borzecki


 W niedzielę 6 XII 2015 r. w wieku 85 lat odszedł od nas prof. Stefan Borzęcki. Niezwykły Artysta i charyzmatyczny Pedagog, który przez długie lata kształtował pokolenia rzeźbiarzy. Ośmiokrotnie nagradzany na znaczącej wystawie „Rzeźba Roku”, nagrodami Ministra Kultury i Sztuki, „Krzyżem Oficerskim Orderu Odrodzenia Polski Polonia Restituta”, Złotym Medalem Gloria Artis, Złotym Laurem Fundacji Kultury Polskiej, Medalem Komisji Edukacji Narodowej i wieloma innymi , których pięknym zwieńczeniem było otrzymanie tytułu Profesora Honorowego Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie w 80. rocznicę urodzin Artysty.

Bezgranicznie zaangażowany w pracę dla Akademii i studentów prowadził swoją szkolę bezkompromisowych działań na wielu polach. Zdeterminowany w działaniu na rzecz jakości, uczciwości i szczerości w sztuce a i jednocześnie tak niezwykle wrażliwy przyciągał rzesze studentów, zabiegających usilnie o możliwość studiowania pod Jego kierunkiem.

Realizował prace głównie w drewnie a ostatnie lata przyniosły niezwykły wręcz rozkwit sił twórczych co zaowocowało wieloma znakomitymi realizacjami rzeźbiarsko-malarskimi. Znaczącym echem odbiła się retrospektywna wystawa w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku w 2007 roku gdzie zaprezentował prace zarówno z wczesnego okresu  jak i najnowsze, w tym kilkadziesiąt obiektów przestrzennych, płaskorzeźb, reliefów, kolaży, małych formy rzeźbiarskich.

Wystawa przyniosła nie tylko uznanie dla wartości artystycznych tego dorobku, utrwaliła jego miejsce w polskiej rzeźbie ale też potwierdziła wierność Artysty wobec sztuki i własnej koncepcji artystycznej, która przetrwała dziesięciolecia. Jakże aktualnie brzmią dziś słowa Andrzeja Pollo z 1976 roku: „(…) Stefan Borzęcki wybrał drogę ukształtowaną z ducha współczesnej inżynierii mentalnej i psychicznej, prowadzącej poprzez rozumienie praw natury i próbę jej interpretacji modelowej, opuszczając wygodne wzory, niechybność sukcesu i społecznego aplauzu towarzyszącego nieodmiennie każdemu zręczniejszemu imitatorstwu; poszedł drogą pracy, głębokiej, pełnej skupienia i powagi, zmierzając prosto ku własnej koncepcji kreacji”.

            Nie sposób dzisiaj policzyć jak wiele wystaw ostatnimi laty (w Polsce i zagranicą) zostało przygotowanych w oparciu tylko o dzieła premierowe, w wieku dojrzałym, dodajmy, który utożsamiamy raczej z okresem podsumowań, refleksji nad własna drogą. Profesor po raz kolejny, do końca, wyznaczał nam kierunki i oryginalne odsłony rzeczy skądinąd znanych, potwierdzał i udowadniał swój niekwestionowany autorytet. Pozostawił wielu artystów, którzy kształtują obecny wizerunek rzeźby jako myśli o formie i przestrzeni ale przede wszystkim pozostawił niedokończone dzieła, które nadal czekają w pracowni przy ul. Emaus na Jego mistrzowski, twórczy dotyk.

Ewa Janus

Trzydniowa impreza o nazwie Art Business Festival miała miejsce w dniach 4-6 grudnia 2015 r. a honorowy patronat sprawował JM Rektor Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie, prof. Stanisław Tabisz. Była to I edycja Art Bussines Festival pod hasłem "Architektura & Design". Projekt ma na celu propagowanie przedsiębiorczych postaw wśród młodych artystów i pasjonatów dziedzin sektora kreatywnego. Wydarzenie zostało zorganizowane przez Studenckie Forum Bussines Centre Club, a partnerami głównymi byli: Biuro Karier ASP oraz Deante.


