TRAMWAJOWE:

LINIE 1, 6, 8, 9, 11, 13, 16, 21, 22, 23 i 50 bez zmian.

LINIA 2 będzie zawieszona, w relacji Salwator – Stary Kleparz zastąpi ją linia 72, dojazd do Cmentarza Rakowickiego zapewni linia 19 na zmienionej trasie.

LINIA 3 pojedzie przez tunel, al. Powstania Warszawskiego i ul. Grzegórzecką.

LINIA 4 pojedzie przez ul. Długą, Kamienną i tunel.

LINIA 5 będzie zawieszona, w relacji Krowodrza Górka – Rondo Mogilskie zastąpi ją linia 3, a w relacji Dworzec Towarowy – Rondo Kocmyrzowskie linia 75.

LINIA 7 będzie zawieszona na okres wakacyjny, zastąpi ją linia 14 jadąca przez tunel i ul. Długą.

LINIA 10 pojedzie przez ul. Dietla, Grzegórzecką i al. Powstania Warszawskiego.

LINIA 12 będzie zawieszona na okres wakacyjny ze względu na ograniczoną przepustowość ul. Grzegórzeckiej, zastąpi ją linia 52 jadąca przez ul. Dietla i Grzegórzecką.

LINIA 14 pojedzie przez ul. Długą, Kamienną i tunel.

LINIA 18 bez zmian, dodatkowo zostanie zwiększona częstotliwość do 10 minut w soboty w zamian za linię 52.

LINIA 19 pojedzie z Borku Fałęckiego do Ronda Mogilskiego bez zmian i następnie do Cmentarza Rakowickiego, gdzie zastąpi linię 2. W relacji Dworzec Towarowy – Plac Bohaterów Getta zastąpi ją linia 3. Ze względu na przebieg zbliżony do linii 3 i 10 zostanie wprowadzona wakacyjna częstotliwość co 20 minut.

LINIA 20 pojedzie przez ul. Starowiślną i Grzegórzecką.

LINIA 24 pojedzie przez ul. Podwale i plac Wszystkich Świętych. Ze względu na przebieg zbliżony do linii 6 i 13 oraz ograniczoną przepustowość placu Wszystkich Świętych zostanie wprowadzona wakacyjna częstotliwość co 20 minut.

LINIA 52 pojedzie przez ul. Dietla, Grzegórzecką i al. Powstania Warszawskiego. Dla poprawy dojazdu z Os. Piastów do dworca zostanie uruchomiona linia 75. Ze względu na ograniczoną przepustowość określonych odcinków wprowadzona zostanie wakacyjna częstotliwość co 10 minut w dni powszednie i co 20 w dni wolne.

LINIA 70 wspomagająca linię 10 zostanie zlikwidowana ze względu na brak możliwości przejazdu przy dworcu.

LINIA 72 zostanie uruchomiona dla zastąpienia linii 2 na odcinku Salwator – Stary Kleparz. Będzie kursowała na trasie Salwator – Krowodrza Górka.

LINIA 75 zostanie uruchomiona dla poprawy dojazdu do dworca z kierunku Os. Piastów. Będzie kursowała na trasie Os. Piastów – Dworzec Towarowy.


LINIE AUTOBUSOWE:

LINIE 124, 152 i 424 pojadą przez ul. Lubomirskiego, Dworzec Główny Wschód, tunel Kalinowskiego, Politechnikę, Nowy Kleparz, Aleje Trzech Wieszczów i dalej po swoich trasach. Linie 152 i 192 będą miały wspólny
przebieg od Parku Decjusza do Os. Na Lotnisku.

LINIA 502 pojedzie jak wyżej, ale zatrzyma się tylko na przystankach Uniwersytet Ekonomiczny, Politechnika, Nowy Kleparz, Plac Inwalidów, AGH, Cracovia, Cracovia Stadion.

LINIA 154 pojedzie do Dworca Głównego Zachód bez podjazdu do przystanku Dworzec Główny.

LINIA 304 pojedzie przez Aleje Trzech Wieszczów, Nowy Kleparz, Politechnikę do Dworca Głównego Zachód.

LINIE NOCNE:

Zlot nocnych linii tramwajowych zostanie przeniesiony pod Pocztę Główną i na przystanek Św. Gertrudy.

