Wydawałoby się, że trudno jest przeprowadzić on-line zajęcia z rysunku czy animacji, które tradycyjnie odbywają się w specjalnych pomieszczeniach uczelni. Zagrożenie koronawirusem, skutkujące zamknięciem uczelni do 25 marca, zachęciło Wydział Intermediów do przeprowadzenia takich zajęć, wykorzystując dostępne dla wszystkich studentów i pedagogów narzędzia, jakimi dysponuje Akademia.

- Współprowadzę zajęcia z animacji i rysunku i na bazie moich wcześniejszych doświadczeń, uznałam, że zajęcia z obydwu tych przedmiotów można przeprowadzić zdalnie, wykorzystując do tego celu narzędzia Office365, do których dostęp mają wszyscy dydaktycy i studenci naszej uczelni - mówi mgr Elżbieta Wysakowska-Walters, asystent w Katedrze Metod Sztuki, Wydziału Intermediów ASP w Krakowie.

Pierwszymi były zajęcia z animacji. Dotychczas najpierw był tradycyjny wykład, a po nim warsztaty na których studenci wykonywali zadania. Wykład można zastąpić wideo, które każdy mógłby sobie obejrzeć, ale Wysakowska-Walters, postanowiła, zrobić go w formie prezentacji w Sway. To narzędzie w którym można połączyć tekst, obrazy, klipy wideo i inne elementy w formie cyfrowej, w efektowną prezentację w internecie.


Tematem wykładu były znane XIX wieczne iluzje optyczne i ogólne wiadomości na temat technik animacji. W prezentacji oprócz omówienia i wytłumaczenia iluzji, studenci otrzymali zadanie do wykonania czyli przedstawienie tych iluzji przy pomocy współczesnych narzędzi w formie klipu wideo.

Założyłam specjalną grupę w dostępnym dla nas Stream, gdzie każdy student mógł wrzucić swoje wideo, a następnie interaktywnie weryfikujemy nadesłane prace. Zarówno ja, jak i studenci możemy komentować każdą z prac - tłumaczy Wysakowska-Walters.

Stream to coś w rodzaju YouTube, tylko ograniczonego do uczelni. Można w nim publikować wideo, tworzyć kanały, grupy – jednym słowem większość rzeczy, które można robić na YouTube.

patryk zdebik taumatrop

Na potrzeby zajęć stworzona została również grupa na komunikatorze poprzez którą studenci przez określony czas mogą się kontaktować z prowadzącą zajęcia i dopytywać o np. szczegóły techniczne.

Nieco inaczej wyglądają zajęcia z rysunku. Tutaj Wysakowska-Walters skorzystała z narzędzia o nazwie Class Notebook. Jest to kompleksowe rozwiązanie dla dydaktyków i studentów, gdzie w jednym miejscu znajdują się wszystkie niezbędne elementy jak notatki, wykłady, wspólny obszar do edytowania przez studentów i dydaktyka, a także możliwość wstawiania i oceniania zadań. Między innymi tę ostatnią postanowiono wykorzystać w zajęciach z rysunku. Studenci wykonywali zadania, polegające na stworzeniu rysunku, a następnie robili z nich zdjęcia i przesyłali do swojego Notebooka, gdzie mógł je ocenić dydaktyk.

zeszyt rysunkowy wspolna tablica

Przeprowadzenie zajęć w trybie online, teraz trochę wymuszone sytuacją, to bardzo dobre rozwiązanie - ocenia Wysakowska-Walters, szczególnie gdy grupa w danym przedmiocie, pochodzi z różnych wydziałów. Zorganizowanie wówczas odpowiedniej sali i zgranie terminów, jest bardzo trudne, a nieraz wręcz niemożliwe - dodaje.

SMS

Ilustracje w tekście:
- praca z doniczkami - Monika Tomaszewska, studentka Intermediów 1r mgr ;
-
praca z Taumatropem - Patryk Zdebik, student Intermediów 1 lic.

 

Akademia Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie | pl. Jana Matejki 13, 31-157 Kraków | +48 12 299 20 00 |

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.