Mural według projektu Anny Wardęgi - studentki Wydziału Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie - ozdobi jedną ze ścian akademika na terenie Miasteczka Studenckiego Akademii Górniczo-Hutniczej im. Stanisława Staszica w Krakowie. Praca zdobyła nagrodę główną w konkursie "Mural na 100-lecie AGH".

 

Konkurs adresowany był do profesjonalnych twórców nurtu street art, jak i do amatorów. Motywem przewodnim była stuletnia historia Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie. Jury konkursu jednomyślnie za najlepszą uznało pracę Anny Wardęgi uzasadniając werdykt w następujący sposób: "Zwycięski projekt bardzo trafnie oddaje zarówno naukowy charakter uczelni, jak i specyfikę Miasteczka Studenckiego AGH, gdzie malowidło powstanie. Mural prezentuje różne dziedziny nauki, które są rozwijane w murach uczelni, m.in. geodezję, naukę o kosmosie, akustykę czy energię odnawialną. Możemy też poczuć, że bohaterem tego muralu jest student AGH - widzimy go podczas zajęć, w pokoju w akademiku czy też… w kosmosie. Zamieszczenie w projekcie futurystycznych elementów pozwala zastanowić się nad tym, jaką przyszłość ma AGH i jej studenci u progu kolejnego stulecia uczelni."

 

Zwycięski projekt zostanie naniesiony na południową ścianę Domu Studenckiego "Stokrotka" w Krakowie przy ul. Rostafińskiego 2. Wielkoformatowe malowidło o wymiarach 16m x 15m ozdobi budynek, który jest w bezpośrednim sąsiedztwie głównej bramy wjazdowej na teren największego miasteczka studenckiego w Polsce. Stanowić więc będzie nie tylko element dekoracyjny przestrzeni miejskiej, ale będzie również witać gości MS AGH. Realizacja muralu przewidziana jest na wczesną wiosnę 2019 roku.

 

Anna Wardega_mural

pikto wardega_mural

Błąd krytyczny rozszerzenia [sigplus]: Dla folderu galerii obrazów aktualnosci_2018/Sesja_Matejko oczekiwana jest względna ścieżka do folderu startowego określonego w konfiguracji rozszerzenia w zapleczu systemu Joomla!.

W roku bieżącym przypada 180. rocznica urodzin i 125. rocznica śmierci Jana Matejki. Jego życie i twórczość były głównym tematem sesji naukowej "Akademia – początki. Mistrz Matejko i uczniowie", która odbywała się w dniach 27-28 listopada 2018 r. w Auli krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych. Postać Jana Matejki jest szczególnie bliska całej społeczności krakowskiej ASP. W 1873 roku Szkoła Rysunku i Malarstwa została wyłączona z Instytutu Technicznego i stała się samodzielną Szkołą Sztuk Pięknych - jej dyrektorem został Jan Matejko. Matejko, który na czele SSP stał przed dwadzieścia lat, pchnął uczelnię na nowe tory rozwoju i zapisał się złotymi zgłoskami w annałach Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Zapisał się chociażby tym, że zainicjował budowę gmachu Akademii przy dzisiejszym placu Jana Matejki. W 1979 r. Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie nadano imię Jana Matejki.

 

Organizatorem sesji naukowej było Muzeum Narodowe w Krakowie (oddział Dom Jana Matejki) oraz Akademia Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie. Wydarzenie otworzył JM Rektor Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie prof. Stanisław Tabisz zaś wprowadzenia w tematykę dokonał Dyrektor Muzeum Narodowego w Krakowie dr hab. Andrzej Betlej.

 

Podczas dwudniowej sesji uczestnicy mogli zapoznać się z następującymi referatami:

  • Matejko krytykowany… /prof. Stanisław Tabisz, rektor ASP w Krakowie/
  • Kremer i Matejko – dwie wizje sztuki /prof. Franciszek Chmielowski, ASP w Krakowie/
  • Zygmunt Langman – rzeźbiarz Matejki /prof. Franciszek Chmielowski, ASP w Krakowie/
  • Szkoła Sztuk Pięknych w czasach Jana Matejki /Michał Pilikowski, ASP w Krakowie/
  • "Kto pragnie zrozumieć artystę…" Jan Matejko /Marta Kłak-Ambrożkiewicz, Muzeum Narodowe w Krakowie/
  • „Droga do doskonałości” Stanisława Wyspiańskiego. Rysunki i szkicowniki artysty z okresu nauki w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych ze zbiorów Muzeum Narodowego w Krakowie /Magdalena Laskowska, Muzeum Narodowe w Krakowie/
  • Wojciech Weiss – ostatni uczeń Matejki /Zofia Weiss-Nowina Konopka/
  • „W cudzych chomątach nie mogę jakoś maszerować” – nowa sztuka a Jan Matejko /Urszula Kozakowska-Zaucha, Muzeum Narodowe w Krakowie/
  • Maurycy Gottlieb – (nie)pokorny uczeń Jana Matejki /Maria Milanowska, Muzeum Pałac Herbsta/
  • Julian Fałat. Z okna pracowni. Pejzaże miejskie i podmiejskie /Teresa Dudek-Bujarek, Muzeum Historyczne Bielsko-Biała/

