Interdyscyplinarne Koło Artystyczno-Naukowe IKAN, Akademia Sztuk Pięknych w Krakowie i Biuro Wystaw Artystycznych w Tarnowie zapraszają na spotkanie z Jarosławem Flicińskim, które odbędzie się w środę, 9 grudnia 2015 r. o godz. 16.30 na Aulii Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie, pl. Matejki 13. Wstęp wolny.

 

Jarosław Fliciński (ur. 1963 w Gdańsku) w latach 1982-1986 studiował na Wydziale Architektury Politechniki Gdańskiej, a następnie na Wydziale Malarstwa Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych w Gdańsku (dyplom 1991). Mieszka i pracuje w Warszawie i Esteval w Portugalii.

Spotkanie związane będzie z wystawą CASA COSMOS. HOMEMADE PAINTINGS 2010-2015 / BWA w Tarnowie (otwarcie 10.12.2015, g. 18:30, wystawa czynna do 24.01.2016).

 

CASA COSMOS. HOMEMADE PAINTINGS to wystawa, która sumuje ostatnie lata twórczości Jarosława Flicińskiego. Prezentuje obrazy, prace na papierze, obiekty i fotografie. Obrazy powstały niemal na przeciwległym biegunie kontynentu, w portugalskim Esteval, gdzie artysta mieszka i pracuje. Jak mówi: Obrazy potrzebują czasu. Ten peryferyjny zakątek Europy idealnie nadaje się do koncentracji i długiej pracy w samotności. Malarstwo uzupełniają obiekty znalezione w okolicy portugalskiego domu. Przedmioty są ważne. U Portugalczyków powszechny jest animizm przypisujący obiektom cechy osobowe i ideę duszy. Poza galerią, wystawa ma swoją część w przestrzeni miasta – wokół Mauzoleum gen. Bema oraz w witrynie blisko Rynku, gdzie w Muzeum Okręgowym przechowywane są fragmenty Panoramy Siedmiogrodzkiej Jana Styki. Postać gen. Bema – biografia i legendy – stały się nieoczekiwanym tarnowskim kontekstem wystawy.

Obrazy z serii „Home-made paintings”, które powstawały w Esteval między 2010 a 2015 rokiem często mają więcej niż dwa metry szerokości na dwa metry długości. Akryl i olej wylewany był na nie etapami. Artysta, po nałożeniu farby, podnosił je, przekręcał. Uzyskane w ten sposób kompozycje stawały się wypadkową grawitacji, temperatury, ruchu jego ciała i powietrza napędzanego przez ocean. Nic tutaj nie było przypadkowe. Organiczny związek między otoczeniem i pracami podkreśla tytuł serii. Odniesienie do miejsca to cecha charakterystyczna praktyki Flicińskiego, który zanim przeprowadził się z Warszawy do Esteval w 2010 roku, tworzył prace o silnym geometrycznym kręgosłupie, wynikającym ze wschodnioeuropejskiego kontekstu (…).

 

Sylwia Serafinowicz, fragment tekstu Niebieski księżyc

 

 

(…) malarstwo i życie przylegają do siebie, jedno jest przedłużeniem drugiego, rozpływają się w sobie nawzajem. Kiedy płótno ustawione jest na podłodze i przyjmuje pozycję horyzontalną, staje się miejscem, a przestaje być lustrem albo oknem. Przybiera skalę terytorium, zostaje wyzute z wszelkich mechanizmów i atawizmów przedstawienia. Dlatego wydaje mi się, że te obrazy nie tylko ukazują szerokie pole działań – performatywnych, konceptualnych, kosmicznych – ich twórcy, ale też nie gubią skali do jakiej nas przyzwyczaił swoimi monumentalnymi malowidłami ściennymi.


Nuno Faria, fragment tekstu Błąd jako byt transformujący

 

 

Wystawie towarzyszy katalog z reprodukcjami niemal wszystkich obrazów namalowanych przez artystę w latach 2010-2015 w Esteval i warszawskiej pracowni podczas krótkich pobytów w kraju. Wśród tekstów znajdziemy rys o regionie Algarve i tamtejszych domach autorstwa portugalskiej antropolożki Eglantiny Monteiro, eseje o sztuce Flicińskiego napisane przez Nuno Farię – kuratora portugalskich wystaw artysty, twórcy CIAJG (José de Guimarães International Arts Centre w Guimarães) oraz Sylwię Serafinowicz - kuratorkę Kolekcji Muzeum Współczesnego Wrocław. Projekt: Magdalena Burdzyńska.

 

Projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Miasta Tarnowa.

 

Flicinski

 

pikto fliciński

Akademia Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie | pl. Jana Matejki 13, 31-157 Kraków | +48 12 299 20 00 |

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.