Zapraszamy do udziału w panelu dyskusyjnym "Sztuka i biznes", który odbędzie się w piątek 19 listopada 2021 r. o godz. 17.00 w krakowskim oddziale Narodowego Bank Polski (ul. Basztowa 20).


Polski rynek sztuki niezmiennie od kilku lat bije rekordy sprzedaży aukcyjnej. Oprócz wzrostu sprzedaży obserwujemy także dynamiczne zmiany w funkcjonowaniu rynku. Kryzys związany z COVID-19 zadziałał jak katalizator w procesie przenoszenia rynku sztuki z galerii i targów na platformy internetowe. Transformacja rynku sztuki w kierunku cyfryzacji to nie tylko przeniesienie transakcji do Internetu, ale także otwarcie na nowe formy relacji między uczestnikami rynku, to wreszcie nowa reprezentacja i nowe sposoby zabezpieczenia dzieł sztuki.

Uczestnicy rozmowy zastanowią się nad wyzwaniami, przed którymi stoi polski rynek sztuki - czy nowe technologie są dla rynku sztuki zagrożeniem, czy szansą na uzdrowienie pewnych nieefektywności. Zaproszeni paneliści gwarantują, że w dyskusji pojawią się głosy reprezentujące indywidualne perspektywy uczestników rynku, a więc artystów, kolekcjonerów, właścicieli galerii, a także głosy sytuujące polski rynek sztuki w kontekście rynku światowego, który także dynamicznie się zmienia.

Moderator: Zbigniew Bartuś - dziennikarz, publicysta „Dziennika Polskiego” i mediów Grupy Polska Press.

Paneliści (w kolejności alfabetycznej):

  • prof. dr hab. Andrzej Bednarczyk – Rektor Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie
  • prof. dr hab. Krzysztof Borowski - Szkoła Główna Handlowa
  • dr Mariusz Horanin - kurator, manager artystów, kolekcja Nocny Art Patrol
  • prof. UEK dr hab. Elżbieta Kubińska - Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
  • Anna Niemczycka-Gottfried - manager artystów, redaktor naczelna portalu rynekisztuka.pl
  • dr Marek Zabicki - współzałożyciel i dyrektor ds. technologii spółki ARTEIA

Zapraszamy na wernisaż wystawy "Bujność", który odbędzie się w czwartek 18 listopada 2021 r. o godz. 18.00 we Włoskim Instytucie Kultury w Krakowie (ul. Grodzka 49). Wystawa będzie dostępna do 10 stycznia 2022 r. 

"Brudne od tuszu dłonie i kręte schody budynku przy ulicy Humberta w Krakowie to jedne ze stereotypowych skojarzeń związanych w Wydziałem Grafiki krakowskiej ASP. Pytałam. Tak mówili. Niektórzy wspominali krakowską szkołę grafiki warsztatowej – budowany metaforą i ekspresyjną kreską, silnie egzystencjalny, operujący wyrafinowanym detalem, który cechował środowisko twórców związanych z Wydziałem w latach 60. i 70. ubiegłego stulecia.

Obecnie w skład Wydziału Grafiki wchodzą katedry Rysunku i Malarstwa, Grafiki Warsztatowej, Grafiki Projektowej, a także Filmu Animowanego, Fotografii i Mediów Cyfrowych. Napięcie pomiędzy rozumieniem sztuki jako dziedziny autonomicznej a jej wymiarem pragmatycznym, opartym na silnych relacjach z problemami i wyzwaniami współczesności wpisane jest w nazwy katedr i całą strukturę organizacyjną.

Dziś Wydział Grafiki to zarówno stare prasy i kamienie litograficzne, rodem z XIX wieku, jak i profesjonalne studio motion capture, gęste od kabli, elektronicznych podzespołów i migoczących ekranów. Tożsamość Wydziału budowana na historycznym pniu „grafii”, czyli zapisu, nie jest dziś łatwo rozpoznawalna. Podział sztuki na media jest trudny do utrzymania. I mimo iż Wydział rozproszony jest po licznych budynkach Akademii, na radach wydziału kawę z tych samych kubków piją eksperci i ekspertki w dziedzinie drzeworytu, komunikacji wizualnej, fotografii i liternictwa. Nigdzie jednak nie widać tak dobrze jak w środowisku tworzącym się wokół Wydziału Grafiki tej wspaniałej i migotliwej złożoności współczesnego świata.

