23 maja 2023 r.

Coś się kończy, zaczyna się coś… Zamyka się z wolna rozdział historii krakowskiej grafiki, pisany przy Humberta 3. Trwa jednak niezmiennie związek Wydziału Grafiki krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych z profesorem Stanisławem Wejmanem, którego dowodem w czasie i przestrzeni będzie wydarzenie jedyne w swoim rodzaju. 26 maja o godz. 17:00 zapraszamy na wernisaż (Wydział Grafiki ASP, ul. Humberta 3).

"Oczywiście, fenomenalne!", to jedyna odpowiedź na pytanie jakie dzieło wieńczyć może czas Wydziału Grafiki na ulicy Humberta? Będzie nim z pewnością wystawa prac wybitnego artysty, grafika, pedagoga, bez którego to miejsce na pewno nie byłoby tak wyjątkowe. Wyobraźnia, doświadczenie, talent i ogromna charyzma Profesora miały, mają i mieć będą niebagatelny wpływ na obecny kształt Katedry Grafiki Warsztatowej na Wydziale Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie.

 

Czas trwania wystawy: 26 maja - 4 czerwca

 

Stanisław Wejman absolwent ASP w Krakowie, wybitny pedagog i profesor w Pracowni Miedziorytu, filar, wyrocznia oraz drogowskaz na Wydziale Grafiki, opiekun, promotor a także mentor wielu pokoleń grafików polskich i zagranicznych.

23 maja 2023 r. 

Zachęcamy do zapoznania się z drugim tomem serii Biblioteka Elementów – książką Nicolasa Bourriauda Postprodukcja. Kultura jako scenariusz – jak sztuka przeprogramowuje współczesny świat w tłumaczeniu Łukasza Białkowskiego.

Na jej polski przekład czekaliśmy ponad dwie dekady. Postprodukcja należy do najbardziej rozpoznawanych książek Nicolasa Bourriauda. Obok Estetyki relacyjnej oraz Altermodern stanowi pozycję ważną nie tylko w dorobku tego autora, ale wniosła niezwykły wkład do współczesnego postrzegania sztuki. Natychmiast po ukazaniu się zyskała status tekstu klasycznego, szeroko komentowanego i inspirującego wielu badaczy i artystów, również nad Wisłą.

Pomimo upływu czasu jednak nadal warto ją czytać, a rozpoznania Bourriaud, dokonywane w nieco innym habitacie medialno-kulturowym wciąż zachowują aktualność. Francuski kurator i krytyk sztuki z typową dla siebie intuicją wyczuł i przedstawił składowe języka artystycznego przełomu XX i XXI wieku. Wówczas dopiero walczyły one  swoją legitymizację, a współcześnie stały się standardem. Opisuje techniki mash-up, hackingu, samplowania, zapętlania czy zawłaszczania – nie jako praktykę charakterystyczną wyłącznie dla przemysłu muzycznego, ale jako kombinację działań i postaw, które znajdujemy również w innych obszarach życia. Przede wszystkim interesuje go ich obecność w świecie sztuki współczesnej i kultury wizualnej, ale pokazuje również, że – w szerokim ujęciu – wpisują się one w repertuar zachowań każdego z nas i naszego codziennego funkcjonowania.

Lektura Postprodukcji daje nam więc przyjemność obserwowania, jak wykluwał się dyskurs krytycznoartystyczny, który przez dwie kolejne dekady miał towarzyszyć rozwojowi całego spektrum zjawisk artystycznych (i nie tylko). Bourriaud, sugerując, by sztukę przedstawiać za pomocą takich pojęć, jak reprogramowanie, użytkowanie lub tytułowa „postprodukcja”, nie tylko wpuszczał świeże powietrze do muzealnych i galeryjnych przestrzeni wystawienniczych, ale tworzył całościową i intrygującą wizję współczesnej kultury. Pokazywał, jak dostrzegać wielopoziomowe wpływy i analogie pomiędzy różnymi dziedzinami twórczości artystycznej, a przede wszystkim ich istotne powiązania z rozwijającą się technologią i postępującą cyfryzacją. To holistyczne ujęcie i jednocześnie emanujący z tej książki optymizm przekonują, że najlepsze, co może przydarzyć się sztuce to, nieustanne eksperymentowanie i szukać form i zapośredniczeń równie aktualnych, co poruszane problemy.

