30 stycznia 2023 r. 

Przypominamy o nowej wystawie w Galerii ASP. Kontekst "GYPSUM FLESH STORY" stanowi eksponowana na korytarzach Akademii kolekcja odlewów antycznych i renesansowych rzeźb. Przez długie lata służyły one jako rekwizyty dydaktyczne w nauce rysunku. Na wystawie prace artystów i artystek zostały zaaranżowane wobec wybranych odlewów, tworząc nową opowieść o ciele.

Zapraszamy do obejrzenia fotorelacji z wernisażu.

Więcej na temat ekspozycji pisaliśmy w artykule GYPSUM FLESH STORY.

Wystawę tworzą prace Artystów i Artystek: Marta Antoniak, Olaf Brzeski, Rafał Dominik, Bartek Górny, Ksenia Gryckiewicz, Krzysztof Grzybacz, Agata Jarosławiec, Julia Kowalska, Grzegorz Kumorek, Nadia Markiewicz, Gizela Mickiewicz, Tomasz Mróz, Dominika Olszowy, Zofia Pałucha, Andrzej Pawłowski, Dominik Ritszel, Paulina Stasik, Radek Szlęzak, Bartek Węgrzyn, Jan Eustachy Wolski, Kuba Woynarowski, Andrzej Wróblewski.

Prace z kolekcji Muzeum ASP w Krakowie: Władysław Maślakiewicz, Stanisław Popławski, Saturnin Świerzyński, Andrzej Wróblewski.

Kuratorem wystawy jest Filip Rybkowski

Dzieła są prezentowane dzięki uprzejmości artystek, artystów i kolekcjonerów, Galerii Piktogram, Galerii Raster i Galerii Stereo.

Wystawę można oglądać do 21 marca w Galerii ASP przy ul. Basztowej18, od wtorku do niedzieli w godzinach 13:00-19:00.

 

Organizator: Galeria ASP w Krakowie
Współpraca: Muzeum ASP w Krakowie
Patron Galerii ASP: Bank Pekao S. A.

27 stycznia 2023 r. 

Kształtowanie postaw młodych ludzi w taki sposób, by po ukończeniu szkół wyższych tworzyli oni świadome społeczeństwo obywatelskie, było tematem kolejnego programu z cyklu "Godziny rektorskie". W dyskusji emitowanej prosto z Akademii Sztuk Pięknych wzięli udział rektorzy Uniwersytetu Jagiellońskiego, Uniwersytetu Ekonomicznego, Uniwersytetu Rolniczego, Akademii Muzycznej oraz oczywiście ASP.

 

Prof. Andrzej Bednarczyk - Rektor Akademii Sztuk Pięknych:
"Naszym celem i marzeniem, nas uczących na poziomie wyższym młodych ludzi, jest doprowadzenie ich do samodzielności, a nie potakiwanie nauczycielom. Bez tego nie ma edukacji wyższej. Nie chodzi o to, żeby odgadnąć, co artysta miał na myśli, żeby zgodzić się z prawami fizyki i z tym, co mamy w podręcznikach, ale żeby młody człowiek wykształcił w sobie umiejętność sensownego i mądrego podważania rzeczy, które są społecznie przyjęte za oczywiste. Bez tego nie ma w ogóle rozwoju".

 

Prof. Jacek Popiel - Rektor Uniwersytetu Jagiellońskiego:
"Krytyczne myślenie uczy otwartości i uczy tego, że można na różne sposoby nawet najbardziej oczywiste fakty przedstawiać. To jest chyba idea kształcenia w szkole wyższej, żeby posiadając i zdobywając wiedzę zarazem mieć tę świadomość, że pewne pewniki podlegają także zmiennym ocenom".

 

Prof. Wojciech Widłak - Rektor Akademii Muzycznej:
"Naszym zadaniem jako uczelni, jako szkół wyższych kształcących młodzież, jest dążenie do prawdy. Jeżeli dążenie do prawdy, to znaczy odkrywanie prawdy, czyli zadawanie pewnych pytań, wątpienie, sprawdzanie. A to wszystko dzieje się w przestrzeni społeczności, ponieważ to jest zadawanie pytań w gronie zarówno studentów, jak też zadawanie pytań wykładowcy, interakcja z nim".

 

Prof. Sylwester Tabor - Rektor Uniwersytetu Rolniczego:
"Coraz bardziej przechodzimy w kształceniu na rozwiązywanie indywidualnych zadań, projektów. Wykłady zaczynają odgrywać coraz mniejszą rolę. Krytyczne podejście do danej technologii, do danego produktu, do danego rozwiązania konstrukcyjnego. Tutaj nie mamy wyjścia, inaczej nie wyzwolimy tej kreatywności w młodym pokoleniu".

