Zapraszamy studentów na spotkanie „Zaprojektuj swoją przyszłość. Wszystko, co powinnaś i powinieneś wiedzieć o pracy grafika w agencji reklamowej”, które odbędzie się w piątek, 23 listopada 2018 r., w godz. 11.00-13.30.


Zaprojektuj przyszlosc


Spotkanie kierowane jest do studentów Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie, kierunków: grafika, wzornictwo, intermedia od 3 roku studiów mających wizję swojej kariery i chcących poznać tajniki pracy grafika w agencji.

 

Uczestnicy spotkania uzyskają odpowiedź na pytanie jaka jest rola grafika w procesie kreatywnym i w pracy w zespole projektowym a także poznają specyfikę pracy agencji. Poznają tajniki procesu rekrutacji, schematy rozmowy kwalifikacyjnej oraz dowiedzą się, jakie błędy najczęściej popełniają kandydaci. Otrzymają także możliwość prezentacji i konsultacji swojego port folio, nawiążą kontakt, który w przyszłości może owocować współpracą

 

Ilość miejsc ograniczona.


Konieczne jest zapisanie się na spotkanie pod adresem Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..

 

Spotkanie organizowane jest w ramach projektu "Profesjonalne Biuro Karier Rynku Kreatywnego Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie".

 

pikto zaprojektuj

Błąd krytyczny rozszerzenia [sigplus]: Dla folderu galerii obrazów aktualnosci_2018/Dramaty oczekiwana jest względna ścieżka do folderu startowego określonego w konfiguracji rozszerzenia w zapleczu systemu Joomla!.

W piątek, 9 listopada 2018 r. w Pałacu Sztuki Towarzystwa Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie odbył się wernisaż wystawy "Dotyk Wolności". Wystawa została zorganizowana z okazji jubileuszów 200-lecia Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie oraz 100-lecia odzyskania przez Polskę niepodległości.

 

Swoje prace prezentuje ponad 80 artystów, profesorów i doktorów habilitowanych z Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie. Są to: Zbigniew Bajek, Roman Banaszewski, Grzegorz Bienias, Alicja i Grzegorz Bilińscy, Adam Brincken, Małgorzata Buczek-Śledzińska, Zbigniew Cebula, Marek Chołoniewski, Iwona Demko, Czesław Dźwigaj, Andrzej Getter, Dtanisław Hryń, Ewa Janus, Jacek Jędo, Juliusz Joniak, Joanna Kaiser, Witold Kasprzyk, Krzysztof Kiwerski, Bogdan Klechowski, Stanisław Kluczykowski, Łukasz Konieczko, Wojciech Kopczyński, Marek Kordyaczny, Piotr Korzeniowski, Teresa Kotkowska-Rzepecka, Jerzy Kucia, Wincenty Kućma, Lilla Kulka, Piotr Kunce, Roman Kurzawski, Ewa Kutermak-Madej, Marta Makarczuk, Janusz Matuszewski, Ryszard Melliwa, Bogdan Miga, Leszek Misiak, Michał Misiak, Józef Murzyn, Jakub Najbart, Krzysztof Nitsch, Kinga Nowak, Jerzy Nowakowski, Jan Nuckowski, Mateusz Otręba, Ryszard Otręba, Elżbieta Pakuła-Kwak, Jan Pamuła, Piotr Panasewicz, Agata Pankiewicz, Ewa Pawluczuk, Aleksander Pieniek, Magdalena Pińczyńska, Jerzy Plesner, Władysław Pluta, Lech Polcyn, Antoni Porczak, Stanisław Rodziński, Bogusz Salwiński, Józef Sękowski, Mirosław Sikorski, Roman Skowron, Bartłomiej Struzik, Marcin Surzycki, Jerzy Swałtek, Grzegorz Sztwiertnia, Aleksander Śliwa, Stanisław Tabisz, Artur Tajber, Janusz Tarabuła, Paweł Taranczewski, Władysław Targosz, Krzysztof Tomalski, Jan Tutaj, Mieszko Tylka, Jacek Waltoś, Mariola Wawrzusiak, Stanisław Wejman, Tadeusz Gustaw Wiktor, Grzegorz Wnęk, Adam Wsiołkowski, Rafał Ziembiński, Andrzej Ziębliński, Andrzej Zwolak.

