W trakcie Digital Art Festival PatchLab, w ramach wirtualnej wystawy CONNECTED Wydział Intermediów przygotował projekt „Studio Paʧ: Intermedia" podczas którego prezentujemy prace naszych studentów. Realizacje są pracami dyplomowymi i kursowymi powstałymi w ostatnim roku. Zapraszamy do oglądania realizacji w trybie 360°: „Sól ziemi" Piotra Madeja, „Zawrót" Jany Moroz, „Uploading" Kariny Gorzkowskiej, „Słoń" Macieja Gniadego, „Halda" Estery Gałuszki, „Freedom" Mai Szerel. Ponadto wirtualnie zwiedzić można Pracownię Audiosfery w prezentacji Mozilla Hubs przygotowanej przez prof. Marka Chołoniewskiego. Digital Art Festival PatchLab potrwa do 31 grudnia 2020 roku..

"Studio Paʧ: Intermedia" to wybór prac studentów Wydziału Intermediów ASP w Krakowie z ostatniego roku. Różni je podejmowany temat, wykorzystane narzędzia, interakcje. Łączy wrażliwość i talent, które w połączeniu z technologiami cyfrowymi tworzą obraz tego, jak pokolenie studentów zanurzając się w rzeczywistość wirtualną i cyfrową, zmysłami pozostaje czułe na rzeczywistość, w której przebywa ciałem. Większość prezentowanych prac powstała do przestrzeni VR doświadczanej przy użyciu headset’ów. Dla Festiwalu PatchLab staraliśmy się tak je przygotować, żeby umożliwiały możliwie jak najwierniej pierwotną percepcję.

Realizacje, które przedstawiamy to:

„Sól ziemi”, dyplom magisterski Piotra Madeja zrealizowany w Pracowni Audiosfery pod kierunkiem Marka Chołoniewskiego.

sol ziemi piotr madej

Prezentacja pracy odbywa się w wykreowanej cyfrowo przestrzeni wyłączonej z użytku turystycznego komorze Maria Teresa V, zwanej potocznie Komorą Grzegorza, znajdującej się tuż przy ciągu Trasy Muzeum Kopalni Soli w Wieliczce. Pracą artystyczną jest przestrzenna instalacja dźwiękowa. Składa się z szeregu stanowisk laboratoryjnych, będących źródłem naturalnych procesów sonifikowanych i wizualizowanych na żywo z elementami interakcji. Przebieg utworu inspirowany jest wydarzeniami z życia Franciszka Krzeczkowskiego, pradziadka autora, najpierw górnika w kopalni soli, który miał swój wkład w powstanie muzeum i został jego pracownikiem. Warstwa dźwiękowa utworu, oprócz elementów abstrakcyjnych, pochodzących z sonifikacji procesów zachodzących w stanowiskach laboratoryjnych, zawiera także elementy konkretne, związane z historyczną sonosferą kopalni i osobistymi doświadczeniami pradziadka.

„Zawrót”, dyplom licencjacki Jany Moroz zrealizowany w Pracowni Animacji pod kierunkiem Marcina Pazery.

zawrot jana moroz 

Zawrót to pojęcie używane w akrobatyce lotniczej, które oznacza szybką zmianę wysokości i kierunku lotu o 180 stopni. W momencie wykonania figury pilotażu, samolot tworzy półpętlę z przewrotem. Mnie osobiście nasuwa się skojarzenie ze słowami zawracać czy powrót. Ponieważ nie istnieje rzeczownik od słowa zawracać, wydało mi się to być interesujące. Praca bazuje głównie na zaburzeniach psychiki i ma wydźwięk autoterapeutyczny.

W trójwymiarowej rzeczywistości wirtualnej przestrzeni użytkownik może chodzić, latać, przenikać przez obiekty 3D, które wyzwalają dźwięki. Ruch, który jest podstawą wszystkiego, co nas otacza tu także pełni główną rolę - świat kreowany jest zgodnie z ruchem odbiorcy. Może zobaczyć on obiekty tylko z niewielkiej odległości. To co mija, znika wraz z każdym wykonanym krokiem, jednocześnie otwierając możliwości percepcji pozostałych elementów. Spacerując po przestrzeni łatwo jest więc zgubić się czy zatracić poczucie orientacji.