 

Prof. Stanisław Mazur - Rektor Uniwersytetu Ekonomicznego:
"Pewne procesy świata posunęły się tak daleko, że pytanie, czy studenci mają coś kwestionować, jest do pewnego stopnia pytaniem zawieszonym w próżni, bo nie wiadomo co oni mają kwestionować. Każdy ma swój kawałek świata sprywatyzowanego, wyobrażonego, nacechowanego pewnymi wartościami, pewnymi dogmatami. Proszę zwrócić uwagę na bardzo praktyczne aspekty - kiedy dyskutowaliśmy o pandemii w środowisku akademickim, były głosy, pewnie dominujące, że to jest problem, trzeba się szczepić, ale też nie brakowało głosów, że to jest wymysł i fanaberia, i spisek".

 

źródło tekstu i zdjęcia głównego: Radio Kraków

25 stycznia 2023 r. 

To nie zdarza się często. Dzieło sztuki na wyciągnięcie ręki – przejrzymy się w nim, dotkniemy go, a dzięki formalnym zabiegom zobaczymy zabytkowe oto­czenie w niecodziennych barwach. Już 26 stycz­nia na dziedzińcu zewnętrznym stanie Wyspia. To współ­czes­na in­sta­lacja ar­tys­tyczna Kingi Nowak inspi­rowana twórczością Stanisława Wys­piań­skie­go, która w symboliczny spo­sób spełnia jedno z jego największych marzeń – pozostawienia swojego śladu w tym wyjątkowym miejscu.

Autorką rzeźby jest profesor ASP, Kinga Nowak, uznana artystka, której dzieła znajdują się w kolekcji Muzeum Narodowego w Krakowie, Muzeum Fotografii w Krakowie, Muzeum Narodowego w Gdańsku, oraz w wielu kolekcjach prywatnych. Zarówno Wys­pia jak i inne wawelskie inicjatywy, w tym bogaty program edukacyjny i wy­da­wnictwa, poświęcone Stanisławowi Wys­piańskiemu – artyście totalnemu – świa­do­mie zapowiadają wielkie wydarzenia (także wystawiennicze), jakie planujemy w ko­lej­nym roku. Będą one upamiętniać wydane przezeń w 1904 roku „Akropolis”, w któ­rym Autor zawarł kompleksowy projekt aranżacji wzgórza. Wpisując dziś Wyspię w wyjątkowy krajobraz naszego bezcennego dziedzictwa, chcemy twórczo prowokować do rozmów o sztuce, która wymyka się schematom, idzie pod prąd jak Wyspiański, ale też w interesujący sposób nawiązuje do przeszłości, prowadząc z nią dialog – mówi prof. Andrzej Betlej, Dyrektor Zamku Królewskiego na Wawelu.

AKTYWNY ODBIÓR WIELOZNACZNEGO DZIEŁA

Dr Agnieszka Jankowska-Marzec, kuratorka instalacji zwraca uwagę, że autorka Wyspii podąża tropem wawelskich fascynacji Wyspiańskiego, równocześnie czerpiąc inspirację z jego witraży i malarstwa ściennego znajdującego się w krakowskim kościele oo. Franciszkanów. – Kolorystyka witraży, o głębokich, nasyconych barwach, rozświetlonych przez przenikające przez nie światło, sprzymierzona z geometrycznymi motywami, kratownicą obecną w malarstwie ściennym wpłynęła na ostateczną formę instalacji o wieloznacznym tytule Wyspia – stwierdza Agnieszka Jankowska-Marzec.

Wyspia to Wyspiański – otwarty, bezgraniczny, nieskończony. Ale też „wyspa” – fragment, odrębne miejsce, które, mam nadzieję, zmienia naszą optykę i pozwala na zobaczenie świata w zdecydowanych, intensywnych kolorach – mówi Kinga Nowak, autorka instalacji.

Zwiedzający Zamek będą mogli podejść do instalacji, dotknąć jej, a za sprawą wyjątkowej konstrukcji, poczują się niemal częścią dzieła sztuki.

Integralną częścią instalacji jest światło i cień pozwalające na wykreowanie zamkniętej, choć równocześnie zapraszającej widza do wnętrza przestrzeni – opowiada dr Jankowska-Marzec, dodając: Możliwość wejścia „do środka” instalacji, pozwala widzom na aktywny odbiór tej pracy, umożliwiając podjęcie różnych działań, w zależności od preferencji i zainteresowań: np. praktyk medytacyjnych czy wykonanie własnej sesji fotograficznej. Pracując nad instalacją artystka spędziła wiele godzin, obserwując działanie światła z różnych punktów widzenia i o różnych porach dnia na miejsce w jakim znajduje się instalacja. Doszła do wniosku, że jest ono optymalne ze względu na duże nasłonecznienie (zwłaszcza w okresie wiosenno-letnim), co zapewnia spektakularne efekty wizualne, wrażenie, że kolorowe tafle szkła świecą, emitując różnobarwne światło.

