Wszystkich studentów i doktorantów krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych zapraszamy do udziału w konkursie: Rysunkiem o rysunku: od techniki do autonomii przekazu.

Czym jest dzisiaj rysunek? Jakie jest jego dzisiejsze znaczenie i funkcja? Czy można traktować go jako autonomiczną formę wyrazu artystycznej ekspresji? Te pytania chcemy zadać studentom i doktorantom krakowskiej ASP.

  1. Zadanie konkursowe polega na wykonaniu dowolną techniką rysunkową szeroko rozumianej praktyki w tym zakresie pracy interpretującej hasło "Rysunkiem o rysunku: od techniki do autonomii przekazu”. Dłuższy bok pracy może mierzyć maksymalnie 150 cm.
  2. Konkurs odbędzie się w dwóch etapach.
  3. Zgłoszenia do I etapu konkursu, wraz z fotodokumentacją zgłaszanej pracy konkursowej prosimy do 12.05.2019 wysyłać na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.. W tytule maila prosimy wpisać "Konkurs - Rysunkiem o rysunku". W jego treści powinny się natomiast znaleźć imię, nazwisko, adres korespondencyjny, dowolnie wybrany sześciocyfrowy numer identyfikacyjny zgłoszenia, numer telefonu osoby zgłaszającej Zadanie Konkursowe i dodatkowe dokumenty wymienione w regulaminie. 
  4. Do 23.05.2019 sąd konkursowy wyłoni 30 prac, które zakwalifikują się do II etapu konkursu. Laureatów poinformujemy o tym drogą mailową lub telefoniczną.
  5. Do 31.05.2019 laureaci I etapu konkursu będą zobowiązani dostarczyć prace konkursowe do Gmachu Głównego  Muzeum Narodowego w Krakowie. 
  6. Laureaci II etapu konkursu zostaną ogłoszeni 12.06.2019 
  7. Do wygrania, dzięki uprzejmości firm WACOM oraz Corel Corp., atrakcyjne nagrody:
    1. Tablet Cintiq 16 i pakiety programu Corel Painter (I miejsce)
    2. Tablet Intuos Pro M i pakiety Programu Corel Painter (II miejsce)
    3. Tablet Intuos S Bluetooth i pakiety programu Corel Painter (III miejsce)
Dodatkowym wyróżnieniem dla wybranych laureatów II etapu konkursu będzie ekspozycja ich prac w Gmachu Głównym Muzeum Narodowego w Krakowie.

REGULAMIN KONKURSU

WNIOSEK O DOPUSZCZENIE DO UDZIAŁU W KONKURSIE

 

W dniach 28.02.-2.03.2019 r. odbył się w wielickiej kopalni plener artystyczny z udziałem ok. 100 studentów i pedagogów krakowskich uczelni wyższych.
Muzeum Żup Krakowskich Wieliczka wraz z pracownikami Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie już w 2017 r. zorganizowało warsztaty pod nazwą Solne wnętrza dla studentów Wydziału Architektury Wnętrz. Obecnie jest inaugurowana druga edycja wydarzenia, o szerszej formule, określonej jako projekt artystyczno-naukowy Pamięć morza. Jego założeniem jest muzealna i międzyuczelniana współpraca jednostek naukowych – pracowników i studentów Wydziału Architektury Wnętrz i Wydziału Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, Wydziału Sztuki Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie i Wydziału Architektury Politechniki Krakowskiej.  

Jako temat przewodni warsztatów w kopalni tym razem wybrano motyw śladów morza. Płynąca woda, przyrównywana do czegoś nietrwałego, wymykającego się kontroli i ciągle zmiennego traktowana bywa często, jako analogia upływu czasu. Rozległy, podziemny świat, jaki istnieje w wielickiej kopalni, to wynik aktywności natury, m. in. zaniku morza w okresie mioceńskim oraz zapis pracy człowieka, cały czas narażonego na działanie żywiołów.

Poznanie tej na co dzień niedostępnej sfery, ma sprzyjać rozwijaniu wśród studentów kierunków artystycznych i projektowych pasji badawczych oraz stworzyć warunki do powstania współczesnej sztuki, inspirowanej wielickimi plenerami. Studium in situ zastanych motywów, m. in. zachowanych obiektów inżynierii kopalnianej oraz interpretacja innych, samodzielnie wybranych motywów solnych wnętrz lub form geologicznych, pozwoli uczestnikom spojrzeć na kopalnię soli z nowej perspektywy, sięgnąć wyobraźnią głębiej, powiązać swoje umiejętności z tym, czego doświadczyli w kontakcie z tym odmiennym krajobrazem.