Książkę można kupić w sklepie internetowym Artstore.

18 maja 2023 r.

Spotkanie dotyczące relacji hip-hopu z kulturą wizualną, możliwość tradycyjnego i wirtualnego zapoznania się z grafikami powstałymi w pracowni miedziorytu krakowskiej ASP oraz arcyciekawa wystawa studentów w otwartej w kwietniu Galerii ASAP, to propozycje Akademii Sztuk Pięknych na tegoroczną Noc Muzeów.

Szczegółowy program

19.00-20.30
Aula Akademii Sztuk Pięknych
Drip – wizualna forma hip-hopu

Daniel Łukasz Kopeć powie i zilustruje odpowiednimi przykładami, związki hip-hopu z kulturą wizualną.
Link do wydarzenia: https://fb.me/e/2Rvbf2U95 

19.00-23.00
Muzeum Akademii Sztuk Pięknych
Czasoprzestrzenie graficzne

Ekspozycja zbudowana jest w oparciu o dwie metody poznania grafik z Pracowni Miedziorytu krakowskiej Akademii. Pierwsza, tradycyjna prezentuje wybór dwudziestu dwóch dzieł powstałych w latach 1962-2022. Zapoznać się można zatem wprost z samą techniką, ale także skorzystać z możliwości zwrócenia uwagi na wykorzystane barwy, podjętą tematykę i wybrany format. Drugi sposób podróży do świata krakowskiego miedziorytu, wiedzie przez projekcję w wirtualnej rzeczywistości, której kosmiczne tło i niezmierzona przestrzeń, przecięta jest wyrysowanymi pięcioma szlakami wiodącymi do dosłownego oraz metaforycznego zbliżenia się do wybranych prac.
Oba sposoby prezentacji łączy niezwykle istotna wspólna cecha, czyli możliwość odkrywania bogactwa form i treści.

Kurator wystawy: dr Marta Raczek-Karcz
VR team: Art director & design: dr Anna Syczewska, programowanie: Bartosz Kamiński

Prezentowani artyści:
Andrzej Bębenek, Marlena Biczak, Zbigniew Biel, Kacper Bożek, Jan Burnat, Tomasz Daniec, Robert Kępisty, Stanisław Kluczykowski, Andrzej Kowalczyk, Marta Kremer, Anna Krukowska, Krzysztof Litwin, Wojciech Mazur, Andrzej Oczkoś, Grzegorz Patalas, Marek Pietrzak, Lech Polcyn, Jan Polewka, Jerzy Popek, Mirek Sikorski, Wiesław Skibiński, Jacek Sroka, Rafał Strumiłło, Janusz Stypa, Longin Szmyd, Arkadiusz Tkacz, Krzysztof Tomalski, Janusz Tyrpak, Dariusz Vasina, Stanisław Wejman, Janusz Wysocki, Jacek Zaborski, Rafał Zalubowski

Wystawa jest częścią projektu „Odnalezione. Piękno w czasie i przestrzeni" realizowanego przez ASP w Krakowie w ramach programu Kultura, Działanie 2: Poprawa dostępu do kultury i sztuki, Mechanizm Finansowy Europejskiego Obszaru Gospodarczego na lata 2014-2021.


