(Strumenti Musicali Abitabili)

Budowanie świadomości artysty.


Warsztaty  dla studentów ASP oraz studentów Wydziału Architektury PK,

artystów, architektów, architektów wnętrz

Prowadzenie: Profesor Nicola Strippoli - Tarshito, artysta, architekt, designer,

wykładowca na Akademii Sztuk Pięknych w Wenecji

Termin: 22.-25. listopada 2010; godz. 10.00-14.00

Miejsce: Projekt Barka (sala na barce, u wylotu ul. Gazowej); Kraków


...Muzyka jest oddechem duszy i świadomości.

Dusza objawia się na ziemi poprzez muzykę. Kiedy w człowieku budzi się ponownie wyższa świadomość,
kiedy rozwijaja się w nim percepcja na poziomach bardziej subtelnych, zaczyna on dostrzegać wielką symfonię, która rozbrzmiewa w przestrzeni, z jednego krańca świata na drugi, zaczyna rozumieć głęboki sens życia ...

Omraam Mikhael Aivanhov, " Creation: Artistic and Spiritual "

2

Na zdjęciu: Tarshito i jeden z jego instrumentów pt. „Eterna" z cyklu Strumenti Musicali Abitabili


O warsztacie:

Celem zajęć jest rozwój świadomości człowieka-artysty.

Poprzez zrozumienie i zaakceptowanie reguł, które kształtują naszą przestrzeń wewnętrzną i zewnętrzną, trening pomagający w podniesieniu poczucia własnej wartości, doznanie i zrozumienie więzi łączących nas
z innymi ludźmi, poszukiwanie impulsów twórczych - warszaty w efekcie doprowadzić mają uczestnika do wewnętrznej integracji, akceptacji, rozwoju twórczości i osiągania nowego. Także do osiągnięciu spełnienia -
w wymiarze ludzkim i twórczym Ciągłe uczenie się i pogłębianie świadomości własnej istoty prowadzi do harmonii - jedności wewnętrznej, akceptacji odmienności i w efekcie - dużo wyższej kreatywności.

 

Podczas warsztatów poruszone zostaną następujące zagadnienia:

  • jak pojmowane jest przez człowieka bycie w ogóle
  • przestrzeń wewnętrzna i zewnętrzna człowieka
  • poczucie własnej wartości
  • kontakt z inną istotą ludzką
  • grupowe pola energetyczne
  • impuls twórczy, który ożywia artystę
  • co oznacza bycie artystą

 

Warsztaty stanowią preludium do organizowanej wystawy Tarshito pt."Między niebem a ziemią. Prace Tarshito", która planowana jest na czerwiec i lipiec 2011 roku w Krakowie, równolegle w czterech miejscach:
w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej MANGGHA, Galerii Włoskiego Instytutu Kultury, krużgankach Kościoła OO. Dominikanów oraz krużgankach Kościoła Św. Katarzyny (miejsca ekspozycji mogą ulec zmianie).

Prace studentów uczestniczących w zajęciach (prace/ projekty/ video/ etc.), zostaną włączone
w wystawę prac artysty prezentowaną w 
Galerii Włoskiego Instytutu Kultury w Krakowie, w roku 2011.

 

 

 

Program warsztatów:

poniedziałek, 22. listopada

  • ćwiczenia doświadczania przestrzeni wewnętrznej i zewnętrznej człowiek oraz poczucia własnej wartości
  • prezentacja koncepcji artystycznych Tarshito
  • krótki koncert - misy i gongi
  • szkice projektowe uczestników warsztatu

 

wtorek, 23. listopada

  • doświadczenie kontaktu z drugim człowiekiem, grupowe pola energetyczne
  • prezentacja koncepcji artystycznych Tarshito
  • krótki koncert - misy i gongi
  • ciąg dalszy szkiców projektowych

 

środa, 24. listopada

  • impuls twórczy, który ożywia artystę, bycie artystą
  • prezentacja koncepcji artystycznych Tarshito
  • krótki koncert - misy i gongi
  • ciąg dalszy szkiców projektowych

 

czwartek, 25. listopada

  • podsumowanie (powtórzenie wybranych ćwiczeń)
  • krótki koncert - misy i gongi
  • finalizacja prac projektowych uczestników warsztatu

 

Warsztat odbędzie się na sali, w grupie. W skład treningu wchodzą: ćwiczenia oddechowe, mentalne, dźwiękowe i projektowe uczestników. Uczestnicy warsztatów przynoszą swoje materiały do realizacji szkiców

 

 

Koncepcja Tarshito: Instrumenty Muzyczne do Zamieszkania (Strumenti Musicali Abitabili):


Oto jak sam artysta opowiada o pojawieniu się koncepcji:

 

