kariery

Sztuka przedsiębiorcza – pod tym hasłem odbyły się na krakowskiej ASP targi pracy dla artystów zorganizowane przez Biuro Karier i Realizacji projektów. Pierwszego dnia, wśród zaproszonych gości znaleźli się m.in.: Karolina  Witek z Centrum Witek, Małgorzata Dobrowolska właścicielka Gdańskiego Wydawnictwa Oświatowego, Joanna Sulek dyrektor Grupy ITC, Janina Górka-Czarnecka, prezes Stowarzyszenia Przyjaciół ASP we Krakowie, prof. Witold Skulicz, dyrektor Międzynarodowego Trienale Grafiki, Jarosław Potas z TVN, Wacław Passowicz, dyrektor Muzeum Historycznego M. Krakowa, dr. hab. Krzysztof Stopka dyrektor Archiwum UJ, Aleksander Wityński właścieiel Stowarzyszenia Dom Kultury Alchemia, Roman Krzysztofik dyrektor Galerii Sztuki Współczesnej, dr. inż. Jacek Krokosza z Instytutu Odlewnictwa w Krakowie, Paweł Frej dyrektor kreatywny Agencji Reklamowej Opus-B, Zbigniew Pamuła, prezes Drukarni Leyko sp. z o.o., Piotr Soznański właściciel Agencji Interform, Andrzej Śmiałek, dyrektor Kreatywny Ergo-Design sp. z o.o. i Piotr Białko, prezes sekcji Konserwcji Dzieł Sztuki ZPAP. Gości powitał rektor prof. Adam Wsiołkowski.

W trakcie oficjalnego otwarcia targów, przedstawiono założenia programu stażowego oraz podpisano listy intencyjne w sprawie współpracy pomiędzy zaproszonymi firmami a ASP.  Podczas targów, w ramach cyklu „Spotkania z praktykami”, zaproszeni goście zaprezentowali najlepsze przykłady ze swojego doświadczenia zawodowego. Poniżej znajdują się opisy prezentacji.
Galeria Pauza  - prezentacja idei powstania oraz działalności
Przedstawienie idei powstania Galerii oraz działań, jakie należało podjąć, aby ją stworzyć. Omówienie najtrudniejszych zadań. Przedstawienie funkcjonowania Galerii „od kuchni". Zaprezentowanie w jaki sposób organizuje się wystawę i jakie są możliwości zaprezentowania tam swoich prac. Przegląd wystaw, które dotychczas miały miejsce w Galerii.
Prowadzenie:  Karolina Harazim  - manager kultury, dyplomowany kurator wystaw, prezes zarządu Fundacji Pauza, dziennikarka, copywriter.
Przedsiębiorczy artysta  - przykład dobrych praktyk
Na czym polega prowadzenie własnej firmy. Jakie są wady i zalety prowadzenia własnej działalności gospodarczej a pracy na umowę. Jak wyglądają obowiązki dyrektora kreatywnego. Realizacja projektu krok po kroku. Analiza obecnej sytuacji na rynku - czy naprawdę mamy kryzys?
Prowadzenie:  Igor Banaszewski - absolwent Wydziału Form Przemysłowych ASP, właściciel firmy Item Grafika, dyrektor kreatywny między innymi dla Alma Market S.A. oraz Agencji Reklamowej S4. Projektant marki i opakowań Krakowskiego Kredensu. Zdobywca nagród Creativity Awards, Golden Arrow oraz Kreatury.
Krakowska Strefa Dizajnu  - prezentacja koncepcji działalności
Zaprezentowanie celów, misji,  planów działań oraz możliwości współpracy nowopowstałej Krakowskiej Strefy Dizajnu.
Prowadzenie: Tomasz Budzyń - absolwent Wydziału Form Przemysłowych ASP, grafik, redaktor Ogólnopolskiego Kwartalnika Projektowego 2+3D, współtwórca Krakowskiej Strefy Dizajnu.