Wystawa „Bujność” jest próbą spojrzenia na to środowisko właśnie pod takim kątem. Prezentuje subiektywny wybór realizacji dydaktyków i dydaktyczek, studentów i studentek oraz absolwentów i absolwentek Wydziału. Ekspozycja odmienia tytułowe słowo „bujność” przez wszystkie przypadki i przygląda się jego znaczeniom,. Skupia się na wzrastaniu i nadmiarze. Przygląda się relacjom między ludźmi i formami. Śledzi podobieństwa i wyciąga różnice. Zbiera, powiela, nawarstwia. Chcąc zrozumieć, podąża za strukturalną różnorodnością."

Kuratorka wystawy: Magdalena Kownacka

Artyści biorący udzia w wystawie: Weronika Banasińska, Gabriela Basta, Marlena Biczak, Karolina Biskup, Tomasz Daniec, Marcin Dymek, Manuel Esposito, Julia Filip, Urszula Gogola, Magdalena Grodzka, Sonia Góral, Joanna Kaiser, Martyna Kielesińska, Izabela Makocka, Michał Maliński, Iwona Marczak, Francesco Pariset, Julia Płoch, Wojciech Regulski, Mateusz Sarzyński, Magdalena Skrolecka, Nina Szul, Krzyztof Świętek, Zofia Tomalska, Anna Uliasz, Karolina Walas, Ewelina Węgiel,Waldemar Węgrzyn, Małgorzata Wowczak, Paulina Żmuda
Wystawa prezentuje także prace artystów z Accademia di Belle Arti di Brera w Mediolanie.

Partner wydarzenia: Instytut Włoski

Od 15 do 16 listopada 2021 r. w ramach Open Eyes Art Festival, w Auli ASP (pl. Matejki 13) odbędzie się druga edycja konferencji Aneksy Kultury, która ma na celu stworzenie wspólnej przestrzeni wymiany myśli i dialogu dla przedstawicieli środowisk naukowych, muzeów i instytucji kultury oraz twórców i artystów. Ma stanowić okazję do dzielenia się wiedzą w zakresie szeroko pojętej kultury, nauki, sztuki i projektowania.

Wobec ograniczenia wzajemnych kontaktów w interwale pandemicznym, istotną wartością jest wymiana doświadczeń środowiska działającego w przestrzeni kultury, zarówno w muzeach i instytucjach kultury, jak i w środowiskach naukowych, akademickich i projektowych, w szeroko rozumianej branży wystawienniczej.

Konferencja będzie stanowić okazję do dyskusji o stanie współczesnej kultury, przyszłości zastosowania nowoczesnych technologii w realizacji wydarzeń kulturalnych i sposobów na budowanie relacji z odbiorcami, szczególnie w czasach społecznego dystansu i wielu ograniczeń, który mamy nadzieję szybko przeminą. Pragniemy stworzyć przestrzeń powiązań między instytucjami kultury, uczelniami wyższymi oraz twórcami i projektantami. Współczesne podejście do zagadnień organizowania wnętrz, muzeów, ekspozycji oraz metod kodowania komunikatów przenosi odbiorców-użytkowników przestrzeni w strefę nowego doświadczania architektury. Wobec dynamicznego rozwoju mediów jako nowego środka zapisu i przekazu informacji oraz wobec upowszechnienia technik wirtualnego śledzenia zjawisk kultury, konferencja „Aneksy kultury. Dziedzictwo. Współczesność. Wirtualność” będzie stanowić interdyscyplinarne forum spotkania ludzi wielu dyscyplin, których łączą wspólne zainteresowania i troska o rozwój kultury.

Więcej informacji na www.

Przegląd Open Screen to niezwykła okazja, by w jednym miejscu zobaczyć filmy krakowskich twórców, które z sukcesami były pokazywane na Krakowskim Festiwalu Filmowym, czyli na najważniejszej imprezie prezentującej kino dokumentalne, a także filmy krótkometrażowe i animowane. Tę różnorodność zachowamy także w ramach pokazów Open Screen. Pokażemy filmy, które inspirują, pobudzają do myślenia, wyznaczają nowoczesne trendy oraz poruszają zagadnienia istotne dla funkcjonowania człowieka we współczesnym świecie.

