Profesor Anna Bulanda-Pantalacci została uhonorowana Medalem Komisji Edukacji Narodowej. Aktu dekoracji dokonał JM Rektor prof. Andrzej Bednarczyk w sali senackiej krakowskiej ASP.

Medal został nadany przez Ministra Edukacji Narodowej w dowód uznania dla Jej międzynarodowej działalności, którą prowadzi dzięki rozwojowi kontaktów naukowych, kulturalnych, gospodarczych oraz promocję nowoczesnych form komunikacji polskich i zagranicznych środowisk akademickich, przez co utrwala rzetelny wizerunek Polski w Europie i na świecie.

Prof. Anna Bulanda-Pantalacci wykłada na Uniwersytecie Nauk Stosowanych w Trewirze, w Katedrze Designu, na kierunku komunikacji wizualnej. Od wielu lat prowadzi intensywną międzynarodową działalność edukacyjną promującą polską kulturę i sztukę poprzez autorskie międzynarodowe, interdyscyplinarne projekty edukacyjne oraz działalność Instytutu "INTRARE" – działającego na rzecz ponadnarodowej edukacji i badań w HS Trier University of Applied Sciences / Germany, we współpracy z uczelniami w Polsce i Luksemburgu.

Prof. Anna Bulanda-Pantalacci to inicjatorka i koordynatorka międzynarodowej uniwersyteckiej Transgranicznej Sieci Historii i Sztuki „www.cross-border-network.eu”  platforma animacji europejskiego szkolnictwa wyższego służąca aktywnej wymianie międzynarodowej oraz innym celom takim jak: rozwój i wdrażanie innowacyjnych struktur akademickich i metod nauczania w celu podniesienia świadomości i zdobycia kompetencji społecznych, wspieranie kreatywności w celu budowania zaufania na międzynarodowym rynku edukacyjnym, systematyzacja transferu technologii i kultury na styku szkolnictwa wyższego, kultury i branży twórczej, promocja podejść interdyscyplinarnych.

Od 2007r. sieć organizuje rokrocznie transgraniczne i interdyscyplinarne projekty poświęcone tematom, które mają znaczenie artystyczno-historyczne dla Europy. Ustanowiła stosowaną i trwałą współpracę europejskich i pozaeuropejskich uniwersytetów w dziedzinie sztuki, projektowania, architektury i nauki. Ponadto odbywają się sympozja, wystawy objazdowe, spotkania, mapowania na historycznych obiektach oraz wycieczki.

W projektach organizowanych z inicjatywy prof. Anny Bulandy-Pantalacci aktywnie uczestniczy Akademia Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie.

Dekonstrukcja i naśladowanie, ironia i powaga, przesada i zwięzłość, coś twardego i coś efemerycznego, praktycznego i dosłownego oraz bezwstydnie nurzającego się w metaforze – tego wszystkiego doświadczymy na wystawie prac pedagogów i pedagożek Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie "Jakie królicze nory, takie młodzieży chowanie". Prezentowana będzie w Małopolskim Ogrodzie Sztuki (MOS) od 19 października do 16 listopada 2021 roku. 

 „Pedagog” to nie jest ładne słowo. Obcojęzyczne brzmienie tworzy dystans. Jest poważne i zimne. Tymczasem mieści w swoich greckich źródłach wyobrażenie dziecka i jego opiekuna. Od greckiego niewolnika odprowadzającego dzieci swojego pana do szkoły do awantur w mediach społecznościowych dotyczących żeńskiej formy „pedagożka”, wiele się w dziedzinie pedagogii i pedagogiki wydarzyło. Nadal jest to jednak zajęcie zakładające rozwój człowieka przede wszystkim jako istoty społecznej.

Nie każdy wybitny artysta jest wybitnym pedagogiem. Podobnie jak nie każdy wybitny pedagog jest wybitnym artystą. Edukacja artystyczna, poza tym, że jest niezwykle trudna do zdefiniowania, mieści w sobie dwa podstawowe aspekty: patrzenia, czy też doświadczania rzeczywistości i wyrażania, czyli budowania wizualnej i językowej formy opowiadania o niej. Niezależnie od tego, czy wskaźniki odbiornika i nadajnika przesuniemy bardziej w stronę realnego i rozumowego, czy odchylimy je w kierunku instynktu i podświadomości, każdy z procesów twórczych mieści co najmniej te dwa aspekty. To w tych węzłowych punktach należy wykonać trudną do uchwycenia pracę, dokonać wyboru, tranlacji, przełożenia. Zarówno patrzenie jak i opowiadanie wiążą się z przyjęciem konkretnej postawy wobec rzeczywistości. To właśnie te postawy i strategie staną się tematem dla wystawy Jakie królicze nory, takie młodzieży chowanie. Spektrum jest ogromne i odzwierciedla nie tylko niezwykłą różnorodność osobowości związanych z krakowską Akademią Sztuk Pięknych, ale również odmienność kryjących się w jej murach wydziałów: Architektury Wnętrz, Form Przemysłowych, Grafiki, Intermediów, Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki, Malarstwa i Rzeźby.

