Prof. Andrzej Bednarczyk o konserwacji ołtarza Wita Stwosza 

- Historia Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki od samego początku jest związana z konserwacją ołtarza Wita Stwosza - powiedział prof. dr hab. Andrzej Bednarczyk, rektor Akademii Sztuk Pięknych.  

Rektor Bednarczyk podkreślił, że praca wykonana przez Międzyuczelniany Instytutu Konserwacji przebiegała na najwyższym poziomie. Zespół łączący przedstawicieli Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie i Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie składa się z najwybitniejszych specjalistów w dziedzinie konserwacji i renowacji zabytków. Jednocześnie dysponuje najwyższej klasy aparaturą technologiczną, dzięki której mogła przeprowadzić badania i działania konserwatorskie na niespotykaną dotąd skalę. Rektor pozwolił sobie także na osobiste wspomnienia związane z tym wyjątkowym dziełem sztuki. – Z ołtarzem Wita Stwosza czuję się bardzo związany. Pamiętam, że jako młody chłopak godzinami z przejęciem wpatrywałem się w te w postaci. Od najmłodszych lat dzieło to mocno kształtowało moje poczucie piękna, estetyki i wzniosłości. – dodał.  

 

fot. Klaudyna Schubert

Drodzy Studenci,
 
Przypominamy, że do 16 lutego 2021 r. trwa rekrutacja na wyjazdy na studia za granicę w roku akademickim 2021/2022 w ramach programu Erasmus+.
Serdecznie zapraszamy do zapoznania się z zasadami aplikowania oraz z aktualną listą uczelni w krajach programu.
 
kafel erasmus nabor
 
Zachęcamy również do aplikowania na wyjazdy do uczelni w krajach partnerskich: Izraelu i Bośni i Hercegowinie.
 
W razie pytań zapraszamy do kontaktu z Biurem Współpracy Międzynarodowej (tel. +48 12 299 20 66 lub +48 789 304 385, e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.).
 
 

Foto: bruce mars on Unsplash

Galeria ASP w Krakowie, Koło Naukowe SHS UJ Sekcja Sztuki Współczesnej („Współczesna”) organizują open-call Pamięć fotograficzna dla młodych artystów (do 35 lat). Autorką i kuratorką projektu jest Emilia Kutrzeba.

plakat opencall pamiecfotograficzna 580
Jaka jest rola archiwów we współczesnym świecie? Znaczenie i waga materiałów archiwalnych stawiane obok pytań: czy medium filmowe może zapisywać prawdę? Dlaczego i jak bardzo potrzebujemy rejestrować i odtwarzać wspomnienia? Czy znaczenie materiałów archiwalnych zmieniło się w dobie dzisiejszej sytuacji społeczno-politycznej? Od mikro do makro historii, od narracji osobistych po społeczne - jak dzisiaj można zinterpretować pamięć fotograficzną?

Celem open-callu jest zebranie zgłoszeń i wybór prac video/filmu/animacji, trwających do 5 min, młodych artystów i artystek, którzy w swoich realizacjach odpowiedzą na hasło Pamięć fotograficzna.

Zgłoszenia prosimy przesłać na adres:
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
od 27.01.21 do 5.03.21

W treści maila należy podać:

  • Link do filmu (np. Vimeo/Youtube) - w przypadku zakodowanej pracy w treści maila należy podać hasło.
  • Bio o maksymalnej objętości 600 znaków ze spacjami.
  • Opis pracy o objętości maksymalnej 850 znaków ze spacjami.

(wysłanie zgłoszenia jest równoznaczne z akceptacją regulaminu)

Wyłonione przez jury prace artystów i artystek, trafią na wystawę zbiorową. Jury zadecyduje również o nagrodzie głównej, którą jest wystawa indywidualna.

Wydarzenie na Facebooku

Regulamin (PDF)

W najbliższy piątek zostanie oficjalnie odsłonięte nowe oblicze jednego z najwybitniejszych dzieł sztuki gotyckiej w Europie – ołtarza Wita Stwosza w Bazylice Mariackiej w Krakowie. Po pięciu latach badań, analiz i przeprowadzeniu pełnego zakresu prac konserwatorskich będziemy mogli podziwiać ołtarz w całej okazałości – z pierwotną kolorystyką, uzupełniony i oczyszczony ze wszelkich dotychczasowych przemalowań i zabrudzeń.

