Zapraszamy do nadsyłania propozycji tekstów do nr. 6 czasopisma naukowo-artystycznego „Elementy. Sztuka i Dizajn”.

Ten numer poświęcamy zagadnieniom szeroko rozumianej edukacji związanej ze sztuką. Interesuje nas edukacja odbiorców/społeczeństwa, w tym edukacja oddolna, oparta na samokształceniu i różnorodne projekty wykorzystujące w procesie edukacyjnym sztukę i twórczość. Bardziej niż szkolnych programów poszukujemy jednak tekstów o metodach komunikowania sztuki poza artystyczną „bańką”, a więc w szerokim odbiorze społecznym – ze szczególnym uwzględnieniem języka popularyzacji/mediacji współczesnej twórczości artystycznej. Czekamy na teksty teoretyczne, sprawozdania z badań, opisy projektów, case studies, przykłady podejść autoetnograficznych, biograficznych i innych. Interesują nas przykłady polskie i zagraniczne, dziejące się obecnie lub w niedawnej przeszłości, a także sięgające w przyszłość. Zachęcamy do nadsyłania przede wszystkim przykładów odejścia od dominujących obecnie modeli edukacyjnych i wskazywanie modeli już praktykowanych, lecz znajdujących się poza głównym nurtem, eksperymentalnych. Ważne jest włączenie do procesu edukacyjnego sztuki, jednak nie w celu kształcenia artystek/artystów, lecz kształtowania świadomego grona odbiorczyń/odbiorców. Czekamy na propozycje związane z projektami i praktykami outsiderskimi, utopijnymi.

Interesują nas także negatywne skutki braku wiedzy na temat sztuki – internetowy trolling, plotki, teorie spiskowe oraz coraz bardziej widoczna instrumentalizacja tej niewiedzy w walce politycznej. Namawiamy również do konstruktywnej krytyki dysfunkcyjnych modeli edukacyjnych (np. podejścia „kolonialnego”, narzucającego odbiorcom własny punkt widzenia) i problematycznych zjawisk, takich jak promocja muzealnych blockbusterów kosztem kameralnych/alternatywnych/lokalnych form prezentacji sztuki oraz niedostatek wysokojakościowych publikacji o sztuce, adresowanych do szerokiego grona odbiorczyń/odbiorców – zarówno syntez obejmujących całokształt zjawisk artystycznych (łączących wiedzę o sztuce dawnej i współczesnej), jak i analiz ułatwiających deszyfrowanie konkretnych realizacji artystycznych. Propozycje tematów:

- Edukacja artystyczna, czyli edukacja poprzez sztukę, lecz nienakierowana na kształcenie artystów : jej koncepcje wczoraj i dziś, przykłady praktyk i działań w Polsce i zagranicą. - Samokształcenie i edukacja oddolna: historia, idee, przykłady. - Przykłady edukacji na marginesie systemu: Uniwersytety Ludowe, Uniwersytety Dzieci, Uniwersytety 3 Wieku. - Przewodniki turystyczne jako metoda popularyzacji sztuki. - Podręczniki do historii sztuki – dawne i obecne. - Sposoby przekazywania wiedzy o sztuce i dyskusje artystyczne z użyciem Internetu. - Edukacja poprzez opowieści graficzne. - Porównanie sposobów edukacji w różnych obszarach artystycznych (np. muzyka i sztuki wizualne).

- Krytyka artystyczna i jej koncepcje odbiorców.

- Edukacja w muzeach i innych instytucjach kultury.

Potencjalnych autorów prosimy o przysłanie propozycji artykułu w formie abstraktu (do 500 słów) na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. do 31 sierpnia 2023 r. Ogłoszenie decyzji w sprawie abstraktów: 15 września 2023 Termin nadsyłania pełnych artykułów: 31 stycznia 2024.

Prosimy o teksty o objętości 20-35 tys. znaków ze spacjami (w tym przypisy i bibliografia). Artykuł nie może być wcześniej publikowany. Wszystkie artykuły przyjęte przez redakcję są recenzowane anonimowo przez dwóch recenzentów.

Szczegółowe wytyczne redakcyjne dostępne są tutaj

 

We invite you to submit text proposals for the 6th issue of the art and science journal Elementy. Sztuka i Dizajn.

This issue is dedicated to the problems of arts-related education in the broadest sense. We are interested in audience/community education, including grassroots, self-directed education and different projects using art and creativity in the educational process. However, rather than just analysing school curricula, we are looking for texts on methods of communicating art outside the artistic ‘bubble’ and therefore in the wider public reception – with a particular focus on the language of popularisation/mediation of contemporary artistic creation. We look forward to theoretical texts, research reports, project descriptions, case studies, examples of autoethnographic, biographical and other approaches. We are interested in Polish and foreign examples, happening now or in the recent past, as well as reaching into the future. We encourage you to submit above all examples of deviations from the dominant current educational models and to highlight models that are already being practised but are outside the mainstream, experimental in nature. It is important to include art in the educational process not in order to train future artists, but to shape an informed audience. We look forward to proposals related to outsider, utopian projects and practices.

We are also interested in the negative effects of a lack of awareness about the art – internet trolling, rumours, conspiracy theories and the increasingly visible instrumentalization of this ignorance in political struggles. We also encourage you to formulate constructive criticism of dysfunctional educational models (e.g. the ‘colonial’ approach, which imposes its own point of view on the audience) and problematic phenomena, such as the promotion of museum blockbusters at the expense of intimate/alternative/local forms of art presentation and the scarcity of high-quality art publications addressed to a wide audience: both syntheses covering the entirety of artistic phenomena (combining knowledge of ancient and contemporary art) and analyses facilitating the decryption of specific artistic realisations. Proposed themes:

- Art education, i.e. education through art, but not directed towards artist education; its concepts yesterday and today, examples of practice and activities in Poland and abroad. - Self-education and grassroots education: history, ideas, examples. - Examples of education at the margins of the system: Popular Universities, Children’s Universities, Universities of the Third Age. - Tourist guides as a method of art popularisation. - Art history textbooks - old and new editions. - Ways of communicating art and art discussions using the Internet. - Education through graphic storytelling. - Comparison of educational approaches in different artistic areas (e.g. music and visual arts).

- Art criticism and its conceptions of audience.

- Education in museums and other cultural institutions.

Potential authors are requested to send an article proposal in the form of an abstract (up to 500 words) to: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. by 31 August 2023. Announcement of decision on abstracts: 15 September 2023 Deadline for submission of complete articles: 31 January 2024.

We ask for texts not exceeding 20,000–35,000 characters with spaces (including footnotes and bibliography). The article must not have been published previously. All articles accepted by the editorial board are reviewed anonymously by two reviewers.

Detailed editorial guidelines are available here

Akademia Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie | pl. Jana Matejki 13, 31-157 Kraków | +48 12 299 20 00 |

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.