Prace prezentowanych na wystawie pedagogów i pedagożek Akademii, niezależnie od ich pozycji w hierarchii uczelni, warsztatu czy języka, są wyrazem tego w jaki sposób uczestniczą oni w świecie, jak na niego patrzą, jakie wartości i postawy są im bliskie. Doświadczymy więc dekonstrukcji i naśladowania. Ironii i powagi. Przesady i zwięzłości. Czegoś twardego i czegoś efemerycznego. Praktycznego i dosłownego oraz bezwstydnie nurzającego się w metaforze. Pedagodzy i pedagożki są dla studentów i studentek przewodnikami po tym jak z zaangażowaniem i czułością się czemuś przyglądać. Dają przykład, jak krytycznie wątpić utrzymując dystans. Pokazują jak mówić, żeby być słyszanym nawigując między prozą a poezją. Uczą, jak czasem być kimś wielkim, a czasem zupełnie małym. Ta perspektywa pozwala spojrzeć na Akademię jak na wzgórze pełne króliczych nor i podążających za białymi królikami Alicji. Każda z nich daje inną perspektywę, umiejętności i doświadczenia. Jednak tym razem opowieść nie skupia się na podróżujących Alicjach, ale na tych, którzy ich doświadczenie konstruują.

Artyści biorący udział w wystawie: Hubert Albertusiak, Michalina Bigaj, Iwona Demko, Arti Grabowski, Oskar Hanusek, Agata Pankie-wicz i Marcin Przybyłko, Patrycja Ochman-Tarka, Paulina Ochman, Mariusz Sołtysik, Piotr Srebro, Dominik Stanisławski, Witold Stelmachniewicz, Bożydar Tobiasz, Natalia Wiernik, Jakub Woynarowski, To-masz Wójcik i Hubert Albertusiak. 

Kuratorka wystawy: Magdalena Kownacka

Partner: Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie.

Akademia Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie podejmuje współpracę na niwie działalności badawczej, edukacyjnej, wystawienniczej, konserwatorskiej, digitalizacyjnej i wydawniczej z Muzeum Fotografii w Krakowie (MuFo), które jest jedyną w Polsce publiczną instytucją muzealną poświęconą w całości medium fotograficznemu.

Porozumienie o wzajemnej promocji i upowszechnianiu kultury, sztuki i dziedzictwa oraz współorganizacji wydarzeń naukowych i artystycznych podpisali: Rektor krakowskiej ASP prof. Andrzej Bednarczyk i Dyrektor Muzeum Fotografii Marek Świca.

Akademia wraz z Muzeum zamierza realizować wspólne przedsięwzięcia oraz projekty prorozwojowe oraz współdziałać z artystami i ekspertami w obszarze szeroko rozumianej fotografii, która w istotny sposób określa od prawie dwustu lat ikonosferę człowieka, przejawiając się w najróżniejszych sferach jego życia: nauce, mediach, praktykach związanych z upamiętnianiem i dokumentowaniem przeszłości, propagandzie, reklamie oraz w sztuce wizualnej.

We wzajemnych kontaktach Strony będą reprezentowane przez koordynatorów:

  • ze strony ASP - Prorektor ds. studentów i kształcenia dr hab. Robert Sowa, prof. ASP
  • ze strony MuFo - Zastępca Dyrektora Adrianna Gębala-Pietras.

W ślad za porozumieniem Partnerzy postanowili zorganizować wspólne przedsięwzięcie kulturalne w obiekcie MuFo, przy ul. Rakowickiej w Krakowie. Będzie ono polegało na urządzeniu stanowiska i pokazie, w ramach Wystawy Głównej pt. „Co robi zdjęcie?”, aparatów fotograficznych typu „bullet time”, które zostaną wypożyczone przez Akademię.

Zapraszamy w czwartek 21 października 2021 r. o godz. 18.00 do Konsulatu Generalnego Republiki Austrii (ul. Krupnicza 42) na otwarcie projektu "Zdarzenie w Konsulacie". Ekspozycję można oglądać podczas otwarcia oraz w ramach wydarzeń specjalnych. Projekt odbywa się w ramach Open Eyes Art Festival. Organizatorem jest Wydział Rzeźby Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie. Partnerem projektu jest Konsulat Generalny Austrii w Krakowie, RE-Bau.

