W imieniu JM Rektora

 

Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie

 

prof. Stanisława Tabisza

 

i artysty

 

zapraszamy na wernisaż wystawy

 

 

ZBIGNIEW BAJEK

 

 

RELIKWIARZE. NIEPODLEGŁOŚĆ MARZEŃ

 

 

który odbędzie się w środę, 7 listopada 2018 r., o godz. 17.00

 

w Galerii ASP

 

Kraków, ul. Basztowa 18

 

 

Wystawa będzie czynna od 7 listopada do 9 grudnia 2018 r.

od wtorku do niedzieli w godz. 12.00-17.00.



Bajek zaproszenie

 

 

Wystawa z okazji jubileuszu prof. Zbigniewa Bajka w Galerii Akademii Sztuk Pięknych zaprezentuje najnowsze, dotąd nie wystawiane realizację tego wszechstronnego artysty.

 

Wernisażowi towarzyszyć będzie pokaz cyklu etiud filmowych prof. Bajka Oswajanie Obcego – posługując się konwencją realizmu magicznego opowiada on o miejscach, przedmiotach i zdarzeniach istotnych dla ich autora.

 

Podczas wernisażu odbędzie się również gościnny koncert.

Program koncertu:

Janusz Sochacki, Suita chrzanowska

I - taniec

II – fantazja, Zielona woda

III – swing, Każdy słoneczny dzień

 

Wykonawcy:

Donata Wiącek - skrzypce

Ewa Grabowska-Lis - akordeon

Janusz Sochacki - gitara

Johann Sebastian Bach

Aria z suity orkiestrowej D-Dur

Václav Trojan

Zburzona katedra

 

Wykonawcy:

Duo akordeonowe „Amalgalis Duo”



plakat relikwiarz_1


Więcej na


fb


pikto relikwiarze

Staraniem Krzysztofa Głuchowskiego, dyrektora Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie oraz dzięki środkom przekazanym przez Małopolską Agencję Rozwoju Regionalnego w Teatrze powstała druga kurtyna oparta na szkicu Stanisława Wyspiańskiego z 1892 roku. Pracami malarskimi pokierował Tadeusz Bystrzak, artysta, malarz, rzeźbiarz, scenograf i projektant wnętrz. Ukończył studia na Wydziale Form Przemysłowych Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie w pracowni prof. Ryszarda Otręby.

 

Twórczość Tadeusza Bystrzaka obejmuje zarówno malarstwo sztalugowe, iluzjonistyczne i wielkoformatowe, jak i wzornictwo szkła artystycznego i użytkowego. Od wielu lat z dużymi sukcesami zajmuje się projektowaniem i realizacją różnego rodzaju przestrzeni publicznych i komercyjnych, w tym słynnej kopii obrazu Henryka Siemiradzkiego „Pochodnie Nerona”. Kierował on zespołem, w skład którego wchodzili absolwenci krakowskiej ASP: Marta Wojtuszek z Wydziału Grafiki i Staszek Juszczak z Wydziału Form Przemysłowych oraz studentka Alicja Wójcik z Wydziału Grafiki.

 

Nowa kurtyna Wyspiańskiego będzie używana zamiennie z istniejącą od 124. lat, słynną kurtyną Henryka Siemiradzkiego.

 

Wyspiański od swojego debiutu w 1898 roku związany był z Teatrem Miejskim (obecnie Teatrem im. Juliusza Słowackiego), kształtował go artystycznie, pisał, tworzył scenografię do prapremier własnych dzieł i reformował myślenie o teatrze. To tutaj w 1901 roku wystawił swoje „Wesele”, a po jego sukcesie powierzono mu inscenizację „Dziadów” Adama Mickiewicza. Było to pierwsze w Polsce wystawienie tego dramatu, Wyspiański połączył wszystkie części dzieła Mickiewicza w całość, z jego adaptacji korzystano przez kolejnych 20 lat. Za europejskim sukcesem Teatru Miejskiego stały dzieła i inscenizacje Stanisława Wyspiańskiego.

