Akademia Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie przygotowuje się do obchodów 500-tnej rocznicy umieszczenia, ważącego ponad 12 ton, dzwonu na wieży obronnej Zamku Królewskiego na Wawelu. Dzwon Zygmunta po raz pierwszy zabrzmiał 13 lipca 1521 roku. Z tej okazji w Krakowie w dniach 9-13 lipca 2021 roku oraz w Norymberdze, skąd pochodził twórca dzwonu - ludwisarz Hans Beham, 17 lipca br. zaplanowano szereg wydarzeń artystycznych.

W obchodach znaczący udział będą mieć studenci Wydziału Intermediów krakowskiej ASP, pod kierunkiem prof. Marka Chołoniewskiego. Wraz z przedstawicielami Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie przygotowują instalację audiowizualną, dla której punktem wyjścia jest obraz Jana Matejki „Zawieszenie dzwonu Zygmunta”. Jej główna idea opiera się na dźwiękowej rekonstrukcji renesansowego Krakowa z początku XVI wieku, ze szczególnym odniesieniem do płótna mistrza oraz akustycznej atmosfery w dniu zawieszenia dzwonu. Kompozycja, której towarzyszyć będzie projekcja laserowa Artura Lisa, dla której tłem stanie się fasada wieży, wawelskie mury oraz sylwetka katedry i zamku, zabrzmi 9 lipca, o godz. 21.00 pod wieżą Zygmuntowską.

W dniach 9-13 lipca br. wokół Wawelu oraz wybranych przestrzeniach miasta Krakowa, z pięciuset 1-minutowych kompozycji audiowizualnych/wideoklipów, zbudowany zostanie spektakl multimedialny 500x1 oraz AR mobile wg koncepcji prof. Grzegorza Bilińskiego.

Natomiast 13 lipca o godz. 20.00 odbędzie się koncert laureatów konkursu „Etiuda na jedno uderzenie w dzwon”, wg pomysłu prof. Marka Chołoniewskiego. Był to międzynarodowy konkurs muzyki elektroakustycznej dedykowany Włodzimierzowi Kotońskiemu.

Kolejne wydarzenia rocznicowe to:

  • Bells of Distance - instalacje akustyczne, które wykorzystują dźwięk dzwonu jako perkusyjnego instrumentu muzycznego oraz łączą go ze współczesnym krajobrazem dźwiękowym wzgórza wawelskiego. To projekt artystów związanych z Pracownią Działań Akustycznych w Akademii Sztuk Pięknych w Norymberdze - dostępny będzie za pomocą strony internetowej www.500-Sigismundus.com
  • Latarnia - spektakl multimedialny, w którym pojawi się koncepcja połączenia dźwięku dzwonu ze światłem lasera, tworząc w przestrzeni miasta swego rodzaju latarnię morską.

17 lipca obchody przeniosą się do Norymbergi. O godz. 13.07 kościoły Starego Miasta: św. Wawrzyńca, św. Sebalda, św. Idziego oraz kaplica szpitala św. Ducha uruchomią swoje dzwony symbolicznie pozdrawiając krakowskiego Jubilata. Bicie dzwonów zasygnalizuje równocześnie początek całodniowego performansu kolektywu artystycznego DAF zatytułowanego „Bells of Distance”.

Na rozproszonych wokół Domu Krakowskiego monitorach dostępne będą prace wideo studentów Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie interpretujące obraz Jana Matejki. Przez cały dzień ze sceny rozbrzmiewać będzie kompozycja „500x1”, a wieczorem duet krakowskich muzyków: SARAPATA x Jakub Żytecki wystąpi ze swoją muzyczną interpretacją tonu Zygmunta. Jubileusz zakończy projekcja laserowa Artura Lisa.

Za organizację i koordynację projektu odpowiadają: Dom Norymberski i Dom Krakowski.

Międzynarodowe Forum Kultura Futura wraz z Akademią Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie, OEES, Teatrem KTO, Teatrem im. Juliusza Słowackiego, przedstawicielami środowiska artystycznego i akademickiego Krakowa a także z NGO’sami wraz z Agencją Rozwoju Miasta Krakowa zapraszają na niecodzienną akcję pt. Tabula rasa autorstwa Alka Janickiego. Akcja ma się odbyć, z czynnym udziałem widzów, w przestrzeni publicznej w sobotę 19 czerwca 2021 r. o godz. 21 na ul. Śniadeckich 7-13.