Praca tymczasowa - twoja droga do samodzielności.
Przedstawienie pracy tymczasowej, jako idealnego rozwiązania dla ludzi młodych, chcących studiować i pracować jednocześnie. Praca tymczasowa (zwana tez leasingiem pracowników) umożliwia młodym ludziom wejście na rynek pracy i zdobycie cennego praktycznego doświadczenia.
Prowadzenie: Anna Ziarko, Katarzyna Pasek - Centrum Szkoleń, Grupa Rekrutacyjna ITC. Firma świadczy usługi z zakresu Human Resources, oferuje wsparcie rozwoju organizacji poprzez pozyskiwanie najlepszych kandydatów z rynku oraz szkolenie, planowanie i stymulowanie ich rozwoju i właściwego motywowania do osiągania strategicznych założeń firmy.
W organizowanych spotkaniach wzięło udział ponad 120 studentów.
Na czas targów przygotowano szereg szkoleń dla studentów oraz pracowników ASP. Poniżej znajduje się lista zrealizowanych szkoleń wraz z krótkim opisem i informacją na temat prowadzącego.
„ Pomyśl,  zanim podpiszesz - prawne zagadnienia działalności artystycznej"
Czym jest utwór, czyli o przedmiocie prawa autorskiego. Kim jest twórca i jakie prawa mu przysługują. Dozwolony użytek publiczny i jego ograniczenia. Umowy autorskie. Ochrona praw twórców. Plagiat i jego prawne konsekwencje. Design czyli specyfika wzorów przemysłowych. Umowy o dzieło w obrocie prawno autorskim.
Prowadzenie: Konrad Gliściński - student IV roku Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Jagiellońskiego. W ramach projektu „Dam radę", Stowarzyszenia Polska Młodych, udziela porad prawnych z zakresu prawa cywilnego.
„Ścieżka kariery - jeśli nie etat, to co?... Własna firma jako alternatywa dla pracy na etacie"
Dlaczego warto zakładać własną firmę, która z dostępnych form prawnych jest najlepsza i najkorzystniejsza. Gdzie należy zarejestrować prowadzenie działalności gospodarczej. Omówienie organizacji, które udzielają pomocy młodym przedsiębiorcom. Przedstawienie jednostek, do których można aplikować o dofinansowanie własnej działalności.
Prowadzenie: Akademicki Inkubator przedsiębiorczości AGH.
„Profesjonalne portfolio"- wizytówka mówiąca o poziomie świadomości”
Wprowadzenie do zagadnienia portfolio. Różne rodzaje portfolio, przykłady. Zasady przygotowywania portfolio. Najczęstsze błędy. Zajęcia praktyczne.
Prowadzenie: Wojciech Kubiak- absolwent Wydziału Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Laureat licznych nagród m. innymi Biennale Malarstwa Bielska Jesień, Stypendium Ministra Kultury , Stypendium Grazelli , Stypendium Młoda Polska (2008).
„Jak pozyskiwać fundusze dla sztuki "- wprowadzenie dla tematyki
Przekazanie uczestnikom podstawowej wiedzy na temat dostępnych funduszy na działania artystyczne oraz naukowe a także zasad aplikowania - jak poszukiwać informacji o funduszach, wypełniać wnioski aplikacyjne, zarządzać projektem. Podstawowe słownictwo.
Prowadzenie: Joanna Pyrkosz - doktorantka Zakładu Psychologii Społecznej UJ,  pracowała między innymi na Uniwersytecie Jagiellońskim w Centrum Innowacji, Transferu Technologii i Rozwoju Uniwersytetu na stanowisku Specjalisty ds. rozwoju przedsiębiorczości,  obecnie Konsultant merytoryczny projektu rozwoju Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie (którego jest autorką, pozyskana kwota dofinansowania - 2 600 000zł),  Wykładowca UJ i WSE.
„Jak Cie widza, tak Cie... rekrutują"
Zdobycie wiedzy oraz praktycznych umiejętności w zakresie przygotowania do procesu rekrutacji. Poznanie metod rekrutacji i selekcji ze szczególnym uwzględnieniem  branży artystycznej, zdobycie doświadczenia w pisaniu dokumentów aplikacyjnych, aktywnego poszukiwania pracy oraz odbywania rozmów kwalifikacyjnych.
Prowadzenie: Jan Kłusak - psycholog, specjalista ds. rekrutacji, właściciel firmy szkoleniowej.