 

Mało kto wie, że w 1892 autor „Wesela” stanął też do konkursu na projekt kurtyny w Teatrze, przedłożył wówczas pracę o nazwie „Z moich fantazyj”. Mimo, że konkurs został rozstrzygnięty, wygrali go artyści mało znani, kurtynę ostatecznie zamówiono u Henryka Siemiradzkiego. Obecna dyrekcja przy wsparciu Małopolskiej Agencji Rozwoju Regionalnego chce przypomnieć o tym zdarzeniu, a widzom i odwiedzającym Teatr dać namacalny dowód na to, jak ważny był ten młodopolski twórca.

 

Odsłonięcie nowej kurtyny namalowanej według projektu Stanisława Wyspiańskiego miało miejsce 9 października 2018 r. 

 

Podczas jubileuszowej inauguracji roku akademickiego 2018/2019 Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie, która odbyła się 16 października 2018 r. w sali balowej Teatru im. Juliusza Słowackiego, odbyło się odsłonięcie popiersia Stanisława Wyspiańskiego.

 

Źródło informacji www.

 

Fot. Grzegorz Mart i Dawid Ścigalski © Teatr im. J. Słowackiego w Krakowie

 

Kurtyna Wyspianskiego_ASP_w_Krakowie_01

 

Kurtyna Wyspianskiego_ASP_w_Krakowie_02-1

 

Kurtyna Wyspianskiego_ASP_w_Krakowie_03-1

 

pikto kurtyna

Zapraszamy na finisaż wystawy pokonkursowej

 

doktorantek i doktorantów Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie


inspirowanej twórczością wybranej postaci związanej z krakowską ASP


pod honorowym patronatem JM Rektora prof. Stanisława Tabisza

 

 

"Doktorant_ka na 200!"

 

 

który odbędzie się we wtorek, 20 listopada 2018 r., o godz. 17.30

 

w Galerii "Akademia w Bronowicach"


Galeria Handlowa Bronowice 

 

Kraków, ul. Stawowa 61

 


Podczas uroczystego finisażu poznamy zwycięzców konkursu "Doktorant_ka na 200!", którym zostaną wręczone nagrody.

 

plakat doktorantka

 

W związku z obchodami Jubileuszu 200-lecia powstania Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie Samorząd Doktorantów zainicjował zorganizowanie konkursu oraz wystawy „Doktorant_ka na 200!”. Tematem przewodnim konkursu było wykonanie pracy inspirowanej twórczością wybranej postaci związanej z krakowską ASP.


Powstało 19 dzieł, niezwykle różnorodnych, zarówno malarskich, rzeźbiarskich, graficznych, wykonanych technikami niestandardowymi, mieszanymi oraz film. Nagrody (I, II i III nagrodę oraz 3 wyróżnienia honorowe) przyznało jury w składzie: JM Rektor - prof. Stanisław Tabisz, Prorektor ds. Studenckich – dr hab. Jan Tutaj, prof. ASP, kierownik Środowiskowych Studiów Doktoranckich - prof. Andrzej Bednarczyk, kuratorki, krytyczki i historyczki sztuki – Monika Rydiger i Agnieszka Jankowska-Marzec oraz przedstawicielka Samorządu Doktorantów – Inga Widlińska (Wydział Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki). Wyniki konkursu zostaną upublicznione podczas finisażu wystawy.