Zlot nocnych linii autobusowych zostanie przeniesiony na węzeł Starowiślna.

 

Informacje dotyczących zachowania ważności biletów okresowych, można znaleźć na stronie kmkrakow.pl

logo 2011_mouse_over

W ramach Krakowskich Spotkań Artystycznych na Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie odbędzie się kilka wystaw. Organizatorem wydarzenia jest Związek Polskich Artystów Plastyków Okręg Krakowski. Patronat honorowy nad projektem sprawuje JM Rektor krakowskiej ASP, prof. Stanisław Tabisz. Tegoroczne święto sztuki odbędzie się pod hasłem "KONFIGURACJE. Malarstwo Rzeźba Rysunek".


Jedną z głównych wystaw odbywających się w ramach Krakowskich Spotkań Artystycznych będą "Antropomorfie" przygotowane przez Galerię Promocyjną ASP w Krakowie (pl. Matejki 13). Swoje rzeźby zaprezentują: Iwona Demko, Stefan Dousa, Marian Gołogórski, Ewa Janus, Maria Niewiadomska, Jerzy Nowakowski, Krystyna Orzech, Bogusz Salwiński, Mariola Wawrzusiak, Andrzej Zwolak zaś rysunek pokażą: Grzegorz Bienias, Dobiesław Gała, Agnieszka Łakoma, Leonard Pędziałek, Ewa Rosiek-Buszko, Grzegorz Sztwiertnia, Joanna Warchoł, Maja Woźniak. Ekspozycja będzie dostępna od 29 czerwca 2017 r. do 31 lipca 2017 r.


W Galerii ASP w Krakowie (ul. Basztowa 18) od 29 czerwca do 31 lipca 2017 r. odbywać się będzie wystawa Adama Wsiołkowskiego, „Forum Cracoviense”.


Galeria Malarstwa ASP w Krakowie (pl. Matejki 13) od 29 czerwca do 31 lipca 2017 r. będzie prezentować wystawę Grzegorza Bieniasa "Sekwencje epizodów".

 

W Galeria R Wydziału Rzeźby ASP w Krakowie (pl. Matejki 13) od 29 czerwca do 31 lipca 2017 r. zostanie pokazana wystawa Andrzeja Bednarczyka, „Pułapka nieskończoności”.

 

Jako współorganizator Krakowskich Spotkań Artystycznych serdecznie zapraszamy na wspólny dla Galerii Promocyjnej, Galerii ASP, Galerii Malarstwa oraz Galerii R wernisaż, który odbędzie się w czwartek, 29 czerwca 2017 r., o godz. 17.00


Dodatkowo w Galerii Jednej Książki mieszczącej się w Bibliotece Głównej ASP w Krakowie (ul. Smoleńsk 9) od 19 maja do 20 lipca 2017 r. trwa wystawa Katarzyny Makieły-Organisty, „Imago naturae. Księgi organiczne”. Wystawa towarzyszy Krakowskim Spotkaniom Artystycznym. Jej wernisaż odbył się: 19 maja 2017 r.

 

Plakat KSA

 

Na projekt składają się organizowane przez związek wystawy główne (także w Pałacu Sztuki, Galerii ZPAP OK Pryzmat, Galerii Promocyjnej ASP, na Plantach, w Rynku Podgórskim i alei Róż) oraz kilkadziesiąt prezentacji zaproponowanych przez muzea, instytucje i galerie prywatne. Wystawy główne rozpoczną się na przełomie czerwca i lipca, ale wiele wydarzeń towarzyszących trwa już od maja.

pikto KSA

„Przestrzeń równoległa” – pod takim hasłem w Krakowie ruszają wakacyjne warsztaty, skierowane do studentów Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie. Przez dwa tygodnie młodzi artyści będą szukali pomysłów, jak – dzięki sztuce – ożywić teren w centrum miasta. Start w piątek, 16 czerwca, w samo południe. Pomysłodawcą inicjatywy jest firma Skanska oraz Fundacja Aktywnych Obywateli im. Józefa Dietla.