Tabula rasa to metaforyczne nawiązanie do arystotelesowskiej idei duszy - niezapisanej tablicy u początków życia. Nowa Wesoła właśnie się rodzi - zacznijmy tę tablicę zapisywać wspólnie.

Nie przypadkiem organizatorzy zapraszają w Noc teatrów. Parafrazując Stanisława Wyspiańskiego: Teatr Nasz widzę ogromny. Sceną intrygujących przemian, ma być właśnie Wesoła. To zarazem symboliczne podsumowanie działania obywatelskiego ruchu skupionego wokół idei WESOŁA – niezwykłego kwartału miasta, które zmienia swoją tożsamość. Ze sfery marzeń następuje przejście do etapu twórczego działania. To czas inicjacji aktu twórczego. Po etapie konsultacji społecznych, debat, doniesień medialnych, kreowanych przez obywateli Krakowa, przechodzenia do konkretnych działań. Jakich? Co ma wspólnego kamień węgielny, hejnał i Z archiwum X-Ray? A Krakers, Miesiąc Fotografii, styl Vintage czy Dzeus II i Reverso? A Fundacje: Migawka, L’Arche, projekt Pracownie do wglądu? Spotkajmy się na Wesołej a wszystko stanie się jasne.

Wszystkich, chcących wziąć czynny udział w performance, proszeni są o zaopatrzenie się w latarkę „czołówkę” i narzędzie do pisania, rysowania lub malowania.

Dobiegł końca Ogólnopolski Konkurs Plastyczny "Świat wokół mnie" dla szkół podstawowych, organizowany przez Państwowe Liceum Sztuk Plastycznych im. Jana Matejki w Nowym Wiśniczu. Nagrodę JM Rektora ASP w Krakowie prof. Andrzeja Bednarczyka otrzymała Oliwia Grygiel ze Szkoły Podstawowej im. Jana Pawła II w Korzennej. Praca powstała pod kierunkiem nauczycielki plastyki Moniki Zielińskiej. Nagrodę wręczył Prorektor ds. studenckich i kształcenia dr hab. Robert Sowa, prof. ASP.

Wyboru nagrodzonej pracy, w imieniu JM Rektora, dokonał dr. hab. Janusz Matuszewski, prof.ASP.

Ponadto w swoim imieniu dokonał wyboru 3 prac, autorom których wręczono dyplomy honorowe. Otrzymali je:

  • Adrian Zoworka, Szkoła Podstawowa im. Stanisława Lubomirskiego w Nowym Wiśniczu, nauczyciel: Kinga Kokoszka
  • Jan Filipek, Szkoła Podstawowa im. Stanisława Lubomirskiego w Nowym Wiśniczu, nauczyciel: Kinga Kokoszka
  • Joanna Michałowska, Szkoła Podstawowa nr 1 w Bochni, nauczyciel: Donisława Golonka

Na siódmą edycję konkursu nadesłano 248 prac w kategoriach: malarstwo, rysunek, grafika i fotografia z 62 szkół i placówek kultury.

Patronat honorowy nad konkursem sprawowali: Minister Edukacji i Nauki oraz Centrum Edukacji Artystycznej w Warszawie.

Dzięki Fundacji Kultur-Dialog z Armenii w Erywaniu trwa wystawa grafik artystów związanych z Akademią Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie "Diversity". Na ekspozycji swoje prace prezentuje 40 pedagogów, absolwentów i studentów. Kuratorami wystawy są pedagodzy Wydziału Grafiki krakowskiej ASP: dr hab. Mateusz Otręba i dr Tomasz Winiarski.