 

Dodatkowo na wystawie prezentowanych jest ponad 20 prac studentów z pierwszego roku Wydział Malarstwa ASP w Krakowie i 15 sztandarów zrealizowanych przez osadzonych Zakładu Karnego w Nowym Wiśniczu w ramach warsztatów prowadzonych przez pedagogów, doktorantów i studentów ASP.

 

Wystawie towarzyszy obszerny album. JM Rektor Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie w swoim tekście zwraca uwagę, że:

"Wolność jest wartością mocno problematyczną i dlatego warto się nią zajmować, nawet z punktu widzenia artystycznego, i w refleksyjnym nastawieniu zdać sobie sprawę z jej pytań i paradoksów… Jest bardzo wiele form realizowania przez człowieka wolności i wiele jej opresyjnego, agresywnego, związanego z przemocą ograniczania… Najtrudniejszym chyba problemem w realizowaniu indywidualnej wolności jest wolność wobec wolności drugiego człowieka i w pewnym sensie wobec szerszych, społecznych relacji, gdzie dla zbiorowości, dla innych, jednostka zdolna jest poświęcić nawet życie… Ale wolność wymaga poczucie bycia wolnym oraz umiejętność bycia wolnym!!! Czy ten imperatyw, to mocne pragnienie, zasadza się tylko na własnym dążeniu i satysfakcji czy wszelkie bogate oraz skomplikowane relacje międzyludzkie ograniczają to pragnienie bycia totalnie wolnym i niezależnym od nikogo…? Czy tylko wtedy jestem wolny, kiedy ktoś inny jest zniewolony…? Czy wszyscy mogą realizować swoją wolność nie kolidując w celach i dążeniach ze sobą? Jaka jest prawdziwa wartość wolności i warunek jej doświadczenia, posiadania, uprawiania, dysponowania wolnością? Bycia wolnym? Bo przecież, rzecz oczywista: warto umieć być wolnym i działać w stanie wolności…! Co pewien czas okazuje się, że wolność jest bardzo ważna i ma swoją niezwykłą i niczym nie zastąpioną wartość…"

 

Kuratorem wystawy jest prof. Zbigniew Bajek. W tekście zatytułowanym "Wolność przez duże „W”" zawiera kilka refleksji i wspomnień na marginesie przygotowań do wystawy jubileuszowej „Dotyk Wolności”.

"O ile dotyk budzi skrajne skojarzenia, o tyle skojarzenia z wolnością są najczęściej pozytywne. Bo czym jest wolność? Wszyscy wiemy, ale gdy przyjdzie nam ją opisać jest tyle jej definicji ile osób definiujących.

Politycznie pojmowaną wolność dzieli się często na wolność od i wolność do. Wolność od (wolność negatywna) oznacza brak przymusu (wolność od prześladowań, wolność od strachu, wolność od głodu), wolność do (czy też prawo do; wolność pozytywna) oznacza natomiast rzeczywistą możliwość podejmowania wyborów.

