Termin – 02 październik – listopad 2009
Kuratorzy – Małgorzata Sokołowska, Magdalena Szymańska
Aranżacja – Adam Brincken
Publikacja: katalog Dary 2004-2009, red. M. Sokołowska, M. Szymańska, Wydawnictwo Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, Kraków 2009.

W zbiorach Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie znajduje się kilka kolekcji muzealiów, w tym prace studenckie, reprezentujących większość dyscyplin artystycznych. Pośród nazwisk autorów prac jest wielu późniejszych znanych twórców. Jednak w obrazie kolekcji gromadzonych od początków istnienia uczelni (190 lat) są też niestety braki ciągłości. Temu starano się zaradzić po roku 2003, tj. mniej więcej od momentu reaktywowania idei zorganizowania muzeum uczelnianego na bazie istniejących zbiorów. Cel ten realizowano m.in. poprzez wznowienie kolekcjonowania. Wystawa wraz z katalogiem prezentowała dzieła, które powiększyły zasoby Akademii od roku 2003 po dzień dzisiejszy. Do zbiorów wpłynęło dotąd ogółem ponad sto obiektów różnych kategorii, prac z czasu studiów i późniejszych dzieł wielu artystów, często pedagogów uczelni.


Widząc wielką potrzebę stopniowej prezentacji prawie nieznanych szerszemu gronu zainteresowanych – zbiorów ASP, z końcem roku 2007 zorganizowano wystawę "Czterej Mistrzowie i ich pracownie". Obrazowała ona przekrój przez dzieje edukacji, a jednocześnie prezentowała rezultaty pracy dydaktycznej tytułowych mistrzów poprzez twórczy dialog z ich wyróżniającymi się uczniami.

Termin – 14 grudzień 2007 r. – 30 styczeń 2008 r.
Kuratorzy – Stefania Krzysztofowicz-Kozakowska, Małgorzata Sokołowska
Aranżacja – Maciej Radnicki
Publikacja – katalog wystawy, Czterej mistrzowie i ich pracownie, 2007, wyd. Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, Kraków 2007.

 

Od samego początku działalności Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie towarzyszyło gromadzenie zbiorów muzealnych. Prezentację części tych zbiorów w postaci wystawy organizuje Uczelnia na własnym terenie po raz pierwszy. Celem wystawy jest wyeksponowanie najbardziej charakterystycznego dziś dla Muzeum ASP wątku jego zbiorów: tematu edukacji artystycznej i kolekcji prac studenckich.


Założeniem naszym było także ukazanie ich w aspekcie historycznym – jako przekroju przez dzieje nauczania w krakowskiej ASP. Wybór dotyczy czasu od początku organizacyjnej autonomii Uczelni, tj. od czasów matejkowskich (od 1873 r.) po lata 70. XX wieku, ten okres ilustrują prace przedstawicieli wybranych pracowni: Jana Matejki, Józefa Pankiewicza, Wacława Taranczewskiego i Emila Krchy. Wystawa została poszerzona o prezentację dojrzałych prac niegdysiejszych studentów.

 

Fragment tekstu kuratora:

 

Odpowiedzi na pytanie dotyczące roli profesora poszukuje przygotowana przez Muzeum krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych wystawa Czterej Mistrzowie i ich pracownie. Koncepcja ekspozycji zakłada konfrontację czterech pracowni prowadzonych przez skrajnie odmienne indywidualności artystyczne, podejmując tym samym dyskurs na temat zmieniającego się oblicza profesora akademickiego i jego metod nauczania, a równocześnie dyskusję nad jakże istotną ideą tolerancji, wolności, wzajemnego szacunku.

 

Konfrontacji poddane zostały pracownie Jana Matejki i Józefa Pankiewicza, a zarazem dwa pokolenia oraz pracownie Emila Krchy i Wacława Taranczewskiego – przynależne do jednego pokolenia, lecz prowadzone przez profesorów o skrajnie odmiennych charakterach i innych sposobach kontaktu ze studentami. Ten wachlarz propozycji być może wskaże właściwą drogę do ideału pracowni akademickiej i ideału relacji mistrz – uczeń oraz potwierdzi ugruntowanie się w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych idei wolności kreacji artystycznej.


Stefana Krzysztofowicz-Kozakowska

Błąd krytyczny rozszerzenia [sigplus]: Dla folderu galerii obrazów aktualnosci_2016/AnnaNałęcka oczekiwana jest względna ścieżka do folderu startowego określonego w konfiguracji rozszerzenia w zapleczu systemu Joomla!.

Na Auli Głównej Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie odbyło się spotkanie z Anną Nałecką. Ta wybitna i utytułowana projektantka książek wygłosiła wykład zatytułowany "DLACZEGO? W poszukiwaniu sensu robienia książki (fotograficznej)". Dokonała także przeglądu portfolio ze studentami pod kątem projektu fotoksiążki. Organizatorem wydarzenia był Wydział Grafiki ASP, Pracownia Fotografii I.


