Świąteczny Ogród" to wydarzenie organizowane w ramach współpracy Wydziału Architektury Wnętrz Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie ze Stowarzyszeniem na rzecz dzieci z chorobą nowotworową KOLIBER.
 
W wydarzeniu udział biorą studenci Wydziału Architektury Wnętrz, którzy wspólnymi siłami, tworząc świąteczny ogród odczarowali szpitalny dziedziniec. Założeniem projektu jest stworzenie miejsca, które wzbogaci świąteczną atmosferę dzieciom, spędzającym ten czas w szpitalnych pomieszczeniach - czas tym bardziej trudny, gdyż obecnie ze względu na obostrzenia nie mamy z nimi bezpośredniego kontaktu. Z tego względu, wprowadzamy nowe formy działania! Dzięki współpracy z firmą RamMultimedia - "Wirtualne spacery", pacjenci szpitala jak i wszyscy Państwo, będą mogli przenieść się do Świątecznego Ogrodu.
 
Projekt rozpoczęliśmy premierą 16 grudnia 2020 r. Tym samym, zapraszamy do odkrywania zakamarków Świątecznego Ogrodu! Treści, przygotowane z myślą o dzieciach spędzających świąteczny czas w szpitalnej izolacji, będą sukcesywnie rozbudowywane w sferze online.
 
"Warsztaty Ogrody" - to cykl spotkań warsztatowych realizowanych z pacjentami z Uniwersyteckiego Szpitala Dziecięcego w Prokocimiu. Spotkania realizowane są od kilku lat wspólnie ze Stowarzyszeniem na Rzecz Dzieci z Chorobą Nowotworową Koliber. W ten sposób wspólnymi siłami wspieramy ideę budowy DOMU MISI - centrum wsparcia dla dzieci z doświadczeniem choroby nowotworowej i ich rodzin. Tegoroczna edycja warsztatów odbywa się w ramach badań  Spazio Polifonico, Spazio Polifonico LAB oraz Interdycyplinarni_EU.
 
"Świąteczny Ogród" można zobaczyć na stronie: http://swiatecznyogrod.spacer360.pl
 
 
 

W imieniu Fundacja Transporter Kultury pragniemy Państwa zaprosić na międzynarodową, zbiorową wystawę sztuki współczesnej  „UTOPIA Spaces of Closure”, która rozpoczyna się 15 grudnia 2020 roku i potrwa do 15 lutego 2021 roku.  

utopia spaces of closur 580px
 
Podczas jej trwania zostaną zaprezentowane prace artystów z 11 krajów – Polski, Niemiec, Słowenii, Węgier, Czech, Słowacji, Chorwacji, Meksyku, USA, Korei Południowej i Ghany. 

Artyści biorący udział w wystawie: 

Andrzej Bednarczyk (PL) Anne Berlit (DE) Bartek Węgrzyn (PL) Bartosz Czarnecki (PL) 

Bartosz Frączek (PL) Brigitte Dümling (DE) Daniela Jáuregui Servin (MX) Detlef Schweiger (DE) Edith Oellers (DE) Emilia Kina (PL) Etko Tutta (SLO) Filip Rybkowski (PL) Filip Wierzbicki Nowak (PL) Gilberto Kupyum (MX) Grzegorz Wnęk (PL) István Eröss (H)  
Jakub Najbart (PL) Jan Pamuła (PL) Jan Tutaj (PL) Janusz Janczy (PL) Janusz Radtke (PL / DE) Jesse Magee (USA / DE) Jörg Eberhard (DE) Josephine Kaiser (DE) Juergen Rosner (DE) Justyna Smoleń (PL) Justyna Warwas (PL) Kamil Kuzko (PL) Katarzyna Piątek (PL) Klemen Brun (SLO) KO Seung-hyun (KR) Krzysztof Tomalski (PL) Lalo Sanchez Del Valle (MX) Lutz Krutein (DE) Magdalena Kulesza-Fedkowicz (PL) Marek Sibinský (CZ) Marek Szymański (PL) Mariola Wawrzusiak (PL) Marlena Biczak (PL) Mercedes Bautista (MX) 