Antoni Szoska w artykule zamieszczonym w katalogu wystawy „Dotyk” z 1991 r. pisał: Daty, te nieszczęsne... Artysta w Polsce uwikłany jest niejako podwójnie: w historię symbolicznych dat oraz w środki wyrazu własnej sztuki.(...) Ciążenie wydarzeń historycznych kładzie się głębokim cieniem na polskiej sztuce lat 80-tych. Ma ono wręcz postać katastrofy, z której trudno się pozbierać. I choć zadaniem sztuki nie jest rozstrzyganie spraw społecznych czy politycznych one niestety boleśnie naszą sztukę „dotknęły”. Trzeba powiedzieć wprost i otwarcie, że nie zawsze ten wpływ polityki na sztukę dobrze tej ostatniej służy.
Te uwagi można przenieść na inne okresy z historii Polski ostatnich wieków, aczkolwiek nie uważam, że konsekwencje owych uwikłań przynoszą jedynie negatywne rezultaty.
W czasie, kiedy pracowałem nad „Dotykiem”, przemierzając Kraków wszerz i wzdłuż, spotykając się z artystami w ich pracowniach, na ekrany wszedł film Wojcie¬cha Marczewskiego „Ucieczka z kina Wolność”. Na mnie robiło to piorunujące wrażenie zważywszy, że wspomniane kino o tej nazwie istniało naprawdę i mieściło się w budynku, w którym mieszkali studenci krakowskich szkół artystycznych. Spędziłem tam lata stanu wojennego. Ale nie to jest najważniejsze – w tym budynku w czasie ostatniej wojny światowej była siedziba gestapo. Dla treści filmu nie miało to znaczenia, dla mnie ogromne. Wspominam o tym, by podkreślić, jak nieoczekiwanie zmienia się nasza percepcja pod wpływem nieistotnego dla innych – dla nas istotnego – bodźca (lub odwrotnie). Tadeusz Sobolewski pisał w 1990 r.: Waga filmu Marczewskiego, jego piękno moralne, polega na spojrzeniu na peerelowską rzeczywistość z góry, z perspektywy prawdziwej wolności, której warunkiem jest przebaczenie.
O coś podobnego zabiegałem, przygotowując wystawę „Dotyk”. Chciałem pokazać krakowskie środowisko plastyczne w możliwie szerokiej perspektywie – nie tylko członków ZPAP, najczęściej w swoim myśleniu opozycyjnych wobec realiów Polski postsolidarnościowej, ale także „artystów reżimowych” (byli w tej grupie twardogłowi, ale także tacy, którzy doznali iluminacji). Karkołomne przedsięwzięcie, które da się wytłumaczyć jedynie młodością.
Byłem naiwny myśląc, że gdy z każdym z artystów porozmawiam składając im wizytę w atelier, gdy wspólnie wybierzemy prace, które najbardziej będą zgodne z wyzwaniem tematu projektu, to wzniesiemy się ponad podziały. Chciałem pokazać jak artyści, którzy byli w różnych obozach odczuli i przeżyli lata, których dotyczyła wystawa i jak to się przełożyło na ich twórczość.
Przez rok odwiedzałem pracownie w najbardziej odległych miejscach Krakowa, rozmawiałem z młodymi i seniorami. Rozmowy często miały osobisty charakter, wręcz intymny. Dużo dowiedziałem się o życiu, sztuce, Polsce.

Byłem u Janiny Kraupe-Świderskiej, Adama Hoffmanna, Kazimierza Mikulskiego, byłem u Jerzego Panka, byłem u Zbyluta Grzywacza, u Eugeniusza Muchy, u Juliana Jończyka, u Jerzego Nowosielskiego, Wiesława Obrzydowskiego, u Marii i Jerzego Beresiów i u Zbysława Maciejewskiego. Już nie żył Jonasz Stern ale rozmawiałem w jego pracowni z żoną. Odwiedziłem wielu innych – pamiętam długie spotkania z Jackiem Sroką czy Markiem Chlandą, Adamem Brinckenem, Arturem Tajberem czy Stanisławem Tabiszem... Rozmawiałem z Janem Pamułą, Januszem Tarabułą, Adamem Wsiołkowskim, Jackiem Waltosiem... Takich spotkań i rozmów było ponad 130.
Nie wszyscy przyjęli zaproszenie – inni się z niego bardzo ucieszyli. Byli tacy, którzy później gniewali się na mnie, że ich nie zaprosiłem, jeszcze inni żałowali, że propozycję odrzucili.
To był wyjątkowy czas, w którym polaryzacja stanowisk przybierała skrajną postać.".

 

Wystawa będzie czynna od 9 listopada do 2 grudnia 2018 r.


{gallery}aktualnosci_2018/Dramaty{/gallery}

pikto dotyk


Dofinansowano ze środków Programu Wieloletniego NIEPODLEGŁA na lata 2017-2021 w ramach Programu Dotacyjnego "Niepodległa".

logo niepodlegla

pikto dotyk


Rektor Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie

prof. Stanisław Tabisz

 

Prezes Stowarzyszenia Przyjaciół Twórczości Zbyluta Grzywacza

Joanna Boniecka

 

Kierownik Wydawnictwa Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie

Małgorzata Płazowska

 

zapraszają na spotkanie poświęcone książce

 

 

Zbyluta Grzywacza

 

O rysowaniu. Widzieć, wiedzieć, wyrażać

 

Eseje i wykłady o sztuce oraz teksty o dydaktyce artystycznej

 

 

Redakcja i opracowanie Joanna Boniecka

 

środa, 14 listopada 2018 r., o godz. 18.00

 

w Auli ASP w Krakowie, pl. Matejki 13

 