Kuratorka zwraca również uwagę, że poszczególne elementy instalacji (panele), zbudowane z różnokolorowych tafli szkła, przywodzą na myśl z jednej strony sposoby tworzenia witraży, z drugiej układającą się w znak, literę „W”, przypominają o zaangażowaniu Stanisława Wyspiańskiego w projektowanie typografii.

SPACER Z WYSPIAŃSKIM

Instalacji towarzyszy ciekawy program edukacyjny przygotowany przez Zamek Królewski na Wawelu. Weźmiemy też udział w spacerach szlakiem Wyspiańskiego:

  • „Wyspiański monumentalnie” przeprowadzi nas przez wybrane miejsca na wzgórzu wawelskim, kościół Franciszkanów oraz kościół Mariacki aż po Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie. Podążymy śladami przełomowych wizji Wyspiańskiego, które miały zrewolucjonizować miasto.  

  • „Wyspiański prywatnie” pokaże intymne oblicze artysty. Przybliżymy dzieciństwo spędzone u stóp wzgórza i wczesną młodość autora „Akropolis”. Zwiedzający dowiedzą się również, co Wyspiański widział za oknem swoich mieszkań i pracowni.  

 

fot. Jeremi Dobrzański, Zamek Królewski na Wawelu.

Projekt ma patronat JM Rektora Akademia Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie - prof. dr. hab. Andrzeja Bednarczyka.

23 stycznia 2023 r. 

Zapraszamy na pokonkursową wystawę do Galerii Dystans. Przedstawia ona prace laureatów Call4Arts 2022. Konkurs od lat organizuje Fundacja Galerii Dystans dla wszystkich studentów Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie.

Poniżej fotorelacja z wernisażu.

Na wystawie można zobaczyć prace zwycięzcy oraz wszystkich wyróżnionych artystek i artystów, o których pisaliśmy w tekście „Znamy Laureatów Call4Arts 2022”. Wśród nich: Patryk Staruch, Antonina Lorek, Edyta Olszewska, Julia Szymczykowska, Karolina Stefańska i Stanisław Czwartos. Wystawa jest prezentowana w Galerii Dystans na ul. Św. Krzyża 14 w Krakowie, od wtorku do piątku w godzinach 12 - 19.

Konkurs CALL4ARTS powstał po to, aby wspierać w dalszym rozwoju szczególnie utalentowanych studentów i absolwentów. Laureaci są wybierani na podstawie prac prezentowanych na Wystawie Końcoworocznej Studentów ASP KRK przez niezależne Jury. W swojej ocenie zwracają oni uwagę przede wszystkim na to czy prace charakteryzującą się nowatorskim pomysłem i wykazującą szczególne walory artystyczne.

20 stycznia 2023 r. 

Tym razem nasze refleksje krążą wokół tematu „Jak przetrwać zimę?”.

Po zimie przyjdą inne pory roku – a wtedy… „Zatęsknimy jeszcze za nią. Wszystkie te długie wieczory, które dawno temu spędzało się w pieleszach domowych, te wieczory, kiedy siedzi się przy laptopie i ogląda seriale, możemy docenić. Dlatego temat »Restartu« nr 8 związany jest ze sztuką domową, a zainspirowany został zimą i jej utraconymi funkcjami. Skoro pora roku zachęca do spędzania czasu w większym spokoju, a przynajmniej do skupienia się na sobie, w bezpiecznym miejscu, w trosce i w bliskości, to odzyskajmy prywatność, a właściwie – stwórzmy ją na nowo” – pisze we wstępniaku redaktor naczelna „Restartu”, Magdalena Ujma.

Warto co tydzień śledzić kolejne odsłony numeru, by na bieżąco być z tym, co w sztuce najistotniejsze. W pierwszej emisji przygotowaliśmy dla naszych Czytelników trzy materiały, które można już znaleźć na stronie magazynu online.

 

Magazyn RESTART wypełniają tematy o sztuce w szerokim kontekście życia kulturalnego i artystycznego. Redakcja zwraca uwagę na najciekawsze zjawiska i wydarzenia ze świata sztuki. Znajdziesz tu materiały o wystawach, kształtujące obraz rzeczywistości, która nas otacza, wywiady z ludźmi, którzy o sztuce i sprawach z nią związanych wiedzą naprawdę dużo, a także wybór najlepszych prac dyplomowych, obronionych na wydziałach krakowskiej ASP.

Akademia Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie | pl. Jana Matejki 13, 31-157 Kraków | +48 12 299 20 00 |

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.