(Strumenti Musicali Abitabili)
Budowanie świadomości artysty.
Warsztaty dla studentów ASP oraz studentów Wydziału Architektury PK,
artystów, architektów, architektów wnętrz
Prowadzenie: Profesor Nicola Strippoli - Tarshito, artysta, architekt, designer,
wykładowca na Akademii Sztuk Pięknych w Wenecji
Termin: 22.-25. listopada 2010; godz. 10.00-14.00
Miejsce: Projekt Barka (sala na barce, u wylotu ul. Gazowej); Kraków
...Muzyka jest oddechem duszy i świadomości.
Dusza objawia się na ziemi poprzez muzykę. Kiedy w człowieku budzi się ponownie wyższa świadomość,
kiedy rozwijaja się w nim percepcja na poziomach bardziej subtelnych, zaczyna on dostrzegać wielką symfonię, która rozbrzmiewa w przestrzeni, z jednego krańca świata na drugi, zaczyna rozumieć głęboki sens życia ...
Omraam Mikhael Aivanhov, " Creation: Artistic and Spiritual "
Na zdjęciu: Tarshito i jeden z jego instrumentów pt. „Eterna" z cyklu Strumenti Musicali Abitabili
O warsztacie:
Celem zajęć jest rozwój świadomości człowieka-artysty.
Poprzez zrozumienie i zaakceptowanie reguł, które kształtują naszą przestrzeń wewnętrzną i zewnętrzną, trening pomagający w podniesieniu poczucia własnej wartości, doznanie i zrozumienie więzi łączących nas
z innymi ludźmi, poszukiwanie impulsów twórczych - warszaty w efekcie doprowadzić mają uczestnika do wewnętrznej integracji, akceptacji, rozwoju twórczości i osiągania nowego. Także do osiągnięciu spełnienia -
w wymiarze ludzkim i twórczym Ciągłe uczenie się i pogłębianie świadomości własnej istoty prowadzi do harmonii - jedności wewnętrznej, akceptacji odmienności i w efekcie - dużo wyższej kreatywności.
Podczas warsztatów poruszone zostaną następujące zagadnienia:
- jak pojmowane jest przez człowieka bycie w ogóle
- przestrzeń wewnętrzna i zewnętrzna człowieka
- poczucie własnej wartości
- kontakt z inną istotą ludzką
- grupowe pola energetyczne
- impuls twórczy, który ożywia artystę
- co oznacza bycie artystą
Warsztaty stanowią preludium do organizowanej wystawy Tarshito pt."Między niebem a ziemią. Prace Tarshito", która planowana jest na czerwiec i lipiec 2011 roku w Krakowie, równolegle w czterech miejscach:
w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej MANGGHA, Galerii Włoskiego Instytutu Kultury, krużgankach Kościoła OO. Dominikanów oraz krużgankach Kościoła Św. Katarzyny (miejsca ekspozycji mogą ulec zmianie).
Prace studentów uczestniczących w zajęciach (prace/ projekty/ video/ etc.), zostaną włączone
w wystawę prac artysty prezentowaną w Galerii Włoskiego Instytutu Kultury w Krakowie, w roku 2011.
Program warsztatów:
poniedziałek, 22. listopada
- ćwiczenia doświadczania przestrzeni wewnętrznej i zewnętrznej człowiek oraz poczucia własnej wartości
- prezentacja koncepcji artystycznych Tarshito
- krótki koncert - misy i gongi
- szkice projektowe uczestników warsztatu
wtorek, 23. listopada
- doświadczenie kontaktu z drugim człowiekiem, grupowe pola energetyczne
- prezentacja koncepcji artystycznych Tarshito
- krótki koncert - misy i gongi
- ciąg dalszy szkiców projektowych
środa, 24. listopada
- impuls twórczy, który ożywia artystę, bycie artystą
- prezentacja koncepcji artystycznych Tarshito
- krótki koncert - misy i gongi
- ciąg dalszy szkiców projektowych
czwartek, 25. listopada
- podsumowanie (powtórzenie wybranych ćwiczeń)
- krótki koncert - misy i gongi
- finalizacja prac projektowych uczestników warsztatu
Warsztat odbędzie się na sali, w grupie. W skład treningu wchodzą: ćwiczenia oddechowe, mentalne, dźwiękowe i projektowe uczestników. Uczestnicy warsztatów przynoszą swoje materiały do realizacji szkiców
Koncepcja Tarshito: Instrumenty Muzyczne do Zamieszkania (Strumenti Musicali Abitabili):
Oto jak sam artysta opowiada o pojawieniu się koncepcji:
"Pamiętam dobrze, miejsce i czas inspiracji. Byłem z Agneta Holst w San Gimignano, niezwykłym średniowiecznym mieście, wśród wspaniałej architektury ... wszystko było idealne. Cieszyłem się placami, pałacami, klasztorami i pomyślałem wówczas „jak mógłbym stworzyć coś nowego, nowy projekt, nowy obiekt architektoniczny? Tu wszystko istnieje w tak doskonałej harmonii, jak w przestrzeni przednieba ". I właśnie wtedy ukazała mi się niezwykła scena. W klasztorze zobaczyłem wielką, piękną, klasyczna harfę, wykonaną
z cennego drewna. Grał na niej natchniony człowiek, z zamkniętymi oczami. Siedział na niebieskim, plastikowym pudełku wykonanym z tworzywa sztucznego, z takiego jak wykonuje się butelki po wodzie mineralnej. I to mi się nie podobało!