W spotkaniu udział wezmą: Joanna Boniecka, Małgorzata Komorowska, Mirosław Sikorski, Jacek Waltoś, Krystyna Zachwatowicz

 

Prowadzenie: Adam Brincken


Zbylut  Grzywacz_okladka

 

Tę książkę można nazwać testamentem artysty i credo nauczyciela. Artysta malarz, współtwórca legendarnej grupy Wprost (1966-1986), erudyta i belfer z pasją, językiem zrozumiałym, plastycznym i pełnym humoru mówi w niej o sztuce i dydaktyce w relacji z życiem. Zdumiewa różnorodnością form wypowiedzi: od krótkiego szkicu, przez wykład – gawędę czy literacki esej ukazujący naturę artystycznego widzenia, aż po pełne głębokiego namysłu i pionierskich wizji programy nauczania. Choć wiele z rozważań dotyczy rysunku, który jest „uczciwością sztuki” (Ingres), książki nie należy bynajmniej traktować jako pomoc jedynie w nauce rysunku dla adeptów sztuki. Sensem kształcenia artystycznego według Zbyluta Grzywacza jest bowiem budzenie i rozwijanie postaw twórczych, wezwanie do samopoznania i podjęcia indywidualnego ryzyka w świecie sztuki. A nade wszystko wezwanie do wolności.

pikto grzywacz

Błąd krytyczny rozszerzenia [sigplus]: Dla folderu galerii obrazów aktualnosci_2018/Relikwiarze_wernisaz oczekiwana jest względna ścieżka do folderu startowego określonego w konfiguracji rozszerzenia w zapleczu systemu Joomla!.

W środowy wieczór, 7 listopada 2018 r. w Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki otwarta została wystawa "Relikwiarze. Niepodległość marzeń". Wystawę otworzył JM Rektor Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie prof. Stanisław Tabisz. Ekspozycja stała się swoistym naczyniem do przechowywania cząstek wieloletniej pracy artystycznej prof. Zbigniewa Bajka. Zawiera motywy i elementy drogi twórczej przemyślane i przepracowane na nowo, potraktowane jako relikwie, pamiątki, przedmioty magiczne. Galeria ASP i Galeria Promocyjna pogrążyły się w półmroku przywołując atmosferę świątyni - bardzo osobliwej świątyni twórczości jednego artysty. 

 

Wystawa zorganizowana została z okazji 60-tych urodzin prof. Zbigniewa Bajka i 35-lecia pracy twórczej artysty. Wydarzeniami towarzyszącymi był pokaz filmu "Kafka" autorstwa jubilata oraz koncert, podczas którego trzy utwory: When I am laid in earth (Henry Purcell), Schutze dzie flamme (Friedmann Geisler) oraz Stabat mater (Giovanni Battista Pergolesi) wykonali artyści z Niemiec a zarazem przyjaciele profesora prof. Ulrika Eller-Ruter i towarzyszący jej przy fortepianie Friedmann Geisler. Następnie Duo akordeonowe Amalgalis Duo  w składzie Ewa Grabowska-Lis i Daniel Liswykonali trzy utwory. Na zakończenie specjalny program zaprezentowali Donata Więcek (skrzypce), Ewa Grabowska-Lis (akordeon) i Janusz Sochacki (gitara).

 

{gallery}aktualnosci_2018/Relikwiarze_wernisaz{/gallery}

 

