Redaktorzy portalu Font nie czcionka! po raz czwarty dokonali zestawienia najlepszych dyplomów artystyczno-projektowych. W tegorocznym zestawieniu Dyplomów ASP znalazło się aż 59 dyplomów absolwentów z 15 różnych uczelni. Zestawienie pokazuje obecnie panujące trendy, jak również umiejętności młodych, polskich twórców. Wśród wyróżnionych są absolwenci Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie.


Kategoria: Ilustracja

 

Natalia Jura
Temat dyplomu: CZARNY PUNKT
Data obrony: październik 2017 r.
Promotor: dr hab. Tomasz Daniec

 

Dyplom ten jest rysunkową opowieścią o dzieciństwie spędzonym przez autorkę w XIX-wiecznym dworze, a także o samym tym miejscu i procesie jego degradacji nierozerwalnie związanym z życiem mieszkańców budynku. Trzy centralne części pracy nawiązują do trzech wybranych i spisanych wspomnień, które w formie krótkich opowiadań zostały dołączone do dyplomu. Wspomnienia te opisują doświadczenia na granicy rzeczywistości i wyobrażeń, które tworzyły się podsycane przez niezwykłość samego miejsca, będąc jednocześnie rozważaniem nad relacją człowieka z miejscem i wpływem tej relacji na całe jego życie.

 

Natalia Jura – Pisaki, cienkopisy, ołówki i tusze są jej towarzyszami od najmłodszych lat. Na pytanie „Kim chciałabyś być, kiedy dorośniesz?“ zawsze odpowiadała, że chce być rysownikiem. W swoich pracach skupia się na osobistych obserwacjach i odczuciach ujmując je w senne, zatłoczone, komiksowo-surrealistyczne formy.

 

Jura 1

 

Jura 2

 

Jura 3

 

Kategoria: Wzornictwo

 

Agata Łobaczuk
Temat dyplomu: Woda w mieście – zestaw naczyń z kamionki
Data obrony: wrzesień 2017 r.
Promotor: dr Anna Szwaja

 

Zestaw naczyń z kamionki przeznaczony do użytkowania i bezpośredniego spożywania wody z kranu. Koncepcja zrodziła się głównie po to, aby ograniczyć szkodliwy wpływ produkcji wody butelkowanej na środowisko naturalne. Naczynia zostały zaprojektowane z uwzględnieniem całego procesu użytkowego, tak aby woda z kranu była najkorzystniejsza ze względu na jej przeznaczenie (np. zawartość minerałów i kwestie smakowe – woda przeznaczona do picia, czy twardość, temperaturę – ta, używana do podlewania roślin). Aby przekonać najbardziej opornych przed spożywaniem kranówki, na Wydziale Mikrobiologii, Uniwersytetu Rolniczego w Krakowie, przeprowadzone zostały badania, polegające na dodaniu nanostruktur srebra w procesie szkliwienia dzbanka. Srebro dzięki swoim właściwościom bakterio, wiruso oraz grzybobójczym zapewnia bezpieczeństwo spożywanej z naczynia wody. Cały zestaw powstał w Zakładach Ceramiki Artystycznej w Bolesławcu a w jego skład wchodzi: zakrywany 1,5 – litrowy dzbanek (zawierający wewnątrz nanostruktury srebra); konewka; 2 kubeczki; wyciskarka do cytryn; zakrywany pojemnik (można w nim przechowywać np. dodatki smakowe jak zioła, owoce, ale także proszek wapienny – dodający wodzie minerałów; lub składniki korzystnie wpływające na rośliny, takie jak fusy po kawie, szyszki czarnej olchy czy torf); drewniana taca z deską, np. do ukrojenia plasterka cytryny.

 

Agata Łobaczuk – wierząca w wielkie idee i małe gesty. Uwielbia projektować, Pragę i swojego psa o imieniu Ozzy.

 

Lobuczuk 1

 

Lobuczuk 2

 

Lobuczuk 3

 

 

Agnieszka Zygmunt
Temat dyplomu: Stanowisko do kangurowania niemowląt w warunkach szpitalnych
Data obrony: luty 2017 r.
Promotor: prof. dr hab. Czesława Frejlich

 

Kangurowanie jest jedna z prostszych metod wspomagających hospitalizację noworodków, zwłaszcza wcześniaków. Mimo świadomości zalet metody, polskie szpitale nie są wyposażane w odpowiednie stanowiska. Mając na uwadze bezpieczeństwo dziecka oraz wygodę rodzica, powstał projekt fotela wraz z składanym podnóżkiem. Odpowiednie zastosowanie pianek wysoko-elastycznej i termoplastycznej, podnosi komfort, zapewniając cyrkulację powietrza oraz prawidłowe podparcie kręgosłupa. Antybakteryjna powłoka tkaniny sprawia, że fotel może być eksploatowany w warunkach szpitalnych.

