NOTO 2018 to wystawa notatników młodych artystów, która łączy się z ideą upowszechniania tradycji unikatowych notacji, szkiców i koncepcji twórczych w dobie powszechnego stosowania cyfrowych mediów jako narzędzia natychmiastowego zapisu. Ekspozycja ma charakter pokonkursowy.
Międzynarodowy Studencki Konkursu NOTO im. Józefa Czapskiego organizowany jest przez Katedrę Multimediów Wydziału Sztuki Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie. Należy on do szerszego projektu NOTO ART, który obejmuje cyklicznie organizowane wystawy, spotkania autorskie oraz inne wydarzenia artystyczne i naukowe. Jest on unikalnym w swoim charakterze wydarzeniem artystycznym. Jego zadaniem jest popularyzacja idei intymnej notacji. Ukazanie poprzez Konkurs zeszytowych zapisów pozwala także na nietypowy podgląd aktualnych tendencji w sztuce i życiu społecznym młodych artystów.
Wśród artystów, którzy prezentują swoje prace w Pawilonie Józefa Czapskiego (oddział Muzeum Narodowego w Krakowie, ul. Piłsudskiego 12) są studenci Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie.
Agnieszka Gogola, która zdobyła Nagrodę JM Rektora Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie
Sylwia Brzyszczyk, która zdobyła Nagrodę Dziekana Wydziału Sztuki Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie
Michał Myszkowski, który zdobył Nagrodę Fundacji PZU
Natalia Gielata, która zdobyła wyróżnienie honorowe
Alicja Pakosz, która zdobyła wyróżnienie honorowe
Anna Skoczeń, która zdobyła wyróżnienie honorowe
Nagrody przyznało jury w składzie:
Przewodniczący:
Członkowie Jury:
Szczegółowe informacje dostępne są na www
Wystawę pokonkursową można oglądać w Muzeum Narodowego w Krakowie w Pawilonie Józefa Czapskiego, oddział Muzeum Narodowego w Krakowie, ul. Piłsudskiego 12 do niedzieli, 29 kwietnia 2018 r.
Piotr Madej i Antoni Skąpski zdobyli honorowe wyróżnienie w tegorocznej, ósmej edycji konkursu „Design 32 – najlepsze dyplomy projektowe ASP 2017”. Piotr Madej opracował "Symulację warunków życiowych na Marsie i Księżycu w środowisku ziemskim" zaś Antoni Skąpski "Symulację warunków pracy na Księżycu i Marsie w środowisku ziemskim". Jury konkursu przyznało wyróżnienie za odwagę podjęcia trudnego tematu, dogłębną analizę podjętych zagadnień i wnikliwość zaprezentowanych rozwiązań, za potencjalną wartość społeczną podjętej problematyki.
Studenci krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych do konkursu zgłosili następujące projekty:
Skafandr analogowy, który swoje zastosowanie ma znaleźć w wyprawie na Marsa - Antoni Skąpski i Piotr Madej
Kolekcję mebli opartą o formę naturalnie ukształtowaną według Andrzeja Pawłowskiego - Sylwia Powałek
Identyfikację wizualną konkursu 75. szopek krakowskich - Aleksandra Zajdel
Krój pisma Notus przeznaczony do składu krótkich tekstów w czasopismach, gazetach, katalogach, itp. - Wiktor Buksza
Konkurs organizowany jest przez Akademię Sztuk Pięknych w Katowicach. Towarzyszy mu wystawa w Rondzie Sztuki (Galerii ASP w Katowicach). Celem Konkursu jest promocja najlepszych idei projektowych, młodych talentów i wsparcie działań zmierzających do ich zaistnienia na profesjonalnym rynku projektowym. Dla autorów wybranych prac już samo uczestnictwo w konkursie jest sukcesem a przyznane nagrody mogą znacząco pomóc im w rozpoczęciu kariery zawodowej.
W skład jury konkursu wchodzili:
Akademia Sztuk Pięknych w Łodzi:
- Prorektor ds. Nauki, Rozwoju i Pozyskiwania Funduszy, dr hab. Mariusz Włodarczyk, prof. nadzw. (Przewodniczący)
Akademia Sztuk Pięknych w Gdańsku:
- Prorektor ds. Kształcenia i Studenckich, dr hab. Adam Kamiński
Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach:
- Prorektor ds. Badań Naukowych i Współpracy z Zagranicą, dr hab. Bogna Otto-Węgrzyn, prof. ASP (zastępca przewodniczącego Jury)
Akademia Sztuk Pięknych w Krakowie:
- Prorektor ds. Nauki i Spraw Zagranicznych, dr hab. Bogdan Achimescu, prof. ASP
Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu:
- Prorektor ds. artystycznych prof. dr hab. Marek Jakuszewski, prof. zw. UAP
Akademia Sztuki w Szczecinie:
- Prorektor ds. Artystycznych, Studenckich i Współpracy Międzynarodowej, dr hab. Waldemar Wojciechowski, prof. nadzw.
