W środę, 9 stycznia 2019 r. w Akademii Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu odbył się wernisaż wystawy pedagogów Wydziału Rzeźby Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie. Ekspozycja została zatytułowana "im-Puls".


Swoje prace prezentują: Karol Badyna, Tomasz Bielecki, Sławomir Biernat, Marita Benke-Gajda, Magdalena Cisło, Michał Dąbek, Iwona Demko, Andrzej Dromert, Marek Dryniak, Jacek Dudek, Michał Dziekan, Czesław Dźwigaj, Dobiesław Gała, Paweł Jach, Janusz Janczy, Ewa Janus, Jacek Kucaba, Jan Kuka, Krzysztof Nitsch, Marcin Nosko, Józef Murzyn, Krystyna Orzech, Monika Rościszewska, Bogusz Salwiński, Marcin Smosna, Bartłomiej Struzik, Aleksander Śliwa, Piotr Świątoniowski, Jan Tutaj, Mariola Wawrzusiak, Bartłomiej Węgrzyn, Krzesimir Wiater, Maja Woźniak, Andrzej Zwolak.

 

Wystawa będzie czynna do 2 lutego 2019 r.

 

Foto: Tomasz Bielecki, Bartek Węgrzyn, Grzegorz Mdaliński

 

pikto wroclaw

Wydział Intermediów Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie zaprasza na spotkanie autorskie z Mirosławem Rogalą zatytułowane "Wirtualność rzeczywistości w performance", które odbędzie się w Auli krakowskiej ASP (pl. Matejki 13), w czwartek, 17 stycznia 2019 r., o godz. 14.00.

 

Mirosław Rogala - amerykański artysta polskiego pochodzenia, absolwent Wydziału Malarstwa ASP w Krakowie z roku 1979 - dyplom w pracowni prof. Andrzeja Strumiłły - oraz School of the Art Institute of Chicago (1983), doktor sztuki interaktywnej (University of Wales, promotor prof. Roy Ascott), wieloletni wykładowca i profesor Pratt Institute i Brooklyn College w Nowym Jorku.

 

Mirosław Rogala zaprezentuje swoje ostatnie prace i drogę, którą przebył od wyjazdu z Polski w roku 1979, jak również poglądy na rolę mediów technologicznych w życiu i interdyscyplinarnej, intermedialnej twórczości artystycznej.

 

W spotkaniu - obok przedstawicieli Wydziału Intermediów - udział wezmą: grupa jazzowa Laboratorium (Janusz Grzywacz, Krzysztof Ścierański) Marek Bałata.

 

miroslaw rogala

pikto rogala

Osoby w wieku powyżej 16 lat zapraszamy na warsztaty i performans wokół kurtyny Jaremianki, które poprowadzi Justyna Górowska. Wydarzenie odbędzie się w sobotę, 12 stycznia 2019 r., o godz. 16.00 w Cricotece (Kraków, ul. Nadwiślańska 2-4). Wstęp wolny. Warsztaty i performans towarzyszą wystawie Jaremianka. „Zostaję w tym teatrze. Podoba mi się tu” i odbędą się w ramach obchodów 100-lecia kobiet na Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie w "Roku Kobiet z ASP w Krakowie".

 

jaremianki

 

Zanim powstała kurtyna Teatru Cricot 2, Maria Jarema wykonała kilka jej projektów i mniejszych szkiców. W zbiorach rodzinnych zachował się m.in. geometryczny kolaż utrzymany w pastelowej kolorystyce i rysunek gwaszem z dynamicznymi trójkątami w odcieniach fuksji. Jaremianka zaprojektowała kurtynę do przestrzeni kawiarni Domu Plastyków przy ulicy Łobzowskiej. Podobnie jak otaczający salę fryz, kurtyna miała stanowić element geometrycznej dekoracji odciążającej architekturę przedwojennego modernizmu. Później całe lata spędziła w kominie Galerii Krzysztofory. Tam znalazł ją i stamtąd ją wyciągnął Tadeusz Kantor. Zszyta z łat i resztek stała się częścią legendy Teatru Cricot 2, ale też widmową reprezentacją samej Jaremianki. To wyblakłe płótno zawieszone nad kawiarnianym stolikiem wciąż przykuwało spojrzenie przez grę rozwibrowanych płaszczyzn. Kiedyś kurtyna miała oddzielać świat rzeczywisty od fikcyjnego – widownię od tego, co się działo na scenie. Jednak kurtyna zaprojektowana przez Jaremiankę zamiast dzielić, raczej zacierała granice. Budowała gęstą od znaczeń atmosferę – przestrzeń znaczoną gestem.