 

Agnieszka Zygmunt – umysł ścisły zakochany w trójboju siłowym. Projektuje z myślą o najbardziej potrzebujących użytkownikach, chcąc zmienić ich życie na lepsze.

 

Zygmunt 1

 

Zygmunt 2


Kategoria: Architektura i przestrzeń

 

Anna Korzeniowska
Temat dyplomu: Człowiek i jego miejsce. Odczuwanie przestrzeni mieszkalnej
Data obrony: maj 2016 r.
Promotor: dr hab. Beata Gibała-Kapecka, prof. ASP

 

Punktem wyjścia do stworzenia projektu jest pytanie o potrzeby emocjonalne, psychiczne i duchowe człowieka, w kontekście zamieszkiwania. Oprócz interpretacji domowego ogniska, istotnym w projekcie motywem jest duch miejsca, który określa relacje wnętrza i zewnętrza, silnie wpływając na odczuwanie przestrzeni. Działania projektowe zmierzają w kierunku formowania miejsca zamieszkania, analizując miejsce zastane – jego położenie, cechy, życie.

 

Anna Korzeniowska – pochodzi z Kędzierzyna-Koźla. Po sześciu latach studiów w Krakowie, zdecydowała się tu zamieszkać na stałe. Pracuje jako architekt wnętrz, uwielbia słońce i odkrywanie muzyki.

 

Korzeniowska 1

 

Korzeniowska 2

 

Korzeniowska 3

 

Korzeniowska 4

 

Ewelina Jończyk
Temat dyplomu: Dom Pomocy Społecznej w Nowym Sączu – Transformacje
Data obrony: wrzesień 2016 r.
Promotor: dr hab. Beata Gibała-Kapecka, prof. ASP

 

Transformacja Domu Pomocy Społecznej w Nowym Sączu przy ulicy Nawojowskiej jest zaledwie pretekstem. Rewitalizacja istniejących budynków takich jak DPS w Nowym Sączu w celu dostosowania ich do potrzeb osób starszych powinna być zaczątkiem przemian w strukturze miejskiej, ale również w mentalności naszego społeczeństwa. Obecnie funkcja DPS-u ogranicza się do zaspokojenia podstawowych potrzeb mieszkańca. Osoby starsze, podobnie jak każdy z nas, niezależnie od wieku i pełnionej roli w grupie społecznej chce czuć się potrzebny. W związku z tym postanowiłam w projekcie znacznie powiększyć kubaturę obiektu w celu stworzenia strefy aktywności seniora. Dodana struktura architektoniczna to schematyczna forma „domu”, która obejmuje istniejący budynek. Budynek zostaje udostępniony dla osób z zewnątrz, nie będących pensjonariuszami. W kubaturze dodanej znajduje się przestrzeń przeznaczona m.in. na mediatekę. Wymiana międzypokoleniowa, czyli zderzenie różnych pokoleń, ma na celu wymianę doświadczenia i wiedzy.

 

Ewelina Jończyk – autorka projektu już w czasie studiów intensywnie działa w branży projektowej dzięki licznym praktykom zawodowym, m.in w Bunkrze Sztuki czy też biurze projektowym HAJA Studio. W bardzo łatwy sposób łączy zdobyte doświadczenie zawodowe z mocno rozwiniętym w czasie studiów zmysłem plastycznym.

 

Jonczyk 1

 

Jonczyk 2

 

Jonczyk 3

 

Jonczyk 4

 

Karolina Potębska
Temat dyplomu: Mikromieszkania – sieć miejskich jednostek wspólnotowego życia
Data obrony: maj 2017 r.
Promotor: dr hab. Beata Gibała-Kapecka, prof. ASP

 

Praca składa się z dwóch części. Teoretyczna stanowi fundament projektowej, wprowadzając w problematykę zamieszkiwania przestrzeni miejskich, przytacza koncepty, idee i teorie myśli urbanistycznej. Praca nie jest próbą odpowiedzi na wszechobecny kryzys mieszkaniowy lecz swoistym inkubatorem nowych metod funkcjonowania w mieście. Inkubatorem tworzenia relacji społecznych,który prowokuje do refleksji nad zaznaczaniem obecności, tymczasowości i granic prywatności. Architektura staje się tu medium rozszerzającym pole zachodzących zmian społecznych i kulturowych. Do wyboru tematu autorkę skłoniły własne obserwacje oraz tocząca się debata wokół problemu zamieszkiwania i nowo wyodrębnionej grupy użytkowników przestrzeni miejskiej „urban nomads”. Praca projektowa zawiera opracowanie dwóch przykładowych mikromieszkań, znajdujących się w Kopenhadze oraz Krakowie. Analiza lokalnego kontekstu i specyfiki miejsca pozwoliła na wprowadzenie różnych (poniekąd prowokujących) funkcji wspólnotowych zawartych w ramach jednostki mieszkalnej.