 

Sesja naukowa zakończyła się dyskusją i podsumowaniem.

 

{gallery}aktualnosci_2018/Sesja_Matejko{/gallery}

 

Jan Matejko (ur. 1838 r. w Krakowie, zm. 1893 w Krakowie). Studia rozpikto sesja_matejkopoczęte w Szkole Rysunku i Malarstwa przy Instytucie Technicznym w Krakowie w l. 1851-58 u W. K. Stattlera i W. Łuszczkiewicza kontynuował w Akademii Sztuk Pięknych w Monachium przez kilka miesięcy 1859 w H. Anschutza i w Akademii Sztuk Pięknych w Wiedniu (w 1860) u C. Rubensa.
Wiele podróżował po Europie i po Polsce. Mieszkał w Krakowie, skąd odwiedzał Koryznówkę - dom rodzinny Serafińskich w Nowym Wiśniczu i jeździł często do Krzesławic koło Krakowa, gdzie od 1876 miał własny dworek i pracownię. W 1864 ożenił się z Teodorą Giebułtowską.
Był twórcą obrazów, wielkich przeważnie rozmiarów, głównie z dziejów Polski, najwybitniejszym i najbardziej sugestywnym malarzem historycznym. Wśród jego dzieł szeroko znanych są kompozycje: "Kazanie Skargi", "Rejtan", "Unia Lubelska", "Batory pod Pskowem", "Bitwa pod Grunwaldem", "Hołd Pruski", "Śluby Jana Kazimierza", "Kościuszko pod Racławicami", cykl "Dzieje cywilizacji w Polsce", liczne portrety, autoportrety, obrazy religijne i rodzajowe a także polichromia kościoła Mariackiego w Krakowie oraz cykle rysunkowe "Ubiory w Polsce od 1200 do 1795" i "Poczet królów i książąt polskich".
Obrazy wystawiał wielokrotnie w Polsce (np. stale w Towarzystwie Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie i w Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie) i za granicą. Wzbudzały podziw i uznanie, były szeroko popularyzowane poprzez reprodukcje.
Wysoko odznaczany i wyróżniany (np. w 1880 złożył wizytę w jego pracowni cesarz Franciszek Józef I), był doktorem honoris causa Uniwersytetu Jagiellońskiego (1887), Członkiem Towarzystwa Naukowego w Krakowie (1864), Akademie des Beaux-Arts w Paryżu, Instytut de France, Akademii Sztuki w Berlinie, Rafaelowskiej Akademii w Urbino, Kunstlergenossenschaft w Wiedniu.
Jego dzieła znajdują się w wielu muzeach, m.in. Narodowym w Krakowie, Warszawie, Wrocławiu, w Uniwersytecie Jagiellońskim i innych zbiorach w Polsce i za granicą. W Krakowie Dom Matejki (przy ul. Floriańskiej, który nabył w 1874) jest oddziałem Muzeum Narodowego; Dworek Matejki w Krzesławicach należy do Towarzystwa Przyjaciół Sztuk Pięknych; również Koryznówka Serafińskich zawiera pamiątki matejkowskie.
W l. 1873-93 był dyrektorem Szkoły Sztuk Pięknych w Krakowie i prowadził pracownię malarstwa historycznego. Swą indywidualnością artystyczną i autorytetem wywierał szeroki i ogromny wpływ na Szkołę, sztukę i współczesne życie intelektualne Krakowa.
/Życiorys z książki "175 lat nauczania malarstwa, rzeźby i grafiki w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych"/

pikto sesja_matejko_jan

Zapraszamy do udziału w dyskusji panelowej, której tematem będzie dydaktyka. Dyskusja odbędzie się w poniedziałek, 3 grudnia 2018 r., o godz. 12.00 w Auli Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie. Spotkaniu towarzyszyć będzie promocja najnowszego 12. numeru "Zeszytów malarstwa".