„Uploading” Kariny Gorzkowskiej„Słoń Macieja Gniadego są dwoma dyplomami VR z Pracowni Archisfery, zrealizowanymi pod kierunkiem Grzegorza Bilińskiego. 

uploading karina gorzkowska

Tytuł pierwszej pracy nawiązuje do terminu mind uploading. Realizacja określa moment transferowania do wirtualnej przestrzeni, połączenia się z nią, wyjścia użytkownika z biologicznego ciała i tworzenia jego kopii. Łączy ponadto przestrzeń przypominającej tą fizyczną (fotogrametrię) z wirtualną, a następnie coraz bardziej dygitalizuje ją. Autorka stworzyła scenariusz, który polega na umieszczeniu nowych elementów oraz interakcji. Rozszerza się teren, po którym odbiorca może chodzić lub teleportować się. Nowe składowe nie przypominają już tych, które można spotkać w rzeczywistości fizycznej.

slon maciej gniady

Tytułowy „Słoń” w drugiej pracy wziął się z fuzji dwóch kulturowych toposów: Słonia w pokoju (ang elephant in the room), czyli określenia czegoś oczywistego dla konkretnej grupy jednak intencjonalnie ignorowanego inaczej tabu, lub ze względu na swoją rozległość trudnego do uchwycenia na pierwszy rzut oka oraz jednej z najstarszych hinduskich przypowieści „O ślepcach i słoniu”, która opowiada o wizycie potężnego zwierzęcia w wiosce niewidomych i niemożności jednoznacznego przez nich opisania tego zwierzęcia. Zagadnienie wirtualnej rzeczywistości i rzeczywistości jako takiej wydało się autorowi właśnie takim słoniem ze względu na obszerność i złożoność tematu, która utrudnia jego całościowy ogląd.

„Halda system works Estery Gałuszki powstał w Pracowni Transmediów kierowanej przez Mariusza Sołtysika. 

halda system works estera galuszka

Tematem podjętym przez autorkę jest ekologia. W czasach – określanych mianem ery Antropocenu – żyjemy „na kredyt” przyszłych pokoleń, ponieważ ziemia nie może już zniwelować niekorzystnych zmian zachodzących w wyniku działalności człowieka. W swoim projekcie artystka zwraca uwagę na ślad – często niezauważalny od razu – jaki zostawia po sobie człowiek. W centrum projektu znajduje się węgiel, którego surowe piękno i możliwość nowoczesnego i niskoemisyjnego wykorzystania staje w opozycji do tego czym jest obecnie: nieodnawialnym materiałem grzewczym. Artystka – w świecie VR – stara się pokazać jak inaczej można go wykorzystać.

„Freedom” Mai Szerel to VR zrealizowany w Pracowni Animacji.  

Freedom to immersyjne doświadczenie oscylujące pomiędzy tematami wolności i zniewolenia, zagrożenia i spokoju. Jest to wirtualna podróż po dwoistym świecie, z jednej strony niebezpiecznym, niepokojącym, z drugiej dającym pewnego rodzaju azyl i miejsce do rozważań. Odyseja w kontekście doświadczenia wirtualności staje się zarówno ucieczką jak i zderzeniem z rzeczywistością, lekcją, która powinna zostać odbyta, by móc ruszyć dalej w drogę.

freedom vr maja szerel

Pracownia Audiosfery prof. Marka Chołoniewskiego otwiera przed studentami i studentkami Akademii przestrzeń pracy z dźwiękiem. W ramach wystawy, wkraczamy w wirtualną przestrzeń studia na 3 piętrze budynku Intermediów przy ul. Piłsudskiego 38 w Krakowie. Stworzony przez nas awatar pośredniczy w doświadczaniu prac realizowanych w ramach pracowni. Możemy zaznać m.in. kontaktu z bakteriami zasiedlającymi ludzkie jelita poprzez zsonifikowane zapisy ich aktywności życiowych oraz obejrzeć filmy w konwencji horroru zbudowane na bazie mikro i makro dźwięków.

pracownia audiosfery wi

Zapraszamy do zwiedzania

Opisy prac dyplomowych pochodzą we fragmentach z autorskich prac pisemnych.

Więcej można przeczytać na poświęconych dyplomom stronach z dokumentacją:

„Sól ziemi”

„Zawrót”

„Uploading”:

„Słoń”

Akademia Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie | pl. Jana Matejki 13, 31-157 Kraków | +48 12 299 20 00 |

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.