Michał Sroka (PL) Michał Zawada (PL) Norbert Tóth (H) Patrick Tagoe-Turkson (GH) 
Piotr Korzeniowski (PL) Radek Slęzak (PL) Rafał Borcz (PL) Ri Eung-woo (KR) Stano Cerny (SK / MX)Goran Štimac (HR) Ubbo Kugler (DE) Ulrike Beckmann (DE) Verónica Ugalde Romay (MX) Witold Stelmachniewicz (PL) Wojciech Kopeć (PL) Zbigniew Bajek (PL) Zbigniew Sałaj (PL) 

Tytuł wystawy odnosi się do tytułu poprzedniej krakowskiej odsłony projektu "UTOPIA.Nie-miejsce" realizowanej w 2018 roku. Referencja ta jest nieprzypadkowa, zapraszamy artystów, aby podejrzeć jak twórczo reagowali na stan pandemii. Byliśmy ciekawi jak odnoszą się do sytuacji ograniczenia wolności, dystansu społecznego, niepewnej przyszłości? 
Pandemia zamroziła działania kulturalne. Zamknięte instytucje kultury, galerie, przestrzenie sztuki sprawiły, że spora część działalności artystycznej przeniosła się do sieci. Artyści zamknięci w zaciszu własnych mieszkań, pracowni mierzą się z własnymi "utopiami". Codziennie na nowo kształtują i definiują świat "wokół siebie" i "w sobie". 

Ważnym tropem koncepcji wystawy jest pojęcie Retrotopii. (będące połączeniem słów: retro – 'dawny, dotyczący przeszłości' i utopia) stworzone pod koniec życia przez socjologa Zygmunta Baumana, opisujące zjawisko społeczne, powstałe w Europie, a szerzące się już na całym świecie, stanowiące współczesną odmianę nostalgii, będące pochodną negacji drugiego stopnia, a więc negacją negacji dokonaną przez utopię możliwości quasi-powrotu do wspaniałej, bezpiecznej przeszłości. 

Projekt "UTOPIA. Przestrzeń zamknięcia" związany jest z ideą twórczego dialogu środowisk artystycznych z Polski i Niemiec oraz innych krajów. Zakłada prezentację online prac z zakresu malarstwa, rzeźby, fotografii, video oraz instalacji. Projekt promuje działania profesorów, doktorantów, studentów, ale także młodych, nieznanych twórców i pomaga ich wprowadzić w przestrzeń międzynarodowych kontaktów artystycznych, konfrontując ich twórczość z uznanym środowiskiem artystyczno-dydaktycznym uczelni artystycznych. 

Wystawa będzie prezentowana od 15 grudnia 2020 do 15 lutego 2021 w formie pokazu online na nowej, dwujęzycznej stronie internetowej fundacji

Projekt wystawienniczy jest współfinansowany ze środków miasta Kraków. Ze szczegółami oraz ideą wystawy można się zapoznać na stronie internetowej. Wystawę będzie także prezentowana na FacebookuInstagramie.  

Partnerami wystawy są:   

Akademia Sztuk Pięknych w Krakowie - Wydział Malarstwa  

Verein der Düsseldorfer Künstler - Düsseldorf 

Fundacja Kultur Transporter -  Nürnberg 
 

Absolwentki Wydziału Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie znalazły się w gronie laureatów I konkursu “Najlepszy dyplom z kierunku Konserwacja i Restauracja Dzieł Sztuki”. 

05 nadia wywiorska najlepszy dyplom konserwacja 580px

Nadia Wywiórska, WKiRDS ASP Kraków, Chrystus Pantokrator, stan po konserwacji i restauracji. Fot. Paweł Gąsior.