 

– Zdecydowaliśmy się zaprosić młodych krakowskich artystów, aby wzięli na warsztat fragment w centrum miasta, pozbawiony dotąd wyraźnej tożsamości – opowiada Ewa Koziana ze Skanska Property Poland, która wspólnie z ASP wspiera organizację warsztatów. Mowa o terenie przy ulicy Pawiej, na którym powstaje obecnie kampus pięciu budynków High5ive. – Mamy ciekawą architekturę i doskonałe sąsiedztwo, zależy nam również na atrakcyjnej aranżacji przestrzeni miejskiej – stąd pomysł, aby ożywić ją poprzez sztukę. Nikt nie zrobi tego lepiej niż młodzi, lokalni artyści, którzy znają miejsce i nie czują żadnych ograniczeń – tłumaczy Ewa Koziana.


Opiekunem projektu „Przestrzeń równoległa” jest Artur Wabik, artysta sztuk wizualnych, autor murali i instalacji w przestrzeni publicznej. Pomocą merytoryczną uczestnikom projektu służyć będą także pracownicy Akademii oraz zespół Skanska. Do inicjatywy przystąpiło czternastu studentów z trzech wydziałów ASP: Rzeźby, Architektury Wnętrz i Intermediów. Przez kolejne dwa tygodnie ich miejscem pracy stanie się miasteczko warsztatowe zlokalizowane pod estakadą w ciągu al. 29 Listopada, na styku z ul. Pawią. Tam będą nie tylko pracować nad swoimi projektami, ale także spotykać się z krakowskimi artystami i zainteresowanymi ich działaniami mieszkańcami.


– Inicjatywa pod hasłem „Przestrzeń równoległa” ma na celu rzucenie nowego światła na te obszary przestrzeni miejskiej, które na co dzień pozostają niezauważone, a jednak znajdują się tuż obok nas. To także próba umożliwienia młodym twórcom, często po raz pierwszy, pracy w formule site specific, zakładającej ścisły związek artysty i jego dzieła z kontekstem, w jakim powstaje – zapowiada Artur Wabik.


Warsztaty potrwają od 16 do 30 czerwca (z wyjątkiem niedziel), a młodzi artyści spotykać się będą zwykle pomiędzy godziną 12.00 a 20.00. – Zachęcamy wszystkich mieszkańców Krakowa, którzy ciekawi są przejawów sztuki w przestrzeni miejskiej, aby odwiedzali nas w trakcie warsztatów – zaprasza Wabik. – Nic nie pobudza artystów do pracy twórczej równie mocno, jak bezpośredni kontakt z odbiorcą, ścieranie się poglądów i krytyczne komentarze – zachęca opiekun warsztatów. Okazją do obejrzenia wszystkich prac będzie wernisaż, zaplanowany na piątek, 30 czerwca.


– Przecieramy szlaki współpracy między podmiotami publicznymi a prywatnym mecenatem, czyli coś, co krajach skandynawskich jest czymś zupełnie naturalnym – podkreśla Ewa Koziana. I dodaje, że to już kolejna inicjatywa realizowana przy okazji projektu High5ive, w którą zaangażowane są krakowskie uczelnie. – Do tej pory sondowaliśmy już opinię publiczną za pomocą infokiosków, które stanęły m.in. na ASP i Politechnice Krakowskiej, a następnie prowadziliśmy na ASP cykl wykładów „Czwartki z High5ive” – wylicza.

 

Organizatorem warsztatów jest Fundacja Aktywnych Obywateli im. Józefa Dietla we współpracy z Wydziałem Rozwoju UMK, firmą Skanska oraz Akademią Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie. Honorowy patronat nad imprezą objął JM Rektor ASP, prof. Stanisław Tabisz.

 

plakat przestrzen_rownolegla

 

pikto przestrzen

Przede wszystkim gratulujemy 8800 metrów i cieszymy się, że jesteś znów z nami. Studiujesz Architekturę wnętrz na krakowskiej ASP. Czy podczas wyprawy myślałaś o uczelni?
Bardzo dziękuję za gratulacje, ale przede wszystkim za entuzjastyczne wsparcie wyprawy! Przyznam, że dużo ono dla mnie znaczyło.
Zgadza się, mam przed sobą ostatni rok studiów magisterskich na wydziale Architektury Wnętrz. Wiele miesięcy przed wyprawą stanowi czas intensywnych przygotowań do wyprawy (treningi, organizacja środków finansowych, prelekcje i spotkania), z tego względu zdecydowałam się na urlop dziekański. Jednak zarówno przed wyprawą jak i w jej trakcie miałam kontakt ze swoim wydziałem, który wspierał mnie finansowo i mentalnie w Himalajach. W górach miałam ze sobą flagi Akademii z okazji 200-lecia roku akademickiego i flagę swojego wydziału zatem ASP towarzyszyła mi niemal na każdym kroku :)

 

ASP w_Krakowie_01

 

ASP w_Krakowie_02

 

Zacznijmy od początku. Co Cię skłoniło do takiej wyprawy?