 

Autentyczne dzieło końca XV wieku jest rzeczą absolutnie wyjątkową. Wyjątkowa zatem musiała być także skala przedsięwzięcia, którego podjęli się m.in. absolwenci i pedagodzy Akademii Sztuk Pięknych. Udział w projekcie wzięli liczni specjaliści z kraju i z zagranicy. Zakładał on szereg badań i analiz z wykorzystaniem metod nieinwazyjnych, m.in. tomografu komputerowego czy lasera, kompleksową konserwację (w tym wszystkich figur i płaskorzeźb) oraz restaurację całości ołtarza.

Ołtarz Zaśnięcia Najświętszej Marii Panny, jak brzmi pełna jego nazwa, powstawał w latach 1477–1489. Dzieło kilkakrotnie w swej historii podlegało pracom konserwatorskim i restauratorskim, co spowodowało nieznaczne zmiany i przekształcenia, m. in. w zwieńczeniu ołtarza. Mimo zmian ołtarz zachował swoją zasadniczą formę oraz założenie ikonograficzne. Jest to tyle wyjątkowe, że – z wyłączeniem epizodu II wojny światowej, gdy retabulum zostało wywiezione na teren III Rzeszy –  stoi on w miejscu, do którego zostało pierwotnie przeznaczony, co robi wrażenie szczególnie w kontekście dzieł średniowiecznych. Od lat 40. przy ołtarzu nie podejmowano także żadnych prac konserwatorskich. 

 

 dsc0253 fot klaudyna schubert 580

Fot. Klaudyna Schubert

Konserwacja retabulum ołtarza głównego kościoła Mariackiego nie po raz pierwszy ściśle wiąże się z działalnością Akademii Sztuk Pięknych. Sam mistrz Jan Matejko, jako ówczesny dyrektor Szkoły Sztuk Pięknych, zawarł z parafią Mariacką umowę dotyczącą opieki artystycznej nad wystrojem wnętrza świątyni. W 1932-1933 w skład zespołu ds. odnowienia ołtarza powołano ówczesnego rektora Akademii Józefa Mehoffera oraz profesora Konstantego Laszczkę. Można powiedzieć, że po niemal 150 latach ASP nadal dotrzymuje umowy i trzyma pieczę nad stanem i konserwacją jednego z najwybitniejszych dzieł sztuki. Obecne działania rozpoczęte w 2015 roku i uznane przez Senat Akademii za „ważne wydarzenie konserwatorskie i artystyczne” są przykładem artystycznego kontinuum wiążącego Akademię z ołtarzem mariackim. 

Projekt badawczo-konserwatorski prowadzony jest przez Międzyuczelniany Instytut Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki, jednostkę naukowo-badawczą skupiającą specjalistów wielu dziedzin, w szczególności konserwatorów i badaczy dzieł sztuki (ale także historyków, fizyków, chemików, inżynierów oraz innych naukowców i specjalistów wielu jednostek naukowych). MIK łączy dwa wydziały: Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie oraz Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Instytut reprezentowany jest przez prof. Ireneusza Płuskę oraz dra hab. Jarosława Adamowicza. 

Ukazał się dziewiąty tom serii Wspominając Akademię, który obejmuje ostatnie 130 lat dziejów Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Pełni on w pewnym stopniu funkcję aneksu serii, zawiera bowiem teksty, które powinny – gdyby trzymać się chronologii – trafić do tomów wcześniejszych. O ich istnieniu dowiedzieliśmy się jednak znacznie później. 

wa okladka tom 9

W książce znajdziemy cenne wspomnienia z różnych okresów, opowieść o losach artystów podczas wojny, zajrzymy do gmachu Akademii w okresie powojennym, przeniesiemy się do czasów współczesnych. Zawarte są też tutaj zapisy archiwalnych audycji i różnego rodzaju publikacji. Przywołując tytuł wspomnień Antoniego Porczaka By było jak dawniej, czujemy, że w przypadku tego cyklu wydawniczego wołanie to nabiera specjalnego wydźwięku – to tęsknota za dawnym i lepszym, za tym, co już przeminęło. 

Upamiętnienie dziejów Uczelni serią książek Wspominając Akademię można podsumować (powtarzając za Marianem Kopfem) łacińską sentencją: „Littera scripta manet” (Słowo napisane pozostaje). 

Jacek Dembosz 

Książkę można zamówić w Wydawnictwie ASP, pisząc na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. 

redaktor prowadzący: Jacek Dembosz 

liczba stron: 1040 

cena: 50 zł

Akademia Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie | pl. Jana Matejki 13, 31-157 Kraków | +48 12 299 20 00 |

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.