We czwartek, 10 marca 2016 roku w Galerii Wydziału Rzeźby Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie odbył się wernisaż wystawy prof. Zbigniewa Sałaja pt. "Rozpadłe polana i martwe języki". Wystawa będzie czynna do 10 kwietnia 2016 r.
Zbigniew Sałaj - ur. 21 maja 1961 roku w Inowrocławiu. Studia na Wydziale Grafiki i Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie w latach 1981-1986. Zatrudniony na Wydziale Malarstwa ASP w Krakowie gdzie obecnie prowadzi Pracownię Interdyscyplinarną. Mieszka w Krakowie. Zajmuje się malarstwem sztalugowym, malarstwem environment, rysunkiem, obiektem z papieru, instalacją, sztuką ziemi oraz wideo. Pokrywał wielowarstwowo malarskim wałkiem obrazy i przestrzeń galerii. Najbardziej znane jego prace, tworzone oryginalną metodą to statyczne i ruchome obiekty z papieru, a także przedmioty nawiązujące do koncepcji książki artystycznej. Klejone na krawędziach bryty papieru opracowuje w postaci zwartych obiektów bądź utworów amorficznych, przyjmujących formę w zależności od ustawienia i kształtu podłoża. Często powstają przedmioty podatne na manipulowanie ich formą przez dotyk. Wziął udział w ponad dwudziestu wystawach indywidualnych i kilkudziesięciu wystawach zbiorowych w kraju i zagranicą, obejmujących pokazy malarstwa, rysunku, obiektów papierowych, mobilnych instalacji, fotografii, akcji plenerowych.
Akademia Sztuk Pięknych w Gdańsku,
Laboratorium Badawcze +/- ∞
Międzywydziałowy Instytut Nauk o Sztuce ASP Gdańsk
Akademia Sztuk Pięknych w Krakowie
Galeria Promocyjna
Interdyscyplinarne Koło Artystyczno-Naukowe IKAN
Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu
Wydział Edukacji Artystycznej
serdecznie zapraszają na wernisaż projektu
Re-akcje 4
Galeria Promocyjna ASP w Krakowie
czwartek, 17 marca 2016, godz. 17.30
(poziom 0)
pl. Matejki 13, Kraków
Błąd krytyczny rozszerzenia [sigplus]: Dla folderu galerii obrazów aktualnosci_2016/WernisażPałacGdańsk oczekiwana jest względna ścieżka do folderu startowego określonego w konfiguracji rozszerzenia w zapleczu systemu Joomla!.
Do 29 marca 2016 r. w Górnym Pałacu Sztuki Towarzystwa Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie trwa wystawa „Mała Zbrojownia” przedstawiająca prace pedagogów z Wydziału Rzeźby i Intermediów Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Wernisaż wystawy miał miejsce we czwartek, 10 marca 2016 r.
"Mała Zbrojownia" to zabytkowy budynek dawnego arsenału, znajdujący się na Starym Przedmieściu w Gdańsku. Topograficznie jest miejscem, gdzie znajduje się Wydział Rzeźby i Intermediów ASP w Gdańsku. W 2016 roku Wydział obchodzi jubileusz 20-lecia.
Wystawa wpisuje się w międzyuczelniany oraz międzywydziałowy cykl wystawienniczy. Krakowsko-gdańskie spotkania, te służbowe i prywatne, udowadniają, że Wydział Rzeźby ASP w Krakowie oraz Wydział Rzeźby i Intermediów ASP w Gdańsku pomimo męczącej odległości są sobie bratnie.
Wystawa obrazuje spektrum postaw i możliwości Wydziału Rzeźby i Intermediów ASP w Gdańsku, w którego skład wchodzą dwa kierunki: Rzeźba i Intermedia. W pokazie biorą udział wszystkie pokolenia pedagogów od profesorów do asystentów. Pokaz pokoleń artystów tworzy stratyfikację materii artystyczno-pedagogicznej wydziału, rysuje jego profil, odsłania różne opcje, postawy. Konfrontacja w szlachetnych przestrzeniach Pałacu Sztuki składa się z sekwencji nawarstwień, nieregularności i rozmaitych konstrukcji, to mariaż wielu zlepionych ze sobą wątków, znaczeń, a analiza relacji między nimi pomaga zrozumieć szersze konteksty.