Góry wysokie to pasja mojego chłopaka Szczepana Brzeskiego, który zaszczepił mi ją realizując swój projekt Górskiej Korony Ziemi (najwyższe szczyty wszystkich kontynentów). Od kilku wypraw jeździliśmy więc już w góry razem, bardzo dobrze się tam czując i dogadując. Górskie zmagania myślę, że bardzo ludzi łączą, podobnie jak inne aktywności, więc to dodatkowy plus takich wyjazdów w naszym wypadku. Szczyt Mount Everest miał być zakończeniem projektu Szczepana (zdobył już 8 z 9-ciu szczytów Korony), a ja w tej 'wisience' chciałam brać udział. Taką decyzję podjęłam 2 lata temu i od tego czasu mocno przygotowywałam się do tego wyzwania.

 

ASP w_Krakowie_03

 

ASP w_Krakowie_04

 

Czy przygotowywałaś się do niej jakoś specjalnie, kondycyjnie, rozpoznawczo?

Zdecydowanie tak, w kwietniu ubiegłego roku zrobiliśmy 'rozpoznanie terenu' w kierunku bazy pod Everestem (Everest BC), wspinając się na 6-cio tysięcznik Island Peak. 2 miesiące później wyruszyliśmy w 3-osobowym zespole na znacznie trudniejszą wyprawę na Denali na Alasce.
Poza wyjazdami w góry trenowałam intensywnie na różne sposoby, m.in. 2 razy w tygodniu w komorze hipoksyjnej imitującej warunki tlenowe jak na wysokości, był to głównie trening interwałowy na bieżni, wiosłach, air bike'u tyle, że z mniejszą zawartością tlenu w powietrzu. Poza tym głównie siłownia, bieganie, sekcja wspinaczkowa.

 

ASP w_Krakowie_05

 

ASP w_Krakowie_06

 

44 dni wspinaczki, - 30 st. C, do tego wiatr i co jeszcze? Jakie jeszcze przeciwności zsyła wspinaczowi natura?

44 dni to ogólna długość naszej wyprawy licząc od wylądowania w Lukli, gdzie zaczął się 8-dniowy treking do Everest Base Camp, później kilkudniowy pobyt w obozie, aklimatyzacja przebiegająca przez owiany sławą (a może sławetny, ze względu na liczne wypadki) Icefall (Lodospad Khumbu) i obozy I, II, III, po której wracaliśmy do formy w niższych partiach gór, następnie powrót do BC, kolejne przez Icefall do wyższych obozów, atak szczytowy, powrót do BC i wylot z Lukli. Podczas tak długiego przebywania na znacznej wysokości, w tak zróżnicowanych warunkach i z taką ilością zmiennych naprawdę wiele rzeczy może się wydarzyć. Jedną z większych trudności jest trudność przewidzenia wszystkich możliwości z pogodą włącznie. W tym roku na Mount Everest nie było wyraźnego okna pogodowego, wszyscy wspinacze ruszali kiedy pogoda była 'jako taka'. Myślę jednak, że największym wyzwaniem takiej wyprawy pod kątem 'natury' jest wysokość. Zdolności adaptacyjne do wysokości są podyktowane nie tylko odpowiednim tempem wchodzenia do góry i właściwym przebiegiem aklimatyzacji, ale przede wszystkim indywidualną zdolnością organizmu. Ja czułam się powyżej BC bardzo dobrze, ale różnie z tym bywa u wspinaczy.

 

ASP w_Krakowie_07

 

ASP w_Krakowie_08

 

I wreszcie zobaczyłaś szczyt. Byłaś, można powiedzieć, na wyciągniecie ręki. Co się wtedy czuje?