W programie Art Business Festival znalazły się liczne wykłady, spotkania, warsztaty, szkolenia i coaching. Uczestnicy mogli dowiedzieć się jak założyć własną firmę i jak ją prowadzić. Mowa była o Akademickich Inkubatorach Przedsiębiorczości, bonach na innowację, funduszach europejskich, sposobach dofinansowywania działalności gospodarczej a także o historii marek i ich trendach oraz o tym jak tworzyć spójną markę. Poruszone zostały kwestie związane z wzornictwem, designem i architekturą. Dowiedzieć się można było również o nowych formach promocji i PRu, efektywnym prowadzeniu negocjacji oraz o skutecznych technikach sprzedaży.

 


pikto art business

Już dziś zapraszamy na III Międzynarodową Konferencję Studentów Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki, która odbędzie się 17-19 marca 2016 r. Organizatorami przedsięwzięcia są: Komitet Organizacyjny Studentów, Samorząd Studencki, Samorząd Doktorantów WKiRDS oraz Koło Naukowe Studentów Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki. Idea Konferencji Studentów Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki została reatywowana w roku akademickim 2010/2011. Impreza ta jest kontynuacją konferencji, które niegdyś corocznie odbywały się w Toruniu a od 2011 roku zostały wznowione przez studentów WKiRDS w Krakowie.


Międzynarodowy, naukowo-dydaktyczny charakter imprezy sprawia, że przybywa na nią coraz więcej studentów konserwacji oraz dziedzin pokrewnych, aby zaprezentować i wysłuchać zainteresowań, badań i odkryć „nowego pokolenia konserwatorów”. Aby konferencja mogła się odbyć poszukujemy spnsorów. Dlatego zachęcamy wszystkich, którzy chcą włączyć się w to przedsięwzięcie do udzielenia nam wsparcia finansowego.

 

Cele konferencji

prezentacja efektów prac i dokonań studentów w dziedzinie konserwacji i restauracji dzieł sztuki

wymiana doświadczeń

zachęcenie studentów do podejmowania pracy naukowej

popularyzacja badań w dziedzinie konserwacji i restauracji

ożywienie współpracy między uczelniami kształcącymi konserwatorów w Polsce i za granicą

umożliwienie dyskusji nad podjętymi tematami prac naukowych bądź poglądowych

 

Harmonogram

  • Termin nadsyłania prac wraz z abstraktem do 22.01.2016 r.
  • Ogłoszenie listy prac zakwalifikowanych na konferencję: 30.01.2016 r.
  • Termin nadsyłania posterów w wersji elektronicznej do 29.02.2016 r.
  • Ogłoszenie listy prac zakwalifikowanych na wystawę do 05.03.2016 r.
  • Przesłanie pełnych tekstów do publikacji do 11.03.2016 r.
  • Składanie wydrukowanych posterów do 16.03.2016 r.
  • Konferencja: 17-19.03.2016 r.

 

Patronat i współfinansowanie:

  • JM Rektor Akademii Sztuk Pięknych, prof. Stanisław Tabisz
  • Dziekan Wydziału Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki ASP Kraków, dr hab. Marta Lempart-Geratowska, prof. ASP
  • Fundacja xx. Czartoryskich
  • Samorząd Studentów i Doktorantów ASP

 

E-mail konferencyjny dla prelegentów: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
E-mail do Organizatorów: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
     
plakat ang small

 

pikto konferencja wkirds

 

 

 

 


3rd International Students’ Conference on Conservation and Restoration of  Works of Art


17th-19th March 2016 Cracow, Poland

 

Dear Students and Ph. D Students,
After a short break we are organizing the 3rd International Students’ Conference on Conservation and Restoration of Works of Art which will be held on 17th – 19th March 2016 in Cracow, Poland. We invite you to participate the event. The Conference will be organized by the Students Committee with patronage of Faculty of Conservation and Restoration of Works of Art Academy of Fine Arts in Cracow.
On the conference there are to be presented: conservation projects in which the students took part, the results of work carried out at objects during the academic year, theses, scientific papers and papers based on former literature related to the conservation and restoration of works of art. The conference conducted by students will consist of several thematic sessions adjusted to the number of qualified papers.