Uczestnikami wystawy „Mała Zbrojownia” są: Mariusz Burdek, Tomasz Skórka, Alicja Buławka-Fankidejska, Małgorzata Wiśniewska, Dariusz Sitek, Janina Rudnicka, Marcin Plichta, Katarzyna Józefowicz, Magdalena Schmidt-Góra, Elvin Flamingo, Tomasz Sobisz, Ludmiła Ostrogórska, Teresa Klaman, Jan Szczypka, Marek Elsner, Przemysław Trześniak, Sylwia Jakubowska, Wojciech Sęczawa, Adriana Majdzińska, Dorota Nieznalska, Leszek Krutulski, Grzegorz Klaman, Robert Kaja, Stanisław Radwański, Sławoj Ostrowski, Bogna Burska, Honorata Martin, Małgorzata Kręcka-Rozenkranz, Mariusz Kulpa, Mariusz Białecki, Wojciech Zamiara, Witosław Czerwonka (nie żyje), Katarzyna Jóźwiak-Moskal i Vahram Mkhitaryan.
{gallery}aktualnosci_2016/WernisażPałacGdańsk{/gallery}
Komitet Organizacyjny III Międzynarodowej Konferencji Studentów i Doktorantów Wydziału Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki ASP w Krakowie serdecznie zaprasza na III Międzynarodową Konferencję, która odbędzie się w dniach 17-19 marca 2016 r. w Auli Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie przy Placu Jana Matejki 13.
Informujemy, że w związku z międzynarodowym charakterem Konferencji poszczególne wystąpienia Prelegentów będą wygłaszane w języku angielskim.
THURSDAY, 17th MARCH
09.00 – 09.30 |
REGISTRATION |
09.30 – 09.40 |
OPENING OF CONFERENCE |
09.40 – 10.00 |
|
10.00 – 12.00 |
PANEL I: CONSERVATION AND RESTORATION OF WALL PAINTINGS |
10.00 – 10.15 |
Maria Astrid Esquivel Alvarez National School of Conservation, Restoration and Museography ‘Manuel del Castillo Negrete’, Mexico The NANOforART project and the use of nanomaterials in the restoration of pre-Columbian wall paintings under museum conditions |
10.15 – 10.30 |
Lenka Sloukova, University of Pardubice, Czech Republic Consolidation effects of lime nanosols and silicic acid ester mixtures for wall painting |
10.30 – 10.45 |
Justyna Skrzelowska, Faculty of Conservation and Restoration of Works of Art, Jan Matejko Academy of Fine Arts in Cracow, Poland The influence of synthetic adhesives used for consolidating wall paintings on properties of paint layers made in casein technique |
10.45- 11.00 |
Hanna Ludwiczak, Agnieszka Beczyczko, Conservation and Restoration of Works of Art, Academy of Fine Arts in Warsaw, Poland Conservation of the XVIth century fresco painting of the Sucevita Monastery church in Romania. Knowledge acquired during a student intership |
11.00 – 11.15 |
Elena Radoi, National University of Arts in Bucharest, Romania To fill or not to fill. That is the question! |
11.15 – 11.30 |
Izabela Michalik, Faculty of Conservation and Restoration of Works of Art, Jan Matejko Academy of Fine Arts in Cracow, Poland The role of the conservator – restorer and the reconstruction treatment in the revaluation of works of art of the conservation – restauration of murals in St. Francis de Sales Church in Cracow |
11.30 – 12.00 |
QUESTIONS, TIME FOR ORGANISATION |
12.00 – 12.15 |
BREAK, ORGANISATION OF TOUR GROUP |
12.15 –12.30 |
PASSAGE OF THE GROUP TO THE FACULTY |
12.30 – 13.30 |
FACULTY STUDIO VISIT Participants chose one of the two options in application form (available from 5th March on Conference Website) |