 

Karolina Potębska – Obecnie mieszka w Warszawie. Pasjonatka architektury, sztuki i designu. W swoich działaniach skupia się przede wszystkim na socjologicznych relacjach zachodzących w przestrzeniach miejskich. Zakochana w Kopenhadze.

 Poebska 4

Potebska 1

Potebska 2

 

Potebska 3

 

 

Karolina Prawda
Temat dyplomu: Komponent mieszkalny dla uczniów szkoły w Abetenim w Ghanie
Data obrony: luty 2017 r.
Promotor: dr hab. Rafał Ziembiński

 

Projekt ma na celu stworzenie miejsca zamieszkania dla uczniów szkoły w Abetenim, którym bezdomność, bieda, sieroctwo, odległość palcówki od domu lub inne powody uniemożliwiały dostęp do edukacji. Jednym z założeń projektu było użycie tanich i ogólnodostępnych materiałów budowlanych, takich jak glina, drewno palmowe i trawa, a także nawiązanie do lokalnych tradycji budowlanych. Swoją formą oraz układem komponent odwołuje się do założeń mieszkaniowych typowych dla ghańskich wsi. Projekt składa się z trzech jednostek mieszkalnych dla uczniów, budynku biblioteki oraz wydzielonej jednostki dla opiekuna. Wszystkie budynki są skupione wokół dziedzińca z umieszczonym centralnie paleniskiem. Pochyły dach przykryty strzechą, kanał na wodę deszczową, forma oraz kąty nachylenia otworów okiennych i drzwiowych zapewniają odpowiednią wentylację oraz ochronę przed wysokimi temperaturami i deszczem, dzięki czemu założenie sprawdzi się nie tylko w Abetenim, ale również w innych częściach Ghany, zróżnicowanych pod kątem klimatycznym.

 

Karolina Prawda – z wykształcenia architekt wnętrz oraz inżynier akustyki. Miłośniczka minimalizmu oraz architektury społecznie zaangażowanej. W wolnym czasie uprawia sport oraz zgłębia tajniki języka fińskiego.

 

Prawda 1

 

Prawda 2

Prawda 3


Kategoria: Projekt artystyczny

 

Barbara Kosakowska
Temat dyplomu: Nowa Dorosłość
Data obrony: październik 2017 r.
Promotor: Prof. Waldemar Węgrzyn

 

Praca artystyczna „Nowa Dorosłość” jest rezultatem rozważań na temat budowania wewnętrznej stabilności, w kontekście przemian zglobalizowanego świata. Zrealizowana instalacja stała się odpowiedzią na ten problem. Składa się ona z pięciu podwieszonych pod sufitem białych kubików – mini-pustelni. Ich wnętrza pozwalają na odcięcie się od zgiełku i wielowątkowości otaczającego nas świata. Wewnątrz bloków możemy poddać się intymnej kontemplacji i podjąć próbę budowania na nowo poczucia stabilności. Sprzyjać temu mają umieszczone we wnętrzach instalacje.

 

Barbara Kosakowska – Działa głównie na polu fotografii i instalacji artystycznej. Pracę twórczą poprzedza pogłębioną analizą podjętego uprzednio problemu. Rejestruje obrazy, zjawiska, odtwarza wspomnienia – będące impulsem do prywatnej refleksji.

 

Kossakowska 1

Kossakowska 2

Kossakowska 3

 

Paweł Krzywdziak
Temat dyplomu: Luminacja
Data obrony: maj 2017 r.
Promotor: prof. Krzysztof Tomalski

 

Praca dyplomowa zrealizowana w Pracowni Miedziorytu. Część artystyczna obejmuje cykl 15 wielkoformatowych grafik (198 × 69 cm), wydrukowanych z 27 matryc cynkowych i aluminiowych, wykonanych za pomocą klasycznych i eksperymentalnych technik wklęsłodrukowych. Część teoretyczna, zatytułowana „Śledztwo w sprawie grafiki”, to analiza środków wyrazu, stosowanych przez klasyków techniki miedziorytu, w kontekście współczesnego warsztatu graficznego.