 

Aims of the conference

  • Presentation of the work results and achievements of students in the field of conservation and restoration of works of art
  • Exchange of experience and allow discussion on papers’ subjects
  • Encourage students to research
  • Promotion of research in the field of conservation and restoration
  • Revival of cooperation between universities that educate conservators in Poland and abroad

 

Contact: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 

More information soon on website: http://konferencjaskirds.pl/

 

Find us on Faceebok: https://www.facebook.com/2MKSKiR

Interdyscyplinarne Koło Artystyczno-Naukowe IKAN, Akademia Sztuk Pięknych w Krakowie i Biuro Wystaw Artystycznych w Tarnowie zapraszają na spotkanie z Jarosławem Flicińskim, które odbędzie się w środę, 9 grudnia 2015 r. o godz. 16.30 na Aulii Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie, pl. Matejki 13. Wstęp wolny.

 

Jarosław Fliciński (ur. 1963 w Gdańsku) w latach 1982-1986 studiował na Wydziale Architektury Politechniki Gdańskiej, a następnie na Wydziale Malarstwa Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych w Gdańsku (dyplom 1991). Mieszka i pracuje w Warszawie i Esteval w Portugalii.

Spotkanie związane będzie z wystawą CASA COSMOS. HOMEMADE PAINTINGS 2010-2015 / BWA w Tarnowie (otwarcie 10.12.2015, g. 18:30, wystawa czynna do 24.01.2016).

 

CASA COSMOS. HOMEMADE PAINTINGS to wystawa, która sumuje ostatnie lata twórczości Jarosława Flicińskiego. Prezentuje obrazy, prace na papierze, obiekty i fotografie. Obrazy powstały niemal na przeciwległym biegunie kontynentu, w portugalskim Esteval, gdzie artysta mieszka i pracuje. Jak mówi: Obrazy potrzebują czasu. Ten peryferyjny zakątek Europy idealnie nadaje się do koncentracji i długiej pracy w samotności. Malarstwo uzupełniają obiekty znalezione w okolicy portugalskiego domu. Przedmioty są ważne. U Portugalczyków powszechny jest animizm przypisujący obiektom cechy osobowe i ideę duszy. Poza galerią, wystawa ma swoją część w przestrzeni miasta – wokół Mauzoleum gen. Bema oraz w witrynie blisko Rynku, gdzie w Muzeum Okręgowym przechowywane są fragmenty Panoramy Siedmiogrodzkiej Jana Styki. Postać gen. Bema – biografia i legendy – stały się nieoczekiwanym tarnowskim kontekstem wystawy.

Obrazy z serii „Home-made paintings”, które powstawały w Esteval między 2010 a 2015 rokiem często mają więcej niż dwa metry szerokości na dwa metry długości. Akryl i olej wylewany był na nie etapami. Artysta, po nałożeniu farby, podnosił je, przekręcał. Uzyskane w ten sposób kompozycje stawały się wypadkową grawitacji, temperatury, ruchu jego ciała i powietrza napędzanego przez ocean. Nic tutaj nie było przypadkowe. Organiczny związek między otoczeniem i pracami podkreśla tytuł serii. Odniesienie do miejsca to cecha charakterystyczna praktyki Flicińskiego, który zanim przeprowadził się z Warszawy do Esteval w 2010 roku, tworzył prace o silnym geometrycznym kręgosłupie, wynikającym ze wschodnioeuropejskiego kontekstu (…).

 

Sylwia Serafinowicz, fragment tekstu Niebieski księżyc

 

 

(…) malarstwo i życie przylegają do siebie, jedno jest przedłużeniem drugiego, rozpływają się w sobie nawzajem. Kiedy płótno ustawione jest na podłodze i przyjmuje pozycję horyzontalną, staje się miejscem, a przestaje być lustrem albo oknem. Przybiera skalę terytorium, zostaje wyzute z wszelkich mechanizmów i atawizmów przedstawienia. Dlatego wydaje mi się, że te obrazy nie tylko ukazują szerokie pole działań – performatywnych, konceptualnych, kosmicznych – ich twórcy, ale też nie gubią skali do jakiej nas przyzwyczaił swoimi monumentalnymi malowidłami ściennymi.


