W środowy wieczór, 28 lutego 2018 r. w Galerii Raven na krakowskim Kazimierzu odbył się wernisaż wystawy "Żaglowce" JM Rektora Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie prof. Stanisława Tabisza. Wystawę otworzyła właścicielka galerii Zofia Kruk.

 

 

"Żaglowce" to cykl rysunków, które JM Rektor prof. Stanisław Tabisz zaczął tworzyć w 2017 roku. Artysta tak mówił o początkach powstania cyklu: "Siedziałem w jakiejś ciemnej knajpce w centrum Krakowa (niedaleko Rynku Głównego) i czekałem na kogoś. Jak zawsze miałem ze sobą czarną torbę z akademicką biurokracją i osobistym szkicownikiem. Wyjąłem z kiszeni wieczne pióro napompowane czarnym atramentem i zacząłem rysować. Nikt nie przychodził, a obok stoliki były puste. Nawet telewizor, przykręcony wysoko na ścianie, był zgaszony i nie dawał oznak świetlistego życia. Rysowałem dalej… Spod stalówki pióra zaczęły pojawiać się jakieś ostre, trapezowate i trójkątne formy. To był moment na pojawienie się swobodnych skojarzeń. Zobaczyłem na rysunku jakby rozpostarte żagle, owe dziobate i nożowate formy, które połączyłem zygzakami linii… W dolnej partii kartki dorysowałem płaską sylwetę łodzi i oto ni stąd ni z owąd, w centrum Krakowa, w ciemnym kącie mojego przypadkowego azylu i przelotnego odpoczynku, pojawił się czarno-biały żaglowiec…".

 

Na wernisaż przybyło wielu przyjaciół prof. Stanisława Tabisza i koneserów jego dzieł. W dowód uznania dla morskiego tematu prac, JM Rektor Tabisz otrzymał strój pirata, który z dumą zaprezentował uczestnikom spotkania.

 

Wystawie towarzyszy katalog, w którym we wstępie Joanna Warchoł napisała:

"… Niekończąca się seria form, linii, plam; gradacji odcieni, kombinacji kształtów, zestawień proporcji. Statyka i dynamika. Piony, skosy i poziomy... Kwadraty, prostokąty, trójkąty, romby i trapezy naprzeciw kształtów biologicznych – obłych, kulistych... Biel, czerń i szarość…

Każdy z tych rysunków stanowi zamkniętą całość. Symbolika poszczególnych i odnośniki do wielorakich skojarzeń wiodą odbiorcę poprzez zatrzymane w kadrze widoki mijanych w jaźni artysty miejsc i znaków, utrwalają czas snując opowieść o nieskończoności dzieła – tego ludzkiego i tego nieziemskiego. Zjawisko przemijania zostaje zatrzymane i utrwalone piórem i czarnym atramentem. Skupiona uwaga autora przejawia się w precyzyjnym cyzelowaniu każdego niuansu, w miniaturowych elementach wypełniających niewiele większe płaszczyzny, w sposobie przedstawienia detalu. Dekoracyjne rozety, moduły orientalne, podobizny ludowych wycinanek, wzory kobierców, krzyże, siatki przecinających się linii, lawowane lub zarysowane płaszczyzny są wykonane z dbałością o najmniejszy szczegół – z uwagą człowieka perfekcyjnego i z czułością, jaką wyzwolić może tylko coś najważniejszego i w danym momencie jedynego. I choć rysunki są niewielkie - ich format waha się pomiędzy: 15,3 x 10 cm a 24 x 18 cm, to (hipotetycznie) powiększone do wielkoformatowych rozmiarów, nie straciłyby ani na urodzie, ani na znaczeniowości. (...)

Z kolei Marcel Proust stwierdził: „Prawdziwa podróż odkrywcza nie polega na szukaniu nowych lądów, lecz na nowym spojrzeniu. Stanisław Tabisz ujawnia więc przed nami swoje wnikliwe i badawcze spojrzenie, w którym zawiera się tak wiele elementów, że trudno wybrać ten priorytetowy, gdyż wszystkie dopełniają się, tworząc spójną całość..."

 

Wystawa „Żaglowce” będzie czynna do 24 marca 2018 r. w Galerii Raven (Kraków, ul. Brzozowa 7) od poniedziałku do piątku w godz. 11.00-18.00 oraz w soboty w godz. 11.00-15.00.


pikto zaglowce_tabisz

Akademia Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie | pl. Jana Matejki 13, 31-157 Kraków | +48 12 299 20 00 |

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.