Drugie miejsce (Nagroda ufundowana przez JM Rektora ASP we Wrocławiu w wysokości 2000 zł): mgr Nadia Wywiórska, Wydział Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki, ASP Kraków za dyplom: „Rozwarstwianie dwóch ikon malowanych na jednym podobraziu drewnianym: Chrystus Pantokrator (XVI/XVII w.) i Ostatnia Wieczerza (1. poł. XIX w.), pochodzących z dawnej cerkwi pw. św. Dymitra Męczennika w Czarnej. Próba charakterystyki warsztatu artystycznego pierwotnego malowidła”. Promotor dr hab. Małgorzata Nowalińska.

08 aleksandra jagielka najlepszy dyplom konserwacja 580px

Aleksandra Jagiełka, WKiRDS ASP Kraków, Złota Katarzyna z Katternecke z warsztatu Jacoba Beinharta, 1509 r., obecnie w zbiorach Muzeum KUL. Stan po konserwacji i restauracji. Fot. Paweł Gąsior.

Wyróżnienie (Wydawnictwa ASP we Wrocławiu):mgr Aleksandra Jagiełka (ASP Kraków)za dyplom: Tom I: „Aranżacje konserwatorskie zabytkowych rzeźb drewnianych w kontekście ekspozycji muzealnej, na przykładzie konserwacji XVI-wiecznej rzeźby drewnianej polichromowanej tzw. Złotej Katarzyny z Katternecke, przypisywanej warsztatowi Jacoba Beinharta”. Promotor mgr Barbara Budziaszek.

Aneksy: 

Tom II: Przekroje poprzeczne na zdjęciach makro. Analiza nawarstwień, wyniki analizy SEM-EDX, fotografie luminescencji wzbudzonej światłem UV, fotografie w promieniowaniu rentgenowskim,

Tom III: Dokumentacja fotograficzna

Organizatorem pierwszego konkursu na najlepszy dyplom z konserwacji i restauracji dzieł sztuki jest Akademia Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu- Wydział Ceramiki i Szkła przy współudziale: Akademii Sztuk Pięknych w KrakowieUniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu i Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie.

Konkurs adresowany jest do absolwentów kierunku Konserwacja i Restauracja Dzieł Sztuki ze wszystkich uczelni w Polsce kształcących na tym kierunku, w ramach jednolitych studiów magisterskich, tj. na: Wydziale Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki w ASP  
w Krakowie, Wydziale Sztuk Pięknych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, Wydziale Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki w ASP w Warszawie oraz na Wydziale Ceramiki i Szkła w ASP we Wrocławiu.

Głównym celem konkursu jest ocena działalności artystyczno-naukowej absolwentów, interdyscyplinarności kierunku i jej szczególnej specyfiki i zakresu działań. Dodatkowo wszyscy zakwalifikowani do konkursu (16 osób) zaprezentują się na wystawie w galerii „Neon” w ASP we Wrocławiu w grudniu 2021 roku, której towarzyszyć będzie przygotowany na tę okazję katalog. Konkurs i wystawa będą odbywać się cyklicznie co dwa lata na kolejnych, partycypujących w organizacji konkursu uczelniach, na których kształci się studentów na kierunku konserwacja i restauracja dzieł sztuki.

Patronem konkursu i wystawy jest JM Rektor ASP we Wrocławiu, Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego, a także Prezydent Miasta Wrocławia oraz Przedstawicielstwo Parlamentu Europejskiego w Polsce.

Wszystkim Laureatom Nagród  i Wyróżnień oraz ich Promotorom serdecznie gratulujemy!

VIRTUAL_ICIA 2020 Modularna prezentacja sztuki VR to wirtualna eksplozja wydarzeń związanych z ideą Międzynarodowego Konkursu na Intermedialne Dzieło Sztuki organizowanego przez Fundację Rozwoju Sztuki Intermediów we współpracy z Wydziałem Intermediów Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie.  Prezentacja potrwa od 11 do 19 grudnia 2020.