"Pamiętam dobrze, miejsce i czas inspiracji. Byłem z Agneta Holst w San Gimignano, niezwykłym średniowiecznym  mieście, wśród wspaniałej architektury ... wszystko było idealne. Cieszyłem się placami, pałacami, klasztorami i pomyślałem wówczas „jak mógłbym stworzyć coś nowego, nowy projekt, nowy obiekt architektoniczny? Tu wszystko istnieje w tak doskonałej harmonii, jak w przestrzeni przednieba ". I właśnie wtedy ukazała mi się niezwykła scena. W klasztorze zobaczyłem wielką, piękną, klasyczna harfę, wykonaną
z cennego drewna. Grał na niej natchniony człowiek, z zamkniętymi oczami. Siedział na niebieskim, plastikowym pudełku wykonanym z tworzywa sztucznego, z takiego jak wykonuje się butelki po wodzie mineralnej. I to mi się nie podobało!

Właśnie wtedy przyszedł mi pomysł zrealizowania "instrumentów muzycznych do zamieszkania". Dlaczego nie stworzyć instrumentów muzycznych, które mogłyby stać się czymś w rodzaju harmonijnego rozszerzenia
również dla muzyka?
W miejscu, w którym wszystko zdawało się istnieć w harmonii, otrzymałem wielką nieoczekiwaną inspirację. I tak zacząłem realizować pierwsze "instrumenty muzyczne do zamieszkania". Pierwszym był "Gong"- ławka, której kształt nawiązuje do tarczy gongu. Leżący na niej może uderzyć w gong
i połączyć się z jego pierwotnym dźwiękiem w całość. "Sztuka jako pomost  łączący z boskością, dźwiękowe obiekty jako urzeczywistnienie pochodzenia wszechświata". Słowo stworzyło wszechświat; to efekt rytmicznych drgań pierwotnego dźwięku. Wszystko co postrzegane jest jako dźwięk jest boską mocą. Dźwięk jako wewnętrzna wibracja, połączenie z rytmem życia, zastąpienie słowa, słowo uniwersalne[...]".

 

Informacje o Artyście:

Prof. Nicola Strippoli - TARSHITO (imię otrzymał od Osho; oznacza w sanskrycie - pragnienie Boga) - architekt, artysta, profesor designu w Akademii di Belle Arti w Wenecji. Urodził się w 1952 roku, w Corato koło Bari. W 1979 ukończył Wydział Architektury na Uniwersytecie we Florencji, w klimacie Architektury Radykalnej. Tematem jego pracy dyplomowej był Teatr Uliczny (promotor prof. Gianni Pettena). Po ukończeniu studiów wyjechał w podróż do Indii, gdzie spotkał się z filozofią hinduską. Od tego czasu w kręgu jego zainteresowania pojawia się związek między sztuką, designem, kreatywnością i medytacją. W latach 80-tych, wraz z Shama (designerką włoską) założył Galleria Speciale w Bari, zapraszając do współpracy artystów i projektantów
o międzynarodowej sławie. Ma trzy własne galerie: w Bari, Rzymie i Mediolanie. Jego prace wystawiane były na wielu wystawach indywidualnych i zbiorowych, w muzeach i galeriach we Włoszech, Wielkiej Brytanii, Holandii, Indiach, Tunezji oraz w Polsce.

 

Więcej na stronie www.tarshito.com

1

Tarshito, fot. Lisetta Carmi


Informacje organizacyjne:

Temat warsztatów: "Instrumenty Muzyczne do Zamieszkania (Strumenti Musicali Abitabili). Budowanie świadomości artysty"

Termin i miejsce warsztatów: 22.-25. listopada 2010; od godz. 10.00 do godz. 14.00,

Miejsce: Projekt Barka (sala na barce u wylotu ul. Gazowej); Kraków

Prowadzenie: prof. Nicola Strippoli -Tarshito

Uczestnicy szkolenia: studenci ASP Kraków, studenci architektury PK, artyści, architekci, architekci wnętrz.

Ilość miejsc ograniczona.

Koszt zajęć dla studentów: 150 zł od osoby, za cztery dni

Płatne przelewem do dnia  8 listopada 2010 na konto: 87 1240 1431 1111 0000 1033 5356

Uczestnictwo w warsztatach wymaga potwierdzenia mailem na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. lub Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 

Organizacja warsztatów:

Małgorzata Klimczyk; Perła Skarbnica Wiedzy i Umiejętności; +48 601 477 764; e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Joanna Grabeus; Fundacja Człowiek i Sztuka;  +48 609 546 292; e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 

tarshito_afisz_XI_2010

Do pobrania - afisz z informacją o warsztatach Tarshito plik PDF

 

Akademia Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie | pl. Jana Matejki 13, 31-157 Kraków | +48 12 299 20 00 |

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.