Ulotka do pobrania na www.

Artystki, artyści uczestniczący w projekcie: Antanas Dervinskis, Gabriela Iwan, Marianna Krzysztofik, Aleksandra Nenko, Aleksandra Olszar, Miłosz Prajsnar, Krzysztof Puławski, Maciej Pająk, Aleksandra Olszar, Kamila Milewska, Irati Lozano, Wiktor Jasiewicz, Magdalena Foszczyńska, Mariana Fortunato, Iwona Demko, Guillaume de la Follye de Joux, Pamela Bożek, Paweł Błęcki, Agnieszka Włodarczyk

Kurator: Krzysztof Siatka

Koordynacja: Jacek Dudek

Logikę sztuki przeznaczonej do przestrzeni publicznej — zwłaszcza rzeźby — determinują od wieków symboliczne konteksty miejsc ich prezentacji. Place i urzędy, ogrody i pałace nasycone są dziełami, o których potencjale w znakomitej większości stanowi charakter niemego, historycznego dokumentu. To problematyczne przestrzenie, bo usztywnione konwencjami, ochroną konserwatorską i krępującym, a do tego podatnym na ideologiczne manipulacje pojęciem dziedzictwo. Nie inaczej jest z przedstawicielstwem innego państwa w mieście. Placówki dyplomatyczne nie zachęcają widzów do zwiedzania swoich wnętrz, nie zapraszają do oglądania obecnych tam dzieł sztuki. Jednak otwierają się na interesantów i, co szczególne, bywają celem oraz środkiem na rzecz przetrwania. Historia najnowsza służy niejednym tego przykładem.

W maju 1991 r. obalono dyktatora Mengystu Hajlego Marjama. Czterech wysokich urzędników jego reżimu weszło do ambasady Włoch w Addis Abebie i poprosiło o azyl. Choć go nie dostali, nigdy stamtąd nie wyszli — pisała 6 stycznia „Gazeta Wyborcza”. Dalej czytamy: To najdłuższa saga azylancka w historii. Julian Assange [założyciel WikiLeaks] spędził w ambasadzie Ekwadoru w Londynie o 22 lata mniej.

Wobec powyższego można zapytać: czy w interwencjach, jakie studentki i studenci Wydziału Rzeźby krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych przeprowadzają w Konsulacie Generalnym Republiki Austrii, łącznie z jego ogrodem, drzemie potencjał wyraźnie zaznaczonego, odważnego, może wręcz wywrotowego głosu? Projekt niech będzie wyzwaniem dla kreacji, które ani nie muszą, ani też nie chcą odpowiadać na zewnętrzne cele ludzi i instytucji, a jedynie pragną czerpać nową siłę i nowe sensy z umieszczenia w enklawie.

W przygotowanym projekcie wywalczona i pielęgnowana wolność artystyczna konfrontuje się z systemem naczyń połączonych polityki — z przestrzenią symboliczną władzy, ale też z historią i jej resentymentami. Konsulat Austrii mieści się bowiem w willi Marii Lewalskiej, rezydencji zbudowanej przez Ludwika Wojtyczkę i Izydora Goldberga. Ten obiekt, oddany do użytku w 1924 roku, od samego początku mógł uchodzić za osobliwy. To dzieło architektury dworkowej, inspirowanej ornamentyką dojrzałego baroku i wersalskim splendorem; tyle że ów splendor pomniejszono do skali działki na peryferiach ówczesnego centrum najwyżej średniej wielkości miasta Europy Środkowej. Dziś to zupełny anachronizm, przejaw minionego historyzmu, tym bardziej że tuż obok w tych samych latach wznoszono modernistyczne wille i funkcjonalistyczne kamienice czynszowe. Budynek, oglądany zwykle przez płot, pozostaje obiektem westchnień i zachwytów — pałacykiem, z własnym ogrodem, wśród posesji szczelnie zalewanych betonem.

