Wydział Intermediów jest obecnie najmłodszym wydziałem Akademii – powstał w roku 2012 w oparciu o pięcioletni dorobek działającej od 2007 roku przy Wydziale Rzeźby i realizującej unikatowy kierunek studiów Katedry Intermediów. Kierunek ten został uruchomiony dzięki wieloletnim staraniom profesorów Antoniego Porczaka i Artura Tajbera, na bazie doświadczenia prowadzonych przez nich pracowni – Pracowni Działań Medialnych (WRz) i Międzywydziałowej Pracowni Intermediów. Wydział Intermediów prowadzi studia pierwszego i drugiego stopnia (licencjat i studia magisterskie). Od początku swego istnienia dwukrotnie uzyskał kategorię naukową A.
Kierunek „intermedia” został uformowany przez zespół - katedry a następnie wydziału - w nawiązaniu do o pism teoretyka i współtwórcy Fluxusu, Dicka Higginsa, do dorobku pierwszej intermedialnej struktury akademickiej powołanej w roku 1968 przez prof. Hansa Bredera w Uniwersytecie Iowa, oraz do własnej praktyki artystycznej i dydaktycznej zespołu jednostki. Jego spektrum problemowe obejmuje główne zjawiska artystyczne rozwijające się od połowy XX wieku (sztuka technologiczna, sztuka performance, instalacja, poezja konkretna, konceptualizm, kontekstualizm, sztuka poczty, „nowych mediów”…), dziedzictwo Awangard, praktyki interdyscyplinarne - budowane na założeniach jedności sztuki i polisensorycznej natury percepcji. Struktura jednostki została zaprojektowana na miarę zakresu tego profilu - twórczości, badań i eksperymentów związanych z taką problematyką. Wydział składa się z trzech katedr i jednego zakładu: Katedry Zjawisk Sztuki Intermediów, Katedry Metod Sztuki Intermediów, Katedry Obszarów Sztuki Intermediów i Zakładu Teorii Sztuki Mediów. W ich ramach funkcjonuje osiem pracowni kierunkowych (dyplomujących) oraz szereg przedmiotów, warsztatów i kursów. Wydział prowadzi wiele programów współpracy międzynarodowej, programów badawczych oraz inicjatyw artystycznych.
Studia w kierunku intermedia skierowane są do osób zainteresowanych sztuką współczesną, lecz ponad jej historycznymi podziałami na dyscypliny - a więc synkretycznym, wielomedialnym i inspirowanym „rewolucją technologiczną” charakterem współczesności. Od kandydatów wymagamy zarówno ogólnej wiedzy o współczesnej kulturze i sztuce, orientacji w zjawiskach określanych jako multi- i inter-medialne, jak też możliwych do wykazania, ponadprzeciętnych umiejętności i doświadczenia w korzystaniu z podstawowych, masowych technologii współczesności: szerokiego asortymentu aplikacji komputerowych, Internetu, aparatury rejestrującej obraz i dźwięk… Wychodzimy z założenia, że hipoteza intermediów, na której opieramy ramę naszego kierunku studiów i spektrum zajmującej nas problematyki, opisuje dynamiczną formę kultury. Intermedia zatem nie są pojęciem o ustabilizowanej zawartości, lecz stale podlegającym redefinicji procesem, zarówno w sensie zawartości pojęcia, jak i jego reguł. Stąd założenia pochodne - nastawienie na przygotowanie naszych absolwentów do pełnienia ról, których nie można z góry jednoznacznie zdefiniować i przewidzieć. To nie tylko kształcenie praktycznych umiejętności posługiwania się nowymi narzędziami, lecz również wprowadzenie w głębszą warstwę znaczeniową potencjalnie możliwych innowacji, przygotowanie do pracy samodzielnej, autorskiej – w wymiarze intelektualnym, technicznym i prawno-administracyjnym - do tworzenia zadań i stanowisk pracy dla innych, do podejmowania wyzwań przyszłości.
Władze wydziału:
Dziekan: dr Mariusz Front
Prodziekan: dr Krzysztof Maniak
ul. Berka Joselewicza 23
31-031 Kraków
tel.: 504-087-451
Strona wydziału:
www.imedia.asp.krakow.pl
Sekretariat:
mgr Katarzyna Soja-Blumhoff
mgr Anna Stopińska-Ziętkiewicz
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
ul. Berka Joselewicza 23
31-031 Kraków
tel.: 504-087-451
Piątek jest dniem wewnętrznym.