Dr hab. Mateusz Otręba, prof. ASP zaznacza: „Bardzo szybko zmienia się forma współczesnej grafiki polegająca między innymi na powiększeniu formatu, zmienianiu sposobu traktowania matrycy, użycia koloru czy mieszania technik. Jest jednak jedna rzecz łącząca te wszystkie nowe zjawiska: pewien charakterystyczny sposób myślenia związany z umiejętnościami warsztatowymi. To poprzez techniczne ograniczenia uruchamia się kreatywność. To od doskonałego zrozumienia techniki zaczyna się droga do jasności wypowiedzi, a sprzyja temu także proces powstawania dzieła graficznego. Na pozór długotrwały, daje jednak czas na odnajdywanie inspiracji, ciągłe eksperymentowanie i poszukiwanie nowych obszarów. I to może właśnie dzięki takiemu doświadczeniu język graficzny jest rozpoznawalny i wciąż traktowany jako ciekawe i inspirujące zjawisko artystyczne.
Wszystkie wyżej wspomniane procesy wynikające ze zmian w rozumieniu wyzwań nowoczesnej sztuki widać na ww. wystawie. Celem organizatorów było także ukazanie indywidualnego postrzegania intrygujących zjawisk wokół nas. Każdy z uczestników musiał zmierzyć się z próbą opisu problemów łączących własne doświadczenia i przeżycia z odnalezieniem odpowiedniej formy artystycznej. Stąd zresztą tytuł wystawy- termin najlepiej oddający jej charakter.
Warto wspomnieć o edukacyjnej roli wystawy. Poprzez przekrojowe ukazanie różnych technik graficznych, czy indywidualnych form wyrazu, udało się z pewnością przekazać najważniejsze aspekty artystycznego przesłania tak aby stał się zrozumiały dla osób dopiero poznających tajniki sztuki graficznej.”

Wystawa będzie czynna do 5 lipca 2021 r.

W sobotę 19 czerwca 2021 r. zapraszamy na panel dyskusyjny "Czy Krakers jest potrzebny uczelniom artystycznym?" z udziałem JM Rektora prof. Andrzeja Bednarczyka. Dyskusja odbędzie się w Międzynarodowym Centrum Kultury (Rynek Główny 25) od godz. 15.30. Wydarzenie będzie częścią programu Cracow Art Week KRAKERS: (NO) HOPE. Panel moderować będzie dr Agnieszka Jankowska-Marzec.
W związku z przypadającą w tym roku dziesiątą edycją „Krakersa” uczestnicy panelu będą zastanawiać się nad rolą jaką odgrywa w środowisku uczelni artystycznych Krakowa to wydarzenie. Jak wpływa ono na aktywizację studentów i wykładowców. Obecna, jubileuszowa edycja „Krakersa” odbywa się w trakcie trwającej od roku pandemii, tak więc paneliści poruszą także kwestie obecności sztuki w świecie zmienionym przez Covid 19. Czy dotychczasowe sposoby prezentacji sztuki są wciąż potrzebne? Czy także formuła „Krakersa” ulegnie przedefiniowaniu?
 
W panelu dyskusyjnym udział wezmą: 

Prof. dr hab. Andrzej Bednarczyk - Rektor Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie. Profesor doktor habilitowany sztuk plastycznych. Studiował na Wydziale Grafiki a następnie na Wydziale Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie w latach 1981-86. Dyplom w dziedzinie malarstwa pod kierunkiem prof. Zbigniewa Grzybowskiego uzyskał w 1986 roku. Od początku kariery związany z macierzystą uczelnią. Profesor sztuk plastycznych, współzałożyciel Platformy Badań Artystycznych, członek zespołu redakcyjnego periodyku Zeszyty Malarstwa, członek Stowarzyszenia Międzynarodowe Triennale Grafiki w Krakowie i Związku Literatów Polskich. Stypendysta Ministra Kultury oraz Pollock-Krasner Foundation w Nowym Jorku. Autor tekstów poetyckich i esejów o sztuce. Autor ponad pięćdziesięciu wystaw indywidualnych i uczestnik ponad dwustu wystaw zbiorowych w dwudziestu dziewięciu krajach.

Prof. UP dr hab. Alicja Panasiewicz - prorektor ds. Współpracy i Rozwoju Instytut Grafiki i Wzornictwa, Katedra Designu. Artystka wizualna, absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, zajmuje się instalacjami multimedialnymi. Obecnie wykładowca na Wydziale Sztuki Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Prowadzi zajęcia na kierunku Design oraz Art&Design a także warsztaty dla studentów poszerzające percepcję światła i przestrzeni.

