Sto lat temu, a dokładniej 14 grudnia 1918 r. na posiedzeniu grona profesorów Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie jako pierwsze zdanie w protokole zapisano: "Przewodniczący podaje wniosek PRZYJĘCIA KOBIET DO AKADEMII jako zwyczajne uczennice i z tego powodu zwiększyć numerus clausus uczniów zakładu, na co się zgodzono i wniosek ten uchwalono". Ten krótki zapis zaważył o dalszym losie przyszłych artystek, które pragnęły studiować w Akademii. W roku akademickim 1919/1920 kobiety stanowiły 17,5 % wśród wszystkich studiujących, po 100 latach stanowią one 79%. 


Chcąc uczcić to przełomowe wydarzenie w piątek, 14 grudnia 2018 r. na wszystkich Wydziałach Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie otwarte zostały wystawy pod wspólnym tytułem "200-lecie Akademii i 100-lecie Akademii Kobiet". Uroczystość w budynku głównym na pl. Matejki 13 rozpoczął "Pochód Jaremianki" przygotowany przez Wydział Intermediów. Następnie na Wydziale Malarstwa otwarto dwie wystawy: pedagożek w Dean Gallery oraz studentek i studentów w Galerii Drugie Piętro. W Galerii Wydziału Rzeźby odbyło się "przyjęcie urodzinowe". Był wegański obiekt jadalny, bezalkoholowy szampan, konfetti, serpentyny, balony, urodzinowe czapeczki itp. Okolicznościowe wystawy zostały także zorganizowane w siedzibach pozostałych Wydziałów. Na Wydziale Grafiki (ul. Karmelicka 16) otwarto wystawę pt. "Cena Skóry", na której zaprezentowano prace fotograficzne zaproszonych młodych artystek z pracowni prof. Agaty Pankiewicz. Na Wydziale Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki (ul. Lea 29) w Galerii Cztery Ściany otwarto wystawę prac studentów i pedagogów. Na Wydziale Form Przemysłowych (ul. Smoleńsk 9) w Galerii Schody otwarto wystawę "200 lat Akademii, 100 lat Akademii Kobiet".

 

Od 1918 r. kobiety mogły oficjalnie podejmować kształcenie na krakowskiej ASP. Nielicznym z nich, na przykład Zofii Baltarowicz-Dzielińskiej, udało się wywalczyć możliwość studiowania nieco wcześniej. Jednak, jako hospitantki, nie były odnotowywane na listach studentów, dlatego też nie można odnaleźć ich nazwisk w archiwalnych dokumentach. Nie mogły także otrzymywać świadectw ukończenia kursów, a w dalszej kolejności być uznawane za profesjonalne artystki. Pierwszy semestr roku akademickiego 1919/1920 zaliczyło 17 już nie anonimowych kobiet, a były to: Maria Stanisława Gutkowska i Helena Kozłowska wpisane do pracowni prof. Pieńkowskiego. Irena Bojarska, Irena Borzęcka, Janina Kopysteńska do pracowni prof. Mehoffera. Stefania Feillowa, Halina Miączyńska i Olga Plutecka do pracowni prof. Axentowicza. Maria Fromowiczówna, Bala Lesserówna, Janina Narzymska i Helena Loriówna do pracowni prof. Weissa i najwięcej, bo pięć do pracowni prof. Laszczki (nie licząc obecnej tam już Zofii Baltarowicz) Zofia Marsówna, Natalia Milan, Olga Niewska, Janina Reichertówna i Romana Szereszewska. 

 

ASP w_Krakowie_01

 

ASP w_Krakowie_02

 

ASP w_Krakowie_03

 

ASP w_Krakowie_04

 

ASP w_Krakowie_05

 

ASP w_Krakowie_06

 

ASP w_Krakowie_07

 

ASP w_Krakowie_08

pikto 100

 

Akademia Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie | pl. Jana Matejki 13, 31-157 Kraków | +48 12 299 20 00 |

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.