Efektem wspólnych działań, oprowadzania, prelekcji i samych warsztatów w niezwykłej scenerii podziemnych wnętrz w Wieliczce będzie prezentacja prac rysunkowych, malarskich i autorskich koncepcji projektowych, najpierw w miejscu, gdzie powstały – pod ziemią, w ekspozycji Muzeum Żup Krakowskich (16.05. – 1.10.2019), a następnie w Krakowie. Na wernisaż wystawy poplenerowej jest przygotowywana publikacja monografii „Przestrzeń alternatywna dla działań artystycznych”, obejmującej zarówno teksty naukowców, artystów i prowadzących warsztaty, jak i zaproszonych gości. To naukowa refleksja nad problemem obecności sztuki poza pracownią i galerią.

Przewodni temat publikacji podejmuje dialog z plenerową formułą podziemnych warsztatów i szukaniem inspiracji twórczych w miejscu nietypowym.

PATRONAT HONOROWY nad projektem „Pamięć morza” objęli:

prof. dr hab. Stanisław Tabisz,
Rektor Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie

prof. dr hab. Kazimierz Karolczak,
Rektor Uniwersytetu Pedagogicznego
im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie

prof. dr hab. inż. Jan Kazior
Rektor Politechniki Krakowskiej im. Tadeusza Kościuszki

 PATRONI MEDIALNI

TVP Kraków, Radio Kraków

Ukazał się 85 numer "Wiadomości ASP". W numerze sporo publikacji z okazji Roku Kobiet z ASP, m.in. o wystawie "200-lecie Akademii i 100-lecie Akademii Kobiet" pisze Iwona Demko. W ramach prezentacji sylwetek przedstawiamy twórczość Miłosz Pobiedzińskiego i Sławomira Biernata. W dziale Podróże artystyczne można przeczytać recenzję Anny Król z wystawy "O fascynacji Japonią. Monet, Van Gogh i Klimt" oraz recenzję Przemka Widła z prezentacji prac gruzińskiego prymitywisty Niko Pirosmaniego w wiedeńskiej Albertinie. Dział Kronika wydarzeń informuje m.in. o nowej inicjatywie Wydziału Intermediów (ICIA), osiągnięciach pracowników w dziedzinie plakatu (Kinga Nowak, Peter Javorik), uczestnictwie Pauliny Morawy (WFP) w wystawie w Dubaju oraz interaktywnej rzeźbie Senster Edwarda Ihnatowicza. Zachęcamy również do zapoznania się z licznymi relacjami z wystaw oraz konferencji.

Na okładce znalazł się fragment obrazu Marii Jaremy "Penetracje III".

Poniżej spis treści.

Z narożnika pierwszego piętra
2 – STANISŁAW TABISZ INWESTYCJE, NOWY STATUT 
I ROK KOBIET…

Idee – Poglądy – Interpretacje
5 – SŁAWOMIR BIERNAT METAOBRAZY MIASTA
8 – MONIKA KOZIEŃ POSTRZEGANIE RZECZYWISTOŚCI 
– SZTUKA – FOTOGRAFIA
16 – JANUSZ KRUPIŃSKI HAKENKREUZ – METAESTETYKA ZŁA
26 – KATARZYNA MIERZWIŃSKA PALIMPSEST

Podróże artystyczne
30 – PRZEMYSŁAW WIDEŁ CZARNE CERATY 
I WOZY PEŁNE KWIATÓW
35 – ANNA KRÓL FASCYNACJA JAPONIĄ
40 – MARTA BOŻYK PRZEŻYCIA Z JASKINI

Historia
44 – MICHAŁ PILIKOWSKI JÓZEF PANKIEWICZ. 
BLIŻEJ EUROPY
54 – ANNA BATKO MARIA JAREMA

Wystawy – Głosy – Recenzje
61 – IWONA DEMKO WYSTAWA 200 LAT AKADEMII. 
100 LAT AKADEMII KOBIET
68 – ZOFIA WEISS 8 KOBIET
71 – IWONA DEMKO, RENATA KOPYTO BYSTRA JAK ORZEŁ
I ODWAŻNA JAK LEW
74 – ZOFIA MAŁYSA BADGOOD
75 – MONIKA WANYURA‑KUROSAD GRAFIKA…
DO NIESKOŃCZONOŚCI
80 – STANISŁAW TABISZ W NASTROJU POEZJI…
84 – ZBIGNIEW BAJEK WOLNOŚĆ PRZEZ DUŻE „W”
89 – KRYSTYNA ORZECH MISTRZOWIE MISTRZOM
91 – MAŁGORZATA SOKOŁOWSKA WYSTAWY MUZEUM ASP
94 – ADAM ORGANISTY DZIŚ BĘDZIESZ ZE MNĄ W RAJU
98 – JANUSZ JANCZY GNIAZDO
100 – JAN TUTAJ LITO_ASP_KRK
105 – SZYMON KIWERSKI MARS 2030 PODCZAS JUTRONAUTÓW
106 – SZYMON WOJTANOWSKI ZATOR 2018
106 – JACEK JĘDO PRZESTRZEŃ ŻYWIOŁÓW
107 – SZYMON WOJTANOWSKI HARENDA 2018