Na pokazy zapraszamy codziennie od 15 do 21 listopada 2021 r. o godz. 19.00 do Auli ASP (Gmach Główny ASP, pl. Matejki 13). Wszystkie pokazy są bezpłatne. Partnerem wydarzenia jest Krakowski Festiwal Filmowy.

PROGRAM

Poniedziałek 15 listopada 2021 r.

Tomasz Wolski, Robert Sowa, „1970” (70’)
Film opowiada o zepsuciu władzy, która nie potrafi i nie chce rozmawiać z ludźmi, używa argumentu siły. Dotyczy to nie tylko tego jednego gabinetu i wydarzeń grudnia 1970 r.

Wtorek 16 listopada 2021 r.

Tomasz Wolski „Szczęściarze” (27’)
Zbiorowy portret petentów Urzędu Stanu Cywilnego. Młode pary rejestrują tu swój związek, rodzice nowonarodzone dzieci, wdowcy zgon małżonka, a jubilaci otrzymują medale za długoletnie pożycie małżeńskie. Przez mikrosceny obserwujemy różne etapy związku pomiędzy kobietą a mężczyzną.

Tomasz Wolski „Złota rybka” (69’)
Codzienne życie wychowanków Domu Pomocy Społecznej, którzy przygotowują się do wystawienia w teatrze spektaklu #Bajka o Złotej Rybce#. Opowieść o kolorowym świecie osób upośledzonych, o ich małych marzeniach: Kamil chce zobić prawo jazdy na windę, Marek marzy o antenie, Michał nie wyobraża sobie życia bez sprzątania, Witek natomiast nienawidzi sprzątać, więc pragnie zostać portierem, a Adaś dobrze zagrać w spektaklu rolę złotej rybki.

Środa 17 listopada 2021 r.

Dominika Łapka „Dad you’ve never had” (29’)
Historia skomplikowanej relacji córki z ojcem. Córka wyrusza w podróż do ojca, który ją kiedyś odrzucił. Ojciec wpuszcza dziewczynę do swojego mieszkania, stara się odpowiedzieć na jej pytania, razem pochylają się nad listami, które przez lata do siebie pisali. Córka sprząta i porządkuje świat ojca oraz swoją relację z nim. Pomiędzy bohaterami dochodzi do niełatwej konfrontacji. Film o ogromnej tęsknocie za ojcem i o akceptacji faktu, że ta tęsknota nigdy nie zostanie zaspokojona.

Adam Żądło „Solar Voyage” (18’)
Historia człowieka, który po latach izolacji wyrusza w niewiarygodną podróż dookoła świata w poszukiwaniu miłości i słońca.

Grzegorz Zariczny „Marysina Polana” (39’)
Na rozległym górskim zboczu gdzieś nad lasem wydobywa się dym. To bacówka. Aby do niej dojechać, trzeba minąć dawno już nieczynne polsko-słowackie przejście graniczne i skręcić głęboko w las. W bacówce mieszka czterech mężczyzn. Przez ponad pół roku, od maja do października skazani są wyłącznie na swoją obecność. Każdego dnia muszą wypaść i wydoić 400 owiec. Kolejne dni pracy zbliżają ich do siebie i sprawiają, że zaczynają się przed sobą otwierać. Choć każdy z nich jest w innym wieku i w innym momencie życia, to jeden temat szczególnie ich łączy: kobiety.

Czwartek 18 listopada 2021 r.

Jakub Pączek „128. Szczur” (30’)
Film o niezajmowaniu swojego miejsca w wyścigu szczurów i o tym, że szczęśliwi bywają tylko idioci. Paweł Burak, sfrustrowany student teologii, wypowiada wojnę otaczającej go rzeczywistości.

Szymon Uliasz „Ucho wewnętrzne” (74’)
Próba przedstawienia artystycznej biografii Mikołaja Trzaski (saksofonisty, klarnecisty i kompozytora) w kontekście łączących go relacji z innymi muzykami oraz podczas indywidualnych poszukiwań, refleksji wypływających z poszczególnych spotkań. Wśród najbliższych współpracowników głównego bohatera znajdują się m.in. gitarzysta Raphael Rogiński oraz pisarz Andrzej Stasiuk. Trzaska prowadzi nas przez meandry polskiej i światowej sceny muzyki improwizowanej wskazując na obszary, inspiracje, korzenie, z których owa muzyka czerpie. Istotne okazują się dociekania pod powierzchnią wydobywanych dźwięków; znaczenia, konotacje, jakie ze sobą niosą. Przemiana jaka dokonuje się w bohaterze dotyczy bardziej sfery egzystencjalnej aniżeli formalnej. Film jest opowieścią o relacyjności spotkań muzycznych, poszukiwaniu tożsamości, przyjaźni i przemijaniu.