Ten moment wyobrażałam sobie wiele razy wcześniej i próbowałam sobie wytłumaczyć, że czas na pełną radość pozostawię na moment zejścia do obozu - i to nie IV, z którego się wyrusza na atak szczytowy, ale tego bazowego. A to dlatego, że euforia, rozluźnienie i brak skupienia na zejściu w górach to nie najlepsze połączenie. Kiedy mieliśmy szczyt w odległości zaledwie 50m przewyższenia byłam wciąż mocno skupiona na celu i w pełni sił. Zrobiło się naprawdę pięknie bo po całej nocy drogi w mocnym wietrze i mrozie, od kilku godzin świeciło słońce i mieliśmy świetną widoczność. Widok Stopnia Hilarego i świadomość, że szczyt już 'za rogiem' jest czymś niesamowitym i jakby nierzeczywistym.

 

ASP w_Krakowie_09

 

ASP w_Krakowie_10

 

Niestety z przyczyn od Ciebie niezależnych musiałaś przerwać wspinaczkę. Czy to była bardzo trudna decyzja?

Zgadza się, 50 m poniżej szczytu okazało się, że pełnych butli z tlenem, które mieliśmy wymienić w okolicy szczytu, nie ma. A dokładniej, że nasz szerpa (doświadczony przewodnik nepalski) ich dla nas nie wziął, choć to należało do jego podstawowego obowiązku. Prawdopodobnie powodem był brak wystarczającej ilości butli naszej agencji po wejściach innych uczestników wyprawy; podobnych sytuacji tego dnia było więcej. Na wys. 8800 m mieliśmy w butlach minimalny zapas, który pozwalał na szybkie zejście do tzw. Balkonu (ok. 8300) na małym przepływie tlenu. Choć próbowaliśmy wymyślać różne rozwiązania aby ukończyć wspinaczkę, to żadne nie było realne. Myślę, że do decyzja o powrocie zarówno w moim przypadku jak i Szczepana wynikała z obawy o drugą osobą i była zarówno trudna jak i łatwa. Gdybyśmy byli tam osobno, kto wie czy nie zdecydowalibyśmy się zaryzykować wejścia na szczyt. Wspinaczka we dwoje w naszym wypadku jest zdecydowanie bezpieczniejszym rozwiązaniem.

 

ASP w_Krakowie_11

 

ASP w_Krakowie_12

 

Czy podejmiesz kolejny raz wyzwanie i wyruszysz na Mount Everest?

Na razie o tym nie myślę, chociaż wydaje mi się, że moja droga została przebyta. Myślę o drodze w sensie bardziej przenośnym, bo w ciągu tej wyprawy i wielu miesięcy wcześniej, kiedy się do niej przygotowywałam naprawdę WIELE się nauczyłam i dowiedziałam o sobie i swoich możliwościach, a nie ma nic cenniejszego! :)

 

ASP w_Krakowie_13

 

ASP w_Krakowie_14

 

Jakie masz najbliższe plany związane z Twoją wspinaczkową pasją?

Póki co nic konkretnego nie zaplanowałam, choć szczerze mówiąc złapałam 8-mio tysięcznego bakcyla, także nie wykluczam innych wysokich gór w przyszłości.

 

ASP w_Krakowie_15

 

pikto bajek_wywiad

Delegacja z Hubei Institute of Fine Arts w Chinach w składzie: Profesor Xu Yongmin - Rektor Hubei Institute of Fine Arts, Pani Wu Jingbo - Prorektor i Kwestor, Profesor Sang Jianxin - Dziekan, Profesor Li Liangjun - Dyrektor Biura Badań Naukowych, Profesor Zhang Lian - Zastępca Dyrektora ds. Akademickich oraz Pan Zhang Rui - Prodziekan Form Przemysłowych byli gośćmi JM Rektora Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie Profesora Stanisława Tabisza. Wizyta przedstawicieli chińskiej Uczelni jest efektem podpisanej w 2016 roku umowy o współpracy pomiędzy artystycznymi uczelniami z Krakowa i Wuhan. Inicjatorem idei nawiązania współpracy akademickiej z Hubei Institute of Fine Arts był pracownik Wydziału Rzeźby Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie ad. dr Bartłomiej Struzik, który od 2015 roku jest Profesorem Wizytującym ‎w Hubei Institute of Fine Arts w Chinach w ramach chińskiego, rządowego programu Chutian Scholar Program.