Struktura Wydziału:
Katedra Metod Sztuki Intermediów
Pracownia Transmediów
Pracownia Animacji
Pracownia Rysunku
Katedra Metod Sztuki Intermediów
Pracownia Audiosfery
Pracownia Archisfery
Katedra Zjawisk Sztuki Intermediów
Pracownia Sztuki Performance
Pracownia Interakcji Medialnych
Pracownia Sztuki Pojęciowej
Zakład Teorii Sztuki Mediów
na fotografiach:
- Akcja Rotacja - Centrum Promieniowania Synchrotronowego UJ SOLARIS, Kraków, 12.05.2018
- Reaktywacja pionierskiej rzeźby cybernetycznej E. Ihnatowicza, współpraca z zespołem AGH w Krakowie, 2018
- Wystawa Krzemowe Wzgórze, Krzemionki – Kraków, październik 2017
Fot. Edyta Dufaj, Wydział Grafiki
Wydział Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie kształci w zakresie grafiki warsztatowej, projektowania graficznego, fotografii, filmu animowanego i mediów cyfrowych oraz rysunku i malarstwa. Wieloletnia tradycja edukacji na Wydziale Grafiki oparta jest o program studiów, otwarty na aktualne nurty w sztuce i projektowaniu oraz ukierunkowany na indywidualny rozwój studenta. W skład Wydziału Grafiki wchodzą katedry: Rysunku i Malarstwa, Grafiki Warsztatowej, Projektowania Graficznego, oraz Fotografii, Filmu Animowanego i Mediów Cyfrowych. Wszystkie katedry prowadzą kształcenie propedeutyczne i specjalistyczne w swoich dziedzinach.
Koncepcja kierunku zakłada możliwość świadomego budowania przez studenta indywidualnego programu studiów w grupie specjalistycznych przedmiotów kierunkowych. Układ programu zapewnia studentowi – po przejściu etapu kształcenia podstawowego – swobodę w wyborze specjalności, a także czasu, jaki zamierza na nie przeznaczyć. Wolność w komponowaniu własnej drogi studiów, wyrażająca się odpowiedzialnym dokonywaniem wyborów, dotyczy również kształtu pracy dyplomowej.
Nasi absolwenci posiadają umiejętności i wiedzę z obszaru grafiki artystycznej i projektowej, jak i nowych mediów. Wielostronne wykształcenie plastyczne pomaga im w podejmowaniu samodzielnej i profesjonalnej działalności artystycznej. Kształcimy kreatywnych twórców, którzy odnoszą sukcesy w swoich dziedzinach.
Strategią krakowskiego Wydziału Grafiki jest wielopłaszczyznowe kształcenie. To wartość nadrzędna, tworząca podstawy programu. Nasza oferta wzbudza bardzo duże zainteresowanie wśród kandydatów na studia, należące do najwyższych spośród wszystkich kierunków prowadzonych przez krakowską ASP. Możliwość szerokiego, kompleksowego kształcenia, równoległe rozwijanie wyobraźni artystycznej i projektowej, fotograficznej i multimedialnej pozwala kreować współczesnego artystę. Jesteśmy przekonani, że wobec szybkich przemian cywilizacyjnych, postępującej specjalizacji, częstej wymiany technologii to właśnie humanistyczne kształcenie artystyczne ma do spełnienia ważną rolę i powinno być podstawą rzetelnej edukacji, niezależnie od środków czy narzędzi, jakimi dysponuje twórca.
Analizujemy potrzeby programowe i oczekiwania studentów. Nasze rozwiązania i doświadczenia dotyczące funkcjonowania Wydziału i zakresu studiów poddajemy stałej aktualizacji. Realizując swoją misję Wydział Grafiki dąży do rozpowszechniania i przekazywania wiedzy i umiejętności opartych o swobodę w działalności artystycznej, projektowej, technologicznej, społecznej i naukowej. Trwałym elementem misji strategicznej Wydziału Grafiki jest praktykowanie na wszystkich poziomach studiów zasady partnerstwa poszukiwań artystycznych i współuczestnictwa pedagogów i studentów w działaniach edukacyjnych, artystycznych i badawczych.
