5 i 6 października Pracownia Projektowania Tkaniny i Ubioru Wydziału Architektury Wnętrz gościła wspaniałą osobowość, wspaniałego człowieka i eksperta - prof. Alberto Campagnolo, wieloletniego managera Armani Casa, który podzielił się z nami swoją wiedzą i doświadczeniem podczas wykładu "Dotyk Króla Giorgio Armaniego" oraz warsztatów ze studentami "Brand Design Thinking".

Wykład i warsztaty zostały zrealizowane z inicjatywy Fashion Startup dzięki dofinansowaniu Narodowego Centrum Badań i Rozwoju projektu Projektowanie Przyszłości.

Krakowska ASP sprawuje honorowy patronat nad 3. edycją konferencji "Fotowoltaika a obiekty historyczne", która odbędzie się między 5 a 6 listopada 2021 r.

Organizator konferencji jakim jest Małopolskie Laboratorium Budownictwa Energooszczędnego ma przyjemność zaprosić Państwa na kolejną edycję konferencji „Zabytki i Energia”.

Konferencja poświęcona jest problematyce ochrony i konserwacji budynków historycznych, ich dostosowaniu do aktualnych wymogów użytkowych oraz zużyciu energii i bilansowi energetycznemu.

Procesy termomodernizacji, wykorzystania odnawialnych źródeł energii i poprawy charakterystyk energetycznych przegród w obiektach dawnych mierzą się niezmiennie z wymogami obowiązujących doktryn konserwatorskich. Osiąganie na tym polu kompromisów projektowych i użytkowych jest wobec ciągłego rozwoju nowatorskich technologii zagadnieniem aktualnym, choć złożonym i dynamicznym. Jednoznaczne pogodzenie interesów różnych stron procesu budowlanego na omawianych płaszczyznach nie zawsze okazuje się zadaniem łatwym.

W bieżącym roku odbędzie się trzecia edycja konferencji „Zabytki i Energia”. Tym razem tematem przewodnim spotkań jest fotowoltaika i jej relacja z budynkami historycznymi. Bazując na doświadczeniach europejskich oraz coraz częstszych przykładach polskich, istotnym wydaje się współtworzenie, rozwijanie, a także zdefiniowanie prawidłowego wzorca działań wszystkich stron procesu budowlanego w aspekcie możliwości zastosowania ogniw fotowoltaicznych w obiektach historycznych. Środowiska projektantów, konserwatorów zabytków, wykonawców oraz użytkowników mogą w tej materii wypracować wielopłaszczyznowy konsensus oparty na wielokryterialnych ocenach zasadności przyjmowanych rozwiązań.

„Fotowoltaika a obiekty historyczne” to zatem głos w dyskusji nad połączeniem tradycji z przyszłością, dawnej substancji materialnej i odnawialnych źródeł energii oraz paradygmatem konserwatorskim i użytkowym. To głos teorii, praktyki oraz bieżących wyzwań stawianych przez rynek i jego interesariuszy. Gorąco zapraszamy do wzięcia czynnego udziału w konferencji!

Więcej informacji oraz rejestracja na www.

Zapraszamy do Galerii Wydziału Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki Cztery Ściany (ul. J. Lea 29) na wystawę "BETESDA. Malarstwo Kamila Kuzko na pięciu ścianach". Wernisaż wystawy odbędzie się 18 października 2021 r. o godz. 19.00.

Betesda pomiędzy czterema ścianami galerii

Być może wszystko zaczęło się od historii człowieka, który czekał na uzdrowienie przy starożytnym basenie. (…) Człowiek ów był chromy od trzydziestu ośmiu lat, sadzawka nazywała się Betesda, a skromnym cudotwórcą był Jezus Chrystus. Wszystko według Ewangelii św. Jana wydarzyło się wiele, wiele wieków temu.

*

W innym czasie i w innym miejscu ktoś napotkał opuszczony basen. Stało się to w gorącym sierpniu 2021 roku, budowla znajdowała się na otoczonej Morzem Egejskim wyspie Syros, stojącym nad zbiornikiem był Kamil Kuzko, malarz znający zarówno Lublin, jak i Kraków. Kamil znał też dawną historię chromego z Jerozolimy.

Na ścianach basenu, które od dawna, bo prawdopodobnie od lat trzydziestych XX wieku, nie gościły wody, namalował on pewne przedstawienie (…)

Jedno jest pewne, że miejsce to oddziałało bardzo silnie na malarza, było tak od chwili, kiedy je zobaczył, było też tak, kiedy tam malował. Tego, co dokładnie się działo, gdy basen objął swymi ścianami Kamila Kuzko, a malarz wypełniał suche od dawna brzegi zbiornika czarną tonią, nie wiemy. Zostanie to tajemnicą owego miejsca, minionego lata, świadków – kimkolwiek mogli być – ludźmi lub zwierzętami i oczywiście samego autora zostawiającego własny ślad w postaci zagadkowego fryzu.