 

Uczestnicy wydarzenia: Jakub Banasik, Róża Duda, Magdalena Kownacka, Dominika Kowynia, Kamil Kuskowski, Marta Lisiok, Michał Soja oraz Michał Zawada.

 

Moderatorem spotkania będzie prof. Andrzej Bednarczyk.

 

Więcej na

fc

 

dydaktyka zaproszenie

pikto dydaktyka

Błąd krytyczny rozszerzenia [sigplus]: Dla folderu galerii obrazów aktualnosci_2018/Call4arts_wernisaz oczekiwana jest względna ścieżka do folderu startowego określonego w konfiguracji rozszerzenia w zapleczu systemu Joomla!.

W konkursie Call4arts2018, zorganizowanym przez Fundacje4Style i Galerię Dystans, nagrodzeni zostali studenci Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie. Od trzech lat w konkursie wybierane są najlepsze prace prezentowane w krakowskiej ASP podczas Dorocznej Wystawy Prac Studentów.

 

W tym roku nagrodę główną zdobyła Sylwia Brzyszczyk (Wydział Malarstwa). Wyróżnienia otrzymali: Karol Wycisk (Wydział Rzeźby), Kornelia Nowak (Wydział Rzeźby), Emil Strychała (Wydział Form Przemysłowych) oraz Jagoda Piotrowska (Wydział Architektury Wnętrz).


Sylwia Brzyszczak mówi:

"Fascynuje mnie człowiek.

Inspiruje - począwszy od malarstwa, poprzez fotografię, a także w pracach rysunkowych. Jego cielesność, instynkt, małostkowość wobec życia, jednocześnie wielkość wobec świata. Nic nie może być bliższe człowiekowi niż on sam. Z drugiej strony wciąż pozostaje dla siebie tajemnicą. Cóż może być w końcu piękniejszego niż ludzkie ciało - nacechowane przemijalnością, walczące z czasem, zmagające się ze śmiercią. Dające i odbierające życie.

W portretach malarskich porzucam nijakość na rzecz inności. Pojmuję piękno w nowy sposób, odnajdując je w  twarzach widocznie doświadczonych lub żywo doświadczających.

Malowane przeze mnie postaci istnieją we wszechogarniającej ciszy. W pozornie niczym niezmąconym spokoju. Jedynie poprzez nienachalne gesty, nasycone czerwienią oczy, czy sąsiedztwa przedmiotu, owa cisza staje się niepokojem. To z nim pozostawiam widza, mam nadzieję - na długo."


Sylwia Brzyszczyk_Czaszka

Sylwia Brzyszczyk Czaszka



Sylwia Brzyszczyk_Czerwona_linia

Sylwia Brzyszczyk Czerwona linia 

 

 

Karol Wycisk stwierdza:

"Strach - jako podmiot wypowiedzi artystycznej?”

Od pewnego czasu szukam odpowiedzi na pytanie - Czym tak naprawdę jest strach? Co go charakteryzuje? Z czym jest kojarzony oraz na jakie aspekty można go podzielić? Odpowiedź na te pytania znaleźć można między innymi w tekstach niemieckiego filozofa Martina Heideggera. W książce "Bycie i Czas" moją uwagę przykuł opis lęku jako modus położenia. Fenomen lęku da się rozważać z kilku punktów widzenia: analizujemy "przed czym" oraz "o co". Lęk można także podzielić na strach oraz trwogę, ten pierwszy dotyczy tego co mniej lub bardziej konkretne zaś drugie nie ma żadnego przedmiotu, jest trwogą przed nicością która u Heideggera konkretyzuje się w lęku przed indywidualną śmiercią. Heidegger rozróżniał lęk także na trzy aspekty: przestrach, grozę oraz przerażenie. Pozwolę sobie zacytować fragment książki Karola Tarnowskiego pt. "Pragnienie Metafizyczne" który idealnie opisuje idee moich prac inspirowanych właśnie ogólną tematyką strachu "Lęk powoduje, że człowiek wraz z światem staje się sam dla siebie obiektem agresji i potępienia. Człowiek wchodzi w przestrzeń obcowań z innymi jako w przestrzeń zła, gdzie wszystko, z samym sobą na czele, ulega dewaluacji, a liczy się tylko panowanie. Panowanie jest próbą obrony własnej godności, ale w przestrzeni zła człowiek sam czuje się zły i chce wziąć na innych odwet - na innych, na świecie lub na sobie. Odwet jest religią ludzi zalęknionych dla których staje się niemożliwe elementarne zaufanie i wiara w dobro”. Charakter tych prac nie ma na celu ukazania lub uświadomienia widza czym jest strach, jej celem jest znalezienie odpowiedzi i uświadomienie autora czym dla niego jest aspekt strachu. Nie same prace, lecz proces jaki towarzyszył podczas ich tworzenia oraz skłaniające ku temu przemyślenia miały doprowadzić do refleksji i dać odpowiedź na następujące zagadnienia: - Czym jest strach dla jednostki? - Jakie są konsekwencje strachu? - Jaka jest granica pomiędzy strachem a tchórzostwem? - Droga (zależność) z strachu do pokory - Moralność w odniesieniu do strachu - Jak się ma sumienie do strachu?
Każda z prac jest moją interpretacją różnych wydarzeń, przemyśleń które towarzyszyły całemu procesowi tworzenia poszczególnych rzeźb, lecz nie odwołują się one do żadnego konkretnego wydarzenia. Celem jest dla mnie nakłonienie odbiorcy do pochylenia się nad zjawiskiem strachu i podjęcie próby indywidualnego rozpatrzenia przywołanych przeze mnie zagadnień."