Piątek 19 listopada 2021 r.

Norman Leto „Photon” (107’)
Trzyczęściowa historia przedstawiająca tworzenia się materii, informacje dotyczące powstawania życia oraz futurystyczną wizję świata.

Sobota 20 listopada 2021 r.

Bartek Kulas „Millhaven” (7’)
Demoniczna nastolatka śpiewa o serii tajemniczych morderstw, do których doszło w prowincjonalnym miasteczku.

Anna Kokoszka-Romer, „Polański, Horowitz. Hometown” (75’)
Po kilkudziesięciu latach wreszcie udało im się spotkać w rodzinnym mieście. Dwóch artystów, fotografik Ryszard Horowitz i reżyser Roman Polański, wędruje po Krakowie śladami swoich wojennych doświadczeń. Przemierzają uliczki Kazimierza i dawnego getta, zaglądają do mieszkań, w których spędzili chłopięce lata, wspominają tych, których już nie ma – ale także tych, dzięki którym przeżyli Zagładę. Film jest barwną gawędą o dzieciństwie, przyjaźni, wspólnym żydowskim losie i przede wszystkim o miejscu, które (mimo upływu czasu i wielu zmian) nadal pozostaje domem.

Niedziela 21 listopada 2021 r.

Marta Pajek „Figury niemożliwe i inne historie II” (15’)
Bohaterką części drugiej tryptyku jest kobieta, która w codziennej bieganinie potyka się i przewraca. Kiedy wstaje, odkrywa że dom w którym mieszka ma nieoczekiwane właściwości - zbudowany jest z paradoksów, wypełniony iluzjami i pokryty wzorami.

Marta Pajek „Figury niemożliwe i inne historie III" (12’)
Bohaterami filmu są kobieta i mężczyzna w średnim wieku, którzy spotykają się w poczekalni. W przestrzeni poczekalni znajduje się tylko rząd krzeseł i kilka roślin doniczkowych. Kobieta z mężczyzną powoli zbliżają się do siebie. On pomaga jej zdjąć ciężkie, czarne futro, które okrywa jej nagie ciało. Tak rozpoczyna się ich wspólna gra polegająca na naprzemiennym uwodzeniu i obnażaniu się wzajemnie. To rodzaj pieszczot, które z czasem stają się coraz bardziej brutalne i coraz głębiej naruszają intymność każdego z kochanków. Ich dłonie sięgają aż do wnętrza ciał, których organy przypominają roślinne formy. Jednocześnie dynamika kształtująca ich relację wpływa też na świat zewnętrzny – w poczekalni zaczynają wyrastać rośliny, które po chwili wypełniają całą jej przestrzeń. „III” to portret kobiety w niełatwej i wyczerpującej relacji z mężczyzną, która przyciąga i odpycha z jednakową siłą.

Przemysław Świda „Roz-poznanie” (6’)
Garnitur, kapelusz, teczka – bohater animacji wygląda jak przedstawiciel pokolenia yuppie lub pracownik korporacji. Tym razem jednak w swojej teczce nie ma dokumentów, lecz kolejne wersje samego siebie, a zamiast w podróż biznesową udaje się w szaleńczy bieg po własnej świadomości. Czy mężczyzna ucieka przed sobą, czy siebie próbuje dogonić? Co stanie się, gdy „ja” bohatera wreszcie się spotkają? Abstrakcyjna wizja kształtowania własnej osobowości w stylistyce prasowego komiksu. Wizualne zabawy czarną kreską i obrazami pozwalają na swobodne przenikanie się kolejnych kadrów, a z geometrycznych figur, plam o nieregularnych kształtach i charakterystycznych przedmiotów budowana jest tożsamość bohatera.

Wioletta Sowa „Refreny”(13’)
Reżyserka opowiedziała w filmie przejmującą historię trzech kobiet, reprezentujących różne pokolenia: babci, jej córki i wnuczki, mających podobne doświadczenia. Ich losy można czytać jako kolejne zwrotki urzekającej i głębokiej pieśni, w której pokrewne emocje i koleje losu powracają jak tytułowe refreny.