Celem fundacji oraz wydarzenia jest rozpowszechnianie wiedzy na temat immersyjnych projektów artystycznych z pogranicza sztuki oraz nauki, a także wykorzystaniu najnowszych technologii we współczesnych praktykach artystycznych i badawczych nowego pokolenia artystek i artystów. 

Ważnym elementem Virtual_ICIA 2020 jest otwarcie VR Cave – wirtualnej przestrzeni galeryjnej przeznaczonej do interaktywnego zwiedzania. W przestrzeni galerii można będzie zapoznać się z pracami laureatów pierwszej edycji konkursu, która odbyła się w 2018 roku. Będzie to sześć wirtualnych aranżacji intermedialnych prac artystów. Odbiorcy i odbiorczynie będą mogli udać się na wirtualny spacer po przestrzeni „cave” oraz skorzystać z możliwości oprowadzania online. 

 

Pragnieniem organizatorów jest podjęcie refleksji teoretycznej na temat przyszłości immersyjnych i interaktywnych zjawisk sztuki oraz potencjalnych kierunków rozwoju nowych trendów estetycznych. Poprzez uruchomienie panelu wykładów, warsztatów oraz prezentacji online, chcą poszerzyć spektrum odbiorców sztuki nowych mediów, a także dostarczyć podstawowych narzędzi do nawigowania po wirtualnych światach – zarówno od strony teoretycznej, jak i praktycznej. 

Cykl wydarzeń VIRTUAL_ICIA 2020 Modularna prezentacja sztuki ma na celu promowanie idei Międzynarodowego Konkursu na Intermedialne Dzieło Sztuki, którego zamysłem jest odkrywanie i wyłanianie utworów otwierających dyskusję o kryteriach porównania i oceny dzieł sztuki intermedialnej, jak również form prezentacji takich dzieł oraz roli twórczości artystycznej w komunikacji. 

Projekt współfinansowany jest ze środków Miasta Krakowa.

Harmonogram wydarzeń: 

11.12.2020 (piątek) 

  • 12:00 do 13:00 – Wykład „VR Mode” – Sidey Myoo (Michał Ostrowicki)
  • 18:00 do 18:45 – Rozmowa o „Supersymetrii” – pracy laureata ICIA. Rozmawiają Krzysztof Mazur i Sidey Myoo (Michał Ostrowicki)

 

12.12.2020 (sobota) 

  • 12:00 do 15:00 – Warsztat „TouchDesigner Intro” – Mateusz Świderski 
  • 18:00 do 19:30 – Wykład „Art Based Research” – Mateusz Świderski 

18.12.2020 (piątek) 

  • 18:00 do 20:00 – Wykład „Krajobraz hybrydowy” – Jacek Złoczowski 

 

19.12.2020 (sobota) 

  • 12:00 do 15:00 – Warsztat „Unity3D Intro” – Jacek Złoczowski 
  • Otwarcie VR Cave 

Wydarzenie odbędzie się online, na platformach YouTube oraz Zoom. Wszelkie informacje zostaną udostępnione na stronie ICIA  oraz wydarzeniu na Facebooku

Malarstwo Witolda Stelmachniewicza snuje się jak improwizatorski utwór muzyczny, wprowadzając w wizualną wypowiedź motywy dokumentów pamięci, odwołania do postaci historycznych i fikcyjnych, wzbogacając narrację o liczne konteksty intelektualne i melomańskie. 

Tytuł i warstwa wizualna wystawy nawiązuje do płyty jazzowej Johna Zorna, George’a LewisaBilla Frisella z 1992 roku "More News For Lulu". Muzycy doprowadzili do spotkania tradycji jazzu mainstreamowego lat 50’ i 60’ ze swobodną, ekspresyjną improwizacją nowoczesnego jazzu. Witold Stelmachniewicz w podobny sposób czerpie z materiałów archiwalnych. W obrazach rozpoznać można sytuacje i wizerunki z przeszłości, które w sposób intuicyjny i improwizatorski poddaje intensywnym interwencjom malarskim. 