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie:
- Dziekan Wydziału Wzornictwa, prof. zw. Ksawery Piwocki
Akademia Sztuk Pięknych we Wrocławiu:
- Prorektor ds. Dydaktycznych i Studenckich, dr hab. Beata Mak-Sobota, prof. ASP
- Prof. Stanislav Stankoci, Rektor Vysoká škola Výtvarných Umení w Bratysławie
- Pan Rasmus Holscher, Holscher Design, Kopenhaga, Dania
Galeria Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie
zaprasza na wernisaż wystawy
Andrzej Pągowski
Plakat filmowy
który odbędzie się w czwartek, 26 kwietnia 2018 r., o godz. 18.00
Galeria ASP w Krakowie
ul. Basztowa 18
Więcej na
Galeria ASP zaprezentuje dorobek jednego z najważniejszych twórców polskiego plakatu i zaprosi do refleksji nad plakatem filmowym jako przestrzenią spotkania dwóch dziedzin sztuki – filmu i grafiki użytkowej. Pokazane zostaną plakaty do filmów Krzysztofa Kieślowskiego, Andrzeja Wajdy, Agnieszki Holland, Romana Polańskiego, Janusza Majewskiego, Jerzego Kawalerowicza, Miloša Formana, Roberta Altmana i innych.
Finisaż odbędzie się w ramach 58. Krakowskiego Festiwalu Filmowego. W środę, 30 maja 2018 r., o godz. 16.00 w Auli ASP (pl. Matejki 13) odbędzie się Master class Andrzeja Pągowskiego, który poprowadzi Robert Sowa zaś o godz. 17.30 finisaż wystawy w Galerii ASP (ul. Basztowa 18).
Serdecznie zapraszamy na wystawę pokonkursową 4. Studenckiego Biennale Małej Formy Rzeźbiarskiej im. prof. Józefa Kopczyńskiego 2017, której wernisaż odbędzie się w czwartek, 26 kwietnia 2018 r. o godz. 16.30 w Galerii Promocyjnej ASP w Krakowie, pl. Matejki 13. Ekspozycja będzie okazją do zapoznania się z najciekawszymi realizacjami studentów uczelni artystycznych w małej skali.
Konkurs dedykowany jest pamięci prof. Józefa Kopczyńskiego, wybitnego artysty rzeźbiarza i medaliera, cenionego pedagoga dawnej ASP w Poznaniu (w latach 1955- 2006), obecnie Uniwersytetu Artystycznego. Głównym organizatorem jest Wydział Rzeźby i Działań Przestrzennych Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu. Mottem projektu jest sentencja Henry’ego Moora, do której prof. Józef Kopczyński odwołał się w jednym ze swoich powystawowych katalogów – „tylko coś bardzo małego i bardzo dużego daje dodatkowe przeżycie wymiaru”.
W wystawie udział biorą:
Bałos Łukasz, Bąk Daniel Mateusz, Bielak Agnieszka, Bitterman Adriana, Blada Anna Maria, Bojenko Urszula, Ciszewski Marcin, Danielska Urszula, Drewniak Anna, Drozd Paweł, Dwojak Maria, Falkus Monika, Groń Karolina, Grzelewski Rafał, Helbik Paulina, Hupas Sara, Iłenda Wojciech, Jagielski Łukasz, Jamróz Natalia, Jedwabna Michalina, Kaczmarek Klaudia Karolina, Kamieniczna Alicja, Kamińska Jaśmina, Koster Kaja, Kościółek Roland, Kotowicz Daniel, Kowal Katarzyna, Kozak Albert, Krasnodębska Maria, Kudlaszyk Janina, Magalska Natalia, Mańko Magdalena, Miściur Katarzyna, Nowak Marcin, Piątek Katarzyna, Pilch Kaja, Prokop Jakub, Romaniuk Joanna, Rychlik Martyna, Rymarska Marzena, Rzepińska Marta, Sacała Agnieszka, Sarnecka Małgorzata, Shevtsov Andrii, Sobański Daniel, Socha Piotr, Stokowska Paulina, Sucherska Marta, Szymczyk Dawid, Śliwa Olga, Ślusarczyk Klaudia, Tkaczyk Natalia, Urban Elżbieta, Wcisło Katarzyna, Winiarska Dorota Morawiec, Wiśniewska Debora, Wójcik Mateusz, Zbroja Łukasz, Zhovtogolova Iryna, Zieniewicz Irena, Zięba Anna.