19.00-23.00
Galeria ASAP
Wystawa To Do

W kwietniu 2023 roku rozpoczęła działalność nowa, ogólnouczelniana galeria studencka ASAP. Szybko stała się miejscem wymiany doświadczeń oraz prezentacji prac osób studiujących w ASP w Krakowie. Galeria ASAP to twór suwerenny i niezależny funkcjonujący w przestrzeni i pod patronatem Galerii ASP oraz Rektora Akademii.
TO DO to wystawa grupy artystek i artystów reprezentujących nowopowstałą Galerię ASAP, tworzoną przez osoby studiujące w ASP w Krakowie.
Tak szybko jak tylko możliwe pędzimy do przodu, poprzez listy do zrobienia i szybkie komunikaty budujemy inicjatywy oparte na widzialności, słyszalności, odczuwalności wielu równoległych głosów.
Osoby biorące udział w wystawie:
Tom Joris Baumann, Amelia Bryła, Berenika Burska, Weronika Chrząstek, Ewa Czwartos, Ewa Dyga, Anna Grąbczewska, Konrad Gubała, Amelia Jawień, Ilona Karp, Julia Kuźniar, Kamila Milewska, Robert Nawe, Paweł Niedźwiedź, Patrycja Nikiel
Zuzanna Romańska, Michał Sikora, Alicja Skolicka, Nikola Skopowska, Maksym Maria Stępniowski, Julia Szymczykowska, Miłosz Tomkowicz, Beata Winiarska, Karolina Żądło

Kuratorka
Magdalena Tryba

Link do wydarzenia:
https://fb.me/e/1aZWJGTpg 
Wystawa organizowana w ramach Cracow Art Week KRAKERS 2023
https://cracowartweek.pl/to-do/ 

ZAPRASZAMY!

18 maja 2023 r.

Zapraszamy do przesyłania artykułów do piątego wydania czasopisma „inAW Journal – Multidisciplinary Academic Magazine”: Multidyscyplinarność sztuki i nauki.  

Link do naboru: https://system.inawjournal.pl/index.php/inaw/wytyczne 

Nowy termin naboru: 30.06.2023 r. 
Planowana publikacja: grudzień 2023 r.  

Uwaga nowe zasady naboru - https://system.inawjournal.pl/index.php/inaw/wytyczne

Nowy regulamin czasopisma -  https://bip.asp.krakow.pl/dokumenty/zarzadzenia-rektora/zarzadzenie-nr-28-2023-rektora-z-dnia-14-kwietnia-2023-r-w-sprawie-wprowadzenia-regulaminu-czasopisma-inaw-journal-multidisciplinary-academic-magazine 

Link do archiwum czasopisma: https://system.inawjournal.pl/index.php/inaw/issue/archive

17 maja 2023 r. 

Nowy numer pisma FORMY.xyz jest już online. Tematem 16 numeru jest "Projektowanie systemowe". Zapraszamy do czytania formy.xyz

Projektowanie systemowe (systemic design) to wieloaspektowe i interdyscyplinarne podejście do złożonych zagadnień i problemów – dynamicznych i zmiennych – które nie dają się jasno zidentyfikować i określić. Projektowanie systemowe łączy myślenie systemowe (systems thinking) z typowym dla dizajnu ujęciem problemów uwzględniającym różnorodne, często sprzeczne punkty widzenia interesariuszy. Dizajn stawia w centrum zainteresowania społeczne aspekty sytuacji problemowej w możliwie szerokim kontekście, w odróżnieniu od zawężonych podejść o ściśle technicznym czy optymalizacyjnym charakterze.

W numerze:

  1. Juan de la Rosa, Budowanie przyszłości w systemach
  2. Paweł Mikołajczyk, Jak zrozumieć i wykorzystać myślenie systemowe na styku projektowania i biznesu?
  3. Milena Radzikowska, Stan Ruecker, Dekonstruując myślenie projektowe
  4. Anna Kmita, Agnieszka Nawrocka, System — rzecz złożona (czyli przepis na sernik)
  5. Kamil Kamysz, (Nie)standaryzacja. Projektowanie dla szwajcarskiej służby zdrowia
  6. Ona Bantjes-Ràfols, Chiara Del Gaudio, Metadizajn systemów transgresji. Kreowanie tożsamości i queerowość

 

Okładka: Maja Starakiewicz  

Akademia Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie | pl. Jana Matejki 13, 31-157 Kraków | +48 12 299 20 00 |

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.