Prezentowane dzieła:

Antanas Dervinskis
Fighterka
Pracownia Rzeźby III, 2021

Jasna Iwan
Czułość_cykl Nietrwałe \ Trawa ze szkłemLiście z cukremRóże z soląPopiół z cukremPopiół z cukrem IIAfrodyzjakPieczony ryż ręcznie układanyRyż z wody ulicznej
Pracownia Rysunku III, 2021

Marianna Krzysztofik
Roszpunka
Pracownia Rzeźby I, 2021

Aleksandra Nenko
Szopka
Pracownia Rzeźby I, 2021

Aleksandra Olszar
Biosfera nieożywiona
Pracownia Rzeźby w Metalu, 2021

Miłosz Prajsnar
Rudymenty
Pracownia Rzeźby w Kamieniu, 2021

Krzysztof Puławski, Maciej Pająk, Aleksandra Olszar, Kamila Milewska, Irati Lozano, Wiktor Jasiewicz, Magdalena Foszczyńska, Mariana Fortunato, Iwona Demko, Guillaume de la Follye de Joux, Pamela Bożek, Paweł Błęcki
Zostawcie to w pieruny. Ocal Dolinę Prądnika
Pracownia Intermedialne Rozszerzenie Warsztatu Rzeźbiarskiego, 2021

Agnieszka Włodarczyk
Azyl kontrolowany
Pracownia Intermedialne Rozszerzenie Warsztatu Rzeźbiarskiego, 2021

 

Open Eyes Art Festival (OEAF) to cykl wydarzeń artystycznych, które podejmują tematykę poruszaną przez ruch Open Eyes Economy. Festiwal powstał w 2021 roku jako następstwo i naturalna ewolucja wcześniej organizowanego Open Eyes Festivalu. Organizatorami i inicjatorami wszystkich wydarzeń są cztery krakowskie instytucje: Akademia Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie, Fundacja Gospodarki i Administracji Publicznej, Nowohuckie Centrum Kultury oraz Przedsiębiorstwo Społeczne Agencja Artystyczna GAP.

Open Eyes Art Festival to sześć tygodni wydarzeń. W okresie między 8 października a 19 listopada, w partnerstwie z krakowskimi instytucjami kultury, biznesu i dyplomacji, Akademia Sztuk Pięknych zaprasza na wystawy, projekty, aukcje sztuki, panele dyskusyjne, konferencje, pokazy filmowe i spotkania z artystami.

Dlaczego warto już dzisiaj wpisać Open Eyes Art Festival w swój kalendarz?

- Wydarzenia w ramach Open Eyes Art Festival wyjdą daleko poza mury Akademii. Będziemy w centrum, na Podgórzu, na Kazimierzu, na Wesołej. W różnych miejscach i instytucjach kultury rozlokują się wystawy poszczególnych wydziałów ASP. Jeszcze nigdy dokonania studentów i dydaktyków Akademii Sztuk Pięknych nie były dostępne w tak wielu miejscach na raz!

- Idea konfrontacji, wymiany, wzajemnych inspiracji i współpracy, niosących ze sobą kreatywne rozwiązania, były głównym założeniem open-callu, w ramach którego wyłoniono 25 interdyscyplinarnych projektów artystycznych. Studenci różnych wydziałów i uczelni zgłosili do konkursu plany wystaw, które będzie można zobaczyć w ramach OPEN ART.

Projekt OPEN ART, realizowany w ramach projektu Sztuka na UEK, stwarza wyjątkową okazję prezentacji interdyscyplinarnych, międzywydziałowych i międzyuczelnianych działań studentów Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. 25 projektów artystycznych od 15 października do 15 listopada zaanektuje niekonwencjonalne przestrzenie Kampusu Uniwersytetu Ekonomicznego – współorganizatora projektu, i byłego szpitala w dzielnicy Wesoła (ul. Kopernika 15A).

- CZESŁAW SŁANIA, nadworny grawer w Szwecji, Danii i Monaco i przy okazji absolwent krakowskiej ASP, to artysta, który został wpisany do Księgi Rekordów Guinessa za największą liczbę projektów znaczków pocztowych na świecie. To właśnie jego nietuzinkowe prace pokażemy podczas wystawy w budynku Narodowego Banku Polskiego. Narracja wystawy prowadzi od lat studenckich do pełni twórczości Artysty niezwykle cenionego na forum międzynarodowym z racji mistrzostwa w sztuce grawerskiej.

- Przywracamy pamięć o RÓŻY ALEKSANDROWICZ, jednej z największych muz krakowskiego międzywojnia, mecenasce takich malarzy jak Malczewski, Weiss czy Axentowicz, bizneswoman, kobiecie wyprzedzającej o przynajmniej kilka kroków swoją epokę. Na wystawie jej portretów pokażemy, jak widzieli ją najsłynniejsi malarze dwudziestolecia międzywojennego. Na przedmioty związane z działalnością handlową rodziny i dopełniające pokaz, składają się wzorniki papierów, podobrazia oznakowane firmowymi pieczęciami czy sztalugi z ich metalowymi plakietami.

