Wśród tegorocznych finalistów 17. edycji konkursu Artystyczna Podróż Hestii znalazło się siedmioro studentów Akademii Stuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie. Są to: Marcin Janusz, Joanna Kunert, Mateusz Sarzyński, Jana Shostak, Joanna Tochman, Paulina Żmuda oraz Konrad Żukowski.

 

Prace wszystkich finalistów będzie można zobaczyć w Muzeum nad Wisłą – filii Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, gdzie podczas wernisażu wystawy finałowej 25 czerwca 2018 r. ogłoszone zostaną również nazwiska laureatów.

 

Finaliści 17 edycji konkursu APH

pikto finalisci_aph

Od 14 do 17 maja 2018 r. Pracownia Projektowania Architektoniczno-Rzeźbiarskiego Wydziału Rzeźby Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie organizuje Międzynarodowe Warsztaty Projektowe pt. "Oddech Miasta - the Breath of the City"‎. Tematem warsztatów są krakowskie Błonia.

 

Warsztaty prowadzi zespół doświadczonych ‎dydaktyków: prof. Charles Anderson z Royal Melbourne Institute of Technology w Australii, prof. Felipe Hernandez z University of Cambridge oraz dr hab. Bartłomiej Struzik z Wydziału Rzeźby ASP w Krakowie. W ramach warsztatów wykład wygłosi chiński rzeźbiarz Shen Lieyi, prof. China Academy of Art w Hangzhou.

 

Pierwszym etapem i wprowadzeniem do warsztatow ‎jest wystawa pt. "CAStudios: A Practis", której wernisaż z udziałem JM Rektora ASP miał miejsce w Galerii "R" Wydziału Rzeźby ‎w poniedziałek 14 maja br.

 

Warsztaty odbywają się w ramach autorskiego projektu dr hab. Bartłomieja Struzika Global Laboratory for Art and Design Practice (GLAD-Practice). Udział profesorów z Australii i Chin został zrealizowany przy wsparciu Programu Erasmus +.

 

ASP w_Krakowie_01

 

ASP w_Krakowie_02

 

ASP w_Krakowie_03

 

ASP w_Krakowie_04

 

ASP w_Krakowie_05

 

ASP w_Krakowie_06

pikto oddech

 

 

Błąd krytyczny rozszerzenia [sigplus]: Dla folderu galerii obrazów aktualnosci_2018/Utopia_wernisaz oczekiwana jest względna ścieżka do folderu startowego określonego w konfiguracji rozszerzenia w zapleczu systemu Joomla!.

W sobotę, 5 maja 2018 r. w High5 w Krakowie na ul. Pawiej 7 odbył się wernisaż wystawy "Utopia. Nie-Miejsce" (International Polish - German Exhibition). Tegoroczna edycja polsko-niemieckiego Biennale Sztuki Współczesnej prezentowana jest w nowo powstającej przestrzeni biurowej firmy SKANSKA w ścisłym centrum Krakowa z witryną otwierającą się na ulicę (Dworzec Główny, Galeria Krakowska). Wystawa ta może się stać kulturalną wizytówką miasta, otwierając się nie tylko na mieszkańców ale i na turystów, podróżujących, odwiedzających stolicę Małopolski.

 

Foto Grzegorz Mart /StudioFILMLOVE/

 

{gallery}aktualnosci_2018/Utopia_wernisaz{/gallery} 

 

Projekt "Utopia. Nie-Miejsce" związany jest z ideą twórczego dialogu środowisk artystycznych z Polski i Niemiec. Zakłada prezentację prac z zakresu malarstwa, rzeźby, fotografii, video oraz instalacji. Projekt promuje działania profesorów, doktorantów studentów ale także młodych, nieznanych twórców i pomaga ich wprowadzić w przestrzeń międzynarodowych kontaktów artystycznych, konfrontując ich twórczość z uznanym środowiskiem artystyczno-dydaktycznym uczelni artystycznych Polski i Niemiec. Prezentowana ekspozycja w swym temacie oraz charakterze bezpośrednio odnosi się do dorobku Stanisława Lema, jednocześnie wpisując się w obchody urodzin pisarza organizowanego przez Kraków Miasto Literatury UNESCO.