Nuno Faria, fragment tekstu Błąd jako byt transformujący

 

 

Wystawie towarzyszy katalog z reprodukcjami niemal wszystkich obrazów namalowanych przez artystę w latach 2010-2015 w Esteval i warszawskiej pracowni podczas krótkich pobytów w kraju. Wśród tekstów znajdziemy rys o regionie Algarve i tamtejszych domach autorstwa portugalskiej antropolożki Eglantiny Monteiro, eseje o sztuce Flicińskiego napisane przez Nuno Farię – kuratora portugalskich wystaw artysty, twórcy CIAJG (José de Guimarães International Arts Centre w Guimarães) oraz Sylwię Serafinowicz - kuratorkę Kolekcji Muzeum Współczesnego Wrocław. Projekt: Magdalena Burdzyńska.

 

Projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Miasta Tarnowa.

 

Flicinski

 

pikto fliciński

W wypełnionej po brzegi Auli ASP odbyła się dyskusja panelowa na temat "Malarstwa po konceptualizmie". Dyskusję prowadził prof. Andrzej Bednarczyk. Wśród zaproszonych gości obecni byli: Maria Anna Potocka, Marta Smolińska, Marta Tarabuła, Delfina Jałowik, Monika Kozioł, Andrzej Szczerski i Jakub Banasiak. Punktem wyjścia debaty była trwająca w Muzeum Sztuki Współczesnej MOCAK wystawa "Artyści z Krakowa. Generacja 1980-1990", przedstawiająca prezentacje wykorzystujące różnorodne media.

 

W trakcie dyskusji zadawano cały szereg pytań dotyczących malarstwa i próbowano na nie odpowiedzieć. Rozważano, jak darzyć atencją rażącą siłę współczesnego malarstwa i jak o nim mówić, by nie wpaść w pułapkę wzniesioną przez nieuniknioną plątaninę paradoksów, które cechują tożsamość tego medium przynajmniej od półwiecza. Pytano, jak mówić o malarstwie, poruszając się po tej niewdzięcznej plątaninie i nie ponieść całkowitego fiaska. Zastanawiano się, jak mówić o rozkwicie malarstwa całe, dekady po ogłoszeniu jego śmierci i jak wyznaczyć jego terytorium, nie próbując go arbitralnie zawężać lub, przeciwnie, rozszerzać w nieskończoność. Stwierdzano, że poruszając się po gąszczu paradoksów, nie sposób trzymać się zasadniczych twierdzeń, ferować ostatecznych sądów, rozstrzygać sporów, ponieważ te pojawią się na nowo ze zdwojoną siłą. Być może należy więc spróbować zdystansować się od tej monolitycznej struktury dyskursu, cofnąć się kilka kroków, by z rodzajem ironicznego uśmiechu przyjrzeć się na nowo przestrzeni, w której znalazło się dzisiejsze malarstwo, spróbować ogarnąć wzrokiem to, co widać.


Spotkaniu towarzyszyła promocja najnowszego numeru "Zeszytów malarstwa", w którym znaleźć można rozważania na temat tego czy możliwe jest malarstwo po konceptualizmie.

 

Uczestnicy dyskusji panelowej:

- prof. Andrzej Bednarczyk – malarz, grafik, rysownik, rzeźbiarz, profesor sztuk plastycznych, nauczyciel akademicki Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie. Pełnił funkcję dziekana Wydziału Malarstwa ASP. Jego prace były wystawiane w kilkudziesięciu krajach Europy, Azji i Ameryki Północnej, a jego dzieła znajdują się w zbiorach m.in. Biblioteki Watykańskiej, Oxygen-Biennial Foundation na Węgrzech, w Bańskiej Bystrzycy, w Stanford University Library w USA.