- Nie każdy wybitny artysta jest wybitnym pedagogiem. Podobnie jak nie każdy wybitny pedagog jest wybitnym artystą. Edukacja artystyczna mieści w sobie dwa podstawowe aspekty: patrzenia, czy też doświadczania rzeczywistości i wyrażania, czyli budowania wizualnej i językowej formy opowiadania o niej. To właśnie te postawy i strategie staną się tematem i kontekstem dla wystawy dydaktyków ASP „JAKIE KRÓLICZE NORY, TAKIE MŁODZIEŻY CHOWANIE” kuratorowanej przez Magdalenę Kownacką. Spektrum jest ogromne i ujawnia nie tylko niezwykłą różnorodność osobowości związanych z krakowską Akademią Sztuk Pięknych, ale również odmienności kryjące się w murach jej wydziałów: Architektury Wnętrz, Form Przemysłowych, Grafiki, Intermediów, Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki, Malarstwa i Rzeźby.

- Piękno i zgroza, melancholia, niepokój, schyłkowość – te wrażenia wypełniają obrazy KAROLA PALCZAKA, nominowanego w 2020 roku do Paszportów „Polityki” w dziedzinie sztuk wizualnych. W listopadzie, w Dniu Zadusznym, impresje te zawładną Galerią ASP w Krakowie, wyrwą nas z mieszczańskich tarapatów i uniosą w mgliste podkarpackie przestworze.

- Ożywimy SENSTERA – interaktywne dzieło sztuki robotycznej, stworzone przez Edwarda Ihnatowicza w latach 70-tych. Przez lata zapomniany Senster mókł wśród holenderskich pól. Odnaleziony w końcu po latach, jest jednym z najcenniejszych dzieł sztuki nowych mediów i obecnie przeżywa swoją drugą młodość. „SENSTER” jest jedną z nielicznych wielkoformatowych realizacji rzeźbiarskich stworzonych u samego początku nurtu sztuki mediów. Praca pozostaje jednocześnie przykładem funkcjonowania szczególnej formy mecenatu. Holenderski koncern przeżywający pod koniec lat 60. okres prosperity, wspierał eksperymenty z pogranicza sztuki i technologii. W latach 2017-2018 instalacja została odrestaurowana w ramach projektu „Re:SENSTER”. Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie zakupiła i reaktywowała dzieło we współpracy z pracownikami Wydziału Intermediów Akademii Sztuk Pięknych, a w czasie festiwalu będzie je można oglądać we foyer Małopolskiego Ogrodu Sztuki.

- W czasach, kiedy osoby zajmujące się ekonomią wartości nieustannie zwiększają świadomość społeczeństwa i pokazują, że biznes może otworzyć się na wartości pozaekonomiczne, do gry wchodzą także artyści. Będziemy na ten temat rozmawiać m.in. w ramach panelu SZTUKA I BIZNES, w ramach którego uczestnicy zastanowią się nad wyzwaniami, przed którymi stoi polski rynek sztuki - czy nowe technologie są dla rynku sztuki zagrożeniem, czy szansą na uzdrowienie pewnych nieefektywności.

Sztuka jako rodzaj inwestycji pojawi się podczas OEAF także od strony praktycznej. W ASP odbędzie się czwarta edycja targów artystów i dizajnerów NÓWKA SZTUKA – wydarzenia skierowanego do twórców, koneserów sztuki i designu, miłośników oryginalnych dzieł i poszukiwaczy talentów. Organizatorzy zapraszają wszystkich, którzy mogliby być zainteresowani nawiązaniem współpracy z młodymi artystami i projektantami grafiki, w tym wydawców, architektów, przedstawicieli biznesu oraz branż kreatywnych. Będzie to okazja do spotkania autorów, rozmowy z nimi, zakupu niebanalnych i wyselekcjonowanych przez specjalistów prac bez prowizji, prosto od twórców.

Ponadto, będzie można zobaczyć i zakupić prace grona polskich artystów-akademików w ramach aukcji AKADEMICY WSPÓŁCZESNOŚCI, która odbędzie się w Narodowym Banku Polskim.

Te wydarzenia to jedynie niewielki wycinek z całego programu Open Eyes Art Festival, który w naturalny sposób wprowadzi odbiorców w Międzynarodowy Kongres Ekonomii Wartości OEES.

Szczegóły na fanpage festiwalu.

Akademia Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie | pl. Jana Matejki 13, 31-157 Kraków | +48 12 299 20 00 |

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.