 

Kuratorami wystawy są: Michał Sroka i Kamil Kuzko.

Artyści biorący udział w wystawie: Zbigniew Bajek, Andrzej Bednarczyk, Ulrike Beckman, Michalina Bigaj, Inken Boje, Bartek Czarnecki, C.U.Frank, Klaus U. Hilsbecher, Artur Kapturski, Emilia Kina, Wojciech Kopeć, Piotr Korzeniowski, Lutz Krutein, Edie Kucharzewski, Kamil Kuzko, Dariusz Milczarek, Kaja Mucha, Jakub Najbart, Jan Podgórski, Janusz Radtke, Johannes Raimann, Jurgen Rosner, Filip Rybkowski, Detlef Schweiger, Justyna Smoleń, Michał Sroka, Witold Stelmachniewicz, Michał Stonawski, Radek Szlęzak, Jan Tutaj, Katharina Veerkamp, Bartosz Węgrzyn, Andrej Wilhelms, Wojtek Wasilewski oraz Michał Zawada.

Graphic designer: Renata Motyka

Partnerzy: Cracow City of Literature Unesco, Skanska (HIGH5), Cracow Department of Culture, Academy of Fine Arts in Cracow, Verein Der Dusseldorfer Kunstler DE, Kulturtransporter DE.

 

Foto Grzegorz Mart /StudioFILMLOVE/

 

{gallery}aktualnosci_2018/Utopia{/gallery}

 

"Z głębin naszej niewiedzy, niedoskonałości, egzystencjalnego lęku i nierozstrzygalnych dychotomii nie umiemy wyrwać się inaczej, jak tylko dokonując desperackiego skoku poza granice dostępnego nam  wszechświata. Nie po to, aby wylądować w Niebie; raczej po to, by odnaleźć możliwość innych reguł gry w świat i egzystencję, innej jawy niż jawa istnienia" - Stanisław Lem.


Kolejna odsłona międzynarodowego polsko-niemieckiego projektu odnosi się do jednego z zagadnień podejmowanych przez Stanisława Lema. Czołowy przedstawiciel polskiej fantastyki naukowej, filozof, futurolog i eseista, w swoim dorobku ma również powieści realistyczne i teksty satyryczne. Dzieła Lema zawierają odniesienia do stanu współczesnego społeczeństwa, refleksje naukowo-filozoficzne na jego temat, a także krytykę zarówno ustroju socjalistycznego, jak i zachodniego kapitalizmu. Termin do którego odnoszą się organizatorzy zapraszając artystów polskich i niemieckich to "Utopia. Nie-Miejsce".


Termin "utopia" pochodzi od łacińskiego tytułu eseju Utopia (1516) Tomasza Morusa. Tytuł dzieła Morusa nie jest jednoznaczny, ponieważ mógł zostać utworzony zarówno od greckiego outopos (gr. ou – nie, topos – miejsce, nie-miejsce, miejsce, którego nie ma, nieistniejące), jak i od eutopia (dobre miejsce). Można przypuszczać, że ta dwuznaczność była przez Morusa zamierzona.


Utopia jest człowiekowi niezbędna jako cel nigdy nie realizowalny, marzenie i obietnica. Dlatego nawet w czasach tak anty-utopijnych jak dziś, w świecie, który jeszcze nie podniósł się z ruin po wieży Babel, utopia wciska się wszędzie tam, gdzie jest obecny ludzki strach i ludzka nadzieja, a przecież to rodzeństwo jest zwykle nierozłączne. Gdy gruzy bardziej porosną zielskiem zapomnienia, zobaczymy stada fałszywych proroków niosących fałszywe odpowiedzi na ten prawdziwy strach i tę prawdziwą nadzieję. Świat bez utopii kamienieje, ale czego jest utopia gwarantem? To sprzeczność nierozwiązalna.