Prezentowana wystawa jest o tyle niezwykła, iż prace powstały specjalnie na tę okazję, a inspiracje, które Doktoranci czerpali z twórczości zacnych Akademii podkreślają wyjątkowość tychże osób, wspominanych nie tylko słowem młodych artystów, projektantów, konserwatorów dzieł sztuki, lecz ich pracą twórczą. W gronie osób związanych z krakowską ASP, z których twórczości czerpali Doktoranci i Doktorantki znajdują się: Stanisław Wyspiański, Edward Stehlik, Adolf Szyszko-Bohusz, Xawery Dunikowski, Tadeusz Kantor, Andrzej Wróblewski, Andrzej Pawłowski, Jerzy Nowosielski, Olga Niewska, Józef Szajna, Jerzy Orbitowski, Leszek Sobocki, Christian Boltański, Czesław Słania, Jacek Gaj, Zbigniew Bajek, Tadeusz Mysłowski, Sławomir Karpowicz.


Opiekunem artystycznym galerii ASP „Akademia w Bronowicach” jest Prorektor ds. Studenckich - dr hab. Jan Tutaj, prof. ASP. Kuratorką wystawy „Doktorant_ka na 200!” jest Przewodnicząca Samorządu Doktorantów, doktorantka Wydziału Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki - Paulina Krupa.

 

Ekspozycja jest czynna od 15 października do 29 listopada 2018 roku od poniedziałku do piątku w godz. 15.00 -21.00, soboty i niedziele handlowe od. 9.00 - 21.00.

 

Więcej na

fb

pikto doktorant_ka


Błąd krytyczny rozszerzenia [sigplus]: Dla folderu galerii obrazów aktualnosci_2018/Medale oczekiwana jest względna ścieżka do folderu startowego określonego w konfiguracji rozszerzenia w zapleczu systemu Joomla!.

Na uroczystym posiedzeniu Senatu Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie, które odbyło się we wtorek, 23 października 2018 r. pracownikom Akademii zostały przyznane odznaczenia państwowe. Złote, Srebrne i Brązowe Medale za Długoletnią Służbę zostały nadane postanowieniem Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej a wręczał je wicewojewoda małopolski Józef Gawron. W tym dniu przyznano także Medale Komisji Edukacji Narodowej.

 

-Doceniam wkład, jaki mają Państwo w kształtowanie kolejnych pokoleń artystów. Podejmowana przez Państwa praca akademicka – wychowawcza, edukacyjna i naukowa – przekłada się na piękno otaczającego nas świata. Z całego serca gratuluję wspaniałego Jubileuszu całej społeczności Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie! – mówił wicewojewoda Józef Gawron.

 

JM Rektor prof. Stanisław Tabisz oraz Kanclerz dr Jolanta Ewartowska podziękowali wszystkim wyróżnionym pracownikom za sumienne wykonywanie swoich obowiązków.

 

Złoty Medal za Długoletnią Służbę otrzymali:
Adam Bihun
Beata Bury
Mgr Hanna Dunajska
Małgorzata Janiszewska
Prof. dr hab. Teresa Kotkowska-Rzepecka
Prof. dr hab. Lilla Kulka-Sobkowicz
dr hab. Sylwester Michalczewski
Stanisław Mikulski
mgr Andrzej Niedoba
Prof. dr hab. Henryk Ożóg
Elżbieta Persona
Roman Piotrowski
dr Stanisław Półtorak
Marta Suder
mgr Krystyna Szczur
Prof. dr hab. Władysław Targosz
Teresa Ziętara

 

Srebrny Medal za Długoletnią Służbę otrzymali:
mgr Maria Benke-Gajda
dr Joanna Grabowska
Artur Grabski
mgr Krzysztof Hamiga
Leszek Pajerski
Bernadetta Pieczara

 

Brązowy Medal za Długoletnią Służbę otrzymali:
dr Konrad Kozieł
mgr inż. Grzegorz Midura
dr Rafał Pytel
mgr Sławomir Sobczyk
dr Magdalena Szymańska

 

Medal Komisji Edukacji Narodowej otrzymali:
mgr Maria Benke-Gajda
mgr Wacław Gawlik
dr inż. arch. Witold Gawłowski
dr hab. Joanna Kaiser-Plaskowska
dr Anna Myczkowska-Szczerska
dr hab. Marcin Surzycki
dr hab. Dariusz Vasina
dr hab. Mariola Wawrzusiak-Borcz

 

{gallery}aktualnosci_2018/Medale{/gallery}pikto medale

Do 31 października 2018 r. w Nowohuckim Centrum Kultury (NCK) trwa wystawa "Młoda Akademia". Na ekspozycji prezentowane są prace młodego pokolenia artystów pedagogów krakowskiej ASP. Wystawa została zorganizowana z okazji dwusetnej rocznicy powstania Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie.