 

 

 

Z tej okazji w Galerii Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie od 4 do 13 czerwca 2017 r. odbywała się wystawa "Kiedy zakwitną kwiaty..." Na ekspozycji pokazane zostały prace artystów i pedagogów z Hubei Institute of Fine Arts z Wuhan (Chiny). Były to dzieła chińskich artystów kontynuujących liczące kilka tysięcy lat, niezwykle bogate tradycje swojej kultury i cywilizacji. Wystawie towarzyszył katalog, w którym we wstępie prof. Stanisław Tabisz napisał: "Dzieła chińskich artystów i pedagogów charakteryzują się wyjątkową wrażliwością, poetycką emanacją nastroju oraz umiłowaniem natury. Te wszystkie cenne i wysublimowane wartości refleksyjnego przeżywania i pojmowania świata zawarte są w dziełach naszych chińskich przyjaciół. Uzmysławiają nam one, jak ważnym i uniwersalnym językiem jest plastyczna forma obrazu świata, który powstaje, trwa i przemija na naszych oczach we wspólnym doświadczeniu egzystencjalnym. Dzieła sztuki chińskich artystów i pedagogów pozwalają nam na głębszy kontakt z odmienną kulturą i mentalnością, co niewątpliwe bardzo wzbogaca nas i pozwala, w tym wizualnym języku sztuki, odnaleźć wspólną przestrzeń duchowej refleksji oraz różnorodność ekspresji artystycznej..."  W wystawie udział wzięli następujący artyści: Ai Lin, Cao Dan, Gao Xiang, Han E'sheng, Huang Hairong, Jia Jia, Duab Yan, Li Bing, Li Feng, Li Liangjun, Liu Zhiping, Sang Jianxin, Lin Xin, Lu Haolin, Pu Meihe, Qiu Qingyum, Zha Sai, Tan Dali, Tan Wei, Wei Haiyan, Xu Wentao, Xu Fen, Zhao Yan, Xu Yongmin, Ye Jun, Zhang Lian, Zhou Hao, Zhang Ming, Wan Lichi oraz Jian Xiaoming. Uroczysty finisaż wystawy z udziałem chińskiej delegacji odbył się 13 czerwca 2017 r.

 

 

Wizyta gości z Hubei Institute of Fine Arts w Chinach stała się doskonałą okazją do wygłoszenia gościnnego wykładu i zaprezentowania chińskiej Uczelni. Rektor Hubei Institute of Fine Arts prof. Xu Yongmin w swojej prezentacji przybliżył specyfikę jednej z najstarszych uczelni artystycznych w Chinach. Instytut Sztuk Pięknych w Hubei jest jedynym instytutem sztuk pięknych w środkowych Chinach, oferującym programy podyplomowe, dyplomowe i szkoły średniej w wielu dziedzinach. Założony w 1920 r. Instytut Sztuk Pięknych w Hubei początkowo funkcjonował jako Prywatna Wyższa Szkoła Sztuk Pięknych w Wuchang (ang. Private Wuchang College of Fine Arts). Jako jedna z najstarszych chińskich uczelni sztuk pięknych, instytut stanowi jedną z kolebek szkolnictwa wyższego w dziedzinie sztuk pięknych we współczesnej Chińskiej Republice Ludowej. Od czasu założenia, Instytut Sztuk Pięknych w Hubei przestrzega filozofii nauczania zgodnej z zasadami „włączenia i współdziałania”. Mury instytutu opuściło wielu utalentowanych artystycznie absolwentów, ucieleśniających motto uczelni: „przestrzeganie moralności, poświęcenie nauce, sprawność w działaniu i dążenie do piękna”, zapewniając wyjątkowy wkład w rozwój chińskich sztuk pięknych.