Wystawa będzie czynna do 21 czerwca 2018 r.


Więcej na:

http://www.vddk1844.de/
http://www.transporterkultury.pl/

pikto utopia_nie_miejsce_

Dziekan Wydziału Rzeźby dr hab. Ewa Janus prof. ASP

 

Rada Wydziału Rzeźby 

 

oraz Koło Artystyczno-Naukowe "Stone Age"

 

Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie

 

uprzejmie zapraszają na 

 

wernisaż wystawy posympozjalnej

 

INITIUM

 

który odbędzie się w czwartek, 17 maja 2018 r., o godz. 13.00 

 

Galeria Promocyjna 

 

pl. Matejki 13


Plakat initium

pikto initium

W krakowską Nocy Muzeów tj. w piątek, 18 maja 2018 r., zapraszamy do Muzeum Akademii Sztuk Pięknych (pl. Matejki 13, p. I), gdzie o godz. 19.00 odbędzie się wernisaż wystawy "Z dziedzictwa Akademii" poświęconej Julianowi Fałatowi. Na podstawie statutu ASP w Krakowie Senat krakowskiej ASP ustanowił rok 2018 Rokiem Juliana Fałata.

 

Plakat z_dziedzictwa_akademii

 

Pokazanych zostanie kilka dzieł Artysty jako reprezentacja jego twórczości – obrazy olejne, gwasze i akwarele. Nie aspirując do ukazania całej skali możliwości artystycznego wyrazu tego znakomitego młodopolskiego „malarza realności”, Muzeum ASP proponuje spotkanie z różnorodnymi, wybranymi jego dziełami: dwa pejzaże zimowe: „Krajobraz zimowy z rzeką. Bystra” i „Okiść” reprezentują ten najczęściej może kojarzony z Fałatem temat, a „Krajobraz z łodzią. Osiek.” jest przykładem mistrzostwa osiągniętego w opanowaniu techniki akwareli i gwaszu. Przykładem malarstwa rodzajowego jest panoramiczny olej „Przed cerkwią”. W przygotowywanym dosyć różnorodnym zestawie prac artysty, tematem zasadniczym wystawy będzie Kraków, Uczelnia i związany z nimi Fałat. Obraz olejny „Julian Fałat na tle Krakowa”, prócz własnej, prekursorskiej wymowy uprzytamnia „genius loci” najstarszego, matejkowskiego budynku Akademii, pod którego to inspiracją liczni, zatrudnieni na posadach profesorów koledzy Fałata malowali w wielu wariantach dostępny z okien pracowni czarujący widok tej części miasta.

 

Tytuł wystawy "Z dziedzictwa Akademii" nasuwać może porównanie Akademii ze skarbcem, a formę budynku zaprojektowanego w stylu neorenesansowego pałacu do szkatuły pełnej klejnotów. Czy nie dla takich skojarzeń architekt Maciej Moraczewski postawił na jej szczycie mityczne stwory-gryfy? Na nic zdało się zniszczenie oryginalnych ich figur w czasie niemieckiej okupacji. W roku 2012 postanowiono je zrekonstruować i dziś znowu wyciągają groźnie lwią łapę gotową do obrony strzeżonych skarbów: jaspisów, rubinów, pereł i szmaragdów, lub, jak kto woli: młodych gryfów w gnieździe. Autor rekonstrukcji prof. Józef Sękowski w roku 2013 przekazał gipsowy model Gryfa do zbiorów Muzeum ASP.

 

Wystawa będzie czynna do 29 czerwca 2018 r. od poniedziałku do piątku, w godz. 9.00-16.00 (wyjątek 10 czerwca 2018 r. w godz. 11.00-17.00 oraz 11-15 czerwca 2018 r. w godz. 9.00-18.00).

 

Więcej na

fb

pikto noc

Akademia Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie | pl. Jana Matejki 13, 31-157 Kraków | +48 12 299 20 00 |

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.