Dziekan: prof. dr hab. Tomasz Daniec
Prodziekani:
dr Aleksandra Toborowicz – ds. kształcenia
dr Natalia Wiernik – ds. nauki
Wydział Grafiki
30-102 Kraków
ul. Syrokomli 21
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
www.grafika.asp.krakow.pl
Sekretariat:
Karolina Abramowicz
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
451-174-299 (pn-pt 8-15)
Anna Dębska – sprawy studenckie
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
tel.: 786-996-456 (pn-pt 8-15)
Pracownia Fotografii I
Pracownia Fotografii II
Pracownia Fotografii III
Pracownia Obrazowania Cyfrowego
Pracownia Filmu Animowanego
Pracownia Malarstwa I
Pracownia Malarstwa II
Pracownia Rysunku I
Pracownia Rysunku II
Pracownia Rysunku III
Pracownia Malarstwa dla I roku
Pracownia Rysunku dla I roku
Pracownia Drzeworytu
Pracownia Litografii
Pracownia Miedziorytu
Pracownia Serigrafii
Pracownia Wklęsłodruku
Pracownia Form Reklamowych
Pracownia Projektowania Książki
Pracownia Liternictwa
Pracownia Projektowania Plakatu
Pracownia Projektowania Wstępnego
Tradycje Wydziału Architektury Wnętrz sięgają połowy ubiegłego wieku. Za jego początek można uznać Wydział Przemysłu Artystycznego istniejący w ramach Instytutu Technicznego, wyodrębnionego z niego w roku 1914 jako Szkoła Sztuki Stosowanej. Wydział Architektury Wnętrz zaistniał z chwilą powstania Państwowej Szkoły Przemysłu Artystycznego w roku 1918 a następnie Instytutu Sztuk Plastycznych w 1937 roku. Jego geneza sięga również działających równolegle w tym czasie w Akademii Sztuk Pięknych: Studium Architektury (1913) oraz Wydziału Architektury (1924). Po II Wojnie Światowej, od roku 1946 Wydział Architektury Wnętrz funkcjonował w ramach Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych, a po przekształceniu w roku 1950 - w Akademii Sztuk Pięknych.
Czerpiąc z wieloletniej tradycji i doświadczeń Wydział wypracował swą linię programową. Jako podbudowę działań projektowych w zakresie dwóch głównych specjalności - architektury wnętrz i projektowania wystaw a obecnie również projektowania mebli - podejmowano i rozwijano zagadnienia architektury, malarstwa, rzeźby, grafiki, fotografii. W roku 1964 wydzielono z Wydziału zagadnienia wzornictwa przemysłowego, tworząc Wydział Form Przemysłowych.
Zadaniem Wydziału jest przygotowanie studentów do samodzielnej, twórczej pracy projektowej, związanej z projektowaniem przestrzeni, zwłaszcza do projektowania architektury wnętrz, mebli oraz ekspozycji. Program opiera się na rozwijaniu dwóch zasadniczych aspektów osobowości projektanta: emocjonalnego i racjonalnego. Oznacza to budowanie wrażliwości plastycznej i kreatywności oraz profesjonalnej sprawności i wiedzy.
Wysoki poziom kształcenia na Wydziale Architektury Wnętrz oraz wszechstronne przygotowanie studentów w dyscyplinach specjalizacyjnych i ogólnoplastycznych sprawiają, że znajdują oni zatrudnienie w kraju i zagranicą jako projektanci w różnych dziedzinach, a także działają jako samodzielni twórcy.
