W wypełnionej po brzegi Auli ASP odbyła się dyskusja panelowa na temat "Malarstwa po konceptualizmie". Dyskusję prowadził prof. Andrzej Bednarczyk. Wśród zaproszonych gości obecni byli: Maria Anna Potocka, Marta Smolińska, Marta Tarabuła, Delfina Jałowik, Monika Kozioł, Andrzej Szczerski i Jakub Banasiak. Punktem wyjścia debaty była trwająca w Muzeum Sztuki Współczesnej MOCAK wystawa "Artyści z Krakowa. Generacja 1980-1990", przedstawiająca prezentacje wykorzystujące różnorodne media.

 

W trakcie dyskusji zadawano cały szereg pytań dotyczących malarstwa i próbowano na nie odpowiedzieć. Rozważano, jak darzyć atencją rażącą siłę współczesnego malarstwa i jak o nim mówić, by nie wpaść w pułapkę wzniesioną przez nieuniknioną plątaninę paradoksów, które cechują tożsamość tego medium przynajmniej od półwiecza. Pytano, jak mówić o malarstwie, poruszając się po tej niewdzięcznej plątaninie i nie ponieść całkowitego fiaska. Zastanawiano się, jak mówić o rozkwicie malarstwa całe, dekady po ogłoszeniu jego śmierci i jak wyznaczyć jego terytorium, nie próbując go arbitralnie zawężać lub, przeciwnie, rozszerzać w nieskończoność. Stwierdzano, że poruszając się po gąszczu paradoksów, nie sposób trzymać się zasadniczych twierdzeń, ferować ostatecznych sądów, rozstrzygać sporów, ponieważ te pojawią się na nowo ze zdwojoną siłą. Być może należy więc spróbować zdystansować się od tej monolitycznej struktury dyskursu, cofnąć się kilka kroków, by z rodzajem ironicznego uśmiechu przyjrzeć się na nowo przestrzeni, w której znalazło się dzisiejsze malarstwo, spróbować ogarnąć wzrokiem to, co widać.


Spotkaniu towarzyszyła promocja najnowszego numeru "Zeszytów malarstwa", w którym znaleźć można rozważania na temat tego czy możliwe jest malarstwo po konceptualizmie.

 

Uczestnicy dyskusji panelowej:

- prof. Andrzej Bednarczyk – malarz, grafik, rysownik, rzeźbiarz, profesor sztuk plastycznych, nauczyciel akademicki Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie. Pełnił funkcję dziekana Wydziału Malarstwa ASP. Jego prace były wystawiane w kilkudziesięciu krajach Europy, Azji i Ameryki Północnej, a jego dzieła znajdują się w zbiorach m.in. Biblioteki Watykańskiej, Oxygen-Biennial Foundation na Węgrzech, w Bańskiej Bystrzycy, w Stanford University Library w USA.

- dr hab. Andrzej Szczerski – historyk sztuki, krytyk sztuki, wykładowca i kierownik muzealniczych studiów kuratorskich (2005-2011) w Instytucie Historii Sztuki Uniwersytetu Jagiellońskiego. Studiował historię sztuki na Uniwersytecie Jagiellońskim, gdzie w 2000 uzyskał stopień doktora, a w 2010 doktora habilitowanego. Stypendysta zagranicznych uczelni i instytutów badawczych, m.in. Uniwersytetu Oksfordzkiego. W 2009 roku został Prezesem Sekcji Polskiej Międzynarodowego Stowarzyszenia Krytyków Sztuki (AICA), a w 2012 i 2015 roku został wybrany ponownie na to stanowisko. Autor wielu publikacji poświęconych sztuce XX wieku i sztuce współczesnej wydanych w Polsce i zagranicą.

- Maria Anna Potocka – krytyczka i kuratorka sztuki, autorka tomów z zakresu filozofii sztuki, z wykształcenia polonistka. Założycielka kilku niekomercyjnych galerii prezentujących sztukę najnowszą. Od 1996 była dyrektor Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Niepołomicach, a w latach 2002-2010 kierowała Bunkrem Sztuki w Krakowie. Od 2010 roku jest dyrektorem Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie. Członkini Międzynarodowego Stowarzyszenia Artystów (IKG), Międzynarodowego Stowarzyszenia Krytyków Sztuki (AICA) oraz Międzynarodowego Stowarzyszenia Kuratorów Sztuki Współczesnej (IKT). Autorka artykułów i książek o estetyce i historii sztuki publikowanych m.in. na łamach magazynu artystyczno-filozoficznego "Tumult".

- Marta Tarabuła – właścicielka Galerii Zderzak w Krakowie, która powstała w 1985 roku w Krakowie w okresie walki o wolność podziemnej Solidarności, jako prywatna, niezależna instytucja kultury. Wystawy odbywały się na strychu prywatnej posesji, nad drzwiami wisiał stary zderzak samochodowy. Galeria działała poza cenzurą, w opozycji zarówno do oficjalnego obiegu sztuki kontrolowanego przez ówczesny reżim komunistyczny jak i drugiego obiegu firmowanego przez kościół katolicki. Znakami niezależnej postawy galerii są jej nazwa oraz logo.

- dr hab. Marta Smolińska, prof. UAP – historyczka i krytyczka sztuki, w latach 2003-2014 adiunkt w Zakładzie Historii Sztuki Nowoczesnej w Katedrze Historii Sztuki i Kultury UMK w Toruniu. Od 2014 profesorka w Katedrze Teorii Sztuki i Filozofii na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu. Trzykrotna stypendystka Fundacji na Rzecz Nauki Polskiej, członkini polskiej sekcji AICA, kuratorka licznych wystaw sztuki współczesnej i autorka książek.

- Jakub Banasiak –  historyk i krytyk sztuki, absolwent Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Warszawskiego. Zajmuje się historią sztuki polskiej nowoczesnej i współczesnej, w szczególności sztuką powstałą po 1989 roku. W Instytucie Sztuki PAN pod kierunkiem prof. Marty Leśniakowskiej przygotowuje dysertację doktorską o sztuce polskiej po 1989 r. w odniesieniu do przemian transformacyjnych. Redaktor naczelny (z Adamem Mazurem) magazynu "SZUM", redaktor naczelny Wydawnictwa 40 000 Malarzy. Autor licznych esejów i publikacji, a także książek. W latach 2010–2013 prowadził autorską galerię Kolonie. W latach 2006–2010 prowadził bloga oraz stronę internetową Krytykant.pl.

- Monika Kozioł – kierownik Działu Zbiorów w MOCAK, redaktor MOCAK FORUM, kuratorka wystaw

- Delfina Jałowik – absolwentka Międzywydziałowych Indywidualnych Studiów Humanistycznych na Uniwersytecie Jagiellońskim, w ramach których ukończyła filozofię i historię sztuki. Kuratorka i kierowniczka Działu Organizacji Wystaw MOCAK-u, a także doktorantka w Zakładzie Estetyki Instytutu Filozofii UJ. Redaktorka i autorka tekstów do katalogów, a także artykułów w tomach zbiorowych i czasopismach.

 

 

 

pikto malarstwo wykład

Akademia Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie | pl. Jana Matejki 13, 31-157 Kraków | +48 12 299 20 00 |

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.