Zapraszamy na spotkanie z Dorotą Błaszczak, które odbędzie się w środę, 22 maja 2019 roku o godzinie 12.00 w sali 100 w budynku Akademii Sztuk Pięknych przy placu Jana Matejki 13.

Spotkanie organizowane jest w ramach „Roku Kobiet na ASP” w ramach cyklu „100 artystek na 100”.

Dorota Błaszczak, ur. 1961, absolwentka, doktor sztuki, adiunkt na Wydziale Reżyserii Dźwięku na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie, gdzie prowadzi zajęcia związane z dźwiękiem interaktywnym i projektami multimedialnymi. Pracuje przy zbiorach dźwiękowych w Archiwum Polskiego Radia: rekonstrukcja dźwięku, mastering, udostępnianie zbiorów, aktywna archiwizacja poprzez projekty interaktywne.

Dźwięk i słuchanie są podstawą jej instalacji i projektów interaktywnych, a prace stają się narzędziami do poznania i słuchowego doświadczenia baz danych, radiowych zbiorów dźwiękowych i obiektów otoczenia. Instalacje interaktywne prezentowane były w ramach Biennale Sztuki Mediów WRO („Przesłuchanie danych. Nośniki. Sonifikacja metadanych z Archiwum Polskiego Radia”, 2015, „Daily Data Orchestra”, 2019) , Stolicy Kultury we Wrocławiu („Fale pamięci. Wrocław w dźwięku radiowym”, 2016), Pikniku Naukowego Polskiego Radia i Centrum Nauki Kopernik („Rysunek dźwiękowy”, 2014, „Odbiornik 90-lecia”, 2015). Prace dźwiękowe znalazły się w programach Musica Electronica Nova („Zapisane na taśmie”, 2016), Phonurgia Nova („Augmented Radio Listening”, 2018), Radiophrenia („Inherited Sounds”, 2019).

Pracowała przy produkcjach filmowych, dubbingu, realizacji i koncertach muzyki elektroakustycznej (w ramach Festiwalu Warszawska Jesień).

Przebywając w The Banff Centre for the Arts w Kanadzie zajmowała się nagraniami muzycznymi oraz tworzyła dźwięk do form audialnych i audiowizualnych (Andrzej Syska “The Skies Full of Stars”, 1991, Dick Higgins „Storm Riders”, 1991, Vern Hume „Fortress of Solitude”, 1992, instalacja własna „The Voice in the Machine”, 1992). Współpracowała przy tworzeniu dźwięku do projektów wirtualnej rzeczywistości w trakcie rezydencji artystycznych „Bioapparatus” (1991) i „Art and Virtual Environment Project” (1991-1993), w czasie których powstały m.in. projekty: Lawrence Paul Yuxweluptun „Inherent Rights, Vision Rights” (1992), Brenda Laurel, Rachel Strickland „Placeholder” (1993), Perry Hoberman „Bar Code Hotel” (1993), Toni Dove, Michael Mackenzie „Archeology of a Mother Tongue” (1993). Część projektów prezentowana była w galeriach sztuki w Ottawie i w Oslo, „Bar Code Hotel” jest obecnie częścią kolekcji ZKM w Karlruhe.

Współpracowała z Char Davies przy tworzeniu dźwięku (wraz z kompozytorem Rickiem Bidlackiem) do środowisk wirtualnych „Osmose” (1995) i „Ephemere” (1998). Uczestniczyła w ich remasteringu (2014-2016). Oba projekty były wystawiane m.in. w Kanadzie, USA, w Wielkiej Brytanii i w Australii (w latach 1995 – 2007).

Projektowała dźwięk do wczesnych gier komputerowych (m.in. „Street Rod“, „Tunnels of Armageddon”, „Blockout”, „Vegas Gambler”, „Rings of Zilfin”, w latach 1986-1991)

Akademia Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie | pl. Jana Matejki 13, 31-157 Kraków | +48 12 299 20 00 |

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.