 

Karol Wycisk_Sumienie

Karol Wycisk Sumienie


Karol Wycisk_Tozsamość

Karol Wycisk Tożsamość



O pracach Kornelii Nowak:

"Wyróżnione prace są efektem poszukiwania przez autorkę indywidualnych sposobów wyrazu, dzięki którym stara się ona określić swoją drogę twórczą. Inspiruje ją natura, jej prostota i doskonałość form przez nią tworzonych. Fascynują ją również ludzie, ich zachowania i środowisko w którym funkcjonują.
UCIECZKA (Kroczący) - Eskapizm - ucieczka od problemów związanych z życiem, codziennością w świat iluzji i wyobrażeń. Pragnienie ucieczki od rzeczywistości może nastąpić wskutek silnego stresu, urazu psychicznego. Eskapizm często pojawia się w kryzysowych sytuacjach autorefleksji. Każda aktywna działalność może być sposobem na ucieczkę (sport, sztuka, praca).
ŻURAWIE - Inspiracją do pracy był codzienny widok Krakowa – pełnego żurawi i dźwigów budowlanych. Jest to rodzaj notatki dzięki której autorka opisuje swoje otoczenie, materializuje wrażenie jakie wywarły na niej te ażurowe formy rozlokowane/wpisujące się w strukturze miasta.”



Kornelia Nowak_Ucieczka

Kornelia Nowak Ucieczka


Kornelia Nowak_Zurawie

Kornelia Nowak Żurawie



Emil Strychała wyjaśnia:

"W mojej pracy chciałem zaprezentować kontrast, wywołując u odbiorcy pewien dysonans. Użyłem w tym celu twardego cementu, tak aby sprawiał wrażenie miękkiego i elastycznego. Rzeźba nie jest oczywista, gdyż jej kształty budzą skojarzenia z innymi materiałami niż te z jakich w rzeczywistości została wykonana. Można by powiedzieć, że jest ona iluzją. W końcu przedstawia na pozór miękkie poduszki wchodzące w korelację z twardymi przedmiotami, jednakże w rzeczywistości, nie ma w niej ani jednego miękkiego elementu.”



Emil Strychała_Kompozycja_75

Emil Strychała Kompozycja 75



Jagoda Piotrowska mówi:

"Projekt biurka, został zainspirowany tradycyjnym detalem stolarskim. Jego ideą było, aby łączenia były wykonane za pomocą tradycyjnych technik drewna oraz wszystkie elementy takie jak prowadnice czy zawiasy były drewniane. Formę blatu kształtuje detal stolarskiego łączenia drewna. Przechodzi on przez całą jego długość w dwóch miejscach blatu. W jednym z nich został zaprojektowany, ukryty zawias umożliwiający opuszczenie mniejszych elementów blatu, tworząc miejsce do przechowywania książek.”

 

Jagoda Piotrowska_Stolar

Jagoda Piotrowska Stolar

 

Konkurs Call4Arts skierowany jest do studentów wszystkich kierunków Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie. Nagroda główna jest tylko jedna. Uhonorowany nią zostaje najzdolniejszy student, wyróżniający się talentem i potencjałem, który pozwoli mu wybić się na współczesnym rynku światowej sztuki. Za wyjątkowo ciekawe prace przyznawanych jest max. 5 wyróżnień, będących motywacją do dalszej pracy twórczej. W konkursie można wygrać tylko raz. Wyróżnienia otrzymywać można wiele razy.