Wystawę można będzie zwiedzać od 10.12.20 do 31.01.21 w Galerii ASP (ul. Basztowa 18) z zachowaniem zasad bezpieczeństwa: 

👩       👩   dystans,  

✋         🤚   dezynfekcja,  

😷        😷  osłona ust i nosa    

5️⃣           🚹  maks. 5 osób   

 

Zapraszamy też o obejrzenia relacji z wernisażu

 

Witold Stelmachniewicz o wystawie: 

Tytuł wystawy nawiązuje do nazwy grupy muzycznej i jednocześnie tytułu ich drugiej po "News for Lulu" płyty wydanej w 1992 roku. Tytuł wystawy malarstwa nawiązuje do nazwy grupy muzycznej i jednocześnie tytułu ich drugiej po News for Lulu płyty wydanej w 1992 roku. Improwizatorami byli: saksofonista altowy John Zorn, puzonista George Lewis i gitarzysta Bill Frisell. Ideą tego projektu było spotkanie współczesnego wykonawstwa w konwencji swobodnej improwizacji z tradycją tzw. jazzu mainstreamowego, ukształtowaną wokół wydawnictwa płytowego Blue Note w okresie od połowy lat 50-tych do mniej więcej połowy lat 60-tych XX wieku. Płyty News for Lulu i More News for Lulu to bynajmniej nie efekt nostalgii za minioną epoką. Raczej rodzaj powszechnej we współczesnej sztuce praktyki, polegającej na zawłaszczeniu czegoś o kanonicznym wymiarze po to, by zbudować względem pierwowzoru nową, inną narrację. W warstwie wizualnej projektu muzycznego pojawiły się fotografie amerykańskiej aktorki Louise Brooks w roli ekskluzywnej prostytutki Lulu z niemego filmu Puszka Pandory z 1929 roku w reżyserii Georga Wilhelma Pabsta. Mój gest nawiązania do kontekstów i powodów tego projektu jest wynikiem zaobserwowania pewnych analogii, które stosuję we własnej praktyce malarskiej. Od ponad dekady, pracuję głównie w oparciu o archiwalne materiały fotograficzne, których przywołanie jest dla mnie pretekstem do ich dalszego przepracowywania. W efekcie można rozpoznać w moich obrazach sytuacje czy wizerunki z przeszłości, często jednak poddane bardzo intensywnym interwencjom. Sposoby mojego działania wobec cytowanych motywów mają charakter intuicyjny, a efekt końcowy każdego obrazu nie jest wcześniej ściśle zaplanowany, improwizuję. Nie oddzielam farby od anegdoty, bo cytowane motywy są niczym drogowskazy: bez ich obecności moje dalsze malarskie poczynania byłyby – nie waham się tego tak ująć – bezcelowe. Siłą napędową mojej praktyki są zatem metody tożsame z tym, w jaki sposób Zorn, Lewis i Frisell podeszli do estetyki przeszłości, a który za Jean-Lukiem Godardem można by określić jako tworzenie historii innychhistorii. Zaanektowanie tytułu MoreNews for Lulu ma też dodatkowe znaczenie. Uprzytamnia, iż mój artystyczny etos cechuje aktywność oparta na faktach i kontekstach. Nie aspiruję ani ku transcendencji, ani ku metafizyce zaklętej w geometrii, czy surrealizmowi.  