Zwiedzający wystawę mogą zapoznać się z dokonaniami młodej kadry pedagogicznej najstarszej uczelni artystycznej w Polsce. Cały budynek NCK opleciony został przez realizacje wykonane w różnych technikach i stylach. Osoby odwiedzające NCK mogą zobaczyć prawie setkę różnorodnych postaw artystycznych, sposobów widzenia i przetwarzania świata. Kuratorzy wystawy - Margerita Vladimirowa i Przemysław Wideł - sięgnęli po genetyczne inspiracje aby ukazać krakowską Akademię jako organizm wraz z jego skomplikowaną anatomią. Ekspozycja w NCK daje możliwość spotkania młodych twórców poza murami administracyjnych podziałów na wydziały krakowskiej ASP. Jej kluczem jest dialog pokrewnych materii i kreatywnych poszukiwań. Współcześnie bowiem media artystyczne wzajemnie się przenikają, granice między dziedzinami sztuki stają się płynne, a proces twórczy podlega ciągłej przemianie, mutuje i ewoluuje. Wystawa Młoda Akademia jest czymś w rodzaju gry terenowej, w której widz wyposażony w mapę przestrzeni sam odkrywa złożony ekosystem wpływów i zależności młodych kontynuatorów myśli Jana Matejki.

 

You must have the Adobe Flash Player installed to view this player.

 

Margarita Vladimirova mówi:

"Wystawa Młoda Akademia zorganizowana w ramach obchodów dwustulecia Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie pozwala przyjrzeć się dokonaniom młodej kadry pedagogicznej najstarszej uczelni artystycznej w Polsce.
Obchody jubileuszu to swoiste punkty zwrotne, które dają preteksty do refleksji nad historią i dziedzictwem dla nam współczesnych i przyszłych pokoleń. Jednym z nich jest niewątpliwie prezentowana w Nowohuckim Centrum Kultury wystawa Młoda Akademia. Składają się na nią prace młodych malarzy, rzeźbiarzy, grafików, architektów wnętrz, konserwatorów, projektantów i artystów intermedialnych, którzy należą do nowej generacji artystów na co dzień kształcących kolejne pokolenia twórców.
Jak widzą i interpretują świat młodzi kontynuatorzy myśli Jana Matejki? Co pragną zakomunikować? Jaki obierają warsztat? Jaką subiektywną rzeczywistość tworzą? Na te i wiele innych pytań próbuje odpowiedzieć wystawa Młoda Akademia.
Niemożność obiektywnej oceny teraźniejszości posłużyła za motyw przewodni ekspozycji, której integralną część tworzą sączące się z zakątków Galerii Centrum przemyślenia młodych artystów. Czy Młoda Akademia jest genetycznie zmodyfikowana? Współczesna sztuka mutuje czy ewoluuje? Wystawie towarzyszą zasłyszane i nagrane anonimowe odpowiedzi otoczone odgłosami nowoczesności, które pełnią funkcję jej ścieżki dźwiękowej.
Artystyczne realizacje i wypowiedzi twórców komponują nieoczywistą, wielogłosową narrację, w której tematy i kontrapunkty nie są odbiorcy narzucone, lecz pozwalają się subiektywnie odkrywać i interpretować.
Spotkanie młodych pedagogów poza murami administracyjnych podziałów na wydziały otwiera dialog oparty na pokrewieństwie materii i kreatywnych poszukiwań. W podobny sposób współczesne media artystyczne wzajemnie się przenikają, granice między dziedzinami sztuki stają się płynne, a proces twórczy podlega ciągłej przemianie, mutuje i ewoluuje."

