27 stycznia 2023 r. 

Kształtowanie postaw młodych ludzi w taki sposób, by po ukończeniu szkół wyższych tworzyli oni świadome społeczeństwo obywatelskie, było tematem kolejnego programu z cyklu "Godziny rektorskie". W dyskusji emitowanej prosto z Akademii Sztuk Pięknych wzięli udział rektorzy Uniwersytetu Jagiellońskiego, Uniwersytetu Ekonomicznego, Uniwersytetu Rolniczego, Akademii Muzycznej oraz oczywiście ASP.

 

Prof. Andrzej Bednarczyk - Rektor Akademii Sztuk Pięknych:
"Naszym celem i marzeniem, nas uczących na poziomie wyższym młodych ludzi, jest doprowadzenie ich do samodzielności, a nie potakiwanie nauczycielom. Bez tego nie ma edukacji wyższej. Nie chodzi o to, żeby odgadnąć, co artysta miał na myśli, żeby zgodzić się z prawami fizyki i z tym, co mamy w podręcznikach, ale żeby młody człowiek wykształcił w sobie umiejętność sensownego i mądrego podważania rzeczy, które są społecznie przyjęte za oczywiste. Bez tego nie ma w ogóle rozwoju".

 

Prof. Jacek Popiel - Rektor Uniwersytetu Jagiellońskiego:
"Krytyczne myślenie uczy otwartości i uczy tego, że można na różne sposoby nawet najbardziej oczywiste fakty przedstawiać. To jest chyba idea kształcenia w szkole wyższej, żeby posiadając i zdobywając wiedzę zarazem mieć tę świadomość, że pewne pewniki podlegają także zmiennym ocenom".

 

Prof. Wojciech Widłak - Rektor Akademii Muzycznej:
"Naszym zadaniem jako uczelni, jako szkół wyższych kształcących młodzież, jest dążenie do prawdy. Jeżeli dążenie do prawdy, to znaczy odkrywanie prawdy, czyli zadawanie pewnych pytań, wątpienie, sprawdzanie. A to wszystko dzieje się w przestrzeni społeczności, ponieważ to jest zadawanie pytań w gronie zarówno studentów, jak też zadawanie pytań wykładowcy, interakcja z nim".

 

Prof. Sylwester Tabor - Rektor Uniwersytetu Rolniczego:
"Coraz bardziej przechodzimy w kształceniu na rozwiązywanie indywidualnych zadań, projektów. Wykłady zaczynają odgrywać coraz mniejszą rolę. Krytyczne podejście do danej technologii, do danego produktu, do danego rozwiązania konstrukcyjnego. Tutaj nie mamy wyjścia, inaczej nie wyzwolimy tej kreatywności w młodym pokoleniu".

 

Prof. Stanisław Mazur - Rektor Uniwersytetu Ekonomicznego:
"Pewne procesy świata posunęły się tak daleko, że pytanie, czy studenci mają coś kwestionować, jest do pewnego stopnia pytaniem zawieszonym w próżni, bo nie wiadomo co oni mają kwestionować. Każdy ma swój kawałek świata sprywatyzowanego, wyobrażonego, nacechowanego pewnymi wartościami, pewnymi dogmatami. Proszę zwrócić uwagę na bardzo praktyczne aspekty - kiedy dyskutowaliśmy o pandemii w środowisku akademickim, były głosy, pewnie dominujące, że to jest problem, trzeba się szczepić, ale też nie brakowało głosów, że to jest wymysł i fanaberia, i spisek".

 

źródło tekstu i zdjęcia głównego: Radio Kraków

Akademia Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie | pl. Jana Matejki 13, 31-157 Kraków | +48 12 299 20 00 |

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.