stelmachniewicz wystawa fot 02

Pierwsza wystawa News for Lulu odbyła się w lutym 2020 roku w częstochowskiej Konduktorowni, siedzibie tamtejszej Zachęty. Zaprezentowane tam obrazy częściowo pochodziły z ostatnich kilku lat, ale były także zupełnie nowe, jak ten przedstawiający wizerunek Louise Brooks, czyli Lulu z filmu Pabsta, patronkę projektu muzycznego Zorna, Lewisa i Frisella. Druga wystawa More News for Lulu, będąca kontynuacją poprzedniej, była zaplanowana na 19 marca w Galerii ASP w Krakowie, czyli niecały miesiąc po zakończeniu pokazu w Częstochowie. Niestety nie odbyła się wówczas z uwagi na pojawienie się w Europie pandemii koronawirusa oraz restrykcje, jakie w związku z tym zastosowano wobec nas wszystkich. Z tych samych powodów odstąpiłem od zorganizowania jej w czerwcu.  

 Teraz w grudniu chcę w pewien sposób zamknąć to, co zostało zaplanowane wiosną, czyli zrealizować dwa następujące po sobie pokazy indywidualne w dwóch różnych przestrzeniach, ale spięte i wsparte tą samą ideą. Zaprezentowana wystawa będzie się trochę różnić od tej, która miała się odbyć w marcu. Z dwóch powodów. Przede wszystkim dlatego, że powstały nowe obrazy, które niejako w sposób naturalny wypierają te, z których chciałem skorzystać wcześniej. Inną okolicznością jest to, że w świetle aktualnych, niespokojnych wydarzeń w kraju, które obserwujemy od kilku tygodni, chcę pokazać obrazy nie najnowsze, ale zawierające motywy nawiązujące do różnych form protestu. Obraz, nie pokazywany dotąd w Krakowie, przedstawiający dramat buddyjskiego mnicha ThichQuangDuca, dokonującego aktu samospalenia w proteście wobec prześladowań na tle religijnym w Wietnamie Południowym. Kolejny, zupełnie nowy, na którym widnieje wejście do budynku ambasady amerykańskiej wysadzone w powietrze przez członków radykalnej grupy terrorystycznej Baader-Meinhof, działającej przed półwieczem w ówczesnych Niemczech Zachodnich. Obraz z wizerunkiem prezydenta Gabriela Narutowicza cofa nas jeszcze bardziej w czasie, ale okoliczności jego tragicznej śmierci uprzytamniają nam, jak niewiele zmieniły się nastroje polityczne we współczesnej Polsce.   

Witold Stelmachniewicz, 2020

Zobacz też wideo zaproszenie od artysty

 

 

■ Projekt identyfikacji wizualnej: Anna Ławrynowicz 

■ Produkcja materiałów wideo: Dominik Stanisławski 

■ Wydarzenie na Facebooku

 

WITOLD STELMACHNIEWICZ 

Urodzony w 1970 roku. Studia na Wydziale Malarstwa ASP w Krakowie – dyplom z wyróżnieniem w 1996 roku pod kierunkiem doc. Zbigniewa Grzybowskiego. Od tego samego roku pracownik naukowo -dydaktyczny na tym samym Wydziale.  Od roku 2013 pracuje na stanowisku profesora uczelni.  Od 2011 prowadził samodzielną Pracownię Rysunku, od roku 2018 Pracownię Malarstwa. Aktualnie piastuje funkcję Dziekana Wydziału Malarstwa. 

Autor kilkunastu wystaw indywidualnych oraz uczestnik kilkudziesięciu pokazów zbiorowych w kraju i za granicą m.in. w Niemczech, Francji, Czechach, Austrii oraz na Węgrzech i Ukrainie. Mieszka i pracuje w Krakowie. Prace w kolekcjach Muzeum Sztuki Współczesnej MOCAK w Krakowie i Fundacji A.R.I.A.P w Lille (Francja) oraz w kolekcjach prywatnych w kraju i za granicą. W 2019 roku otrzymał Medal Zasłużony Kulturze Gloria Artis Brązowy. Centralnym obszarem jego aktywności artystycznej pozostaje malarstwo. 

Akademia Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie | pl. Jana Matejki 13, 31-157 Kraków | +48 12 299 20 00 |

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.