 

Punktem wyjścia do warsztatów i performansu będzie pamięć oraz historia kurtyny, płócienne ekrany, na których podczas spektakli wyświetlano strzępy filmowych projekcji oraz czarna materia, która w jednym ze spektakli pożerając ciała aktorów, stawała się żywą abstrakcją. A wszystko to w kontekście performatywnych tożsamości i dziewczyńskiej rewolucji, nie tylko tej, której Jaremianka była częścią, ale tej, która – jak pisała – musi nadejść. Pracować będziemy nad wskrzeszeniem zapomnianych utopii, przepisywaniem patriarchalnych narracji modernizmu i nowym odczytaniem indywidualnej mitologii Marii Jaremy. Rzeźbiarki i malarki. Ale też aktorki i reżyserki. Lewicowej aktywistki i feministki pierwszej fali. Dziewczyny w kapelusiku albo kaszkiecie, która nie owijała w bawełnę, a po mieście paradowała w spodniach, śmiechem manifestując swą niezależność.

 

Efektem końcowym warsztatów będzie kolektywnie stworzona kurtyna, inspirowana estetyką, ale i etycznym wymiarem pracy Jaremianki oraz performans przygotowany we współpracy z uczestnikami warsztatów.

pikto jaremianki

Uchwałą Senatu Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie Rok 2019 będzie Rokiem Kobiet z ASP w Krakowie. Z tej okazji wszystkie studentki, absolwentki, pedagożki, modelki, panie pracujące w administracji i obsłudze - mówiąc krócej - wszystkie kobiety z krakowskiej ASP zostały zaproszone do udziału w projekcie zatytułowanym "Mój życiorys".

 

Koordynatorka obchodów stulecia istnienia kobiet na Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie dr hab. Iwona Demko mówi: "Sto lat temu pierwszą studentką Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie została Zofia Baltarowicz-Dzielińska.Gdyby nie pisała swoich życiorysów, być może po latach nie poznalibyśmy jej historii. Mając na uwadze odnalezione życiorysy Zofii oraz to, że trzeba o sobie pamiętać i to, że w 2019 obchodzimy "Rok Kobiet z ASP w Krakowie" zwracam się do wszystkich kobiet związanych - krótko bądź długo - z ASP w Krakowie o spisanie swoich życiorysów. Wszystkie życiorysy zostaną złożone w "Księgę życiorysów Kobiet z ASP" i przekazane do Archiwum Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie. Księgę będzie otwierał życiorys Zofii Baltarowicz-Dzielińskiej. Historyczki/cy za sto lat umrą z radości jak to znajdą! Chciałabym również wydać książkę z życiorysami tych Kobiet, które się na to zgodzą i mam nadzieję, że to się uda. Liczę także, iż uda się zrobić wystawę."

 

Życiorysy należy przesyłać na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. z dopiskiem „Mój życiorys” lub pocztą tradycyjną na adres Iwona Demko, Wydział Rzeźby, pl. Matejki 13, 31-157 Kraków. Sposób pisania życiorysów jest całkowicie dowolny. Koniecznie należy dołączyć zdjęcie. Mile widziane są życiorysy szczere i osobiste, opisujące blaski i chwały życia prywatnego i zawodowego. Pomocnicze pytania, ułatwiające napisanie życiorysu dostępne są na www.