 

Paweł Krzywdziak – urodzony w 1989 roku w Katowicach. Absolwent Wydziału Grafiki Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie, obecnie uczestnik studiów doktoranckich. Zajmuje się grafiką warsztatową i projektowaniem graficznym.

 

Krzywdziak 1

 

Krzywdziak 2

 

Krzywdziak 3

 

Krzywdziak 4

 

Karolina Kardas
Temat dyplomu: Architeskóra
Data obrony: czerwiec 2016 r.
Promotor: prof. Maciej Świeszewski

 

Architeskóra – ciało traktuję w kategoriach filozoficznych: skórę jako fasadę, a ciało jako dom i miejsce. Na powierzchni skóry odbywa się dyskusja autorki z kartezjańskim dualizmem między ciałem i psychiką. Geometryczny podział w pracach wprowadza ład w amorficzność ciała.

 

Karolina Kardas – absolwentka Wydziału Malarstwa ASP w Gdańsku, a obecnie doktorantka Akademi Sztuk Pięknych im. J. Matejki w Krakowie. Rezydentka Kolonii Artystów w Gdańsku, laureatka konkursów, stypendystka. Autorka kuratorskiego projektu „Przestrzeń Intymna” z 2017 roku (Sopot-Kraków) Uczestniczyła w wystawach w Polsce i za granicą.

 

Kordas 1

 

Kordas 2

 

Kordas 3


Kategoria: Publikacja

 

Martyna Marzec
Temat dyplomu: Projekt publikacji kulinarnej
Data obrony: luty 2017 r.

Promotor: dr hab. Monika Wojtaszek-Dziadusz

 

Tematem pracy był projekt publikacji kulinarnej przeznaczonej dla zainteresowanych kuchnią sezonową. Projekt zawiera propozycję okładki, layoutu książki, systemu piktogramów i ilustracje. Mając na uwadze wyniki analizy i ankiet, w książce zostały uwzględnione podstawowe informacje o każdym przepisie, a treść została podzielona na etapy i uzupełniona piktogramami. Aby nadać książce unikalny charakter, ilustracje powstały w technice akwarelowej, a następnie zostały poddane komputerowej obróbce. Makieta książki jest formatu B5, szyta bez dodatkowej okładki, co pozwala na swobodne otwarcie książki niemal na płasko bez obawy, że będzie się ona zamykać w czasie korzystania. Projekt miał na celu zachęcenie młodych osób do zdrowszego jedzenia i ułatwienia im wyboru odpowiednich warzyw i owoców w oparciu o sezonowość.

 

Martyna Marzec – mieszka w Krakowie. Kolekcjonuje stare książki dziecięce i nie tylko, ważne żeby miały ciekawą typografię, ilustracje albo chociaż ładny papier.

 

Marzec 1

 

Marzec 2

 

Marzec 3

 

Marzec 4

 

Kategoria: Identyfikacja

 

Marta Michalska
Temat dyplomu: CHLEB NASZ POWSZEDNI projekt koncepcyjny identyfikacji wizualnej i opakowań dla młyna zbożowego
Data obrony: maj 2017 r.

Promotor: dr Barbara Widłak

 

Celem pracy było stworzenie identyfikacji wizualnej, opakowań i materiałów promocyjnych młyna zbożowego. Projekt odwołuje się do młyna w Przesławicach, którego historia liczy ponad 700 lat. W logotypie wykorzystano motyw gryfa, obecnego na herbie Jaksy Gryfity, który zapoczątkował rozwój młynarstwa na Ziemi Miechowskiej. Lokalny wymiar działalności i idące za nim względy ekonomiczne wymusiły konieczność stworzenia łatwo modyfikowalnego systemu opakowań. Mąka pakowana jest w papierowe torby typu doypack z doklejanymi w zależności od bieżących potrzeb etykietami. Rolę elementów promujących wypiek chleba pełnią ulotki, katalog i przepisy, które utrzymano w konsekwentnej i spójnej kolorystyce.

 

Marta Michalska – ukończyła w 2017 Wzornictwo Przemysłowe na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie i Gospodarkę Przestrzenną na Uniwersytecie Ekonomicznym. Nietypowe połączenie kierunków studiów wynikało z chęci zdobycia wiedzy z zakresu komunikacji wizualnej w przestrzeni publicznej. Autorka prywatnie pasjonuje się gotowaniem i od kilku lat samodzielnie wypieka chleb.

 

Michalska 1

 

Michalska 2

 

Michalska 3

 

Michalska 4

 

Źródło informacji www.

pikto font_1

Akademia Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie | pl. Jana Matejki 13, 31-157 Kraków | +48 12 299 20 00 |

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.