Instytut Sztuk Pięknych w Hubei posiada dwa kampusy (kampus Canglongdao oraz kampus Tanhualin), o powierzchni 478 218 m2, zapewniające miejsce dla 7 725 studentów i 590 pracowników administracyjnych i wydziałowych (w tym, 344 pełnoetatowych wykładowców). Instytut podzielony jest na 12 wydziałów i szkół, w tym Wydział Malarstwa Chińskiego, Wydział Malarstwa Olejnego, Wydział Grafiki Warsztatowej, Wydział Malarstwa Muralowego i Technik Mieszanych, Wydział Rzeźby, Wydział Wzornictwa, Wydział Projektowania Odzieży, Wydział Projektowania Sztuki Środowiskowej, Wydział Wzornictwa Przemysłowego, Wydział Malarstwa Akwarelowego, Wydział Wiedzy o Sztukach Pięknych, Szkołę Animacji oraz Wydział Kursów Fundacji Sztuk Wizualnych, Wydział Kursów Powszechnych, Wydział Kursów Marksizmu i Leninizmu, Szkołę Kształcenia Ustawicznego oraz Średnią Szkołę Zawodową.
Instytut uzyskał akredytację do nadawania stopni magisterskich w trzech dziedzinach Pierwszego Stopnia – Sztuk Pięknych, Sztuki i Wzornictwa oraz Teorii Sztuki. Instytut posiada uprawnienia do nadawania tytułu licencjata w 34 specjalizacjach studiów licencjackich w ramach 23 dziedzin.
HIFA należy do pierwszych 32 pilotażowych instytutów w Chińskiej Republice Ludowej oferujących programy umożliwiające uzyskanie tytułu magistra sztuk pięknych (ang. MFA). Spośród wykładowców zatrudnionych w Instytucie Sztuk Pięknych w Hubei dziewięciu zostało nagrodzonych specjalną nagrodą Rady Państwa Chińskiej Republiki Ludowej, dziewięciu jest Ekspertami w Młodym i Średnim Wieku o Wyjątkowych Zasługach w Prowincji Hubei, piętnastu otrzymało specjalne nagrody Administracji Prowincji Hubei, dwóch zostało wybranych do Programu Talentów Wysokiego Szczebla Nowego Wieku Prowincji Hubei, dwóch jest wykładowcami kursu otwartego „Naukowcy Państwa Chu” (ang. „Chutian Scholars”), a trzydziestu siedmiu jest profesorami wizytującymi (niepełnoetatowymi). HIFA posiada cztery ośrodki badawcze w Prowincji Hubei, a mianowicie, Ośrodek Badawczy ds. Projektowania Nowoczesnych Publicznych Sztuk Wizualnych (ang. Modern Public Visual Art Design Research Center), Ośrodek Badawczy ds. Mody i Sztuki Instytutu Sztuk Pięknych (ang. IFA Fashion & Art Research Center), Ośrodek Badawczy ds. Niematerialnego Dziedzictwa Kulturowego i Sztuk Pięknych Państwa Chu (ang. Research Center of Intangible Cultural Heritage and Chu Fine Arts) oraz Ośrodek Badawczy ds. Form i Sztuk Pięknych przed Dynastią Qin (ang. Research Center of the Forms of Pre-Qin Fine Arts) w południowych Chinach. W ramach czterech ośrodków badawczych funkcjonuje dziewięć instytutów naukowych. HIFA prowadzi 3 Swoiste Programy Rozwoju Dziedzin Edukacji Wyższej Ministerstwa Edukacji dla studentów studiów licencjackich, 2 Krajowe Kursy Doskonałości, 1 Krajową Strefę Pilotażową na rzecz Innowacji Modelu Edukacji, 1 Program Pilotażowy Reformy Dziedzin Ministerstwa Edukacji, 1 Krajowy Program Szkoleniowy na rzecz Innowacyjności i Przedsiębiorczości Studentów, 1 Krajową Placówkę Badań Terenowych dla Studentów oraz 2 Krajowe Kursy Doskonałości Dzielenia Zasobów. Instytut prowadzi również 13 Programów Wysokiej Jakości oraz Programów Edukacji Licencjackiej ze wsparciem krajowym, a także 48 Programów Wysokiej Jakości oraz Programów Edukacji Licencjackiej ze wsparciem Prowincji Hubei.
W ramach dwunastego Planu Pięcioletniego Instytut uzyskał akredytację dla nadawania stopni magistra w trzech dziedzinach Pierwszego Stopnia. Wszystkie trzy programy zostały włączone do kluczowych programów edukacyjnych Prowincji Hubei. Po trzeciej rundzie ocen dziedzin przeprowadzonej przez Ministerstwo Edukacji, program Studiów Sztuk Pięknych zajmują siódme –, Teorii Sztuki – czternaste, a Sztuki i Wzornictwa – osiemnaste miejsce w rankingu.
