III Międzynarodowa Konferencja Naukowa BARWA-KULTURA-NAUKA
23-24 listopada 2016
Akademia Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie
Plac Matejki 13, 31-157 Kraków

 

 

W imieniu Organizatorów zapraszamy do wzięcia udziału w trzecim, interdyscyplinarnym spotkaniu projektantów, naukowców i artystów z cyklu „Dzień Barwy”, zatytułowanym „Barwa-Kultura-Nauka”, które odbędzie się w Krakowie w dniach 23-24 listopada 2016 r.


Zamierzeniem organizatorów jest stworzenie forum do dyskusji na temat aktualnego stanu wiedzy, badań naukowych, dokonań artystycznych i projektowych w zakresie nauki i sztuki barwy. Międzynarodowy wymiar konferencji ułatwi globalne spojrzenie na te zagadnienia i umożliwi wymianę refleksji, spostrzeżeń i doświadczeń wśród uczestników.

 

Termin zgłaszania abstraktów: 12 czerwca 2016 r.

 

Więcej na www

 

 

 


 

 

 

III International Scientific Conference COLOUR-CULTURE-SCIENCE
23rd -24th November 2016
Jan Matejko Academy of Fine Arts in Kraków
Plac Matejki 13, 31-157 Kraków, Poland

 

 

On behalf of the organizers we invite you to take part in the third interdisciplinary meeting for designers, scientists and artists in the cycle “Colour Day”, titled “Colour-Culture¬Science”, which is going to take place in Kraków from 23rd to 24th November 2016.

 

The goal of the organizers is to create a forum to discuss the current state of knowledge, scientific research, artistic and design achievements relating to science and the art of color.

 

The international scope of the conference will allow an easier global look on these issues and make an exchange of the participants’ reflections, observations and experiences possible.



III Międzynarodowa Konferencja Naukowa BARWA-KULTURA-NAUKA


pikto III Międzynarodowa Konferencja Naukowa BARWA-KULTURA-NAUKA



Wydział Form Przemysłowych Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Mtejki w Krakowie zaprasza na wykład gościnny dr Iwony Rypeść-Kostović, który odbędzie się we wtorek, 16 lutego 2016, godz. 13.15, sala 108.

 

dr Iwona Rypeść-Kostović

2015 — Doktorat w dziedzinie Sztuk Plastycznych w dyscyplinie Sztuki Projektowe, Wydział Form Przemysłowych Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie.
1992 — Master of Fine Arts w dziedzinie Sztuk Wizualnych, Old Dominion University/Norfok State University, Norfolk, VA, USA.
1985 — Dyplom w dziedzinie Malarstwa, Akademia Sztuk Pięknych w Sarajewie, Bośnia i Hercegowina.

1980 — Technik sztuk plastycznych, Państwowe Liceum Sztuk Plastycznych w Krakowie.

 

Multidyscyplinarny artysta plastyk, projektant i wykładowca. Osoba i twórca uformowana pod stymulującym wpływem intelektualnej atmosfery rodzimego Krakowa. Następnie w wielokulturowym Sarajewie ukończyła Akademię Sztuk Pięknych, założyła rodzinę i otworzyła swoje pierwsze atelier artystyczne Iwona Creation. Jej małżeństwo z Czedomirem Kostovićem, artystą, projektantem i profesorem projektowania graficznego oraz atelier Iwona Creation przetrwały próbę czasu i istnieją do dzisiaj w Stanach Zjednoczonych, gdzie Iwona pracuje twórczo i dydaktycznie od roku 1900. Pasjonują ją podróże, badania naukowe i multidyscyplinarne eksperymenty twórcze.

Pracuje nad projektami z wielu dziedzin sztuki i projektowania – eksperymentalnego malarstwa i grafiki, projektowania graficznego, unikatowej odzieży, tkaniny artystycznej i kostiumu teatralnego. Zajmuje się również animacją, rozwojem oprogramowania, a w ostatnich latach pracą badawczą w dziedzinie epigrafiki i historii pisma. Dzieli się doświadczeniem twórczym poprzez wykłady i warsztaty w instytucjach akademickich w Europie i Ameryce.

 

Od 1985 roku prezentowała swoją twórczość na licznych wystawach indywidualnych i grupowych w Polsce, Bośni i Hercegowinie, Serbii, Ukrainie, Meksyku, Chinach, Bułgarii, Francji, Belgii, Rosji, Kanadzie, Hiszpanii, Boliwii i USA. Osiągnięcia artystyczne Iwony Rypeść-Kostović wyróżniono wieloma nagrodami w różnorodnych dziedzinach – plakat, tkanina artystyczna, odzież unikatowa, malarstwo i gra ka. Jej prace i artykuły publikowano w książkach i czasopismach prezentujących zagadnienia sztuki współczesnej i projektowania.