- dr hab. Andrzej Szczerski – historyk sztuki, krytyk sztuki, wykładowca i kierownik muzealniczych studiów kuratorskich (2005-2011) w Instytucie Historii Sztuki Uniwersytetu Jagiellońskiego. Studiował historię sztuki na Uniwersytecie Jagiellońskim, gdzie w 2000 uzyskał stopień doktora, a w 2010 doktora habilitowanego. Stypendysta zagranicznych uczelni i instytutów badawczych, m.in. Uniwersytetu Oksfordzkiego. W 2009 roku został Prezesem Sekcji Polskiej Międzynarodowego Stowarzyszenia Krytyków Sztuki (AICA), a w 2012 i 2015 roku został wybrany ponownie na to stanowisko. Autor wielu publikacji poświęconych sztuce XX wieku i sztuce współczesnej wydanych w Polsce i zagranicą.

- Maria Anna Potocka – krytyczka i kuratorka sztuki, autorka tomów z zakresu filozofii sztuki, z wykształcenia polonistka. Założycielka kilku niekomercyjnych galerii prezentujących sztukę najnowszą. Od 1996 była dyrektor Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Niepołomicach, a w latach 2002-2010 kierowała Bunkrem Sztuki w Krakowie. Od 2010 roku jest dyrektorem Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie. Członkini Międzynarodowego Stowarzyszenia Artystów (IKG), Międzynarodowego Stowarzyszenia Krytyków Sztuki (AICA) oraz Międzynarodowego Stowarzyszenia Kuratorów Sztuki Współczesnej (IKT). Autorka artykułów i książek o estetyce i historii sztuki publikowanych m.in. na łamach magazynu artystyczno-filozoficznego "Tumult".

- Marta Tarabuła – właścicielka Galerii Zderzak w Krakowie, która powstała w 1985 roku w Krakowie w okresie walki o wolność podziemnej Solidarności, jako prywatna, niezależna instytucja kultury. Wystawy odbywały się na strychu prywatnej posesji, nad drzwiami wisiał stary zderzak samochodowy. Galeria działała poza cenzurą, w opozycji zarówno do oficjalnego obiegu sztuki kontrolowanego przez ówczesny reżim komunistyczny jak i drugiego obiegu firmowanego przez kościół katolicki. Znakami niezależnej postawy galerii są jej nazwa oraz logo.

- dr hab. Marta Smolińska, prof. UAP – historyczka i krytyczka sztuki, w latach 2003-2014 adiunkt w Zakładzie Historii Sztuki Nowoczesnej w Katedrze Historii Sztuki i Kultury UMK w Toruniu. Od 2014 profesorka w Katedrze Teorii Sztuki i Filozofii na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu. Trzykrotna stypendystka Fundacji na Rzecz Nauki Polskiej, członkini polskiej sekcji AICA, kuratorka licznych wystaw sztuki współczesnej i autorka książek.

- Jakub Banasiak –  historyk i krytyk sztuki, absolwent Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Warszawskiego. Zajmuje się historią sztuki polskiej nowoczesnej i współczesnej, w szczególności sztuką powstałą po 1989 roku. W Instytucie Sztuki PAN pod kierunkiem prof. Marty Leśniakowskiej przygotowuje dysertację doktorską o sztuce polskiej po 1989 r. w odniesieniu do przemian transformacyjnych. Redaktor naczelny (z Adamem Mazurem) magazynu "SZUM", redaktor naczelny Wydawnictwa 40 000 Malarzy. Autor licznych esejów i publikacji, a także książek. W latach 2010–2013 prowadził autorską galerię Kolonie. W latach 2006–2010 prowadził bloga oraz stronę internetową Krytykant.pl.

- Monika Kozioł – kierownik Działu Zbiorów w MOCAK, redaktor MOCAK FORUM, kuratorka wystaw

- Delfina Jałowik – absolwentka Międzywydziałowych Indywidualnych Studiów Humanistycznych na Uniwersytecie Jagiellońskim, w ramach których ukończyła filozofię i historię sztuki. Kuratorka i kierowniczka Działu Organizacji Wystaw MOCAK-u, a także doktorantka w Zakładzie Estetyki Instytutu Filozofii UJ. Redaktorka i autorka tekstów do katalogów, a także artykułów w tomach zbiorowych i czasopismach.

 

 

 

pikto malarstwo wykład

Akademia Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie | pl. Jana Matejki 13, 31-157 Kraków | +48 12 299 20 00 |

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.