13.30 – 15.00 |
LUNCH BREAK |
15.00 – 16.20 |
PANEL II. TECHNIQUE AND TECHNOLOGY RESEARCH |
15.00 – 15.15 |
Estelle Brunet, Ecole de Conde Paris, France Ultrasonic Nebulizer: Settings and practical use on non-varnished pictorial coats |
15.15 – 15.30 |
Hortense Robert, Conservation and Restoration of Cultural Properties, Paris 1 Pantheon-Sorbonne, France The fading of geranium lake in Vincent Van Gogh's Portrait of Dr. Gachet |
15.30 – 15.45 |
Gabriel Bernard, Conservation and Restoration of Cultural Properties, Paris 1 Pantheon-Sorbonne, France International Klein Blue, a reconstruction |
15.45 – 16.00 |
Katarzyna Dobrzańska, Maja Potrawiak, Faculty of Conservation and Restoration of Works of Art, Jan Matejko Academy of Fine Arts in Cracow, Poland A reconstruction of historical painting techniques using beeswax as a binding medium – on the basis of a water soluble emulsion of beeswax and linseed oil potassium soap |
16.00 – 16.30 |
QUESTIONS, TIME FOR ORGANISATION |
16.30 – 17.00 |
POSTER SESSION (I) AND CATERING |
|
WELCOME PARTY |
FRIDAY, 19th MARCH
9.30 – 10.00 |
MORNING COFFEE AND REGISTRATION |
10.00 – 11.50 |
PANEL III: CONSERVATION AND RESTORATION OF PAINTING ON CANVAS |
10.00 – 10.15 |
Mirna Mederal, Department for Conservation and Restoration of Works of Art, Academy of Fine Arts in Zagreb, Croatia In Kraljević's Shoes: research and conservation treatments conducted on painting ''The Satyr and the Peasant'' by Miroslav Kraljević |
10.15 – 10.30 |
Dora Fekete, Conservation Department, Academy of Fine Arts in Budapest, Hungary Jacopo Palma (?) The Trinity with Saints |
10.30 – 10.45 |
Ekateryna Grachyova, Faculty of Traditional Belarusian Culture and Contemporary Art, Belarusian State University of Culture and Arts, Minsk, Belarus "Conservation of icon "baptism". Problems of the representation at exhibition area" |
10.45 – 11.00 |
Aleksandra Masalska, Faculty of Conservation and Restoration of Works of Art Academy of Fine Arts in Warsaw, Poland The danger of using acrylic resins in oil painting |
11.00 – 11.15 |
Mateusz Stryczak, Faculty of Conservation and Restoration of Works of Art Academy of Fine Arts in Warsaw, Poland Regeneration of varnish and painting layers. To be against or for? |
11.15- 11.30 |
Mateusz Jasiński, Faculty of Conservation and Restoration of Works of Art Academy of Fine Arts in Warsaw, Poland Canvases used by Caravagesques and preparation of the gesso layers — research based on paintings in polish collections. |
11.30 – 11.50 |
QUESTIONS AND TIME FOR ORGANISATION |
11.50 – 12.00 |
BREAK, ORGANISATION OF TOUR GROUP |
12.00 – 12.30 |
PASSAGE OF THE GROUP TO MUSEUMS |
12.30 – 13.30 |
CONSERVATION STUDIO VISITS AT CRACOVIAN MUSEUMS Participants chose on from various options in application form (available from 5th March on Conference Website) |
13.30 – 15.00 |
LUNCH BREAK |
15.00 – 16.15 |
PANEL IV: OBJECT CONSERVATION: METAL, TEXTILES AND MODERN ART |
15.00 – 15.15 |
Aldona Jędrusik, Faculty of Conservation and Restoration , Academy of Fine Arts and Design in Bratislava, Slovakia The art of gilding – a case study on the textile gilding |
15.15 – 15.30 |