Wojciech Sobczyk „Lato 2014” (12’)
Surowy lecz poetycki, wybrzmiewający w kluczu szarości traktat o pragnieniu dominacji i przemocy jako sile napędzającej historię. Po wielkiej bitwie wokół rozciąga się apokaliptyczny pejzaż. Wszystko trawi wielki ogień. Na martwym polu łopoczą nic już nie znaczące proporce. Film Sobczyka przedstawia historię jako ciąg powracających plag i nieszczęść, pośród których człowiek, usiłując odnaleźć swoje miejsce, gubi się coraz bardziej i coraz dotkliwiej upada.

Edyta Turczanik „Wszystko płynie” (7’)
Niemowlęta raczkują, poruszają się chwiejnymi kroczkami, dzieci biegają, bawią się, młodzi ludzie pędzą dokądś, a starcy nieco już przygarbieni wolno przemierzają alejki, każdy z nich na swój sposób ewoluujący i z każdą chwilą przemijający...
Przemijanie, którego nie sposób powstrzymać: pokolenie przychodzi, pokolenie odchodzi. Jest czas rozpoczynania życia i kończenia.
Specyficzne doświadczenie przemijalności wpisane w każde istnienie, nieustanna kontynuacja tego co było...

Katarzyna Agopsowicz „Książę w cukierni” (16’)
Dla niego szczęście to same kłopoty, dla niej może się ono kryć w najzwyklejszej chwili. On ciągle narzeka, ją cieszą małe przyjemności. Dla niego za szczęście trzeba słono zapłacić, według niej kosztuje ono tyle co dobre ciacho. Duży Książę i Kaktusica toczą filozoficzną pogawędkę o życiu w magicznej kawiarni, która niespodziewanie przemienia się w las pełen cudów. Ich rozmowie towarzyszą nie tylko pączki i bajaderki, ale także domowe i leśne zwierzęta. To uroczy baśniowy seans, delikatny i ulotny, w którym psy grają w kości, po nodze od stołu zbiega wiewiórka, a mała myszka ucieka z workiem na plecach.

Joanna Wapniewska „Vitae Azilia” (7’)
Film o utraconej, ale wciąż żywej relacji między dwojgiem ludzi. Główną bohaterką jest młoda kobieta, która pozostając sam na sam z własnymi uczuciami i tęsknotami, próbuje na nowo odnaleźć się w kontekście utraty bliskiej osoby. Zanurzając się w wykreowaną przestrzeń swoich wspomnień, nadpisuje je, tworząc coraz bardziej surrealistyczną rzeczywistość, w której pozorna akceptacja poczucia straty, demaskuje jej emocjonalne uwikłanie w dawną relację.

Betina Bożek „O Jezu!” (4’)
Bohaterami filmu są zwykli ludzie targani wewnętrznymi namiętnościami, nieporadni w wyrażaniu uczuć, ciągle oczekujący na to prawdziwe "wielkie spełnienie". Spędzając czas na zwykłych, niepotrzebnych zajęciach, rozpływają się w codziennym niebycie targani emocjami i potrzebą miłości. Muzyka gra, bohaterowie toną w emocjach i rozlanych drinkach, a orkiestra próbuje nadać ton. Jednak wielka nieudolność wydaję się być nie do przezwyciężenia. O Jezu…

Katedra Przestrzeni i Barwy oraz Katedra Komunikacji Wizualnej Wydziału Form Przemysłowych Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie serdecznie zaprasza na konferencję „Dzień Barwy 2021”, która odbędzie się 19 listopada 2021. Wstęp jest wolny.


Organizatorzy mają szczerą nadzieję spotkać się z uczestnikami wydarzenia w Auli głównego budynku ASP przy pl. Matejki 13. Konferencja będzie także transmitowana na kanale vimeo, dzięki czemu będzie możliwość wzięcia w niej udział niezależnie od sytuacji epidemicznej w kraju.

Rejestracja uczestników nastąpi bezpośrednio przed konferencją, z zachowaniem wszelkich niezbędnych zasad bezpieczeństwa. Ilość miejsc jest ograniczona.

DZIEŃ BARWY 2021 odbywa się w ramach Open Eyes Art Festival.

Więcej informacji na www.

Akademia Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie | pl. Jana Matejki 13, 31-157 Kraków | +48 12 299 20 00 |

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.