Zbigniew Bajek - urodzony w Bojanowie w 1958 r. Studiował na Wydziale Malarstwa ASP w Krakowie w pracowni doc. Zbigniewa Grzybowskiego; dyplom z wyróżnieniem uzyskał w 1984 r. Od 1983 r. zatrudniony jest na Wydziale Malarstwa macierzystej uczelni. w 2009 r. uzyskał tytuł profesora. Prowadzi Pierwszą Pracownię Interdyscyplinarną oraz przedmiot Wiedza o działaniach i strukturach wizualnych. W latach 2005-2010 prowadził kierunkową pracownię malarstwa dla doktorantów Środowiskowych Studiów Doktoranckich ASP w Krakowie. Od 2005 r. jest kierownikiem Katedry Interdyscyplinarnej. Realizuje przedsięwzięcia artystyczne, do udziału w których zaprasza artystów o uznanej pozycji, ale także doktorantów i studentów, m.in.: Kwadrat magiczny, Granice tożsamości, Czarno na białym, Wymiary Wolności, Labirynt Wolności, Szaleństwo Wolności, Kafka - przełamywanie granic. Uprawia malarstwo, rysunek, fotografię, realizuje instalacje oraz działania parateatralne; zajmuje się również projektowaniem graficznym: projektuje plakaty, wydawnictwa albumowe itp. W obrębie własnej twórczości jest autorem wielu projektów o charakterze interdyscyplinarnym: Budowanie Wieży Bajek, Żywioły, Pomiędzy Nilem a Jordanem, Wg Księgi Tobiasza, Raj utracony, Wolność jest kobietą, Kwadrat magiczny, Oswajanie obcego, Kafka - oswajanie obcego, Relikwiarze - niepodległość marzeń. Zorganizował ponad 60 wystaw indywidualnych (m.in. w Berlinie, Brukseli, Frankfurcie, Głogowie, Gorzowie Wielkopolskim, Krakowie, Kielcach, Lublinie, Monachium, Norymberdze, Nowym Jorku, Orońsku, Paryżu, Przemyślu, Radomiu, Rzeszowie, Sandomierzu, Warszawie, Wrocławiu, Szczecinie, Zakopanem, Zamościu). Brał udział w ponad 300 wystawach zbiorowych prezentowanych w kraju i za granicą.

 

Wystawie towarzyszy katalog, w którym czytamy słowa prof. Adama Brinckena:

"Od zawsze Zbigniew Bajek był... Zbigniewem Bajkiem. Naznaczony danym mu imieniem, swym nazwiskiem BAJEK, siebie, innych i materie oznaczał lub piętnował. To określenie wybrał dla swych artystycznych działań w latach 80. on sam. Pisał Bajek, Bajek, Bajek... od prawej do lewej, od góry do dołu. Zagarniał tym czynem omal wszystko i wszystkich. Ludzi, ich ciała i czyste płótna. Wówczas mawiał, że to nieskażona zawidzeniem intencja wypływająca z tego co otrzymał w chwili urodzenia na własność.

Od zawsze miał swoje ciało. Swoją twarz przemieniał inną materią lub może chciał by to ona na nowo określała lub dopełniała jego samego. Ociekała bielą, czernią, lawą kolorów niekiedy zasychającą w gruzłowatości. Materią żywiołów i ziemi oraz fotograficznymi tatuażami fragmentów obrazów świata sztuki oznaczał swą twarz, także ciała innych, tym samym zadeklarowaną i wybraną dla swego życia przynależność, tożsamość. Wyraźnie, aż jednoznacznie utożsamił się ze sztuką. Oddychał nią, omal połykał, przebierał się w jej wielowiekowe odsłony. Zaczynał niegdyś od Rubensa - od rysunku, obrazu i odcisku swego ciała, by być wobec jego antwerpskiego Ukrzyżowania i Zdjęcia z krzyża...".

 

{gallery}aktualnosci_2018/Relikwiarze{/gallery}

 

Wystawa będzie czynna od 7 listopada do 9 grudnia 2018 r. od wtorku do niedzieli w godz. 12.00-17.00.

 

pikto relikwiarze_wernisaz

 

 

 

 

pikto relikwiarze_wernisaz

Akademia Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie


Agencja Artystyczna GAP


Nowohuckie Centrum Kultury


zapraszają na otwarcie trzech wystaw

 


Franciszek Bunsch



grafika, rysunek, malarstwo

 

 

Galeria Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie

pl. Matejki 13
wernisaż w środę, 14 listopada 2018 r., o godz. 13.00

wystawa czynna od 14 listopada do 25 listopada 2018 r.


 

Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie Hol Pawilonu Sportowo-Dydaktycznego

ul. Rakowicka 27

wernisaż w czwartek, 15 listopada 2018 r., o godz. 13.00

wystawa czynna od 15 listopada do 30 listopada 2018 r.

 

 

Galeria CENTRUM Nowohuckie Centrum Kultury

al. Jana Pawła II 232

wystawa główna

wernisaż w piątek, 16 listopada 2018 r., o godz. 18.00 

wystawa czynna od 16 listopada do 2 grudnia 2018 r.


kurator: Joanna Gościej-Lewińska


Więcej na

fb

 

bunsch wystawa

pikto bunsch

Akademia Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie | pl. Jana Matejki 13, 31-157 Kraków | +48 12 299 20 00 |

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.