Anna Kowalik, Faculty of Conservation and Restoration of Works of Art Academy of Fine Arts in Warsaw, Poland Taxidermy in contemporary art. The conservation issues of interdisciplinary contemporary art on the basis of Pyramid of Animals by Katarzyna Kozyra and Runic sculptures by Natalia Bażowska |
15.30 – 15.45 |
Tanita Ciesielska Faculty of Conservation and Restoration of Works of Art Jan Matejko Academy of Fine Arts in Cracow, Poland Conservation and New Edition of 18th c. Viennese Copper Plates from a Private Collection in Cracow |
15.45 – 16.00 |
Renata Karska, Faculty of Conservation and Restoration of Works of Art Jan Matejko Academy of Fine Arts in Cracow, Poland (Erasmus in Budapest) Development of the research methodology of the historical firearms on the example of the maintenance process: Turkish Rifle (17th/18th c.) from the collection of the Military Museum in Budapest |
16.00 – 16.15 |
QUESTIONS AND TIME FOR ORGANISATION |
16.15 – 16.30 |
BREAK |
16.30- 17.30 |
PANEL V: CONSERVATION AND RESTORATION OF GLASS AND CERAMICS |
16.30 – 16.45 |
Aleksandra Botz, Conservation Department, Academy of Fine Arts in Budapest, Hungary Salviati chandelier restoration with using melted glass |
16.45 – 17.00 |
Dagna Krysiak, Ceramic and Glass Reconstruction and Restoration, Eugeniusz Geppert Academy of Art. and Design in Wroclaw, Poland Filling the missing parts of the black hyalith vase using combinations of epoxy resin Araldite 2020 with different dyes and pigments |
17.00 – 17.15 |
Edyta Bernady, Faculty of Conservation and Restoration of Works of Art Jan Matejko Academy of Fine Arts in Cracow, Poland Medieval stained glass technology exemplified by the stained glass panel: ‘Throne of Grace’ from the Dominican Monastery in Cracow |
17.15 – 17.30 |
QUESTIONS AND TIME FOR ORGANISATION |
17.30 – 18.00 |
POSTER SESSION (I) AND CATERING |
SATURDAY, 19th MARCH
09.30 -10.00 |
MORNING COFFEE |
10.00 – 11.30 |
PANEL VI. CONSERVATION AND RESTORATION OF PAPER AND PHOTOGRAPHY |
10.00 – 10.15 |
Katerina Bartova, Faculty of Restoration University of Pardubice, Czech Republic Preserved book torsos and their restoration |
10.15 – 10.30 |
Gabrielle Decrion-Lanta, Conservation and Restoration of Cultural Properties, Paris 1 Panthéon-Sorbonne, France Wallpapers conservation |
10.30 – 10.45 |
Agnieszka Marecka, Faculty of Conservation and Restoration of Works of Art, Jan Matejko Academy of Fine Arts in Cracow, Poland Conservation of pastel paintings of Polish pastelists: L. Wyczółkowski and S. Wyspiański made on different supports |
10.45 – 11.00 |
Magdalena Skóra, Faculty of Conservation and Restoration of Works of Art, Jan Matejko Academy of Fine Arts in Cracow, Poland Research of lightfastness and quality of digital prints |
11.00 – 11.15 |
Joanna Sitnik, Faculty of Conservation and Restoration of Works of Art, Jan Matejko Academy of Fine Arts in Cracow, Poland Straightening process of negative film strips |
11.15 – 11.30 |
QUESTIONS AND TIME FOR ORGANISATION |
11.30 – 12.00 |
BREAK |
12.00 – 13.20 |
PANEL VII. CONSERVATION AND RESTORATION OF SCULPTURE |
12.00 – 12.15 |