Podstawą do wyboru zwycięskich prac jest doroczna wystawa prac studentów. W jury konkursu zasiądą osoby niezależne, niezwiązane z krakowską ASP i niebędące artystami. Idea konkursu zakłada zapewnienie dynamicznego startu w branży kultury i sztuki najlepszym studentom artystycznych kierunków krakowskiej ASP, promowanie wybitnych talentów, wspieranie rozwoju nabytych umiejętności oraz stworzenie możliwości nawiązywania cennych kontaktów zawodowych.

 

Nagrodą główną jest wyjazd na Art Basel – największe targi sztuki na świecie odbywające się w Bazylei - promocja artysty oraz możliwość organizacji indywidualnej wystawy. Nagrodą dodatkową dla wszystkich laureatów konkursu jest wspólna wystawa w Fundacji4Style, wydanie katalogu z nagrodzonymi pracami, promocja w kanałach informacyjnych Fundacji, pozycjonowanie w Internecie oraz stworzenie dedykowanego profilu artysty na stronie internetowej Fundacji 4 Style.

 

Wernisaż wystawy pokonkursowej odbył się 8 listopada 2018 r. w Galerii Dystans w Krakowie, ul. Św. Krzyża 14.


{gallery}aktualnosci_2018/Call4arts_wernisaz{/gallery}

 pikto brzyszczyk

Dziekan Wydziału Form Przemysłowych

 

Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie


prof. Maria Dziedzic

 

serdecznie zaprasza na

 

 

4. Konferencję z cyklu Dzień Barwy


Barwa we Wzornictwie

 


która odbędzie się

 

w piątek, 30 listopada 2018 r., w godz. 10.00-14.30


w auli Wydziału Form Przemysłowych
przy ul. Smoleńsk 9 w Krakowie


dzienbarwy

 

 

Program konferencji:

10.00-10.10  Otwarcie konferencji
10.10-11.00  CMF Design: Environmental Harmonies. New Relations Between Objects and Spaces / Francesca Valan, Studio Valan Milano
11.00-11.20  Korale koloru koralowego / Agnieszka Jacobson-Cielecka, School of Form, Poznań
11.20-11.40  Projektowanie kolorystyki. Praktyka i współpraca: designer / student – klient / Anna Kmita, Wydział Projektowy, ASP w Katowicach
11.40-12.00  Kraków – historyczne i współczesne barwy identyfikacji heraldycznej / Barbara Widłak, Wydział Form Przemysłowych, ASP w Krakowie
12.00-12.30  przerwa kawowa
12.30-12.50  Jak uniknąć pomyłek w wyborze kolorystyki elewacji? Badania dotyczące zmian postrzegania barwy w przestrzeni / Justyna Tarajko-Kowalska, Wydział Architektury PK, Agata Kwiatkowska-Lubańska, Wydział Form Przemysłowych, ASP w Krakowie
12.50-13.10  Reprodukcja barwy 4.0. Czwarta rewolucja przemysłowa wkracza w zarządzanie barwą / Krzysztof Kućma, firma Creator
13.10-13.30  Kolorowe przytulenie – nowa kolorystyka i kompozycje barwne w celu poprawy wizerunku instytucji kulturalnych z czasów PRL-u. Międzywydziałowy
projekt autorski realizowany przez studentów Wydziału AiW ASP w Gdańsku / Monika Jenowein-Patyczek, Wydział Architektury i Wzornictwa ASP w Gdańsku
13.30-13.50  Zakazane wzorki – czyli tekstylna rzeczywistość w powojennej Polsce Bożena Groborz, Wydział Form Przemysłowych, ASP w Krakowie
13.50-14.10  Relacja światło – barwa. Nowe źródła światła / Bożydar Tobiasz, Wydział Form Przemysłowych, ASP w Krakowie
14.10-14.30  Projektowanie zrównoważone jako część CMF design /Marta Osipczuk, Wydział Form Przemysłowych, ASP w Krakowie
14.30  Zakończenie konferencji

 

Wstęp wolny.

 

Szczegóły na www.

 

Więcej na

fb

pikto dzien_barwy

 

 

Akademia Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie | pl. Jana Matejki 13, 31-157 Kraków | +48 12 299 20 00 |

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.