Łącznie podczas dwóch dni targów w szkoleniach wzięło udział ponad 200 osób. Z ankiet przeprowadzonych na zakończenie szkoleń wynika, że uczestnicy wysoko ocenili ich jakość. Poniżej znajduje się zestawienie ocen dla poszczególnych szkoleń.

Wystawcy prezentowali swoje firmy a także możliwości udziału w praktykach czy stażach.  Swoje stanowisko miało także Akademickie Biuro Karier i Realizacji Projektów ASP, przy którym studenci oraz pracownicy ASP mogli uzyskać interesujące ich informacje na temat oferty biura, programu staży czy możliwości konsultacji w sprawach funduszy.

Studencie, zapytani o opinię na temat targów pracy, udzielili następujących odpowiedzi:
Uważam, że targi pracy były ciekawą i potrzebną inicjatywą, zyskałam wiele przydatnych informacji, których wcześniej nie wiedziałam gdzie szukać. Jeżeli w przyszłości, będą organizowane podobne spotkania, na pewno wraz ze znajomymi będę w nich uczestniczyć.
Monika, Wydział Grafiki
Jestem bardzo zadowolony z dwóch szkoleń, przede wszystkim ze szkolenia na temat praw autorskich, prowadzący wykazał się doskonałą wiedzą na ten temat, oferował swoją pomoc nawet po zakończeniu szkolenia, wszystko było przedstawione w sposób zrozumiały, szkolenie nie było ani za długie ani  za krótkie. Szkolenia z zakładania własnej firmy, było również bardzo dobrze zorganizowane, prowadząca przekazywała informacje w sposób zwięzły i przystępny, sale do obu tych spotkań były przygotowana idealnie. 
      Podsumowując chciałbym podziękować Państwu za organizacje tego typu szkoleń, mam nadzieję, że nie były one ostatnie.
Bartosz, Wydział Malarstwa
Myślę, że organizacji wykładów i szkoleń nie można nic zarzucić. Tematyka była na tyle różnorodna, że każdy mógł znaleźć coś dla siebie. Brałem udział w dwóch szkoleniach - arcyciekawym wykładzie o prawach autorskich i prezentacji "Jeśli nie etat, to co?". Już wcześniej byłem na spotkaniu z panią Anicą Knerą i, tak jak wtedy, podobał mi się sposób prowadzenia takiej prezentacji. Miałem kilka pytań, na które uzyskałem więcej niż wyczerpującą odpowiedź. Ogólnie - super.
Kamil, Wydział Form Przemysłowych 

Podsumowując, uważamy pierwsze targi pracy dla artystów za wydarzenie ze wszech miar udane. Zainteresowanie firm komercyjnych współpracą z ASP oraz studentów udziałem w szkoleniach i prezentacjach było nawet większe niż przewidywaliśmy. Zadowolenie osób uczestniczących w targach pozwala nam już na większą skalę planować ich kolejną edycję w przyszłym roku, przy współpracy z innymi organizacjami artystycznymi.
Za perfekcyjną organizację targów pracy na ASP odpowiadają przedstawicielki Biura Karier – Panie Barbara Siorek i Dorota Adamczyk. Współpraca przy organizacji wydarzenia: Katarzyna Kozińska, Katarzyna Gwiazda, Joanna Pyrkosz; oraz praktykantki: Iwona Stryjakiewicz, Julia Pataleta, Katarzyna Szymuś, Barbara Sprung.

Akademia Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie | pl. Jana Matejki 13, 31-157 Kraków | +48 12 299 20 00 |

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.