Drzwi Galerii ASP na ul. Basztowa 18 zostaną ponownie otwarte dla zwiedzających! Serdecznie zapraszamy do oglądania wystawy PEREGRINATIO AD LOCA SANCTA na żywo już od 5 maja 2021 r. 

Dla miłośników wystaw wirtualnych dostępny jest również spacer 3D: https://my.matterport.com/show/?m=jcCeGqCQqJP

Do 16 maja 2021 roku w przestrzeni Galerii ASP będziemy podążać tropami Wojciecha Kopcia. Artysta zabiera nas w podróż, rodzaj przewrotnej pielgrzymki, w której kolejnymi stacjami są prace – nie tyle malarskie obiekty, co fizycznie obecne byty. Funkcjonują jako radykalne formy przebywania tu i teraz, zdarzenia. Co w sobie kryją? 

"Mając na myśli nagłość chodzi mi o „zdarzeniowy” charakter sytuacji podmiotu wobec obiektu sztuki oraz jego Nietzsche’ańskie „nagłe zbłądzenie pośród form poznania zjawiska” a nie uteatralnioną formę samego zdarzenia (chociaż takiej w równej mierze może dotyczyć)." - Wojciech Kopeć.

fot. ekspozycji - Dobrosław Polek

Poniżej przytaczamy fragmenty rozmowy z artystą Wojciechem Kopciem, który podczas trwania wernisażu przybliżył konteksty oraz tajemnice powstawania swoich prac:

Margaryta Vladimirova: Peregrinatio ad loca sancta?

Wojciech Kopeć: Tytuł jest cytatem zaczerpniętym z pism Egerii – pątniczki żyjącej w IV wieku, pochodzącej prawdopodobnie z południowej Galii. Wspomniana autorka odbyła pielgrzymkę do Ziemi Świętej. Odwiedziła między innymi gminę chrześcijańską w Jerozolimie, a swoją podróż opisała w formie listów. Znaczące wydaje się, że wyprawa miała miejsce w okresie Wielkiego Tygodnia, czyli w momencie zbliżonym do czasu trwania wystawy Peregrinatio ad loca sancta. Tytuły są jednym elementów towarzyszących moim pracom, który na pewno nie wypełnia ich znaczeniowo, ale wzbogaca o określone konteksty. Mówiąc o pielgrzymce i podróży, mam na myśli nie tylko topograficzną zmianę miejsca, ale też ruch w głąb siebie i wędrówkę, która ma na przykład znamiona procesów pamięciowych.

MV: Opowiedz o wątkach przewrotności boga Trickstera, łącznika między niebem a ziemią, w mitologiach znanego jako Prometeusz, Wales, czy Loki. W jaki sposób te zagadnienia przejawiają się na wystawie i w Twojej twórczości? Czy Twoje obrazy są tricksterami? A może Ty sam?

WK: Mam przekonanie, że postać Trickstera jest w tej sytuacji pewnym rodzajem modelu. Figura obecna w moich realizacjach od zawsze – jak i w każdym innym obrazie. Aby zrozumieć sposób egzystowania tej postaci należy zachwiać zwyczajowe postrzeganie obrazu, jako obiektu, który odsyła nas do „Czegoś”. Podziału na to, co „namalowane” i fizycznego nośnika, który stanowi konieczność: płótna, drewna czy farby, za pomocą której świat obrazu został wykreowany. Ja staram się podkreślić fizyczność prac . To w fizyczności kryje się wspomniany Loki.

MV: Zdradź nam trochę tajemnicy na temat technik, które stosujesz…

WK: Pracuję w materiałach „historyzujących” – nie dostrzegam w tym negatywnego ładunku, przeciwnie, staram się z tego czerpać. Płótno, drewno, wosk czy wapno to materiały kojarzące się tradycyjnie. Jestem tego świadomy. Staram się nawiązać dialog z tradycją malarską. Zdarza się, że ją wypaczam. Próbuję za pomocą wspomnianych narzędzi wysadzić jej drugi wymiar w przestrzeń. Podejmuję tym samym próbę rozbrojenia „tradycyjnego” jego własną bronią.

MV: Cofnijmy się nieco w czasie. A dokładnie do Twojego zainteresowania tematem uwikłania w pokoleniowość. Niesie ona ciężar braku dystansu, który uniemożliwia ocenę postaw i działań poprzednich pokoleń. Jesteśmy przez to napiętnowani. Chciałam zapytać, czy pochylanie się nad tematem łańcuchowości, przechodzenia, korowodu w dalszym ciągu Cię nurtuje?

WK: Tak. I przyglądając się Nietzsche’ańskiej teorii „Wiecznego Powrotu” skłaniam się ku interpretacji Deleuze'a, który mówił, że tak naprawdę to nie elementy ciągle powracają i nie to stanowi o rytmie korowodowym. To różnice między poszczególnymi elementami są tym co się powtarza.

Akademia Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie | pl. Jana Matejki 13, 31-157 Kraków | +48 12 299 20 00 |

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.