Dziekan: prof. dr hab. Marek Błażucki
Prodziekan: dr hab. Łukasz Sarnat prof. ASP
Strona www Wydziału Architektury Wnętrz
Wydział Architektury Wnętrz na Facebooku
Wydział Architektury Wnętrz na Instagramie
Adres:
30-102 Kraków
ul. Władysława Syrokomli 21
Sekretariat:
mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
mgr Edyta Domska
mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
tel. 789 142 533
Anna Nowak
mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
tel. 789 066 959
Pracownia Projektowania Tkaniny i Ubioru
Pracownia Technik Prezentacyjnych
Intermedia
Projektowanie architektoniczne
Podstawy budownictwa, Konstrukcje budowlane, Budownictwo
Podstawy informatyki dla projektantów
Techniki zapisu projektowego
Rysunek techniczny i geometria przestrzeni
Ergonomii w Projektowaniu
Techniki Oświetleniowe
Technologia materiałowa
I Pracownia Rysunku i Malarstwa
Pracownia Struktur Przestrzennych i Barwy
Akademia Sztuk Pięknych w Krakowie jako pierwsza w Polsce rozpoczęła kształcenie studentów w zakresie wzornictwa przemysłowego. W roku akademickim 1961/62, z inicjatywy Zbigniewa Chudzikiewicza i Andrzeja Pawłowskiego, przy Wydziale Architektury Wnętrz utworzono 3-letnie Studium Form Przemysłowych. Wkrótce potem, w roku 1964 Wydział Form Przemysłowych (WFP) rozpoczął swoją działalność, budując pionierski program mający na celu połączenie przedmiotów typowych dla uczelni plastycznej z całkowicie odrębnymi zagadnieniami produkcji przemysłowej, modelowania, technologii, ergonomii. Dla twórców Wydziału ważną inspiracją były założenia ideowe Bauhausu. Również nasza siedziba – budynek po Muzeum Techniczno-Przemysłowym przy ulicy Smoleńsk 9 w Krakowie, będący w latach 1913–1926 siedzibą Warsztatów Krakowskich, zobowiązywał poprzez swoje wyjątkowe tradycje w dziedzinie polskiej sztuki użytkowej.
Dziś nasz program dydaktyczny opiera się na łączeniu elementów sztuki, nauk ścisłych i humanistycznych, oraz zagadnień technicznych i technologicznych. Przenika go głęboki humanizm, stawiający człowieka i jego potrzeby fizyczne, psychiczne i duchowe, a także poszanowanie dla środowiska naturalnego w centrum zainteresowania przyszłych projektantów, mających podejmować ważne dla ludzkiego funkcjonowania decyzje i brać za nie odpowiedzialność. Ma charakter interdyscyplinarny i oparty jest na kooperacji z zewnętrznymi organizacjami, instytucjami, przedstawicielami przemysłu i biznesu, oraz współpracy ze specjalistami innych dziedzin.
Celem podejmowanych przez nas działań, zarówno w obszarze badań jak i kształcenia, jest twórcza zmiana rzeczywistości, pozwalająca na polepszenie warunków życia w wymiarze uniwersalnym. Współczesne tempo i charakter zmian w świecie mogą negatywnie wpływać na ludzką egzystencję w jej wymiarze fizycznym i duchowym. Rozpoznanie tych zjawisk oraz umiejętne wykorzystanie tradycyjnych i współczesnych możliwości technologicznych pozwala na proponowanie działań przeciwdziałających niekorzystnym skutkom. Odpowiedzią są rozwiązania projektowe (solutions), mogące przyjąć postać nie tylko nowych przedmiotów (things), tak często łączonych z naszą dyscypliną, ale przede wszystkim właściwej organizacji procesu użytkowego lub wykorzystania zasobów już istniejących. Nasza uwaga skupiona jest na stymulowaniu pogłębionego rozpoznania problemów, podejmowaniu zadań w poczuciu odpowiedzialności za dobrostan odbiorców (użytkowników) oraz szeroko pojętego środowiska. Podejście to wspierane jest zespołowym działaniem oraz współpracą ze specjalistami.