Paulina Krupa, Faculty of Conservation and Restoration of Works of Art, Jan Matejko Academy of Fine Arts in Cracow, Poland Polychroming and patination of plaster portrait sculptures and frieze by Alojzy Bunsch “Wjazd Pana Jezusa do Jerozolimy” from the Franciscan Church in Cracow for the purposes of the commenced conservation |
12.15 – 12.30 |
Joanna Grabowska, Faculty of Conservation and Restoration of Works of Art, Nicolaus Copernicus University in Toruń, Poland Moisture in architecture historical structures |
12.30 – 12.45 |
Piotr Owczarek, Faculty of Conservation and Restoration of Works of Art, Academy of Fine Arts in Warsaw, Poland Conservation of baroque Marian column (1796) |
12.45 – 13.00 |
Renata Tauchmanova, Faculty of Restoration University of Pardubice, Czech Republic Adhesives in the conservation of stone painted finishes |
13.00 – 13.20 |
QUESTIONS AND TIME FOR ORGANISATION |
13.20 – 15.00 |
LUNCH BREAK |
15.00 – 16.45 |
PANEL VIII. INTERDISCIPLINARY RESEARCH |
15.00 – 15.15 |
Abigail Duckor, Jan D. Cutajar Institute of Archeology, University College London, United Kingdom Conservation of Archaeological Stone and Organic Artefacts with the Olduvai Geochronology and Archaeology Project in Oldupai Gorge, Tanzania |
15.15 – 15.30 |
Magdalena Skarżyńska, Faculty of Conservation and Restoration of Works of Art, Academy of Fine Arts in Warsaw, Poland The new exposition and conservation of the wall painting from Faras cathedral „Bishop Marianos under the protection the Mother of God and a Child” |
15.30 – 15.45 |
Barbara Gmińska-Nowak, Faculty of Conservation and Restoration of Works of Art, Nicolaus Copernicus University in Toruń, Poland Wood in the architecture of Upper Mustang (Nepal) KunSan Chholing Gompa – dendrochronology, wood identification and state of preservation |
15.45 – 15.55 |
Katarzyna Bizoń, Faculty of Conservation and Restoration of Works of Art, Jan Matejko Academy of Fine Arts in Cracow, Poland Jagoda Żarnowiecka, Art History at Jagiellonian University, Cracow The riddles of an Orthodox Church. Summer research student camp in Leżachów, Poland |
15.55 – 16.10 |
Łukasz Majerski, Piort Piotrowski, Andrzej Żygadło The inventory of Orthodox Church in Leżachów using photogrammetric techniques. |
16.10 – 16.30 |
QUESTIONS AND TIME FOR ORGANISATION |
16.30 – 18:00 |
CLOSE OF THE CONFERENCE CATERING |
About 20.00 |
FAREWELL PARTY |
Błąd krytyczny rozszerzenia [sigplus]: Dla folderu galerii obrazów aktualnosci_2016/WarsztatyCzudakJemioł oczekiwana jest względna ścieżka do folderu startowego określonego w konfiguracji rozszerzenia w zapleczu systemu Joomla!.
Przez dwa dni: 4 i 5 marca 2016 r. w gmachu głównym Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie miały miejsce warsztaty z zakresu projektowania ubioru. Tym razem Otwarta Pracownia Projektowania Ubioru, działająca na Wydziale Architektury Wnętrz, zaprosiła współpracującą od początku jej istnienia, Panią dr hab. Małgorzatę Czudak, prof. ASP Łódź oraz projektanta mody Łukasza Jemioła. Tematem warsztatów był KONTRAST. Efekty prac studentów zostały ocenione na tyle wysoko, że zarówno prowadzący warsztaty jak i gościnnie obecny na nich przedstawiciel wydawnictwa ELLE, postanowili zamieścić informację o warsztatach na swoich stronach facebook.
{gallery}aktualnosci_2016/WarsztatyCzudakJemioł{/gallery}