Kronika wydarzeń
114 – ALICJA DUZEL‑BILIŃSKA, GRZEGORZ BILIŃSKI 
NIE TYLKO DAMA Z GRONOSTAJEM
120 – KAJA KORDAS UPRZĄŻ DLA PSA 
PRZEWODNIKA OSOBY NIEWIDOMEJ
123 – KAJA KORDAS RELACJA KRAKÓW – BELGRAD
130 – KAJA KORDAS PETER JAVORÍK
132 – MICHAŁ PILIKOWSKI PLAKAT KINGI NOWAK
133 – ANNA PYRKOSZ, ANNA HANYSZ KONFERENCJA DRESS
CODE THINKING
134 – PATRYCJA OCHMAN ANEKSY KULTURY. DZIEDZICTWO.
WSPÓŁCZESNOŚĆ. WIRTUALNOŚĆ
136 – KAJA CZAJCZYK ALTERNATYWNA PRZESTRZEŃ PUBLICZNA

Wspomnienie
140 – STANISŁAW TABISZ PROFESOR ROMAN SKOWRON
(1938–2019)
141 – STANISŁAW TABISZ PROFESOR JERZY GINALSKI
(1932–2019)

Publikacje
142 – MICHAŁ PILIKOWSKI JOANNA GRABOWSKA, AKADEMIA
SZTUK PIĘKNYCH W KRAKOWIE W LATACH 1945–1956
142 – ŁUKASZ BIAŁKOWSKI DYDAKTYKA 
„ZESZYTY MALARSTWA”, NR 12

Z wielkim żalem przyjęliśmy wiadomość o śmierci naszego Kolegi

 doktora Ryszarda Antoniego Wójcika,

długoletniego pracownika Katedry Technologii i Technik Dzieł Sztuki,

twórcy programu kształcenia w zakresie konserwacji archiwalnych materiałów fotograficznych.


Fotografia była Jego wielką pasją, którą z ogromnym zaangażowaniem – nie szczędząc czasu, przekazywał kolejnym rocznikom studentów. Chciał, by w pełni świadomie sięgali do dawnych technik fotograficznych doceniając ich walory artystyczne.

Dr hab. Marta Lempart-Geratowska, prof. ASP
Dziekan Wydziału KiRDS

 

ACADEMY OF FINE ARTS IN CRACOW

FACULTY OF CONSERVATION AND RESTORATION OF WORKS OF ART

4th International Student Conference of Conservation and Restoration of  Works of Art

6th - 8th of November 2019 Cracow, Poland

 

INVITATION

 

Dear Bachelor, Master and Ph.D Students!

 

We would like to invite you to take part in the 4th International Student Conference of Conservation and Restoration of  Works of Art that will be held on 6th – 8th of November 2019 (Wednesday – Friday) in Cracow, Poland.

Last edition of the Conference (in 2016) was a great opportunity to share experience with students of art conservation from around the world. There were more than 250 participants from Poland, The Czech Republic, Latvia, Estonia, Slovakia, Belarus, Hungary, Croatia, France, Great Britain, Mexico, Brazil, Greece, Austria, Germany, Switzerland and Ukraine. Around 60 participants had presented their scientific works in the form of presentations and posters. We truly have enjoyed seeing all of them!

This year we would love to gather together once again and to create space for young researchers who want to take the first step towards a scientific career, be a part of the international debate on current conservation-restoration issues or to just meet inspiring people and have a good time in the surrounding of magnificent monuments of Cracow. One of them, the most unique gothic masterpiece, the Veit Stoss Alterpiece is being the theme of this year’s conference. The ongoing complex conservation of the altar will be great opportunity to discuss the meaning of the interdisciplinary research on the works of art.

The conference is dedicated to students of conservation-restoration studies and related fields such as physics, chemistry, architecture, art history etc. Works regarding the topic of the interdisciplinary research and conservations science are welcomed. Participants can present their achievements (outcomes of projects or research students took part in, case studies, thesis, scientific papers) in the form of oral presentation (with a PPT presentation) or as a poster.

The official language of the Conference is English. The participation is free of charge. Presented works at the conference will be published.

 

We are looking forward to see you in Cracow!

Conference Committee

 

Contact: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. 

Find us on Facebook: https://www.facebook.com/2MKSKiR

 

 

DEADLINES

 

Application for oral presentation and posters: 30th June 2019

Submission of the full text of the oral presentation for publication: 30th October 2019

Submission of the digital version of the poster for publication: 30th October 2019

Submission of the PPT presentation: 3rd November 2019

APPLICATION FORM: (załączony plik word: application_form)

 

GUIDELINES

 

for oral presentation: (załączony plik pdf: oral_presentation_guidelines)

for poster: (załączony plik pdf: poster_guidelines)

for references: (załączony plik pdf: references_guidelines)

Akademia Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie | pl. Jana Matejki 13, 31-157 Kraków | +48 12 299 20 00 |

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.