*

Jesień nadeszła potem nie tylko do Krakowa, jednak właśnie w tym mieście na przełomie września i października w galerii Cztery Ściany na Wydziale Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki spotkanie Kamila Kuzko ze śródmorską wyspą, jego spotkanie z Grecją, a może i spotkanie z ewangeliczną Betesdą, znalazło kontynuację…

Fragment tekstu Szymona Wojtanowskiego, kuratora wystawy

W ramach Open Eyes Art Festival chcemy jako Akademia spojrzeć szerzej na współpracę sztuki i biznesu. Jednym z takich nieoczywistych przykładów współdziałania jest „Senster”, którego prezentacja jest możliwa dzięki współdziałaniom Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie i Wydziału Intermediów ASP. „Senstera” będzie można oglądać we foyer Małopolskiego Ogrodu Sztuki. Otwarcie wystawy odbędzie się 16 października o godzinie 17.00.

Foto: Adam Żądło

Słynna rzeźba Ihnatowicza jest jedną z nielicznych wielkoformatowych realizacji rzeźbiarskich stworzonych u samego początku nurtu sztuki mediów. Projektując „Senstera”, artysta przełożył koncept sprzężenia zwrotnego na oryginalną formę rzeźby kinetycznej. Praca została wyposażona w zestaw mikrofonów i czujniki dopplerowskie, dzięki czemu reagowała na dźwięk i ruch w otoczeniu. Stalowy szkielet porusza się płynnie, przeliczając położenie każdego elementu w analogowo-cyfrowym układzie sterowania.

– Praca Ihnatowicza jest świadectwem zaangażowania korporacji technologicznych w projekty wybiegające poza doświadczenia z porządku R&D. Pokazuje, jak w latach 60. rozwijał się mecenat sztuki mediów i jaka była skala tych projektów – opowiada kuratorka „Senstera” Anna Olszewska z AGH.

– „Senster” powstawał w orbicie oddziaływania zafascynowanej pop-artem sceny artystycznej Londynu, z której natychmiast został wyeksportowany do rzeczywistości uporządkowanej przez logikę myślenia korporacyjnego. Po dłuższej przerwie powrócił do sfery publicznej, tym razem dzięki instytucjom akademickim, które posiadają odpowiednie zaplecze merytoryczne i infrastrukturalne dla podtrzymania projektów o znaczeniu historycznym – tłumaczy. Zainteresowanie korporacji sztuką współczesną nadal jest widoczne: – Wciąż mamy do czynienia z wędrówką dzieł, prac „rzucanych” w przestrzeń korporacyjną, funkcjonujących na granicy dzieła sztuki i prototypu technologicznego lub komercyjnej demonstracji. Działania akademickie umożliwiają im powrót do sfery publicznej – mówi Olszewska. „Senster” był już kilkukrotnie pokazywany w Krakowie i w Polsce, ale dotąd nie w kontekście teatru.

– Prezentacja w przestrzeni teatralnej takiej pracy wydaje mi się interesująca. Nie jest to miejsce oczywiste, chociaż teatr eksperymentuje z różnymi formami i coraz częściej wykorzystuje sztukę nowych mediów. W kontekście teatru wybrzmiewają też kwestia powiązania tego rodzaju dzieł ze sztuką performatywną oraz pytania, kiedy, jak, na jak długo i gdzie osadzić wypada intermedialny spektakl – pyta retorycznie Olszewska. W latach 2017–2018 instalacja została odrestaurowana w ramach projektu „Re:SENSTER”. Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie zakupiła i reaktywowała dzieło we współpracy z pracownikami Wydziału Intermediów Akademii Sztuk Pięknych. W Małopolskim Ogrodzie Sztuki można je będzie oglądać do 7 listopada.

Od 14 do 17 października zapraszamy na Międzynarodowe Targi Książki w Krakowie, które odbędą się w hali EXPO, przy ul. Galicyjskiej 9. Na stoisku nr B28 będzie można kupić publikacje Wydawnictwa Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w promocyjnych cenach. Czekają rabaty do 40%.

Międzynarodowe Targi Książki w Krakowie odbędą się po raz 24. W tym roku będą inspirowane twórczością wybitnego polskiego futurologa Stanisława Lema, który napisał, że człowiek żyje zmianą. Przemiany i modyfikacje stały się wszechobecne w każdej dziedzinie, dlatego Międzynarodowe Targi Książki w Krakowie otwierają się na zmiany. Tegoroczna edycja Targów będzie wydarzeniem, które połączy tradycyjną formułę targów w hali z działaniami online na Wirtualnej Platformie.
 
Godziny otwarcia: czw. 10.00-17.00, pt.-sob. 10.00-19.00, niedz. 10.00-17.00.

Akademia Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie | pl. Jana Matejki 13, 31-157 Kraków | +48 12 299 20 00 |

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.