„Zeszyty Malarstwa” nr 13
Numer 13 „Zeszytów Malarstwa” powstał dzięki zaproszeniu przez prof. Bartosza Brożka, dyrektora Centrum Kopernika Badań Interdyscyplinarnych, naszego zespołu Platformy Badań Artystycznych Wydziału Malarstwa do wspólnego projektu „Art & Science”. Tematem przewodnim zeszłorocznego Copernicus Festival, a co za tym idzie, także numeru specjalnego „Zeszytów Malarstwa”, był szeroko rozumiany język. Współpraca zaowocowała wystawą Sztuka wystawiania języka, która stała się częścią programu zeszłorocznego Festiwalu. O tej wystawie, jej założeniach oraz poszczególnych twórcach, pisze prof. Andrzej Bednarczyk. Autorami pozostałych tekstów są Michał Bratko, Bartosz Brożek, Justyna Hobot, Mateusz Hohol, Łukasz Kwiatek, Piotr Marecki, Dominik Stanisławski, Robert Utkowski, Michał Wierzchoń, Michał Zawada, a redaktorem numeru Kinga Nowak. W ramach ścisłej współpracy mieliśmy też możliwość zaproszenia gości do wykładów, przeprowadzenia rozmów i dyskusji na styku nauki i sztuki. Wśród zaproszonych znaleźli się m.in. dr hab. Jan Mioduszewski i dr hab. Robert Kuśmirowski. Zapis tych wydarzeń, odnajdą Państwo na kanale YouTube Centrum Kopernika, gdzie znajduje się bogate archiwum spotkań i prelekcji odbywających się w czasie Festiwalu. Warto do nich sięgnąć!
https://wydawnictwo.asp.krakow.pl/?p=7437
*Dydaktyka typografii. *Uczyć litery / uczyć literą, red. Wojciech Regulski
Niniejsza publikacja jest próbą przedstawienia metod i efektów nauczania i typografii, dyscypliny zyskującej sobie coraz większą rzeszę zwolenników. Autorzy żywią nadzieję, że stanie się ona początkiem szerszej dyskusji nad stanem obecnym i przyszłością dydaktyki w zakresie liternictwa i typografii oraz nad miejscem typografii we współczesnej sztuce projektowej, a także przyczyni się do zintegrowania środowiska dydaktyków zajmujących się nauczaniem typografii. Pozycja zawiera opis wielu programów nauczania, stosowanych metod i technik, jak również prezentację i omówienie efektów na bazie konkretnych realizacji prac studenckich. Obecne kształcenie wydaje się stać na bardzo wysokim poziomie, dlatego autorzy publikacji kładą nacisk nie na działania naprawcze, lecz na wymianę doświadczeń. Wymianę, która umożliwia nauczycielom wzbogacenie ich dydaktycznej oferty, a studentom poznanie różnych sposobów widzenia litery i jej miejsca we współczesnym świecie.
https://wydawnictwo.asp.krakow.pl/?p=7409
Hodegetrie Krakowskie i ich odmiany, tom 4 i 5, red. Małgorzata Schuster-Gawłowska, Marta Lempart-Geratowska, Piotr Łopatkiewicz, Małgorzata Nowalińska, Anna Sękowska
Ostatnie dwa tomy korpusu obrazów Matki Boskiej z Dzieciątkiem w typie Hodegetrii Krakowskiej, który tworzy łącznie pięć woluminów, obejmują obrazy z lat 1550-1750 (t. 4) oraz 1750-2018 (t. 5). Według przyjętej od pierwszych tomów koncepcji naukowej publikacje zawierają syntezy historyczno-artystyczne, technologiczne oraz katalogi, w których znalazły się monograficzne opracowania poszczególnych wizerunków. Ponadto w ostatnim tomie zamieszczono Addendy do czterech haseł katalogowych zredagowanych w tomie II, alfabetyczny spis haseł katalogowych tomów 1-5 oraz zestawienie fotografii wszystkich obrazów Hodegetrii uwzględnionych w tomach 1-5.
https://wydawnictwo.asp.krakow.pl/?p=7495
Dorota Włosowicz, Wspominając Akademię. Wysłuchane, zapisane, okazane, tom 5