Dziekan: dr hab. Barbara Widłak
Prodziekani: dr hab. Anna Szwaja – ds. rozwoju i współpracy i dr Grzegorz Matusik – ds. dydaktyki
ul. Smoleńsk 9 31-108 Kraków tel. 12 292 62 92 w. 12
Strona WWW
Sekretariat:
mgr Maja Cybulska-Łacheta
517-367-175
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Pracownia Podstaw Projektowania
Pracowania Technik Przekazu
Pracownia Projektowania Modelowego
Pracownia Projektowania Społecznie Odpowiedzialnego
Pracownia Projektowania Struktur Użytkowych
Pracownia Projektowania dla Środowisk Ekstremalnych
Pracownia Projektowania Alternatywnego Laboratorium badań użytkowych
Pracownia Projektowania Ergonomicznego
Pracownia Ergonomicznych Podstaw Projektowania
Pracownia Projektowania Konceptualnego
Pracownia Projektowania Produktu
Pracownia Projektowania Komunikacji Wizualnej A
Pracownia Projektowania Komunikacji Wizualnej B
Pracownia Podstaw Projektowania Komunikacji Wizualnej
Pracownia Opakowań i Typografii
Pracownia Projektowania Interakcji Laboratorium Badań Wizualnych
Pracownia Wiedzy o Barwie
Pracownia Przestrzeni i Barwy
Pracownia Tekstyliów Użytkowych
Laboratorium Barwy
Pracownia a – Podstawy Studiów Wizualnych
Pracownia B – Kształtowania Struktur Wizualnych
Pracownia C – Przestrzeń Pracownia
D – Transformacji Intermedialnych
Pracownia Rozwoju Nowego Produktu
Pracownia Obrazowania Multimedialnego
Laboratorium Komputerowe
Warsztaty Projektowo-Badawcze
Wydział Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki (wcześniej Wydział Konserwacji Zabytków) powstał w roku 1950 jako wyraz zainteresowań konserwacją dzieł sztuki, jakie ożywiało krakowskie środowisko artystyczne od kilku pokoleń. Przez pewien czas funkcjonował jako rodzaj specjalizacji zawodowej po pierwszych latach kształcenia ogólnoplastycznego (malarstwa, rzeźby), następnie, od 1972 jako odrębna jednostka, kształcąca konserwatorów – restauratorów na poziomie uniwersyteckim.
Celem Wydziału jest kształtowanie przyszłych konserwatorów pod kątem przygotowania ich do samodzielnej, twórczej pracy na polu technicznej i estetycznej konserwacji zabytków sztuki, ich naukowego badania, rekonstrukcji, aranżacji w pierwotnym lub wtórnie ukształtowanym otoczeniu. Zajęcia mają formę wykładów, ćwiczeń oraz praktyk zawodowych odbywanych w terenie i instytucjach muzealnych.
Wydział prowadzi bibliotekę i archiwum. Jego pracownicy i zapraszani specjaliści różnych dziedzin konsultują prace magisterskie: samodzielne realizacje konserwatorskie wykonywane pod kierunkiem promotora, którym towarzyszy opracowanie o charakterze naukowym. Wydział od wielu lat należy do ENCoRE (European Network for Conservation/Restoration Education). Posiada uprawniania do prowadzenia przewodów doktorskich i habilitacyjnych.
Istotną rolę odgrywa rozwój zawodowy kadry pedagogicznej, unowocześnianie infrastruktury, publikacja osiągnięć (wystawy, wydawnictwa, konferencje naukowe). Wydział współpracuje stale z różnymi instytucjami krajowymi i zagranicznymi.
Dziekan: dr hab. Jarosław Adamowicz
Prodziekan: dr Katarzyna Stępień
ul. Lea 27/29
30-052 Kraków
tel. 12 662 99 01
Strona WWW
Sekretariat:
Pracownia Konserwacji i Restauracji Malowideł Ściennych
Pracownia Przenoszenia i Rozwarstwiania Malowideł Ściennych
Pracownia Dokumentacji Konserwatorskiej Malarstwa i Rzeźby
Pracownia Projektowania Konserwatorskiego
Pracownia Konserwacji i Restauracji Malowideł na Płótnie
Pracownia Konserwacji i Restauracji Malowideł na Drewnie
Pracownia Konserwacji i Restauracji Malowideł na Podłożu Papierowym
Pracownia Przenoszenia i Rozwarstwiania Malowideł Sztalugowych
Pracownia Konserwacji i Restauracji Rzeźby Drewnianej, Polichromowanej
Pracownia Konserwacji i Restauracji Rzeźby Kamiennej, Stiuku i Ceramiki
Pracownia Technologii i Technik Malarskich Mineralnych
Pracownia Technologii i Technik Malarskich Organicznych
Pracownia Technologii i Technik Rzeźbiarskich
Pracownia Konserwacji Archiwalnych Materiałów Fotograficznych
Zakład Materiałoznawstwa oraz Historii Technik Dzieł Sztuki
Pracownia Witrażu i Szkła
Pracownia Malarstwa
Pracownia Rysunku Wieczornego
Pracownia Rzeźby