 

Przemysław Wideł tłumaczy:

"W budzącym do dziś wiele kontrowersji dziele, z którego pochodzi powyższy cytat znajdujemy teorie zakładające, że zmiany zachodzące w organizmach wystawionych na konkretne warunki środowiskowe doprowadzają do wykształcenia się cech, które po pewnym czasie stają się tak charakterystyczne, że w obrębie gatunku łatwo wyróżnić konkretne jego odmiany.

Czy w świecie sztuki obowiązują podobne reguły? Mimo że artyści od wieków posługują się tymi samymi narzędziami, to rozróżniane dzisiaj szkoły i style artystyczne pojawiały się zazwyczaj w różnych częściach świata. Sposób widzenia, a co za tym idzie i przedstawiania rzeczywistości zależał nie tyko od warsztatu mistrza, ale często – a może przede wszystkim – od miejsca, gdzie artysta się kształtował; od światła, padającego na ten kawałek ziemi, który stał się dla niego inspiracją.

Szkoły, style, postawy i gusty wyrastały na konkretnym gruncie, na określonej społeczno-kulturowej pożywce. W dawnych realizacjach bez większego kłopotu potrafimy znaleźć i nazwać elementy wyróżniające kod genetyczny warunkujący i odsłaniający tożsamość dzieła.

W tym kontekście pojęcie owego kodu można rozumieć dwojako. W pierwszym rozumieniu  będzie to świadectwo pochodzenia. Ten zbiór informacji ma też drugie znaczenie, a mianowicie doprowadza  do ujawnienia się określonych cech.

Prezentując młodą kadrę artystów-pedagogów, sięgamy po oba znaczenia tego pojęcia. Akademia w swojej długiej historii stała się środowiskiem pozwalającym, by jeden gatunek twórców wyewoluował w stronę kolejno pojawiających się w czasie odmian – wydziałów. W gąszczu administracyjnych zawiłości i topograficznego rozdzielenia okazji do spotkania rzeczywiście trafia się niewiele. Tym bardziej wystawa, która zbiera wszystkie wydziały, powinna pokazać pełny obraz tego, czym żyją młodzi kontynuatorzy dziedzictwa Jana Matejki.

Posługując się biologiczną estetyką i rozrzucając po całym budynku Nowohuckiego Centrum Kultury dzieła malarzy, rzeźbiarzy, architektów wnętrz, grafików, konserwatorów, projektantów i artystów intermedialnych, chcemy zaprezentować Akademię jako jeden byt i do takiego spojrzenia na nią namawiamy.

Świadomie utrudniamy możliwość łatwego i szybkiego powiązania dzieła z konkretnym wydziałem, aby prawie sto różnorodnych postaw artystycznych, sposobów widzenia i przetwarzania świata połączyło się, ukazując krakowską Akademię jako jeden organizm wraz z jego skomplikowaną anatomią.

Stare drzewo z całym jego dziedzictwem na stworzonym w ten sposób gruncie pozwala się wyłonić nowym gałęziom o niespotykanych dotąd kształtach. To one staną się zaczątkiem bytów, o istnieniu których nie mamy jeszcze pojęcia. Czy zrodzą się one w wyniku wymierania, dostosowania do nowych potrzeb czy przez przypadek? A może będą wypadkową tych czynników? Bo przecież nie ma ewolucji bez mutacji…"

 

Relacja z wernisażu wystawy dostępna jest na www.

 

Wystawa będzie czynna do 31 października 2018 r. w godz. 8.00-22.00 w Nowohuckim Centrum Kultury, Kraków, al. Jana Pawła II 232.

pikto mloda_asp_nck


Akademia Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie | pl. Jana Matejki 13, 31-157 Kraków | +48 12 299 20 00 |

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.