 

Szczegółowe informacje o działalności Iwony Rypeść-Kostović dostępne są na: iwonacreation.com


 

Iwona Rypeść-Kostović

 

pikto Iwona Rypeść-Kostović

Galeria Jednej Książki

 

zaprasza na wernisaż wystawy:

 

 

Andrzeja Łukaszewskiego

 

Szkice chimeryczne srebrzykiem

 

 

w piątek 19 lutego 2016 – o godz. 12.00

w sali czytelni Biblioteki Głównej przy ul. Smoleńsk 9


Wystawa potrwa do 2 kwietnia 2016 roku


Galeria czynna jest w godzinach otwarcia Biblioteki:

pon.- czw. godz. 9.00-19.00, pt. godz. 9.00-14.30; sob. godz. 9.00-13.00.

 

 

Andrzej Łukaszewski1

 

 

 

Galeria Jednej Książki otwiera rok 2016 niezwykłą wystawą. "Szkice chimeryczne srebrzykiem" Andrzeja Łukaszewskiego to kilkadziesiąt rysunków wykonanych ołówkiem srebrnym. Krakowski malarz, grafik i rysownik posługuje się tą mającą wspaniałe tradycje, a bardzo rzadką dzisiaj, techniką – od wielu lat. Ołówek o wkładach metalowych: ołowianym (najbardziej rozpowszechniony), a także cynowym, miedzianym, srebrnym i złotym, używany przez największych artystów okresu średniowiecza i renesansu, stosowany był do czasu odkrycia złóż grafitu, tj. do połowy XVI wieku. Później, stopniowo coraz rzadziej, rysikami z metali szlachetnych posługiwali się już tylko złotnicy i miniaturzyści. W wieku XIX, na krótko, dawna technika rysunku przypomniana została przez artystów z kręgu prerafaelitów. Równocześnie udoskonalono i rozwinięto na skalę przemysłową produkcję ołówka w nowej,  znanej nam dzisiaj formie: grafitu osadzonego w drewnianej oprawce. Ślad po dawnej postaci ołówka, po ołowianej pałeczce przez stulecia służącej do stawiania na papierze znaków pisma lub kresek rysunku,  pozostał obecnie jedynie w jego nazwie.

 

Użycie ołówka srebrnego, czyli tytułowego srebrzyka, wymaga dobrania specjalnego, grubego jak tektura papieru, a następnie wielokrotnego nasączania go odpowiednią zaprawą i wygładzania. Wymaga także ogromnych umiejętności i precyzji, bo kreski raz postawionej metalowym ołówkiem praktycznie nie można już zmazać ani poprawić, pozostawia trwały ślad na podłożu. Warto uświadomić sobie wcześniej skalę wymagań formalnych, jakie stawia przed artystą technika  rysunku ołówkiem srebrnym – trudno ją bowiem w prezentowanych pracach Andrzeja Łukaszewskiego zauważyć, wręcz trudno w nią uwierzyć. Lekkość i delikatność wyrazistej kreski, swoboda, z jaką wydobywa ona kształty fantastycznego świata wyobraźni, łatwość operowania nastrojem tajemnicy – nie nasuwają skojarzeń z trudnościami i wysiłkiem. Pozwalają raczej domyślać się prawdziwego zamiłowania do uprawiania takiej właśnie formy twórczości. Poproszony o komentarz artysta, odpowiedział z uśmiechem: „…szkicować można by różnie, to i srebrzykiem się udaje.” 

 

(Jadwiga Wielgut-Walczak)


Andrzej Łukaszewski3



Andrzej Łukaszewski
Urodzony w 1939 r. w Czortkowie. Studia w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie.
Dyplom w 1964 r. Mieszka w Krakowie. Uprawia malarstwo, rysunek i grafikę.

 

Wystawy indywidualne:
1968 - Galeria Klubu AGH, Kraków
1970 - Galeria Klubu Związków Twórczych, Toruń
1971 - Galeria Kordegarda, Warszawa
1972 - Lunds Nation Galleri, Lund
1975 - Galeria Teatralna, Kraków
1978 - Galeria Studio S, Padwa
1980 - Galeria Ängel, Lund
1987 - Galerie in Zabo, Norymberga
1992 - Dominik Rostworowski Gallery, Kraków
1996 - Instytut Polski, Praga
1996 - Galeria Stowarzyszenia Hisroryków Sztuki, Kraków
1997 - Centro di cultura La Medusa, Este
2005 - Centro di cultura La Medusa, Este
2014 - Galeria Pryzmat, Kraków


Udział w wystawach zbiorowych w tym Grupy "Collegium":
1971 - Galeria Teatralna, Kraków
1971 - Galeria Klubu Związków Twórczych, Katowice
2001 - Galeria Teatralna, Kraków

 

Prace w zbiorach:
Muzeum Narodowe, Kraków
Muzeum Narodowe, Warszawa
Muzeum Okręgowe, Tarnów
Kolekcja Turi Fedele, Este
Kolekcja Antonella Miola, Este
Kolekcja Moreno Dinetto, Este
Kolekcja Gianni Mantero, Como
Kolekcja Giuseppe Marchiori, Wenecja
Kolekcja Emanuele Dalla Fontana, Vicenza


Galeria ASP w Krakowie zaprasza na otwarcie "Wystawy", autorskiego projektu wystawienniczego Natalii Wiernik z cyklu "Dobrostan". Wernisaż odbędzie się w czwartek, 18 lutego 2016 r., o godz. 18.00 w Galerii ASP w Krakowie przy ul. Basztowej 18.