Właśnie wtedy przyszedł mi pomysł zrealizowania "instrumentów muzycznych do zamieszkania". Dlaczego nie stworzyć instrumentów muzycznych, które mogłyby stać się czymś w rodzaju harmonijnego rozszerzenia
również dla muzyka? W miejscu, w którym wszystko zdawało się istnieć w harmonii, otrzymałem wielką nieoczekiwaną inspirację. I tak zacząłem realizować pierwsze "instrumenty muzyczne do zamieszkania". Pierwszym był "Gong"- ławka, której kształt nawiązuje do tarczy gongu. Leżący na niej może uderzyć w gong
i połączyć się z jego pierwotnym dźwiękiem w całość. "Sztuka jako pomost łączący z boskością, dźwiękowe obiekty jako urzeczywistnienie pochodzenia wszechświata". Słowo stworzyło wszechświat; to efekt rytmicznych drgań pierwotnego dźwięku. Wszystko co postrzegane jest jako dźwięk jest boską mocą. Dźwięk jako wewnętrzna wibracja, połączenie z rytmem życia, zastąpienie słowa, słowo uniwersalne[...]".
Informacje o Artyście:
Prof. Nicola Strippoli - TARSHITO (imię otrzymał od Osho; oznacza w sanskrycie - pragnienie Boga) - architekt, artysta, profesor designu w Akademii di Belle Arti w Wenecji. Urodził się w 1952 roku, w Corato koło Bari. W 1979 ukończył Wydział Architektury na Uniwersytecie we Florencji, w klimacie Architektury Radykalnej. Tematem jego pracy dyplomowej był Teatr Uliczny (promotor prof. Gianni Pettena). Po ukończeniu studiów wyjechał w podróż do Indii, gdzie spotkał się z filozofią hinduską. Od tego czasu w kręgu jego zainteresowania pojawia się związek między sztuką, designem, kreatywnością i medytacją. W latach 80-tych, wraz z Shama (designerką włoską) założył Galleria Speciale w Bari, zapraszając do współpracy artystów i projektantów
o międzynarodowej sławie. Ma trzy własne galerie: w Bari, Rzymie i Mediolanie. Jego prace wystawiane były na wielu wystawach indywidualnych i zbiorowych, w muzeach i galeriach we Włoszech, Wielkiej Brytanii, Holandii, Indiach, Tunezji oraz w Polsce.
Więcej na stronie www.tarshito.com
Tarshito, fot. Lisetta Carmi
Informacje organizacyjne:
Temat warsztatów: "Instrumenty Muzyczne do Zamieszkania (Strumenti Musicali Abitabili). Budowanie świadomości artysty"
Termin i miejsce warsztatów: 22.-25. listopada 2010; od godz. 10.00 do godz. 14.00,
Miejsce: Projekt Barka (sala na barce u wylotu ul. Gazowej); Kraków
Prowadzenie: prof. Nicola Strippoli -Tarshito
Uczestnicy szkolenia: studenci ASP Kraków, studenci architektury PK, artyści, architekci, architekci wnętrz.
Ilość miejsc ograniczona.
Koszt zajęć dla studentów: 150 zł od osoby, za cztery dni
Płatne przelewem do dnia 8 listopada 2010 na konto: 87 1240 1431 1111 0000 1033 5356
Uczestnictwo w warsztatach wymaga potwierdzenia mailem na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. lub Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Organizacja warsztatów:
Małgorzata Klimczyk; Perła Skarbnica Wiedzy i Umiejętności; +48 601 477 764; e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Joanna Grabeus; Fundacja Człowiek i Sztuka; +48 609 546 292; e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Do pobrania - afisz z informacją o warsztatach Tarshito plik PDF