Jeżeli chodzi o pracę naukową i twórczą w HIFA, opublikowano ponad 710 publikacji. Wydano 159 monografii, materiałów edukacyjnych oraz albumów z malarstwem. Sześć z powyższych publikacji zostało ujętych zarówno w ramach projektów Krajowego Funduszu Nauk Społecznych oraz Krajowego Funduszu Sztuki; dziewięć zdobyło Nagrody za Osiągnięcia Naukowo-Badawcze na poziomie prowincji oraz ministerialnym. Cztery zespoły naukowców zdobyły tytuły Badawczego Zespołu Innowacyjnego Prowincji Hubei. Instytut Sztuk Pięknych w Hubei organizował liczne znaczące wystawy, w tym Wystawę Biennale Wzornictwa Wuhan, Wystawę „Tysiącmilowa Podróż - Wystawa Wyjątkowych Prac Absolwentów Głównych Uczelni Sztuk Pięknych Chińskiej Republiki Ludowej” oraz Wystawę Biennale Plakatów Studentów Uczelni Międzynarodowych „Wschód + Zachód”. Prace wystawiane przez Instytut były, przez trzy kolejne lata, prezentowane przez Ministerstwo Kultury w Krajowym Programie Wystaw Czasowych Doskonałych Dzieł Sztuki w Kolekcjach Muzeów na terenie Chińskiej Republiki Ludowej. Dzieła sztuki tworzone przez wykładowców HIFA zdobyły ponad 1 000 nagród. Ludzie na Festiwalu Wystawy Skarbów (ang. People at Treasure Exhibition Festival), dzieło sztuki stworzone przez naszego wykładowcę, Xu Haigang, zdobyło złotą nagrodę podczas 12 Krajowej Wystawy Sztuk Pięknych Malarstwa Akwarelowego/Malowania Proszkowego (łącznie 7 złotych nagród).
Aby lepiej wspierać kulturowy, ekonomiczny i społeczny rozwój Chińskiej Republiki Ludowej, Instytut Sztuk Pięknych w Hubei nawiązał współpracę strategiczną z ponad 10 rządami, przedsiębiorstwami i organizacjami społecznymi oraz podjął współpracę naukowo-badawczą z organizacjami zagranicznymi. Instytut brał udział w następujących znaczących projektach: projekt i stworzenie dzieł sztuki dla stacji metra w Wuhan; projekt i instalacja dzieł sztuki dla stacji metra w Nanchang; planowanie i projekt wystawy ogrodowej Garden Expo w Wuhan oraz projekt udoskonalenia architektury krajobrazu i rzeźb na Placu Hongshan w Wuhan. Spośród powyższych projektów, Projekt Linii 4 Metra w Wuhan zdobył Nagrodę Sztuk Środowiskowych Chińskiej Republiki Ludowej. Instytut Sztuk Pięknych w Hubei został uhonorowany nagrodą dla Organizacji o Wielkich Zasługach za wkład w budowę metra w Wuhan. Dzielnica Sztuki w Tanhualin została również wyznaczona jako Obszar Pilotażowy Przemysłów Kreatywnych Prowincji Hubei.
W 2016 roku, pierwszym roku 13-tego Planu Pięcioletniego dla Instytutu Sztuk Pięknych w Hubei, celem jest „rozwój instytutu jako wyróżniającej się uczelni sztuk pięknych o rozpoznawalności międzynarodowej”. W tym celu skoncentrujemy się na jakości kształcenia. Ponadto, uruchomimy następujące programy: wyróżniający się w regionie program rozwoju dziedzin pierwszej klasy, innowacyjny program szklenia wybitnych talentów artystycznych, program budowania interdyscyplinarnych zespołów talentów, program doskonalenia innowacyjności artystycznej i zdolności badawczych oraz program wymiany i współpracy międzynarodowej. Jesteśmy zaangażowani w doskonalenie ogólnej pozycji instytutu, z perspektywą zwiększenia naszego wkładu w krajowy i lokalny rozwój ekonomiczny, społeczny i kulturalny.

 

 

Wynikiem umowy zawartej pomiędzy Akademią Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie a Hubei Institute of Fine Arts z Wuhan w Chinach jest także przyjazd piętnastu studentów i dwóch opiekunów, którzy w Domu Pracy Twórczej ASP w Zakopanem uczestniczą w zajęciach plenerowych.

 

piktoChinczycy

 

Akademia Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie | pl. Jana Matejki 13, 31-157 Kraków | +48 12 299 20 00 |

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.