Kurator Galerii Promocyjnej ASP w Krakowie - dr hab. Jan Tutaj prof. ASP
Koordynator ASP Kraków - mgr Tomasz Bielecki
Kuratorzy i aranżacja wystaw 4 SBMFR 2017 - dr Jarosław Bogucki, dr Igor Mikoda, dr Dawid Szafrański
Wystawa będzie czynna od 27 kwietnia do 25 maja 2018 r.
Więcej na
Organizator:
Partnerzy:
Więcej informacji o konkursie na:
www.biennale.rzezba.pl
www.facebook.com/studenckiebiennalemalejformyrzezbiarskiej
Podczas prac konserwatorskich trwających na Wydziale Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie od października 2017 roku, odsłonięta została spod przemalowania ikona z 1. połowy XVII wieku – Chrystus Pantokrator, wykonana na podobraziu drewnianym, pochodząca z kościoła pw. Matki Boskiej Nieustającej Pomocy (dawniej cerkiew św. Dymitra) w Czarnej (powiat gorlicki).
Dużym sukcesem jest równoczesne zachowanie warstwy przemalowania Ostatnia Wieczerza, pochodzącego prawdopodobnie z XIX wieku, wykonanego na niższym poziomie artystycznym, ale posiadającego wartości historyczne, dokumentującego dzieje świątyni z której obiekt pochodzi. Przemalowanie to zostało oddzielone od malowidła starszego dzięki zabiegowi rozwarstwienia metodą tzw. chemiczną, z użyciem dimethyloformamidu. Zabieg przeprowadziła Nadia Wywiórska, studentka V roku Wydziału Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki w ramach pracy magisterskiej, pod kierunkiem dr Małgorzaty Nowalińskiej. Obecnie trwają prace przy opracowaniu oddzielonych malowideł.
Rozwarstwianie, jeden z najtrudniejszych zabiegów konserwatorskich, polega na oddzieleniu dwóch warstw malarskich od siebie – późniejszego przemalowania od warstwy malarskiej pierwotnej, metodą każdorazowo na nowo opracowywaną dla danego obiektu, wykorzystującą działania mechaniczne, np skurcz kleju licującego malowidło, lub rozpuszczalniki rozmiękczające malowidło przenoszone. Oddzielony płat osadzany jest na nowym podobraziu, dzięki czemu uzyskuje się dwa odrębne malowidła. Ze względu na stopień skomplikowania oraz towarzyszące takiemu działaniu bardzo duże ryzyko nieodwracalnych zniszczeń, podobne realizacje wykonywane w Polsce od lat 70. XX wieku należą do zdarzeń jednostkowych (w sumie odnotowano ich około 20). Decyzję, czy przeprowadzenie zabiegu jest w danym przypadku możliwe, poprzedza dogłębna analiza fizyko-chemiczna, odczytanie techniki i technologii wykonania, ocena stanu zachowania obiektu oraz szereg prób i modyfikacji. Zidentyfikowana w ten sposób różnica spoiw dwóch warstw malarskich, czy stwierdzenie istnienia pomiędzy tymi warstwami np. werniksu, nie są gwarantem pozytywnego przeprowadzenia rozwarstwienia, nie są też warunkami koniecznymi. Kluczowe są umiejętności konserwatora, który, tak jak w tym przypadku, za pomocą skalpela podcina warstwę malarską o grubości nie większej niż setne części milimetra. Przy podjęciu decyzji o przystąpieniu do takich działań istotne jest zatem przestrzeganie zasad etyki zawodowej, która na pierwszym miejscu stawia dobro dzieła sztuki.
Na Wydziale Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki funkcjonuje jedyna na świecie Pracownia Przenoszenia i Rozwarstwiania Malowideł Sztalugowych, w ramach której uczy się studentów tego trudnego zabiegu. Ze względu na stopień trudności, realizacje wykonywane są w ramach prac magisterskich.
Oprac. Małgorzata Nowalińska
Foto Paweł Gąsior 2018