Dr hab. Bogusław Bachorczyk - malarz, rzeźbiarz, rysownik, twórca multimedialny, kurator wystaw. Doktor habilitowany, adiunkt w Katedrze Rysunku na Wydziale Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Absolwent klasy rzeźby w Liceum Kenara w Zakopanem oraz Wydziału Malarstwa krakowskiej ASP, którą ukończył dyplomem w pracowni prof. Włodzimierza Kunza. Stypendysta Miasta Norymbergii, laureat Stypendium Józefa Czapskiego (wizyta studyjna we Francji). Jego dzieła były prezentowane na ponad 50 wystawach indywidualnych i zbiorowych, m.in. w Bunkrze Sztuki, Muzeum Narodowym w Krakowie, Muzeum Fotografii w Krakowie, Galerii Zderzak w Krakowie, Galerii Atak w Warszawie, ABC Gallery w Poznaniu, Galerii ASP w Gdańsku, Galerii Labirynt w Lublinie, Bałtyckiej Galerii Sztuki Współczesnej w Słupsku, Muzeum Tatrzańskim w Zakopanem. Jest autorem koncepcji i wykonawcą wieloletnich projektów twórczych, m.in. dziennika-szkicownika (od 1986 r.) i projektu „Pracownia Czysta 17” (od 2003 r.). W swojej sztuce, często prezentowanej w formie instalacji z elementami performansu, łączy różne media. Do współpracy przy swoich projektach zaprasza artystów innych dziedzin: aktorów, tancerzy, poetów (z którymi współpracuje także jako ilustrator); jest również twórcą książek artystycznych. Podejmuje kwestie spuścizny po wielkich twórcach (J. Iwaszkiewicz, W.G. Sebald, Has, A. Rodczenko, W. Niżyński, W. Hasior). Jego twórczość dotyka obszarów historii i czasu, tożsamości, indywidualnego odkrywania prywatnej przeszłości. Interesuje go problematyka mechanizmów i właściwości pamięci, współczesnych definicji męskości oraz post-batalistyka. Tworzy na styku różnych mediów: malarstwa, rzeźby i fotografii, stosuje bricolage i łączenie technik rzemieślniczych z nowoczesnymi mediami.

dr Agnieszka Jankowska-Marzec - absolwentka historii sztuki na Uniwersytecie Jagiellońskim. W 2007 roku uzyskała tytuł doktora w Instytucie Etnologii i Antropologii Kulturowej UJ. Od roku 1994 pracowniczka Międzywydziałowej Katedry Historii i Teorii Sztuki ASP, a od 2019 zatrudniona na stanowisku adiunkta na Wydziale Grafiki ASP. Od roku 2008 wykładowca Podyplomowych Studiów Rynek Sztuki i Antyków w krakowskiej Akademii im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego. W latach 1996-2000 współpracowniczka (jako kuratorka i organizatorka wystaw) Międzynarodowego Centrum Kultury w Krakowie. Jej zainteresowania naukowe koncentrują się przede wszystkim na sztuce XX wieku i sztuce współczesnej, a zwłaszcza na twórczości artystów związanych z krakowską ASP. Autorka książki Między etnografią a sztuką. Mitologizacja Hucułów i Huculszczyzny w kulturze polskiej XIX i XX wieku, Kraków 2013, za którą otrzymała nagrodę w kategorii dzieła krajowe: XXI edycji Nagród Przeglądu Wschodniego 2013. Niezależna kuratorka i organizatorka wystaw. Stała współpracowniczka magazynu „Contemporary Lynx”. Wraz z Anną Stankiewicz i Martyną Nowicką jest autorką projektu „Pracownie do wglądu”. Trzykrotna stypendystka Fundacji Lanckorońskich z Brzezia (2001 w Wiedniu, 2005 i 2016 w Londynie). Członek Stowarzyszenia Historyków Sztuki i sekcji polskiej Międzynarodowego Stowarzyszenia Krytyków Sztuki (AICA), w latach 2015-2017 członek zarządu AICA.
 
Ze względu na obostrzenia pandemiczne, ilość osób które mogą uczestniczyć w wydarzeniu jest ograniczona.

Akademia Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie | pl. Jana Matejki 13, 31-157 Kraków | +48 12 299 20 00 |

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.