Więcej na

fb

pikto zyciorys

Sto lat temu, a dokładniej 14 grudnia 1918 r. na posiedzeniu grona profesorów Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie jako pierwsze zdanie w protokole zapisano: "Przewodniczący podaje wniosek PRZYJĘCIA KOBIET DO AKADEMII jako zwyczajne uczennice i z tego powodu zwiększyć numerus clausus uczniów zakładu, na co się zgodzono i wniosek ten uchwalono". Ten krótki zapis zaważył o dalszym losie przyszłych artystek, które pragnęły studiować w Akademii. W roku akademickim 1919/1920 kobiety stanowiły 17,5 % wśród wszystkich studiujących, po 100 latach stanowią one 79%. 


Chcąc uczcić to przełomowe wydarzenie w piątek, 14 grudnia 2018 r. na wszystkich Wydziałach Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie otwarte zostały wystawy pod wspólnym tytułem "200-lecie Akademii i 100-lecie Akademii Kobiet". Uroczystość w budynku głównym na pl. Matejki 13 rozpoczął "Pochód Jaremianki" przygotowany przez Wydział Intermediów. Następnie na Wydziale Malarstwa otwarto dwie wystawy: pedagożek w Dean Gallery oraz studentek i studentów w Galerii Drugie Piętro. W Galerii Wydziału Rzeźby odbyło się "przyjęcie urodzinowe". Był wegański obiekt jadalny, bezalkoholowy szampan, konfetti, serpentyny, balony, urodzinowe czapeczki itp. Okolicznościowe wystawy zostały także zorganizowane w siedzibach pozostałych Wydziałów. Na Wydziale Grafiki (ul. Karmelicka 16) otwarto wystawę pt. "Cena Skóry", na której zaprezentowano prace fotograficzne zaproszonych młodych artystek z pracowni prof. Agaty Pankiewicz. Na Wydziale Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki (ul. Lea 29) w Galerii Cztery Ściany otwarto wystawę prac studentów i pedagogów. Na Wydziale Form Przemysłowych (ul. Smoleńsk 9) w Galerii Schody otwarto wystawę "200 lat Akademii, 100 lat Akademii Kobiet".

 

Od 1918 r. kobiety mogły oficjalnie podejmować kształcenie na krakowskiej ASP. Nielicznym z nich, na przykład Zofii Baltarowicz-Dzielińskiej, udało się wywalczyć możliwość studiowania nieco wcześniej. Jednak, jako hospitantki, nie były odnotowywane na listach studentów, dlatego też nie można odnaleźć ich nazwisk w archiwalnych dokumentach. Nie mogły także otrzymywać świadectw ukończenia kursów, a w dalszej kolejności być uznawane za profesjonalne artystki. Pierwszy semestr roku akademickiego 1919/1920 zaliczyło 17 już nie anonimowych kobiet, a były to: Maria Stanisława Gutkowska i Helena Kozłowska wpisane do pracowni prof. Pieńkowskiego. Irena Bojarska, Irena Borzęcka, Janina Kopysteńska do pracowni prof. Mehoffera. Stefania Feillowa, Halina Miączyńska i Olga Plutecka do pracowni prof. Axentowicza. Maria Fromowiczówna, Bala Lesserówna, Janina Narzymska i Helena Loriówna do pracowni prof. Weissa i najwięcej, bo pięć do pracowni prof. Laszczki (nie licząc obecnej tam już Zofii Baltarowicz) Zofia Marsówna, Natalia Milan, Olga Niewska, Janina Reichertówna i Romana Szereszewska. 

 

ASP w_Krakowie_01

 

ASP w_Krakowie_02

 

ASP w_Krakowie_03

 

ASP w_Krakowie_04

 

ASP w_Krakowie_05

 

ASP w_Krakowie_06

 

ASP w_Krakowie_07

 

ASP w_Krakowie_08

pikto 100

 

Akademia Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie | pl. Jana Matejki 13, 31-157 Kraków | +48 12 299 20 00 |

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.