 

Natalia Wiernik, ur. 1989 w Krakowie. Artystka interdyscyplinarna. Studia magisterskie na Wydziale Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, kontynuuje kształcenie w ramach studiów doktoranckich na tym samym wydziale w Katedrze Filmu Animowanego Fotografii i Mediów Cyfrowych. Stypendystka Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, laureatka stypendium Młoda Polska oraz Stypendium Twórczego Miasta Krakowa. Praca twórcza wielokrotnie nagradzana w ramach konkursów i festiwali międzynarodowych. Liczne wystawy i publikacje w kraju i za granicą. Właśnie przygotowuje się do indywidualnej wystawy w ramach międzynarodowego festiwalu fotografii w Houston – Biennale FotoFest (Texas).

 

 

Plakat Natalia Wiernik

 

„W wielu kulturach drzewo, zwłaszcza iglaste, jest uważane za symbol życia i odradzania się, trwania i płodności. "

 

„Współcześnie w Polsce choinka stała się przede wszystkim symbolem świąt Bożego Narodzenia i jednym z pierwszoplanowych rekwizytów tych świąt, często wyłącznie o funkcji estetycznej. Dokumentują ten fakt nazwy choinki: wigilijne drzewko, drzewko bożonarodzeniowe oraz ludowa nazwa świąt Bożego Narodzenia – choinka, jak również przekazy mieszkańców Lubelszczyzny, według których choinka oznacza święta, sprawia, że święto czuć. Dobitnie podkreśla to autorytatywne stwierdzenie: nie było choinki, nie było świąt."

(Fragment tekstu dr Katarzyna Smyk, www.kulturaludowa.pl)

 

"(...) Kościół, jak głoszą podania, obchodził to święto już w IV wieku. W tradycji polskiej święto to nazywane było i przez wielu jest tak nazywane nadal, świętem Matki Bożej Gromnicznej.
Poświęconą w kościele zapaloną gromnicę starano się zanieść do domu, by od niej rozpalić ogień, który zwiastować miał zgodę i miłość w rodzinie. Z zapaloną świecą obchodzono całe gospodarstwo, aby odstraszyć zło. Poświęcone świece, jako znak Bożej jasności, zapalano w trudnych chwilach: podczas burzy stawiano te świece w oknach, gromnicami zażegnywano klęski gradowe, dymem z nich kreślono znaki krzyża na drzwiach, piecu i oknach jako „zapory" przeciw nieszczęściom i złu. Zapalenie gromnicy i wkładanie jej w ręce umierającego oznaczało, że na wzór „roztropnych panien" wychodzi on z płonącą lampą na spotkanie swojego Oblubieńca. Gromnice przechowywano w godnym miejscu i używano ją tylko do celów religijnych.
W polskiej tradycji ludowej wraz z uroczystością Matki Bożej Gromnicznej kończy się śpiew kolęd, rozbiera się szopki i wystawia choinki."

(Fragment tekstu Pani Teresy "Ofiarowanie Pańskie czyli Matki Bożej Gromnicznej" z Forum Tradycji Katolickiej, 2015r.)

 

 

#obrzędy #święta #wystawa #dokument #dobrostan #zaproszenie #Basztowa18

 

pikto Natalia Wiernik

 

Miszla-Art Cultural Centre zaprasza do udziału w międzynarodowych i interdyscyplinarnych warsztatach adresowanych do studentów i młodych praktyków sztuk wizualnych, fotografii, designu, architektury, architektury wnętrz i inny dziedzin sztuki. Warsztaty odbędą się w dniach 13-23 lipca 2016 r. Celem projektu jest stworzenie platformy, która zapewni odpowiednią możliwość doskonalenia zawodowego dla uczestników poprzez współpracę z różnych dziedzin opartych na wymianie poglądów i wiedzy. Uczestnicy zostaną wybrani na podstawie otrzymanych zgłoszeń.

 

 


 

 

The Hungarian-based Miszla-Art Cultural Centre launches the MAP WORKSHOP which will take place between 13 and 23 July 2016. The international and interdisciplinary workshop is dedicated to students and young practitioners of visual arts, photo, design, architecture, interior architecture and other fields of art.

 

The purpose of the project is to establish a platform that will provide a relevant professional improvement opportunity for participants through collaboration of diverse disciplines based on an exchange of views and knowledge.

 

Participants will be selected on the basis of applications received during the open call. The participation in the workshop and the accommodation & board is free of charge. During the workshop, the group-based work will be professionally supervised by mentors, who will be recognized experts in the above-mentioned fields; their presence provides the workshop’s professional level.

 

Please find as an attachment the MAP’s open call, there are more information about the project including the description of theme, the application requirements and the deadline, etc.

 

More...

 

 

pikto map

Akademia Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie | pl. Jana Matejki 13, 31-157 Kraków | +48 12 299 20 00 |

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.