Cieszymy się, że Anna Nałęcka przyjęła nasze zaproszenie – mówią organizatorzy spotkania. Do współpracy z nią zgłaszają się uznani fotografowie z całego świata. Na stałe współpracuje ze Sputnik Photos. Książka fotograficzna jest obecnie najprężniej rozwijającym się medium związanym z fotografią artystyczną. Wraz z postępującą digitalizacją, publikacje książkowe są nieodłącznie związane z rynkiem fotografii i utwierdzają swoją pozycję w okresie ostatnich lat. Książki fotograficzne projektowane przez Annę Nałęcką rokrocznie zdobywają uznanie i nagrody w najważniejszych konkursach na całym świecie, w ostatnich latach zostały wyróżnione na Paris Photo – Aperture Foundation Photobook Award, POYi – The Best Photography Book Award i wiele innych. Pośród projektowanych przez nią książek znajdują się: „7 Pokoi” „Czarne morze betonu”, „W samochodzie z R”, „The Winners” (Rafał Milach), „IS(not)”, „At the Border”, „Stand BY”, „Miejsce Odległe”, „No. 1”, „No. 2”, No. 3 (Sputnik Photos), „Psoplaainnd” (Sputnik Photos i NOPHOTO), „Brutal” (MichaŁ Łuczak), „American Dream” (Agnieszka Rayss), „The Love Book” (Sławomir Rumiak), „Karczeby” (Adam Pańczuk), „Martwa fala” (Mateusz Sarełło), „Promising Waters” ( Mila Teshaieva), „Nieodwracalne” (Agnieszka i Maciek Nabrdalik), „Boiko” (Jan Brykczyński), „Fibro Dreams” (Glenn Sloggett), „Die Mauer ist weg!” (Mark Power), Przeczucie” (Yulia Krivich), „Tu się zaczyna koniec miast” (Agnieszka Rayss).

 

 

{gallery}aktualnosci_2016/AnnaNałęcka{/gallery}

 

pikto Anna Nałęcka ASP w Krakowie

JM Rektor Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie

prof. Stanisław Tabisz


oraz


Dyrektor Galerii Bronowice

Pani Aleksandra Rzońca


mają przyjemność zaprosić na wernisaż wystawy


GRAFIKA 3/5

 

który odbędzie się w wtorek, 15 marca 2016 r. o godz. 17.30


Galeria "AKADEMIA W BRONOWICACH"

Galeria Bronowice, ul. Stawowa 61, I p.


Plakat grafika 3 przez 5 2016 01

 

 

 

pikto grafika 3 5

W poniedziałek, 7 marca 2016 roku w Małopolskim Ogrodzie Sztuki odbył się wernisaż wystawy prac konkursowych IV Międzynarodowego Biennale Architektury Wnętrz inAW 2016. Uroczystość tą swą obecnością zaszczyciła Pani Elżbieta Koterba - zastępca Prezydenta ds. Rozwoju Miasta Krakowa. Wernisaż został poprzedzony "in cydentem", czyli akcją teatralno-filmową w przestrzeni miejskiej Krakowa.

 

W czasie wernisażu odbyło się wręczenie nagród.

Jury przyznało:

  • Grand Prix *IV Międzynarodowego Biennale Architektury Wnętrz inAW 2016 dla ANETTY SALA
  • Pierwszą Nagrodę Rektora ASP dla ALEKSANDRY STRĄCZEK i MAGDALENY PODOLSKIEJ
  • Drugą Nagrodę Dziekana dla MAGDALENY JANKOWSKIEJ
  • Pierwsze Wyróżnienie Prezydenta Miasta Nowy Sącz dla ALEKSANDRY STRĄCZEK i MAGDALENY PODOLSKIEJ
  • Drugie Wyróżnienie Plastyka Miasta Krakowa dla ALEKSANDRY STRĄCZEK i MAGDALENY PODOLSKIEJ
  • Wyróżnienie Redaktora A&B dla ANETTY SALA

 

Skład jury konkursu Energy Self/ie Space:

  • TOMASZ BOBROWSKI - Główny Architekt Miasta Krakowa
  • PIOTR BOŻYK - prorektor ds. Nauki i Spraw Zagranicznych ASP Krakow, profesor Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, zajmuje się twórczością z dziedziny wzornictwa przemysłowego, wystawiennictwa oraz rzeźby kinetycznej
  • AGNIESZKA ŁAKOMA - Główny Plastyk Miasta Krakowa
  • MAŁGORZATA TOMCZAK - Redaktor Naczelna „Architektura&Biznes”
  • TSUTOMU NOZAKI - architekt, architekt wnętrz, profesor Aichi Shukutoku Universityw Nagoi, członek UIA (Union of International Architects), Instytutu Architektury w Japonii, Instytutu Architektury Wnętrz w Japonii
  • GIAMPIERO MOIOLI - rzeźbiarz, architekt, profesor Accademia di Brera w Mediolanie
  • MIROSŁAW TRZUPEK - dyrektor Wydziału Architektury i Budownictwa w Nowym Sączu

 

 

pikto biennale

Akademia Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie | pl. Jana Matejki 13, 31-157 Kraków | +48 12 299 20 00 |

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.